[PS4/Console] Wat bepaalt voornamelijk de size van een spel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Vanwege de aankoop van Ghost Of Tsushima en tegelijk Fall Guys in PS Plus zag ik ze allebei tegelijk downloaden en viel me iets op :
GoT : 40 GB
Fall Guys : 8 GB

En dan ga ik me toch afvragen, waarom is dat verschil zo klein?
Zou een Fall Guys niet ook gewoon 500 MB kunnen zijn?

Kijk bij GoT zie ik allemaal verschillende en ingewikkelde textures, muziek, spraak, verschillende vijanden en ai etc. etc.
En bij Fall Guys heb je het gewoon over 25 extreem simplistisch gekleurde levels, 1 muziekje en wat simpele figuurtjes met daarbovenop een sausje netcode...

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat ik fall guys even in 1 maandje in elkaar programmeer.
Maar gewoon qua grootte van het spel en qua complexiteit van de details vind ik het echt totaal andere ordes van grootte.

Ik kan me zo voorstellen dat een GoT een extra optimalisatie slag heeft gehad om het 2x zo klein te krijgen, die bij Fall Guys overgeslagen is, maar alsnog zou een GoT dan maar 10x zo groot zijn als een Fall Guys?

Is een Fall Guys gewoon baggerslecht ingepakt omdat niemand zich druk maakt om 8 GB of zijn er gewoon bepaalde basiskosten voor een PS4 spel wat gewoon altijd 5 GB in gebruik neemt?

Want ik heb wel eens op youtube video's gezien hoe ze vroeger bijv nes-games / megadrive games verkleinden door sprites te hergebruiken met ander palet / rotaties / combinaties / gespiegeld etc.
Alleen die praktijken lijken me toch weinig toe te voegen aan iets gigantisch als een GoT... En lijken me juist weer perfect om toe te passen op iets als Fall Guys....

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 15:43
Kijk dit filmpje even over Spiderman:
https://www.gdcvault.com/play/1026496/-Marvel-s-Spider-Man
Vanaf 22:39 komt het verhaal over hoe past het op 1 schijfje.
Dan krijg je precies te zien wat en waarom bepaalde zaken zoveel ruimte innemen.

Computer says no