smartscreen.microsoft.com down

Pagina: 1
Acties:

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
Ik zie sinds enkele dagen een ongewoon hoog aantal DNS request in de logs van mijn Pi-hole naar nav.smartscreen.microsoft.com en naar nf.smartscreen.microsoft.com.

Het zijn request van twee computers die allebei Windows 10 Pro 2004 draaien, de ene machine heeft blijkbaar een voorkeur voor nav. en de ander voor nf.

Wat ik kan vinden is dat *.smartscreen.microsoft.com gebruikt wordt door Windows Defender Smartscreen, maar ik zie dat Firefox er ook gebruik van maakt en wellicht nog andere apps.

Als ik ping naar smartscreen.microsoft.com zie ik time-outs, de site lijkt niet bereikbaar te zijn.
Als ik ping via een PIA VPN tunnel die ik in Australië, Brazilië of de U.S.A boven de grond laat komen zie ik hetzelfde, het domein is blijkbaar wereldwijd niet bereikbaar.

Ik vraag me twee dingen af:
- ben ik de enige ben die dit ziet?
- wat zijn de consequenties van het niet beschikbaar zijn van deze dienst?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
smartscreen.microsoft.com is gewoon online op poort 443, maar reageert niet op icmp ping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16

Felyrion

goodgoan!

Ping alleen zegt niet zoveel natuurlijk, dikke kans dat ze ICMP gewoon blokkeren in de firewall. Dit zegt niets over het feit of een server bereikbaar is of niet.

Geen idee wat voor diensten er precies gebruik van maken, maar die zullen op eigen poorten wel communiceren met deze servers.

Als je echt geïnteresseert bent kun je wellicht met een wireshark sessie wat meer info boven water krijgen, zoals op welke poortnummers er gecommuniceerd wordt etc.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
@jeroen3 en @Felyrion Thanks!
Dat had ik zelf ook kunnen bedenken, blijkbaar had ik een senior moment 8)7
Topic kan wat mij betreft wel weer dicht :)

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe