Centurius schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:46:
Dit lijkt op een erg dubieuze setup, die datalimiet komt namelijk overeen met wat over het algemeen de 7 dagen storingsbundels bij T-Mobile Thuis bieden. Ook is die 256 Mbps snelheid is niet wat je binnen 4G voor Thuis verwacht maar is dat juist de snelheid voor een mobiele 4G. Heb je een 097 of een 06 nummer?
Ik vond het ookal vreemd, en T-Mobile kan er ook weinig over kwijt, al kan het wellicht via wholesale verlopen dat dit niet terug te vinden is.
https://twitter.com/tmobi...tatus/1299030279139528704DarkForce schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:48:
[...]
Direct die vraag deponeren bij iemand die weet hoe zoiets moet worden ingericht?
Het is namelijk geen kwestie van even een '4G voor Thuis' abonnementje aanvragen, deze delen over wat huisjes of caravans en denken dat je er bent. Juridisch komt er namelijk ook ontzettend veel om de hoek kijken en de uitbater kan jou er uiteindelijk op aankijken als blijkt dat 'JIJ' er een zooitje van gemaakt hebt.
[...]
In principe moet er gewoon een adres zijn anders zou ADSL of coax niet beschikbaar zijn en zou de oude eigenaar daar ook nimmer iets over hebben kunnen zeggen.
[...]
Aangezien het gedrag van die 10 mensen niet op voorhand te voorspellen is, kun je jezelf misschien beter afvragen of een 4G voor Thuis verbinding überhaupt zou volstaan.
Persoonlijk zou ik juist eerder een vaste aansluiting prefereren, juist vanwege de stabiliteit en de beschikbare bandbreedte. Leg bij T-Mobile, KPN en Ziggo eens een verzoek voor een offerte neer, vraag wat de kosten zijn om het geen de uitbater precies wenst gerealiseerd te krijgen. In principe is één hoofdaansluiting met aparte aansluitingen erachter niets nieuws, zoiets kom je tegen bij (steeds meer) verzorgingstehuizen, (schippers)internaten, inrichtingen en zelfs bedrijfsverzamelgebouwen.
Voor nu lijkt het er juist op dat het vooral gaat om de kosten, maar kun je juridisch in een lastig parket terecht komen - de uitbater dan. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld deze;
[...]
bron
[...]
Daar lijkt het inderdaad op want T-Mobile levert per definitie al geen 4G voor Thuis voor commerciële doeleinden met de op evenwifi genoemde snelheden. Daarmee mag "kun" je er dan dus eigenlijk per definitie al vanuit gaan dat het gaat om een geautomatiseerd systeem (iedere 5GB een automatische SMS) op een simkaart voor mobiele telefonie.
Zelfs aan eventuele resellers (Simpel, CheapConnect, SpeakUp) worden dergelijke zaken niet aangeboden als wholesale-dienst. Zou overigens wel erg gek zijn dat een derde partij dit wel aan kan bieden maar T-Mobile het per definitie al niet aanbiedt.
Ik doe soort projecten vaker bij anti-kraak en tijdelijke huur panden, en tot heden is het altijd goed gegaan en hier was altijd ADSL/COAX of glasvezel beschikbaar.
Kwa het inregelen van het netwerk zelf hoef ik geen advies maar alle info is welkom (iedereen is tot heden erg tevreden geweest over de geleverde kwaliteit).
Voor de locaties waarbij ik het heb opgezet is er gebruik gemaakt van Juniper SRX300 of Ubiquiti USG-PRO.
Setup is meestal als volgt:
1: Router/modem van de provider wordt gebruikt en indien mogelijk in bridge mode gezet.
2. Daarop wordt een Juniper SRX300 of Ubiquiti USG-PRO aangesloten
3. Verbindingen worden vervolgens verspreid met goedkope netgear switch (1Gbps ports) door hele pand
4. Vervolgens krijgt elke persoon een eigen UTP kabel die hij of zij kan aansluiten op zijn router (met 1 MAC adres filter)
Ik weet dat er jurdisch gezien veel bij komt kijken maar dat is niet rendabeld om alles volledig in te dekken, gezien deze omgeving tussen de 6 a 24 maanden blijft draaien, daarna worden de panden vaak gesloopt of krijgt het een andere bestemming.
Iedereen die gebruik wilt maken van het internet gaat akkoord met een overeenkomst die maandelijks opzegbaar is, en in deze overeenkomst staat ook dat we alle IP verkeer loggen mocht er jurdisch gezien iets gebeuren, bijv als iemand torrents gebruikt en de politie of stichting brein klopt aan zodat wij hun de gegevens kunnen verstrekken wie de eind gebruiker is (als ze hiervoor een vordering hebben of als de provider contact met ons hierover opneemt. En eventuele abuse.
Laatste project wat ik heb gedaan was paar maanden geleden in een oud school pand wat verhuurd werd voor tijdelijke/anti kraak huur.
Er zijn toen 20 bewoners ingetrokken waarvan 18 mensen internet afnamen. We hadden op dit adres KPN zakelijk glasvezel afgenomen met 500/500 verbinding.
Het verbruik was rond de 30Mbps 95% met in het weekend paar uitschieters naar 200-300Mbps.
Vanmiddag komt er iemand langs om de ADSL lijnen te meten en later deze week iemand van ziggo om te kijken wat er mogelijk is.
T-Mobile via evenwifi.nl is als laatste redmiddel om te zorgen dat er internet aanwezig kan zijn voor de mensen die het willen.
Heb afgelopen weekend 4G sim van evenwifi.nl geprobeerd en kwa snelheid halen we rond 100-130Mbps download en 40-50Mbps upload. Mocht KPN en Ziggo afvallen is dit prima mogelijk als ik 100% zeker bent wat hun doen echt mag zoals @
Centurius vermeld
Toevoeging: Deze plek wordt dus ook gebruikt voor tijdelijke huur ipv echt camping/vakantie park
Update: Net gesproken met evenwifi.nl ze werken met 1TB databundels, en deze worden automatisch aangevuld als je op 90% zit van de bundel.