RTL8812au USB WiFi op Ubuntu 20,04 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik wil een USB WiFi stick met een RTL8812au chip gebruiken op een Ubuntu 20.04 computer.
Helaas wordt de stick niet out-of-the-box herkend.

Wat ik wel kan doen is de "Additional Drivers" tool van Ubuntu draaien. Deze herkent de stick en zegt een open-source driver voor mij te kunnen installeren. Op de achtergrond zie je dan "make" draaien om de driver te maken. Maar als het klaar is, heb ik nog steeds geen WiFi. In dmesg zie ik een enorme melding waar ik uit afleid dat de driver wel geladen werd, maar gecrasht is (ik zie onder andere een registerdump).

In plaats hiervan kan ik ook gewoon de package rtl8812au-dkms uit de repository installeren. Die hoeft niet gecompileerd te worden, maar doet verder precies hetzelfde: ook deze geeft een registerdump in dmesg.

Nou ben ik op zoek geweest op internet naar de dmesg melding en ik vond een bericht dat de driver voor de 8812au gewoon niet werkt op kernel 5.3. Maar Ubuntu 20.04 draait met kernel 5.4.

Verder vond ik een paar keer de tip dat je het best de standaard rtl8812au-dkms package kunt removen en de aircrack-ng/rtl8812au.git driver van git kunt halen.

Waarom gaat dit zo moeilijk en wat kan ik nu het best doen om mijn WiFi stick werkend te krijgen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:08
Het probleem is dat er voor deze chipset geen officiële supported drivers zijn op dit moment en deze zullen voorlopig ook niet verschijnen. Het makkelijkst is een andere stick kopen die een beter supported chipset heeft. Of idd de driver van github pakken maar dat zal waarschijnlijk ook niet op resultaten opleveren.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41

Cyphax

Moderator LNX
aawe mwan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:07:In dmesg zie ik een enorme melding waar ik uit afleid dat de driver wel geladen werd, maar gecrasht is (ik zie onder andere een registerdump).

In plaats hiervan kan ik ook gewoon de package rtl8812au-dkms uit de repository installeren. Die hoeft niet gecompileerd te worden, maar doet verder precies hetzelfde: ook deze geeft een registerdump in dmesg.
Is die melding zo lang dat je die niet kunt posten, eventueel in pastebin oid? Anders wordt het heel lastig om niet te moeten terugvallen op hele generieke oplossingsrichtingen. :)
Waarom gaat dit zo moeilijk en wat kan ik nu het best doen om mijn WiFi stick werkend te krijgen?
Als ik het bericht van @justahuman zo lees denk ik dat je het jezelf het makkelijkst maakt door een ander usb-adaptertje te halen waarvan je weet dat de support goed is. Dan is het gewoon altijd plug&play en weet je wat meer zeker dat het ook blijft werken, terwijl een eventuele noodoplossing met zelf-gecompileerde modules na een update weer opnieuw moeten.

Saved by the buoyancy of citrus

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Fijn dat de stick een afschroefbare antenne heeft, dan kan ik die tenminste bewaren als ik de rest weggooi.

Dank voor jullie reacties, @justahuman en @Cyphax, maar dat is eigenlijk wel hoe ik het gedaan heb.
Ik wilde een stick die de "monitor mode" ondersteunt en daarom vond ik deze lijst:
There are known chipsets that will work with Kali and Pen testing.

Most Popular Kali Linux Pen Testing Wireless Chipsets.
Atheros AR9271
Ralink RT3070
Ralink RT3572
Ralink RT5572
Realtek RTL8812AU
Ralink RT5370N
Ik vond dat de RTL8812BU de "foute" is (werkt niet) en RTL8812AU de "goede" (zit in de repository van Ubuntu). Ik heb veel meer opgezocht dan je moet willen en dan blijkt dat hij gewoon helemaal niet werkt: de driver in de repository is kapot en jullie wisten dat al.

Waar vind ik een kloppende lijst van chips die ondersteund worden?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41

Cyphax

Moderator LNX
aawe mwan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:35:
Fijn dat de stick een afschroefbare antenne heeft, dan kan ik die tenminste bewaren als ik de rest weggooi.

