Geluidsysteem voor kleine zaal van 50m2: klein budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Ik zoek een?
Geluidsysteem voor een kleine zaal a 50m2. Ook fijn om een beamer en laptop op aan te sluiten voor presentaties en films. En belangrijk, moet ook makkelijk aan te zetten zijn voor mensen. Niet 12 knoppen en schuiven aan moeten zetten.

Wat is je budget?
Laag, tussen 200-500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wordt gebruikt voor muziek ter ondersteuning bij een training of workshop. Hoeft dus niet een hele avond dansmuziek, hoewel af en toe het volume om hoog kan. Lijkt me handig om bluetooth en genoeg aansluitingen voor laptop, telefoons, beamer te hebben. Geluid wil ik graag in hele ruimte, dus liever boxen in elke hoek.

Wat heb je zelf al gevonden?
Vond een draaitje hier uit 2016 dacht ik, voor een jeugdhonk. Daar adviseren ze een systeem van LD Systems Dave. Is alleen de versterker en 2 of 4 boxen. Dat wordt boven budget, denk ik. Want ik wil ook genoeg aansluitmogelijkheden, dus moet er dan nog iets bij.
Mijn idee zou zijn: 4 of 6 goede oude boxen, versterker en misschien een kleine pc voor de aansluitingen? Maar is niet makkelijk toegankelijk?

Tweedehands is geen probleem en gezien budget misschien wel noodzakelijk
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Beste antwoord (via mrpink83 op 09-10-2020 19:18)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Met 50m2 kun je uit met consumentenspul. Maar misschien is het toch handiger om te kijken naar spullen die meer op de entertainmentindustrie gericht zijn. Grootste reden daarvoor is dat't doorgaans wat steviger is.

Iets in deze richting zal waarschijnlijk al voldoen.
Deze set is kwalitatief iets beter en zit nét boven je budget.

Beide sets ondersteunen ook Bluetooth. Aansluiten is zo simpel als volume omlaag, kabel omprikken naar het apparaat dat je gaat gebruiken (zorg voor een collectie kabels en/of verloopstekkers, je weet nooit wat iemand meeneemt :)) en gaan. Voor zo'n kleine ruimte heb je echt geen 4 tot 6 speakers nodig.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Met 50m2 kun je uit met consumentenspul. Maar misschien is het toch handiger om te kijken naar spullen die meer op de entertainmentindustrie gericht zijn. Grootste reden daarvoor is dat't doorgaans wat steviger is.

Beide sets ondersteunen ook Bluetooth. Aansluiten is zo simpel als volume omlaag, kabel omprikken naar het apparaat dat je gaat gebruiken (zorg voor een collectie kabels en/of verloopstekkers, je weet nooit wat iemand meeneemt :)) en gaan. Voor zo'n kleine ruimte heb je echt geen 4 tot 6 speakers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
Wormaap schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:05:

Bedankt, ga er eens in duiken over de setjes die je aanwijst.
Mijn idee voor 4 boxen was omdat ik het geluid achterin, zet zo hard wil als voorin. Zeker met groepen in een ronde vorm. Overal het geluid even hard, als je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
mrpink83 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

Bedankt, ga er eens in duiken over de setjes die je aanwijst.
Mijn idee voor 4 boxen was omdat ik het geluid achterin, zet zo hard wil als voorin. Zeker met groepen in een ronde vorm. Overal het geluid even hard, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het idee van meer speakers is inderdaad duidelijk :) Ik verwacht alleen dat de afval van het geluid over de afstanden in een zaal van dat formaat niet zo groot is dat je er echt last van hebt. Er zal dan natuurlijk wel iets aan verschil in volume zijn tussen voor en achter, maar dat is dan vrijwel zeker niet van het niveau dat ze vooraan doof worden en achteraan niks horen.
Nadeel van meer speakers is dat je je budget dan natuurlijk over meer speakers moet gaan verdelen. En dan wordt't allemaal wel heel krap, helemaal als je iets wil hebben dat ook eens een keer per ongeluk een klap kan krijgen zonder meteen stuk te gaan.

