HYPER-V - CSV cluster disk naar andere cluster

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Momenteel verbindt het huidige (oude) cluster met een synology om als storage te dienen
Connectie methode : Iscsi

Wat willen we:

- Oude cluster uit zetten
- Nieuwe cluster aanzetten
- De bestaande VM's "overhevelen" naar het nieuwe cluster

Situatie:
2 clusters in gebruik

1x oud cluster met Server 2012R2 (en ~10 oude blade servers)
1x nieuw cluster met Server 2019 (en 3 2U servers)

----

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zelfe Iscsi target gemount en in disk-manager gekeken, zie de schijn, maar ivm CSV vs NTFS is de schijn zo niet te benaderen.

----

Iemand hier ervaring mee?

- Moet ik eerst op alle 10 de oude dit volume disconnecten
- 3x de storage mounten op het nieuwe cluster
- Add disk (CSV)

Zou ik daarna alles moeten zien? (de data disken?)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Oei oei let op wat je doet. Je mag een csv niet zomaar mounten op je hosts. Als meerdere hosts het volume tegelijk mounten dan gaat het heel erg stuk.

Het cluster moet het volume mounten via de cluster manager. Dan wordt het een cluster shared volume en kunnen de cluster nodes toegang hebben.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:46
Je zou de nieuwe cluster machines kunnen joinen op het oude cluster. Dan de machines live migreren naar de drie nieuwe machines. En vervolgens de 10 oude machines uit het cluster verwijderen. (netjes)

Cloud ☁️

• Dutch2007
jimbo123 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:04:
Oei oei let op wat je doet. Je mag een csv niet zomaar mounten op je hosts. Als meerdere hosts het volume tegelijk mounten dan gaat het heel erg stuk.

Het cluster moet het volume mounten via de cluster manager. Dan wordt het een cluster shared volume en kunnen de cluster nodes toegang hebben.
Ja dat bedoelde is

Eerst 10x unmounten (oude cluster) (in ISCSI)
Daarna 3x mounten (nieuwe cluster) (in ISCSI)

Daarna, naar de failover Cluster manager gaan en daar eea met de disk gaan doen.

Mochten er nog dingen zijn qua access rights, hebben we een 2-way trust tussen de 2 forests/domains

• Dutch2007
HKLM_ schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:10:
Je zou de nieuwe cluster machines kunnen joinen op het oude cluster. Dan de machines live migreren naar de drie nieuwe machines. En vervolgens de 10 oude machines uit het cluster verwijderen. (netjes)
Het zijn 2 losse clusters/domains/forests

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dutch2007 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Het zijn 2 losse clusters/domains/forests
Dat zegt @HKLM_ ook: je kan ze joinen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Dutch2007
We willen af van het oude Cluster (en domain). (fysiek en software gedeelte)

Voor korte termijn zou dat een oplossing zijn, maar uit eindelijk moet je ze daarna toch weer uit het domain halen (alle 3), weer downtime hebben en ze in het nieuwe domain/forest zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch2007 op 27-08-2020 17:12 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:46
Dutch2007 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:11:
[...]

We willen af van het oude Cluster (en domain). (fysiek en software gedeelte)

Voor korte termijn zou dat een oplossing zijn, maar uit eindelijk moet je ze daarna toch weer uit het domain halen (alle 3), weer downtime hebben en ze in het nieuwe domain/forest zetten.
Hoezo downtime? Het is een cluster? Maak host A leeg door de vm’s te verhuizen en reboot en dat doe je dan drie x

Cloud ☁️

• Dutch2007
HKLM_ schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:47:
[...]

Hoezo downtime? Het is een cluster? Maak host A leeg door de vm’s te verhuizen en reboot en dat doe je dan drie x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd6feU10k9eA7OMPuH--l_GcFEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/piXNMborr47xqYpB0oPKvf78.png?f=fotoalbum_large

Links zijn de 10 oude servers
Rechts de 3 nieuwe servers

Links is Domain1/Forest1
Rechts is Domain2/Forest2

Domain1/Forest1 gaat er uit/wordt uitgefaseerd, alleen Domain2/Forest2 blijft bestaan.

Als ik de 3x hyp uit domain2/forest2 haal en (tijdelijk) lid maak van domain1/forest1, dan moet ik toch ook als laatste die 3x hyp daarna toch weer uit dat domain halen, waarbij de 1e geen issue is (dan heb ik nog in het oude 2 van de 3 dus meer als 50% cluster availability, maar daarna wel een issue heb met de 2e (en een cluster van 1 server kan niet afaik ;) (of ik moet iets missen).

Mocht je een andere oplossing hebben zou 't mooi zijn

p.s. vierkant/rechthoek d'r onder is de "shared storage / synology".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou nieuwe iscsi lun's aanmaken op je storage en die toekennen aan je nieuwe cluster. Daarna kun je de volgende procedure volgen:

Migrating Hyper-V Virtual machines between clusters and forests

Waarom is er overigens niet gekozen voor een nieuw hyper-converged cluster? Nu heb je wel een cluster, maar is je storage nog steeds een single point of failure.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1