Dank voor jullie reacties, @justahuman en @Cyphax, maar dat is eigenlijk wel hoe ik het gedaan heb.
Ik wilde een stick die de "monitor mode" ondersteunt en daarom vond ik deze lijst:

[...]

Ik vond dat de RTL8812BU de "foute" is (werkt niet) en RTL8812AU de "goede" (zit in de repository van Ubuntu). Ik heb veel meer opgezocht dan je moet willen en dan blijkt dat hij gewoon helemaal niet werkt: de driver in de repository is kapot en jullie wisten dat al.

Waar vind ik een kloppende lijst van chips die ondersteund worden?
Het zou kunnen dat die lijst niet kernel-versies in acht neemt. Zo zijn er voor die chip blijkbaar wel Linux-drivers, maar schijnbaar ondersteunen die versies tot 3.16... misschien is dat al genoeg om op die lijst terecht te komen, of misschien stamt die lijst uit de tijd dat die kernelversie relevant was.

Ik heb altijd gekeken naar ervaringen van Linuxgebruikers, liefst zo recent mogelijk, om erachter te komen of hardware goed ondersteunt zal worden (en dan nog is het soms een gok, al is het niet zoals vroeger :)).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:48
https://github.com/aircrack-ng/rtl8812au

Check dit eens, ik weet niet of je kernel ondersteund wordt.

In het algemeen werken Realtek chips niet stabiel onder linux, da's intussen wel een vast gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik toch maar die driver van github geprobeerd.

Dit is hoe de stick herkend wordt door Ubuntu 20.04:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ubuntu-drivers devices

== /sys/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-3/1-3.1/1-3.1:1.0 ==
modalias : usb:v0BDAp8812d0000dc00dsc00dp00icFFiscFFipFFin00
vendor   : Realtek Semiconductor Corp.
model    : RTL8812AU 802.11a/b/g/n/ac 2T2R DB WLAN Adapter
driver   : rtl8812au-dkms - distro free

lsusb

Bus 001 Device 003: ID 0bda:8812 Realtek Semiconductor Corp. RTL8812AU 802.11a/b/g/n/ac 2T2R DB WLAN Adapter

uname -r
5.4.0-42-generic

Na draaien van het github ding (en opnieuw opstarten) wordt de stick herkend:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sudo lshw -c network

*-network
       description: Wireless interface
       physical id: 2
       bus info: usb@1:3.1
       logical name: wlx«macadres»
       serial: «macadres»
       capabilities: ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=rtl88XXau multicast=yes wireless=unassociated

sudo airmon-ng
PHY Interface   Driver      Chipset

phy0    wlx«macadres»   rtl88XXau   Realtek Semiconductor Corp. RTL8812AU 802.11a/b/g/n/ac 2T2R DB WLAN Adapter

Wat daarna in eerste instantie tegenviel, was dat zodra ik sudo airmon-ng check kill had gedraaid en de kaart in monitor mode wilde zetten, dat er ineens een heleboel in Ubuntu niet meer werkte; het netwerkicoontje verdween rechtsboven op de desktop, ik kon ook bijna geen commando's meer starten en ik kon in elk geval niet meer normaal afsluiten.

Maar als ik airodump-ng draai, dan zet die zelf de stick in monitor mode en zie ik ook proberequests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb intussen nog wat rondgelezen en als ik het goed begrijp is eigenlijk het enige excuus dat de Realtek rtl8812au op deze lijst staat, dat dit een van de weinige chips is die monitormode op AC wifi kan.

De specifieke Realtek stick die ik heb is verder heel ongevoelig; pas als ik er een extra grote antenne op zet, ontvangt hij hetzelfde als een 10 jaar oude stick met ingebouwde antenne.

Ik heb nu de Ralink 3070 gekocht. Dezelfde prijs, maar out-of-the-box support (Ubuntu), ontvangt beter en lijkt veel sneller te vinden. Ook dat crashen heb je helemaal niet, dat lijkt dus aan de Realtek driver te liggen.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:48
Ik heb hetzelfde gedaan: een RTL adapter uit mijn lenovo E595 getrokken en ingeruild voor een intel. Ik zit op Arch, ergo met een recente kernel (5.8). Blijft allemaal heel matig met Realtek en ook heel lastig te troubleshooten. Intel, atheros en ralink doen het iha stukken beter.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:33
Pagina: 1