Als vier speakers écht een eis is, dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan twee sets pricewatch: Edifier R1280T Bruin of pricewatch: Edifier R1700BT (Bruin)
Zijn prima speakers (toevallig gisteren een setje R1280T aan mijn vriendin cadeau gedaan :P), en qua budget kan er dan nog een simpel mengpaneeltje af. Maar dat wordt toch een beetje een knutseloplossing die ik persoonlijk niet in een zaaltje zou willen laten staan.
Qua PA-spul zit je met 500€ voor vier stuks, terwijl er ook nog kabels en iets om ze aan te sturen nodig is dusdanig diep in het bodemsegment dat dat echt bijna niet te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Moet het enigszins professioneel overkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik vind het moeilijk in te schatten wat je nou precies wilt. PA setjes (zoals de twee in de linkjes van @Wormaap) zijn vrij direct. Wil je een stem versterken, een muziekje duidelijk aanwezig laten zijn, dan zijn die echt prima. Een achtergrondmuziek kan ook, al zijn ze juist gemaakt om goed hoorbaar te zijn, i.t.t. een consumenten-hifi setje, wat juist lekker op de achtergrond moet kunnen spelen.

Voor een ruimte van 50m2 waar het geen dansfeestje hoeft te worden hoef je geen zware speakers te hebben, en als je het geluid overal goed wilt hebben zou ik aanraden om een niet te duur setje te kiezen met twee statieven voor de speakers (let wel op of je de speakers die je kiest direct op een statief kunt prikken, of dat je een adapterplaat odig hebt). Door de speakers op hoogte te zetten is het geluid overal goed te horen (of in ieder geval een stuk beter dan wanneer je de speakers op de grond zet). Het eerste setje van Wormaap ziet er prima en compleet uit, inclusief microfoon en bluetooth.

Maar, bij twijfel altijd even gaan luisteren bij de dichtsbijzijnde muziekwinkel. En als het goed bevalt, neem ze meteen daar mee, zodat ze blijven bestaan, en je de volgende keer dat je wat nodig hebt ook weer naar de winkel kunt /mening :)

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 27-08-2020 09:00 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• mrpink83
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:25:
Moet het enigszins professioneel overkomen?
Tsja, dat denk ik wel, maar ik weet niet hoe jij dat precies bedoelt.
EMP schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:59:
Ik vind het moeilijk in te schatten wat je nou precies wilt. PA setjes (zoals de twee in de linkjes van @Wormaap) zijn vrij direct. Wil je een stem versterken, een muziekje duidelijk aanwezig laten zijn, dan zijn die echt prima. Een achtergrondmuziek kan ook, al zijn ze juist gemaakt om goed hoorbaar te zijn, i.t.t. een consumenten-hifi setje, wat juist lekker op de achtergrond moet kunnen spelen.

Voor een ruimte van 50m2 waar het geen dansfeestje hoeft te worden hoef je geen zware speakers te hebben, en als je het geluid overal goed wilt hebben zou ik aanraden om een niet te duur setje te kiezen met twee statieven voor de speakers (let wel op of je de speakers die je kiest direct op een statief kunt prikken, of dat je een adapterplaat odig hebt). Door de speakers op hoogte te zetten is het geluid overal goed te horen (of in ieder geval een stuk beter dan wanneer je de speakers op de grond zet). Het eerste setje van Wormaap ziet er prima en compleet uit, inclusief microfoon en bluetooth.

Maar, bij twijfel altijd even gaan luisteren bij de dichtsbijzijnde muziekwinkel. En als het goed bevalt, neem ze meteen daar mee, zodat ze blijven bestaan, en je de volgende keer dat je wat nodig hebt ook weer naar de winkel kunt /mening :)
Bedankt. Wat ik zoek, is mij ook nog niet helemaal duidelijk.
Ik had eigenlijk gehoopt op misschien wat tips rondom 2e hands. Dus 4 losse speakers zoeken, versterker met bluetooth en dan ben je er wel, dacht ik. Welke merken dan kiezen en welke links laten liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou een beetje nette home theater receiver kopen (Yamaha bvb) die hebben meestal lekker veel connectivity (HDMI, composiet, bluetooth etc) en dan eventueel bij de kringloop 2 setjes speakers scoren.

Edit: Bijvoorbeeld deze, houd je nog genoeg geld over voor 2 setjes knappe speakers.

[ Voor 30% gewijzigd door SeatRider op 27-08-2020 15:43 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lassieman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01 22:15
Ik zou geen speakers voor thuisgebruik kopen, deze zijn niet gebouwd om langere tijd op hoog volume te draaien.

Een setje zoals Wormaap aanraadt met twee speakers is prima. Denk er dan inderdaad wel aan om ze hoog te plaatsen (op bijvoorbeeld statieven), zodat het geluid niet wordt geabsobeerd door de mensenmassa. Als je dat doet zijn die twee speakers een stuk geschikter en profesioneler dan vier goedkopere luidsprekers.

• mrpink83
En zoiets dan: https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

En dan een kwaliteits receiver zoals hierboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

mrpink83 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Tsja, dat denk ik wel, maar ik weet niet hoe jij dat precies bedoelt.
Ik zag hier voorstellen van computerluidsprekers langskomen. Dat lijkt mij niet wat je zoekt?

• mrpink83
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:20:
[...]

Ik zag hier voorstellen van computerluidsprekers langskomen. Dat lijkt mij niet wat je zoekt?
Ah zo, nee inderdaad, niet wat ik zoek. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Die komen me nogal low budget over. Mede door de spelfout op het etiket op foto 5 :+

En daarbij 450 watt voor 85 euro nieuwprijs, dat kan nooit veel zijn geweest.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
SeatRider schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:46:
[...]

Die komen me nogal low budget over. Mede door de spelfout op het etiket op foto 5 :+

En daarbij 450 watt voor 85 euro nieuwprijs, dat kan nooit veel zijn geweest.
Ah, fair point :). Heb je wat merken of typen die ik kan zoeken die wel de moeite zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
Even helemaal de andere kant op: netjes wegwerken in het plafond met een 100v systeem en inbouwspeakers?

Voor achtergrondmuziek en wat PA spul ideaal (voor disco feesten wat minder)

Ter voorbeeld: (geen advies voor een specifiek model, maar er passen wel genoeg in je budget)

https://www.bax-shop.nl/1...100-volt-versterker-mixer

https://www.bax-shop.nl/1...s/inbouw-100v-luidspreker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

mrpink83 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Bedankt. Wat ik zoek, is mij ook nog niet helemaal duidelijk.
Ik had eigenlijk gehoopt op misschien wat tips rondom 2e hands. Dus 4 losse speakers zoeken, versterker met Bluetooth en dan ben je er wel, dacht ik. Welke merken dan kiezen en welke links laten liggen?
Tsja, als je het zo brengt... dan is bijna elk merk goed.

Als je echt in het tweedehands markt wat losse speakers en een versterker op de kop wilt tikken, tsja, dan is bijna alles wel goed. Met nieuwe spullen is het makkelijker adviseren omdat die markt kleiner en stabieler is. In de tweedehands (consumenten)audio zijn er (honderd)duizenden combinaties zijn die aan wat jij vraagt voldoen, en zodra wij iets adviseren, kan de advertentie al weer verkocht zijn.

Als je echt de tweedehands route wilt volgen kun je je top 5 advertenties hier neerzetten, en dan kunnen we je specifiek over die advertenties adviseren.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
EMP schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:27:
[...]

Tsja, als je het zo brengt... dan is bijna elk merk goed.

Als je echt in het tweedehands markt wat losse speakers en een versterker op de kop wilt tikken, tsja, dan is bijna alles wel goed. Met nieuwe spullen is het makkelijker adviseren omdat die markt kleiner en stabieler is. In de tweedehands (consumenten)audio zijn er (honderd)duizenden combinaties zijn die aan wat jij vraagt voldoen, en zodra wij iets adviseren, kan de advertentie al weer verkocht zijn.

Als je echt de tweedehands route wilt volgen kun je je top 5 advertenties hier neerzetten, en dan kunnen we je specifiek over die advertenties adviseren.
Nog bedankt hiervoor! Ik heb een tijdje gekeken op MP maar dan word ik al helemaal niet wijzer...Ik weet gewoon niet wat ik zoeken moet.
Een goede receiver kopen en dan losse goede speakers kopen lijkt me nog steeds het beste idee. Maar welk merk speakers dan, actief of passief, hoeveel watt. Anyway, ik zoek nog even verder. Mocht ik wat vinden, meld ik me hier weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
NESFreak schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:16:
Even helemaal de andere kant op: netjes wegwerken in het plafond met een 100v systeem en inbouwspeakers?

Voor achtergrondmuziek en wat PA spul ideaal (voor disco feesten wat minder)

Ter voorbeeld: (geen advies voor een specifiek model, maar er passen wel genoeg in je budget)

https://www.bax-shop.nl/1...100-volt-versterker-mixer

https://www.bax-shop.nl/1...s/inbouw-100v-luidspreker
Bedankt, is ook een leuk idee. Echter, dan moet ik gaan wegwerken. En ik wil toch wat meer volume. Toch bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
SeatRider schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:30:
Ik zou een beetje nette home theater receiver kopen (Yamaha bvb) die hebben meestal lekker veel connectivity (HDMI, composiet, bluetooth etc) en dan eventueel bij de kringloop 2 setjes speakers scoren.

Edit: Bijvoorbeeld deze, houd je nog genoeg geld over voor 2 setjes knappe speakers.
Wat voor speakers zou je dan adviseren? Want die receiver spreekt me wel ergens aan, ziet er ook wat minder technisch uit dan de PA setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

Jag

lassieman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:52:
Ik zou geen speakers voor thuisgebruik kopen, deze zijn niet gebouwd om langere tijd op hoog volume te draaien.

Een setje zoals Wormaap aanraadt met twee speakers is prima. Denk er dan inderdaad wel aan om ze hoog te plaatsen (op bijvoorbeeld statieven), zodat het geluid niet wordt geabsobeerd door de mensenmassa. Als je dat doet zijn die twee speakers een stuk geschikter en profesioneler dan vier goedkopere luidsprekers.
Ik zou het bij dit advies houden. De keuze in aktieve speakers op een statief is groot en ze zijn goed betaalbaar.

• mrpink83
Oke, ik begrijp het advies rondom de actieve speakers.
Toch vraag ik nog even aandacht voor het volgende: https://www.marktplaats.n...95&previousAction=asqSent

En dan voeg ik nog 2 speakers toe, voor achterin de zaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
Wormaap schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:05:

De zaal wordt nu verbouwd. Ik ga waarschijnlijk voor die Behringer set. Maar als ik toch nog extra speakers wil aansluiten, welke kabels heb ik dan nodig? Want ik wil die kabels nu al wegwerken in muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 19:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

mrpink83 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

De zaal wordt nu verbouwd. Ik ga waarschijnlijk voor die Behringer set. Maar als ik toch nog extra speakers wil aansluiten, welke kabels heb ik dan nodig? Want ik wil die kabels nu al wegwerken in muur.
Niet, want je hebt zo te zien op de Behringer set geen Line out, dus je kan er niet nog een soortgelijke set (makkelijk op aansluiten).
De Yamaha set heeft een monitor uit en dus kan je prima (mis)(ge)bruinen om met een stel jack kabels een zelfde set (zonder bt, input 5/6 of 7/8 gebruiken) aan te sluiten aan de andere kant van de zaal.

Wat is de afstand tussen beide kanten van de zaal?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
8 en 7 meter ongeveer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 19:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

In dat geval kan je altijd speakerkabel 2x1,5 of 2x2,5 mm2 en xlr 3polige kabel neerleggen, en natuurlijk stroom. Dan kan je vervolgens wel aansluiten wat moet of nodig is.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1