Vraag

• Orphu
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16:55
Hoi allemaal, Ik heb een vraag over de aankoop van extra SSD opslag en de indeling ervan.

Ik zoek een?
Ik ben van plan een extra 500GB of 1TB SSD te kopen, gewoon een 2,5" Sata.

Wat is je budget?
Budget rond de €100 euro, ik hoef geen topmodel

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, maar wil wel een voordelige SSD, zoals Crucial of Kingston.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige situatie:

Momenteel draait Windows op de Samsung SSD, deze is (helaas) opgedeeld in 3 partities, (C:) Boot 97Gb, (D:) 175Gb & (E:) 191Gb. Erg onhandig maar ik had toen ik de desktop bouwde maar 1 SSD en wilde mijn game library gescheiden houden. De Kingston M2 SSD á 500GB staat vol met games, gezien nieuwere games tegenwoordig toch al snel 100GB per stuk zijn heb ik behoefte aan meer opslag, of een herinrichting van mijn Systeem. Nu deïnstalleer ik games omdat ik anders te weinig vrije opslag heb.
Verder heb ik een 1TB externe Toshiba HDD aan de PC hangen voor mijn Backup's en muziek e.d.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,23€ 57,23
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,23

Zelf zie ik twee oplossingen:

Optie 1:
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 960GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 85,-

Nieuwe SSD kopen van 1 TB en daar alle games op installeren. Dus de huidige situatie behouden. Dan heb ik 2 TB opslag over 3 schijven verdeeld. Virtueel 5 schijven.

Optie 2:
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 59,31€ 59,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,31

Nieuwe SSD kopen misschien 500 GB? Een schone installatie doen van Windows en de partities op de Samsung SSD verwijderen zodat dit weer 1 grote schijf is om te gebruiken. Dan heb ik in totaal 1,5 TB opslag over 3 schijven verdeeld. Virtueel 3 schijven.

Wat raden jullie aan om te doen, gezien ik in dubio ben :) Alvast bedankt!

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Beste antwoord (via Orphu op 27-08-2020 14:12)

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:29
Ik zou de M2 Kingston SSD volledig als OS schijf gebruiken.

De huidige Samsung SSD verkopen en een SSD met grotere opslag voor terug kopen.

Of als je geld het toe laat de Samsung SSD laten zitten, opnieuw partitioneren tot 1 schijf en gebruiken voor Games en een 2e SSD erbij kopen met grotere opslag ook voor Games.

De Toshiba zou ik lekker gebruiken voor Backups.(hint: Veeam Free Agent for Windows)

De m2 SSD is namelijk vele malen sneller wat prettiger is voor het OS.
In Games zal je namelijk die snelheid niet terugzien omdat het performance verschil te klein daarvoor is t.o.v. een SATA SSD.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Wylana
Ik zou de M2 Kingston SSD volledig als OS schijf gebruiken.

De huidige Samsung SSD verkopen en een SSD met grotere opslag voor terug kopen.

Of als je geld het toe laat de Samsung SSD laten zitten, opnieuw partitioneren tot 1 schijf en gebruiken voor Games en een 2e SSD erbij kopen met grotere opslag ook voor Games.

De Toshiba zou ik lekker gebruiken voor Backups.(hint: Veeam Free Agent for Windows)

De m2 SSD is namelijk vele malen sneller wat prettiger is voor het OS.
In Games zal je namelijk die snelheid niet terugzien omdat het performance verschil te klein daarvoor is t.o.v. een SATA SSD.

• Orphu
@Wylana Bij Games met lange laadtijden, zoals de nieuwe Microsoft Flight Simulator laad hij niet sneller op de M2 SSD? Deze is 4x sneller lezen / schrijven namelijk.Of werkt dit niet zoals ik denk dat het werkt? ~ 500Mb VS ~2000Mb lezen/schrijven.

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

• DutchCrownNL
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12:38
Orphu schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:02:
@Wylana Bij Games met lange laadtijden, zoals de nieuwe Microsoft Flight Simulator laad hij niet sneller op de M2 SSD? Deze is 4x sneller lezen / schrijven namelijk.Of werkt dit niet zoals ik denk dat het werkt? ~ 500Mb VS ~2000Mb lezen/schrijven.
Uit ervaring kan ik zeggen dat Flight Simulator geen gebruik maakt van de (extra) snelheid van de Kingston A2000.
Mijn A2000 haalt bij het laden van Flight Sim snelheden die mijn normale SSD ook halen, hoe andere games hiermee omgaan durf ik niet te zeggen.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL | KPN Glas (Routed iTV) 1000/500 i.c.m. Pfsense.

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Die verschillen zijn voornamelijk te zien in benchmarks. In real-world situaties zul je er niets van merken.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:38
Die 500 MB/s vs 2000 MB/s (hoofdletter B ;)) heeft pas nut als het gaat om grote bestanden. Als Flight Simulator allemaal textures van enkele/tientallen/honderden MB's per stuk inlaadt, dan zal het verschil minimaal zijn.

The devil is in the details.

• Wylana
Zoals @DutchCrownNL , @D vd V en @Hahn al zeggen zal je het verschil niet zo veel merken.

Om je een idee te geven:

Hier zie je dat bij veel games het verschil van HDD naar SSD behoorlijk is, maar dat het verschil van SATA SSD naar M2 niet veel verschilt. Hoogstens een paar seconden.

En hier is zelfs NVME ook getest:

• Orphu
Bedankt allemaal! Heldert een hoop op. Ik ga Win10 op de M2 installeren. Zal voor de toekomst een 1TB SSD kopen en wellicht de huidige te koop zetten, of aan een vriend doneren :)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee