Na een beugel 4 gaatjes en een wortelkanaalbehandeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 10:31
Met enige schaamte en ongeloof start ik dit topic.

Ongeveer twee weken geleden kreeg ik eens last van mijn kies, ik vermoede een gaatje en dus maakte ik een afspraak bij de tandarts. Aangekomen bij de tandarts kreeg ik niet mijn oude vertrouwde tandarts, die was namelijk met pensioen gegaan. Mijn nieuwe tandarts was een man die rond de 30 was en gebrekkig Nederlands sprak, waardoor ik ook niet veel dingen begreep.

De behandeling begon en de tandarts keek naar mijn gebit. Vreemd, hij kon niks vinden in eerste instantie, dan maar even foto's maken. De foto's werden gemaakt en toen werd ik met stomheid geslagen, een gaatje zo diep, dat ik een wortelkanaalbehandeling moest hebben. Dan maar even, voor de zekerheid, foto's maken van het hele gebit. 5 gaatjes en mogelijk nog een extra wortelkanaalbehandeling, kosten 780,-.

Je bent geschrokken, baalt en je schaamt je. Hoe kan mij dit nu zo overkomen denk je?

4 maanden daarvoor heb ik twee jaar rondgelopen met een beugel en was ik dus maandelijks op bezoek bij de tandarts. Tijdens mijn beugel periode heb ik altijd netjes gepoetst en minimaal 2x in de week met stokjes tussen de tanden zitten prikken.

De tandarts had tijdens die maandelijkse controles toch wel wat hebben moeten zien? Toen de beugel eruit is gehaald is er nog een 'gebitsreiniging' gedaan en een algemene controle, hoe konden ze daar dan niks vinden? De laatste foto's van mijn gebit waren 3 jaar geleden gemaakt, hebben ze dan nooit nieuwe foto's moeten maken? Vragen die ik allemaal wil stellen, maar waar ik door de verbazing niet op kom.

Thuis gekomen met de handen in het haar. Ik leg het voor aan mijn ouders en die kijken mij ook verbaasd aan hoe dit ineens kan. Zelf ben ik van mening dat mijn tandarts dit eerder aan had zien moeten komen om het te kunnen voorkomen, hadden er tussendoor niet foto's gemaakt moeten worden of toch nog extra gecontroleerd had moeten worden..

Ik ga morgen met een andere tandarts bellen voor een second opinion en kijken hoe hij over dit verhaal denkt en mij hierin kan adviseren.

Graag vraag ik om jullie advies en ervaringen. Is dit jullie overkomen, wat hebben jullie toen gedaan? Of wat zouden jullie doen in een positie als deze?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Quepasa schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:57:
vermoede (..) Mijn nieuwe tandarts was een man die rond de 30 was en gebrekkig Nederlands sprak, waardoor ik ook niet veel dingen begreep.
Beetje flauw om over zijn Nederlands te beginnen, maar als je die man niet begrijpt, is het je eigen verantwoordelijkheid om aan de bel trekken en te zorgen dat je hem wel begrijpt. Je hebt ingestemd met een behandeling zonder dat je wist wat die in zou houden. Dat is niet handig.
De tandarts had tijdens die maandelijkse controles toch wel wat hebben moeten zien? Toen de beugel eruit is gehaald is er nog een 'gebitsreiniging' gedaan en een algemene controle, hoe konden ze daar dan niks vinden? De laatste foto's van mijn gebit waren 3 jaar geleden gemaakt, hebben ze dan nooit nieuwe foto's moeten maken? Vragen die ik allemaal wil stellen, maar waar ik door de verbazing niet op kom.
Maandelijkse controles? :? Op een foto zie je dingen die je met het blote oog niet ziet, daarom worden er standaard elke 1-3 jaar foto's gemaakt. Als er geen aanleiding was om vaker een foto te maken, is 3 jaar dus geen nalatig lange termijn.
Een tandarts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Je zou een punt hebben als een andere tandarts verklaart dat deze gaatjes ook zonder foto bij het vorige controlemoment al zo duidelijk zichtbaar waren, dat je eigen tandarts die had moeten zien.
Ik ga morgen met een andere tandarts bellen voor een second opinion en kijken hoe hij over dit verhaal denkt en mij hierin kan adviseren.
Ik zou de foto's even meenemen, anders word je weer onnodig aan straling blootgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Second opinion is altijd goed.
Mijn tandarts maakt één keer in de vier/vijf jaar foto's.
Ligt ook een beetje aan de algehele staat van het gebit begreep ik. Gaatjes kunnen nu eenmaal lastig te zien zijn met het blote oog wanneer ze tussen twee kiezen of tanden zitten.
Uiteindelijk gaat het om jouw gevoel bij je tandarts. Heb je geen vertrouwen meer? Dan zou ik toch echt naar een andere tandarts gaan.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Je schrijft zelf al dat de nieuwe tandarts in eerste instantie ook niets zag. Ondanks dat je de oude tandarts waarschijnlijk iets verwijt schiet je daar niets mee op. De hele oude generatie benadert het vak sowieso anders dan de jonge. Handigst is om niet achteruit te kijken maar vooruit.

Ik zou adviseren om een nieuwe tandarts te zoeken waar je een vertrouwensrelatie mee aan kunt gaan. Dus niet zo'n import tandarts die beroerd Nederlands spreekt en worst case ook nog eens strikte financiële targets moet halen van zijn werkgever Tot Het Gaatje BV.

Vervolgens is het gewoon een kwestie van fixen en hopen dat je niet iets hebt waarvan dit slechts de eerste symptomen zijn.

Edit:
Dat van de buitenlandse tandartsen met moeizame communicatie hierboven slaat op de praktijken van een flink aantal ondernemende tandartsen/praktijken zoals ook aangehaald door Scoutertje in "Na een beugel 4 gaatjes en een wortelkanaalbehandeling" . Als patiënt ben je handelswaar als een tandarts stopt (goodwill). Eerder genoemde praktijken maken de business case vaak rond met personeel in loondienst uit het buitenland. Gevolgen zijn typisch mindere communicatie, meer opstelling als winstgenerende werknemer dan zelfstandige zorgprofessional, maar bovenal nul garantie dat je een duurzame relatie opbouwt.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 26-08-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
GlowMouse schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

Beetje flauw om over zijn Nederlands te beginnen, maar als je die man niet begrijpt, is het je eigen verantwoordelijkheid om aan de bel trekken en te zorgen dat je hem wel begrijpt. Je hebt ingestemd met een behandeling zonder dat je wist wat die in zou houden. Dat is niet handig.

[...]

Maandelijkse controles? :? Op een foto zie je dingen die je met het blote oog niet ziet, daarom worden er standaard elke 1-3 jaar foto's gemaakt. Als er geen aanleiding was om vaker een foto te maken, is 3 jaar dus geen nalatig lange termijn.
Een tandarts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Je zou een punt hebben als een andere tandarts verklaart dat deze gaatjes ook zonder foto bij het vorige controlemoment al zo duidelijk zichtbaar waren, dat je eigen tandarts die had moeten zien.

[...]

Ik zou de foto's even meenemen, anders word je weer onnodig aan straling blootgesteld.
Bedankt voor de reactie! Dat zijn Nederlands gebrekkig is, kan die man ook niks aan doen en ik zeg dat ook niet om hem slechter over te laten komen, laat dat duidelijk zijn. Zelf heb ik ook constant doorgevraagd wat hij precies bedoelde, maar ook daar werd ik soms niet wijzer van, daarnaast heb ik nog niet op een plan ingestemd.

Zelf zie ik in mijn gebit wel enkele zwarte pitjes en ik zag o.a op de foto's dat de gaatjes wel relatief boven op de tand zaten, echter ben ik niet de beste in het bekijken van de röntgen foto's dus heb ik niet alles goed kunnen bekijken.

De foto's heb ik via de mail opgevraagd en ik hoop die morgen binnen te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
Rukapul schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:14:
Je schrijft zelf al dat de nieuwe tandarts in eerste instantie ook niets zag. Ondanks dat je de oude tandarts waarschijnlijk iets verwijt schiet je daar niets mee op. De hele oude generatie benadert het vak sowieso anders dan de jonge. Handigst is om niet achteruit te kijken maar vooruit.

Ik zou adviseren om een nieuwe tandarts te zoeken waar je een vertrouwensrelatie mee aan kunt gaan. Dus niet zo'n import tandarts die beroerd Nederlands spreekt en worst case ook nog eens strikte financiële targets moet halen van zijn werkgever Tot Het Gaatje BV.

Vervolgens is het gewoon een kwestie van fixen en hopen dat je niet iets hebt waarvan dit slechts de eerste symptomen zijn.
Klopt, met verwijten schiet ik niks mee op, maar het vertrouwen in deze tandarts was er sowieso al niet echt meer, maar omdat toen der tijd alle andere tandartsen in de buurt vol zaten, had ik geen keus en moest ik wel..

Ik verhuis deze week naar Groningen voor mijn studie, daar ga ik dus wel een andere tandarts zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:36

ricardo246

Life's what you make it!

Quepasa schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:17:
[...]

De foto's heb ik via de mail opgevraagd en ik hoop die morgen binnen te krijgen!
Top |:( want jij hebt jaren gestudeerd om die te kunnen beoordelen?
Als je de foto's hebt, ga ermee naar iemand die er verstand van heeft ;)
Verders: geen vertrouwen? move on naar een andere tandarts....

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
Deurstopper schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:10:
Second opinion is altijd goed.
Mijn tandarts maakt één keer in de vier/vijf jaar foto's.
Ligt ook een beetje aan de algehele staat van het gebit begreep ik. Gaatjes kunnen nu eenmaal lastig te zien zijn met het blote oog wanneer ze tussen twee kiezen of tanden zitten.
Uiteindelijk gaat het om jouw gevoel bij je tandarts. Heb je geen vertrouwen meer? Dan zou ik toch echt naar een andere tandarts gaan.
Klopt, soms kunnen gaatjes ook moeilijk te vinden zijn, maar deze gaatjes waren aardig groot, waardoor je zal denken dat ze niet te missen waren. Vandaar de second opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
ricardo246 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

Top |:( want jij hebt jaren gestudeerd om die te kunnen beoordelen?
Als je de foto's hebt, ga ermee naar iemand die er verstand van heeft ;)
Verders: geen vertrouwen? move on naar een andere tandarts....
Haha, nee zeker niet. De foto's worden natuurlijk opgevraagd voor de second opinion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Quepasa schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:17:
[...]
Vergeet de foto's van drie jaar geleden niet. Misschien dat het destijds al mis is gegaan. Maar houd er ook rekening mee dat het gewoon pech kan zijn. Je kunt niet elke dag een foto maken omdat straling ook risico's met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik mag je, gedeeltelijk de hand schudden helaas, gedeeltelijk omdat ik geen beugel heb gedragen maar wel omdat ide praktijk waar ik al jaren kom twee jaar terug is overgenomen door (niks te nadelen van deze dames) buitenlandse; in mijn geval Portugese dames. Heel vriendelijk en prima verstaanbaar.
Bij de eerste controle werden direct foto's gemaakt en daar waren twee gaatjes zichtbaar. Op de vraag hoe dit kwam, want de andere tandarts (die de tent verkocht heeft) heeft mij nooit gezegd dat er wat was kreeg ik een bijzonder antwoord. Volgens de tandarts was ik op die betreffende dag patiënt vier met dit verhaal.
Ze vertelde dat de andere tandarts officieel had moeten melden dat er beginnende gaatjes waren en dat daar extra aandacht moet worden besteed. Dat was niet gebeurt en dus zit ik, intussen, met vier vullingen in twee jaar tijd. Voor die tijd nooit wat gehad...

Een second opinion is een goede zet, echter benoemde je al dat je last van je kies hebt en dat is hoe je ook went of keert een teken van een flink gevorderd gaatje... Helaas. Ben benieuwd wat er uit je second opinion komt :) Succes.

Edit: vraagje: heb je de gemaakte foto's gezien? Ik kreeg ze te zien en bij mij was helaas zichtbaar dat tussen de kiezen wat mis was. Dat is dan onomstotelijk bewijs zeg maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Mrjraider op 26-08-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gewoon voor een second opinion gaan. Vijf gaten en een wortelkanaal is geen pretje, afgezien van de kosten, en je wil niet slachtoffer worden van een tandarts die ten koste van jou omzet wil draaien. En als het vertrouwen er niet is dan sowieso naar een andere tandarts.

Ik hoor te vaak van die verhalen van mensen die soms tientallen jaren probleemloos een tandarts hebben bezocht en dan na het overstappen naar een nieuwe tandarts opeens te horen krijgen dat niks deugt en dat de hele boel op de schop moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 23:34

Barrycade

Through the...

Als je tandarts van de oude stempel was werden er niet genoeg foto's gemaakt. Ik neem dat die maandelijkse bezoekjes het aandraaien van je beugel was.

Ik voel me ook nog 20 maar mijn lijf heeft 44 jaar ervaring en een gebit dat al vele 1000en gekost heeft. Vreemd genoeg vele jaren niets aan de hand en daarna jaar vol brokken.

Maar als het het niet vertrouwt naar een andere tandarts.

Wortelkanaal is dure zaak, reken op 500-600 euro. En geloof me als je er 1 nodig hebt weet je waarom ze vroeger een touwtje om de kies en een deur deden.

Dus kan tezamen met wat andere gaatjes vullen kom je wel op 750 euro helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:02
Rukapul schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:14: Ik zou adviseren om een nieuwe tandarts te zoeken waar je een vertrouwensrelatie mee aan kunt gaan. Dus niet zo'n import tandarts die beroerd Nederlands spreekt en worst case ook nog eens strikte financiële targets moet halen van zijn werkgever Tot Het Gaatje BV.
Die vertrouwensrelatie is echt belangrijk. Ik heb zelf 30 jaar dezelfde tandarts gehad. Die kent je gebit. Beste man ging met pensioen en de praktijk ging over in de handen van de hierboven genoemde BV. Ik heb in vier jaar, vijf of zes tandartsen gezien. Zuid Afrika, Portugal, Spanje. etc.. Niet te verstaan en de een vond nog meer ellende dan de andere. Het had bij mij weinig gescheeld of er was in een gezonde kies een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. De verdoving was al gezet... Dank aan de Nederlandse assistente die ingreep. Toen was het klaar! Inmiddels geland bij een andere - zelfstandige - praktijk. Een verademing.
Rukapul schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:14: Vervolgens is het gewoon een kwestie van fixen en hopen dat je niet iets hebt waarvan dit slechts de eerste symptomen zijn.
Het kan inderdaad zo zijn dat je op een bepaalde leeftijd te maken krijgt met een andere mondgezondheid, dunner glazuur, dat soort dingen. Dat kan ongemerkt toch opeens leiden tot problemen. En daar helpt helaas geen andere tandarts tegen. Been there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
GlowMouse schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:25:
[...]

Vergeet de foto's van drie jaar geleden niet. Misschien dat het destijds al mis is gegaan. Maar houd er ook rekening mee dat het gewoon pech kan zijn. Je kunt niet elke dag een foto maken omdat straling ook risico's met zich meebrengt.
Beide zijn opgevraagd! Bedankt voor het advies en nee, zeker niet elke dag met die straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
Mrjraider schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:31:
Ik mag je, gedeeltelijk de hand schudden helaas, gedeeltelijk omdat ik geen beugel heb gedragen maar wel omdat ide praktijk waar ik al jaren kom twee jaar terug is overgenomen door (niks te nadelen van deze dames) buitenlandse; in mijn geval Portugese dames. Heel vriendelijk en prima verstaanbaar.
Bij de eerste controle werden direct foto's gemaakt en daar waren twee gaatjes zichtbaar. Op de vraag hoe dit kwam, want de andere tandarts (die de tent verkocht heeft) heeft mij nooit gezegd dat er wat was kreeg ik een bijzonder antwoord. Volgens de tandarts was ik op die betreffende dag patiënt vier met dit verhaal.
Ze vertelde dat de andere tandarts officieel had moeten melden dat er beginnende gaatjes waren en dat daar extra aandacht moet worden besteed. Dat was niet gebeurt en dus zit ik, intussen, met vier vullingen in twee jaar tijd. Voor die tijd nooit wat gehad...

Een second opinion is een goede zet, echter benoemde je al dat je last van je kies hebt en dat is hoe je ook went of keert een teken van een flink gevorderd gaatje... Helaas. Ben benieuwd wat er uit je second opinion komt :) Succes.

Edit: vraagje: heb je de gemaakte foto's gezien? Ik kreeg ze te zien en bij mij was helaas zichtbaar dat tussen de kiezen wat mis was. Dat is dan onomstotelijk bewijs zeg maar.
Pijn is zeker een slecht teken, echter heb ik deze pijn pas sinds twee weken en niet daarvoor gehad. Dus ik ben ook zeer benieuwd wat de second opinion zegt.

Ik heb de foto's gezien, maar heel snel met een gebrekkige uitleg. Daarnaast ben ik niet opgeleid om dat soort foto's goed te kunnen bekijken dus vandaar dat ik ze heb opgevraagd voor een second opinion.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:28
Ik ben mondhygiënist en ik zie dit vaker. Een paar punten:

Allereerst over de beugel. Ik ga er vanuit dat het een plaatjesbeugel is geweest? Zo'n plaatjesbeugel maakt een goede gebitsreiniging zeer lastig. Met alleen poetsen ben je er niet, dat is zonder beugel zo en met beugel al helemaal. Wil je dat goed schoonhouden dan dien je de tandenborstel sowieso op een specifieke manier te plaatsen; van onderuit diagonaal op de plaatjes, van bovenuit diagonaal op de plaatjes en diagonaal op het tandvlees. Dat betekent dat je de buitenkant van de tandboog dus al drie keer poetst. Dan heb je nog ragertjes nodig voor tussen de tanden, maar ook voor tussen de brackets, metaaldraad en de tanden. Niemand kan van je verwachten dat je dit uit jezelf goed doet, er zou dus een goede instructie gegeven moeten worden bij de orthodontist en de mondhygiëne zou bij elk bezoek gecontroleerd, beoordeeld en bijgestuurd moeten worden. Helaas is de mondhygiëne bij orthodontisten vaak een ondergeschoven kindje en krijg je in de meeste gevallen als je geluk hebt een etui met spulletjes en een boekje mee.

Gaatjes ontstaan altijd op plekken die je niet goed schoon hebt gehouden. Meestal is dat tussen de tanden, omdat een tandenborstel daar niet komt. Het is goed dat je stokers gebruikt (ragerborsteltjes zijn beter als ze passen), maar 2x per week is niet voldoende. Wil je dat netjes houden, dan moet je dat net als de tandenborstel, zeker dagelijks, maar beter nog 2x/dag doen. In het begin kan het tandvlees (flink) bloeden, maar als je doorzet neemt die bloeding na een aantal dagen af en is doorgaans binnen 2 weken helemaal verdwenen (mits er geen tandsteen zit, dat krijg je zelf namelijk niet weg). Als je dat rageren consequent blijft doen, komen er zeer waarschijnlijk geen nieuwe gaatjes bij.

Röntgenfoto's zijn een goede manier van diagnostiek. Zoals je zelf hebt ervaren, is op het oog niet altijd alles zichtbaar. Daarom is het gebruikelijk om elke 1 tot 3 jaar röntgenfoto's te maken, afhankelijk van het risico op onvoorziene problemen. Heb je vaak gaatjes, dan zullen er vaker foto's gemaakt worden. Ik kan me echter voorstellen dat het tijdens de beugelperiode niet zinvol was om röntgenfoto's te maken. Dit omdat de ijzerdraad zeer waarschijnlijk precies voor het te beoordelen gebied heeft gezeten. Gaatjes ontstaan namelijk hoofdzakelijk op specifieke plaatsen en dat is tussen de tanden, ter hoogte van waar de tanden elkaar raken. Dat is ook de plek waar de ijzerdraad loopt. De manier waarop een rontgenbeeld tot stand komt, heeft als bijgevolg dat je die plekken dan niet goed meer kunt beoordelen en een röntgenfoto (zeker bij kleine gaatjes) dus geen toegevoegde waarde heeft. Als het goed is heeft de orthodontist wel een overzichtsfoto gemaakt vooraf, hoewel minder gedetailleerd, zijn gaatjes daar ook enigszins op te beoordelen.

Tot slot de tandarts. Je moet je goed realiseren dat een nieuwe tandarts jouw gebit voor het eerst ziet. Een goede tandarts die een nieuw gebit ziet, zal direct alle problemen in kaart brengen en vaak ook willen oplossen. Het kan heel goed zijn dat de oude tandarts een aantal problemen al veel eerder heeft gezien, maar dat ze op dat moment nog niet groot genoeg waren om in te grijpen (een gaatje kan zich in een pril stadium nog herstellen, goede mondhygiëne is dan wel belangrijk). Door de beugel en je gebrekkige mondhygiëne kan het dus zijn dat die kleine problemen uit het verleden zijn uitgegroeid tot grote problemen.
Had de tandarts dan eerder moeten ingrijpen? Misschien, daarvoor zou ik de röntgenfoto's van nu en die van 3 jaar geleden moeten zien, maar de kans is groter dat het helaas gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden is.

De kern van het probleem ligt iig bij je mondhygiëne en het al dan niet ontbreken van goede instructies. Als die instructies er niet geweest zijn en je bent nooit aangesproken op je mondhygiëne, dan is naar mijn oordeel in eerste instantie de orthodontist nalatig geweest, en daarna je tandarts.

Helaas komt dit alles 2 jaar te laat en mag je zelf voor de kosten opdraaien.

Als je wil, kan ik de foto's eens bekijken. Je kunt me dan een pm sturen. Ik zou eventuele persoonsgegevens dan wel even wegcroppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:38

Dhrax

Prog Lord

Helaas een schimmige wereld met onduidelijke facturen zonder enige vorm van uitleg en/of specificaties. Althans, dat is mijn ervaring. Werkelijk iedere handeling komt op de factuur te staan (die jij niet ziet maar de zorgverzekeraar wel). Serieus, laat je niks aanpraten, een tandarts doet niets voor niks. Als iemand voordoet hoe je goed moet poetsen, dan mag je hier gewoon 10-15 EUR voor aftikken. Want dit word geboekt als 5 min op de factuur. Ik moet nu zelfs 4,86 EUR extra betalen (bij iedere behandeling) voor de extra Covid19 aanpassingen. Ze claimen meer werk te hebben e.d. Onzin als je het mij vraagt. In de medische sector is een verzorgde steriele omgeving toch normaal? Bij de AH betaal ik toch ook niet ineens 0,20 EUR meer voor de melk om de kosten te dekken voor de dames die de karretjes schoonhouden. Service kent een tandarts niet, wel de product code om het goed te kunnen factureren achteraf.

Ondanks dit levert mijn tandarts wel prima werk :)

Overigens is die kostenraming van 780,00 EUR niet gek hoor voor die behandelingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dhrax op 27-08-2020 20:44 ]

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Je leest dat wel vaker, dat een nieuwe tandarts plotseling allerlei gebreken ziet. Ik kreeg enkele weken een brief met de mededeling dat mijn tandarts met pensioen ging. Ik zie de bui ook al hangen als ik dan naar een nieuwe tandarts ga :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
@Dhrax Je noemt het een schimmige wereld, maar het is een van de weinige diensten waar elke handeling apart vermeld en berekent wordt, duidelijker kan het niet zijn. De bedragen voor de behandelingen (officieel prestaties genoemd) worden door de nza bepaald.

Er zijn behandelaars bij, die inderdaad alles berekenen wat er gedaan is, er zijn ook behandelaars die wat coulanter zijn daarin. Die eerste groep doet niets fout eigenlijk. Maar toegegeven, de tarieven vind ik ook niet altijd representatief voor de geleverde prestatie.

De "schimmigheid" heeft vooral met de verzekeraars en mogelijk ook met de patienten te maken. Veel praktijken declareren rechtstreeks bij de verzekeraar, de verzekeraar declareert het bedrag dat ze niet vergoeden bij de patiënt. Ik geloof dat verkeraars dit graag zo willen en voor de patienten scheelt het "gedoe". Het zou je vrij moeten staan je tandarts te vragen de rekening rechtstreeks naar jou te sturen, hoewel minder praktisch, mogen ze het volgens mij niet weigeren.

Die Covid19 toeslag is zover ik heb begrepen een "vergoeding" vanuit de verzekeraars om tegemoet te komen voor de gemiste inkomsten toen alle praktijken sterk geadviseerd werden nog enkel spoedzorg te leveren voor 6 weken in maart/april. Zover ik heb begrepen maakten tandartsen geen aanspraak op alle financiële steunpakketten van de overheid.

Daarbij zijn alle handschoenen, mondkapjes en desinfectiemiddelen aanzienlijk in prijs gestegen. Tevens hoort er vantevoren een vragenlijst doorlopen te worden en dien je je mond te desinfecteren door 1 minuut te spoelen met h2o2. Daar zal die toeslag ook mee te maken hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 27-08-2020 21:59 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nou, toen ik in december een prijsopgave vroeg voor wat zaken die gedaan moesten worden (want ik was niet verzekerd) was dat ~375 euro.
In januari uiteindelijk gegaan, MET een spiksplinternieuwe tandartsverzekering. Ik moest nog 3x bijgeprikt worden en verder heeft hij alles gedaan wat in december ook aangegeven was. Kosten (voor de verzekering): 125 euro. Ja ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb zelf aangegeven dat ik voor bepaalde handelingen naar ziekenhuis wilde (trekken kiezen), tandarts keek me vreemd aan en gaf me met tegenzin een verwijzing. Behandeling in ziekenhuis, met verwijzing wordt 100% vergoed (althans, trekken en dichtnaaien).

Wilde daarna een nieuwe afspraak maken, was ik uitgeschreven bij mijn tandarts......

[ Voor 14% gewijzigd door Wim-Bart op 27-08-2020 22:00 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:45
Een beugel tandarts (orthodontist) kijkt naar de stand van je gebit en of de beugel goed werkt. Die zoekt niet naar gaatjes....

• Quepasa
Waah schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:00:
Een beugel tandarts (orthodontist) kijkt naar de stand van je gebit en of de beugel goed werkt. Die zoekt niet naar gaatjes....
Mijn tandarts die controleerde op gaatjes, deed ook de beugel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quepasa
LA-384 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:00:

Allereerst over de beugel. Ik ga er vanuit dat het een plaatjesbeugel is geweest? Zo'n plaatjesbeugel maakt een goede gebitsreiniging zeer lastig. Met alleen poetsen ben je er niet, dat is zonder beugel zo en met beugel al helemaal. Wil je dat goed schoonhouden dan dien je de tandenborstel sowieso op een specifieke manier te plaatsen; van onderuit diagonaal op de plaatjes, van bovenuit diagonaal op de plaatjes en diagonaal op het tandvlees. Dat betekent dat je de buitenkant van de tandboog dus al drie keer poetst. Dan heb je nog ragertjes nodig voor tussen de tanden, maar ook voor tussen de brackets, metaaldraad en de tanden. Niemand kan van je verwachten dat je dit uit jezelf goed doet, er zou dus een goede instructie gegeven moeten worden bij de orthodontist en de mondhygiëne zou bij elk bezoek gecontroleerd, beoordeeld en bijgestuurd moeten worden. Helaas is de mondhygiëne bij orthodontisten vaak een ondergeschoven kindje en krijg je in de meeste gevallen als je geluk hebt een etui met spulletjes en een boekje mee.

Gaatjes ontstaan altijd op plekken die je niet goed schoon hebt gehouden. Meestal is dat tussen de tanden, omdat een tandenborstel daar niet komt. Het is goed dat je stokers gebruikt (ragerborsteltjes zijn beter als ze passen), maar 2x per week is niet voldoende. Wil je dat netjes houden, dan moet je dat net als de tandenborstel, zeker dagelijks, maar beter nog 2x/dag doen. In het begin kan het tandvlees (flink) bloeden, maar als je doorzet neemt die bloeding na een aantal dagen af en is doorgaans binnen 2 weken helemaal verdwenen (mits er geen tandsteen zit, dat krijg je zelf namelijk niet weg). Als je dat rageren consequent blijft doen, komen er zeer waarschijnlijk geen nieuwe gaatjes bij.

Röntgenfoto's zijn een goede manier van diagnostiek. Zoals je zelf hebt ervaren, is op het oog niet altijd alles zichtbaar. Daarom is het gebruikelijk om elke 1 tot 3 jaar röntgenfoto's te maken, afhankelijk van het risico op onvoorziene problemen. Heb je vaak gaatjes, dan zullen er vaker foto's gemaakt worden. Ik kan me echter voorstellen dat het tijdens de beugelperiode niet zinvol was om röntgenfoto's te maken. Dit omdat de ijzerdraad zeer waarschijnlijk precies voor het te beoordelen gebied heeft gezeten. Gaatjes ontstaan namelijk hoofdzakelijk op specifieke plaatsen en dat is tussen de tanden, ter hoogte van waar de tanden elkaar raken. Dat is ook de plek waar de ijzerdraad loopt. De manier waarop een rontgenbeeld tot stand komt, heeft als bijgevolg dat je die plekken dan niet goed meer kunt beoordelen en een röntgenfoto (zeker bij kleine gaatjes) dus geen toegevoegde waarde heeft. Als het goed is heeft de orthodontist wel een overzichtsfoto gemaakt vooraf, hoewel minder gedetailleerd, zijn gaatjes daar ook enigszins op te beoordelen.

Tot slot de tandarts. Je moet je goed realiseren dat een nieuwe tandarts jouw gebit voor het eerst ziet. Een goede tandarts die een nieuw gebit ziet, zal direct alle problemen in kaart brengen en vaak ook willen oplossen. Het kan heel goed zijn dat de oude tandarts een aantal problemen al veel eerder heeft gezien, maar dat ze op dat moment nog niet groot genoeg waren om in te grijpen (een gaatje kan zich in een pril stadium nog herstellen, goede mondhygiëne is dan wel belangrijk). Door de beugel en je gebrekkige mondhygiëne kan het dus zijn dat die kleine problemen uit het verleden zijn uitgegroeid tot grote problemen.
Had de tandarts dan eerder moeten ingrijpen? Misschien, daarvoor zou ik de röntgenfoto's van nu en die van 3 jaar geleden moeten zien, maar de kans is groter dat het helaas gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden is.

De kern van het probleem ligt iig bij je mondhygiëne en het al dan niet ontbreken van goede instructies. Als die instructies er niet geweest zijn en je bent nooit aangesproken op je mondhygiëne, dan is naar mijn oordeel in eerste instantie de orthodontist nalatig geweest, en daarna je tandarts.

Helaas komt dit alles 2 jaar te laat en mag je zelf voor de kosten opdraaien.

Als je wil, kan ik de foto's eens bekijken. Je kunt me dan een pm sturen. Ik zou eventuele persoonsgegevens dan wel even wegcroppen.
Ik heb je een PM gestuurd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 13:35
Iets soortgelijks meegemaakt met mijn vriendin. Zij ging naar de tandarts voor een controle, dit was een nieuwe die ik ook nog niet kende. Na enige tijd niet geweest te zijn. De man maakte een foto, bekeek haar gebit en trok daarna (toevallig of niet ook in zeer slecht Nederlands) nogal van leer over waarom ze zo lang niet geweest was, ‘overal gaatjes, jij slecht poetsen’ (terwijl ze dit minimaal 2x per dag grondig doet), en begon meteen over dat dit minimaal €750 zou kosten bij elkaar.

Zij volledig overstuur, dus ook een second opinion gedaan bij een goed aangeschreven tandarts in de buurt. Deze heeft dezelfde foto’s gebruikt. Lang verhaal kort: niets aan de hand, een gaatje dat gevuld moest worden en een plekje dat nog geen gaatje is maar wellicht gaat worden, komt bij de volgende controle. Ze heeft zich dus uiteraard meteen hier ingeschreven (en ik ook). Ik geloof dat het bij elkaar nog geen €100 kostte, en de algehele ervaring was ook vele malen prettiger.

Een second opinion lijkt me dus een logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:51

Honesty

kattenneus!

Onze tandarts maakt iedere 2 jaar foto's van ons gebit, merkte wel dat.de jaren zonder verzekering ze iets minder fotograaf speelden. Misschien om discussies te voorkomen. Verder die transparantie dat alles opgeschreven moet worden komt door de verzekering die vraagt dat alleen uurtje factuurtje is niet meer genoeg.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dhrax schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:39:

Onzin als je het mij vraagt. In de medische sector is een verzorgde steriele omgeving toch normaal?
Bij die steriele omgevingen gaat het normaal gesproken om bacterien. In het verleden gaf niemand er veel om of de tandarts een verkoudheid of griep van een patient kreeg. Als de tandarts zichzelf of jou tegen een virus moet beschermen is dat toch weer een ander paar mouwen. Nog los van het feit dat tandartsen een tijd helemaal niet konden werken en zij moeten ook gewoon eten terwijl de kosten van de praktijk ook gewoon doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Wim-Bart schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:59:
Heb zelf aangegeven dat ik voor bepaalde handelingen naar ziekenhuis wilde (trekken kiezen), tandarts keek me vreemd aan en gaf me met tegenzin een verwijzing. Behandeling in ziekenhuis, met verwijzing wordt 100% vergoed (althans, trekken en dichtnaaien).

Wilde daarna een nieuwe afspraak maken, was ik uitgeschreven bij mijn tandarts......
Nou, dan heb je een slechte tandarts.
Ik moest vorig jaar 2 verstandskiezen laten trekken.
Mijn tandarts vroeg aan mij of mijn eigen risico al op was?
Hoezo?
Nou, als dat zo is, stuur ik je door naar de kaakchirurg, want dan kost het je niks. 👍

Scheelt misschien ook dat mijn praktijk het zo druk heeft, dat een afspraak maken soms 2 maanden duurt...

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 14:55
tilburgs82 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Hoezo?
Nou, als dat zo is, stuur ik je door naar de kaakchirurg, want dan kost het je niks. 👍

Scheelt misschien ook dat mijn praktijk het zo druk heeft, dat een afspraak maken soms 2 maanden duurt...
had. had je een slechte tandarts
Het is echt een probleem in NL, 80% van de nu afstuderende tandartsen zijn vrouw, die willen geen eigen praktijk. Tandartsen die met pensioen gaan blijven achter met een lege praktijk en klantenbestand waar geen tandarts op zit te wachten. Buitenlandse tandartsen vullen het gat maar iedereen voelt dat dat niet lekker werkt.
en dan zijn er de grote (echt groot) jongens die als BV geen enkele klantvoeling hebben, daar moet je gewoon enorm bij weg blijven.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:16
Barrycade schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:35:
Wortelkanaal is dure zaak, reken op 500-600 euro.
Grote onzin, de tandartskosten zijn allemaal vastgelegd en een Wortelkanaalbehandeling heeft code E13 tm E17 en kost tussen de 104,95 voor 1 en 244,89 voor 4 of meer kanalen.

Allemaal op te zoeken hier.

[ Voor 18% gewijzigd door gielie op 28-08-2020 11:27 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@gielie Nou... grote onzin ?!? ;)
De prijzen van de wortelkanaalbehandeling op zich kunnen dan nog wel meevallen. Maar er komt vaak van alles bij...

zaken als opnieuw een röntgen foto, verdoving(en), moeilijk bereikbaar, extra hygiëne maatregelen, dan vervolgens het afsluiten door nieuw vulmateriaal, gebruik extra gereedschap, enzovoorts, enzovoorts. Nog een keertje terugkomen voor controle, checkup vooraf/achteraf.
Voor je het weet, ben je het dubbele kwijt...

Been there, seen that, paid that. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
ehtweak schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:32:
@gielie Nou... grote onzin ?!? ;)
De prijzen van de wortelkanaalbehandeling op zich kunnen dan nog wel meevallen. Maar er komt vaak van alles bij...

zaken als opnieuw een röntgen foto, verdoving(en), moeilijk bereikbaar, extra hygiëne maatregelen, dan vervolgens het afsluiten door nieuw vulmateriaal, gebruik extra gereedschap, enzovoorts, enzovoorts. Nog een keertje terugkomen voor controle, checkup vooraf/achteraf.
Voor je het weet, ben je het dubbele kwijt...

Been there, seen that, paid that. :-(
Ik zou heel snel op zoek gaan naar een andere tandarts.
De laatste factuur die ik heb gemaakt (gister) zag er ongeveer zo uit

X10 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 16,33
X11 Beoordelen kleine röntgenfoto € 12,24
E01 Wortelkanaalbehandeling consult € 22,16
A10 Geleidings-, infiltratie- en of intraligamentaire verdoving € 14,58
E13 Wortelkanaalbehandeling per element met 1 kanaal € 104,95

Totaal € 192,42

na zorg, extra controle en extra fotos is bijna altijd overbodig en wordt bij ons (bijna) nooit gedaan.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:27
Goed, ik heb niet alle reacties gelezen maar wil wel even mijn ervaring delen. Deze is namelijk gelijk aan de jouwe.

Na praktisch mijn hele leven bij dezelfde tandarts gezeten te hebben ging de beste man met pensioen.
Nooit eerder een gaatje gehad (ja, 1 heel kleintje en die is toen gelijk gefixt).
Helaas werd de praktijk overgenomen en kreeg ik een jonge tandarts, welke uit spanje kwam. (dus ook nederlands niet goed machtig was)

Tijdens de controle deed hij een heel koud stokje tegen mijn kies. ik moest zeggen dat ik iets voelde.
Ik voelde niets, dus mijn "kies is dood" .
Goed, dat tesamen met nog 5 grote gaten moest zsm opgelost worden.

Mijn irrationele angst voor naalden zorde dat ik een second opinion ging halen.
De tandarts van mijn vrouw bezocht en die hebben alles goed nagekeken, fotos gemaakt en dergelijke.
Er zaten inderdaad 2 kleine gaatjes welke in de gaten gehouden moesten worden.

Dit is nu 3 jaar geleden. En nu na 3 jaar kan ik zeggen dat ik iets minder paniekerig ben als ik weer naar de tandarts moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ok, ok, als we dan toch met getallen gaan gooien... ;)

Van mijn vrouw, al een paar jaar geleden, dus de prijzen zijn inmiddels alweer omhoog gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjSi_BW13oqlgY9Jo0DPJ09IeQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLPJOb7L2K1RGvswQcdJzDAw.jpg?f=fotoalbum_large

En dat allemaal omdat een ANDERE tandarts de boel verkloot had. En die hebben we uiteindelijk ook door een letselschade advocaat laten vervolgen en na 7 jaar juridische strijd genoegdoening gekregen. :-(

Overigens een wat simpelere wortelkanaalbehandeling, met van alles d'rop en d'ran, een paar jaar later, kostte 'slechts' 380 euro.

Kortom, het is heel individueel hoe e.e.a. uitpakt. Maar het is nooit leuk; noch voor de patiënt zelf, noch voor je portemonnee... :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

gielie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Grote onzin, de tandartskosten zijn allemaal vastgelegd en een Wortelkanaalbehandeling heeft code E13 tm E17 en kost tussen de 104,95 voor 1 en 244,89 voor 4 of meer kanalen.

Zeker nooit zelf gehad: die 244 is een beginnetje:
E04: gebruik van nikkel titanium instrumenten 47,90
E85 Ellectronische lengetebepaling 14.58
E52 MOeilijke wortelkanaalopening 29.15
E45 aanbrengen rubberdam 11.66
E86 Gebruik operatiemircroscoop bij behandeling 78.71
A10 verdoving 14.58
2x maken en beoordelen foto (voor en na) 2x 16,33 en 12,24. Ok deze is dubbel
V80/V85 paar stiften à 20.41 / 3x 8.75 = 26.25
= ~€525,-

En dan nog de vulling naar keuze tot aan 93 euro ofzo.

Maar ik heb maar ervaring met een stuk of 5 van die dingen ofzo.... ;( ;w

Ik heb het gevoeld dat je wel erg weinig in rekening brengt dan. Maar de wkb die heb gehad waren niet even bij de tandarts. Maar bij de specialist (ben de dure naam even kwijt, gevonden tandarts-endodontoloog).

[ Voor 10% gewijzigd door Barrycade op 28-08-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Laatst online: 25-05 03:09
Rukapul schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:14:

Edit:
Dat van de buitenlandse tandartsen met moeizame communicatie hierboven slaat op de praktijken van een flink aantal ondernemende tandartsen/praktijken zoals ook aangehaald door Scoutertje in "Na een beugel 4 gaatjes en een wortelkanaalbehandeling" . Als patiënt ben je handelswaar als een tandarts stopt (goodwill). Eerder genoemde praktijken maken de business case vaak rond met personeel in loondienst uit het buitenland. Gevolgen zijn typisch mindere communicatie, meer opstelling als winstgenerende werknemer dan zelfstandige zorgprofessional, maar bovenal nul garantie dat je een duurzame relatie opbouwt.
Ho ho, zonder deze buitenlandse tandartsen heb jij straks geen tandarts meer. Er is een zwaar tekort dat alleen maar toe zal nemen door vergrijzing onder de Nederlandse tandartsen. En nee, de opleidingen nemen niet meer studenten aan om dat gat op te vullen. Daarnaast schuif je het businessmodel van ketens nu in de schoenen van buitenlandse tandartsen, beetje scheef niet?

Daarnaast is het logisch dat patientbestanden worden doorverkocht bij het sluiten of overdragen van een praktijk. Vaak gaat het om duizenden patiënten...

En ook buitenlandse tandartsen zijn kundig en net zo vaak onkundig als Nederlandse tandartsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
ehtweak schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:54:
Ok, ok, als we dan toch met getallen gaan gooien... ;)

Van mijn vrouw, al een paar jaar geleden, dus de prijzen zijn inmiddels alweer omhoog gegaan:

[Afbeelding]

En dat allemaal omdat een ANDERE tandarts de boel verkloot had. En die hebben we uiteindelijk ook door een letselschade advocaat laten vervolgen en na 7 jaar juridische strijd genoegdoening gekregen. :-(

Overigens een wat simpelere wortelkanaalbehandeling, met van alles d'rop en d'ran, een paar jaar later, kostte 'slechts' 380 euro.

Kortom, het is heel individueel hoe e.e.a. uitpakt. Maar het is nooit leuk; noch voor de patiënt zelf, noch voor je portemonnee... :(
Zoals ik al zei, ik zou opzoek gaan naar een andere tandarts, deze kosten zijn echt buitensporig of je halve gebit moet verbouwd zijn. Heb je enig idee wat een 4 kanaals behandeling inhoud? Bovendien zou ik met dit soort bedragen adviseren om de tand eruit te halen en er een stift in te zetten.

Maar even ontopic, ik zou een second opinion aanvragen en anders vragen of alles at op de offerte staat echt nodig is. Zo zie ik gebruik van microscoop erop staan, echt onnodig mijn inziens.

[ Voor 7% gewijzigd door gielie op 28-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik heb werkelijk nooit problemen gehad met mijn gebit. Geen gaatjes,niets getrokken, en geen beugel gehad. Geluk wellicht? Erfelijk bepaald? Dat laatste kan afgestreept worden. Mijn vader heeft elke 2 jaar wel iets. Daarnaast is het gebit van mijn moeder niet elk jaar aan de beurt, maar wel met regelmaat. Ik ga 1x per jaar op controle en 2x per jaar komt de tandsteenboor naar voren.

Zou het te maken hebben met techniek die vernieuwd is en die mijn tandarts heeft gebruikt? Ik zou het niet weten. Ik moet zeggen dat ik altijd tevreden ben geweest over mijn tandarts en mondhygiënistes die er wel in en uit gaan bij de praktijk (dat hoort ook niet de bedoeling te zijn denk ik?).

Wellicht dat @LA-384 iets kan vertellen over nieuwere technieken/producten van de afgelopen jaren. Niet dat het invloed gaat hebben op jou tandarts verwacht ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:54
Switch van tandarts.
Als je al niet het gevoel hebt van vertrouwen in je huidige tandarts gaat het niet beter worden.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
SlqmLqck schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:19:
Ik heb werkelijk nooit problemen gehad met mijn gebit. Geen gaatjes,niets getrokken, en geen beugel gehad. Geluk wellicht? Genetisch bepaald? Dat laatste kan afgestreept worden. Mijn vader heeft elke 2 jaar wel iets. Daarnaast is het gebit van mijn moeder niet elk jaar aan de beurt, maar wel met regelmaat. Ik ga 1x per jaar op controle en 2x per jaar komt de tandsteenboor naar voren.
Je haalt genetisch en erfelijk door elkaar... het kan prima genetisch bepaald zijn zonder erfelijk te zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 15:45
gielie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Zoals ik al zei, ik zou opzoek gaan naar een andere tandarts, deze kosten zijn echt buitensporig of je halve gebit moet verbouwd zijn. Heb je enig idee wat een 4 kanaals behandeling inhoud? Bovendien zou ik met dit soort bedragen adviseren om de tand eruit te halen en er een stift in te zetten.

Maar even ontopic, ik zou een second opinion aanvragen en anders vragen of alles at op de offerte staat echt nodig is. Zo zie ik gebruik van microscoop erop staan, echt onnodig mijn inziens.
Mijn tandarts ziet (gelukkig) het verwijderen van tanden en kiezen als laatste redmiddel. Het liefst verwijderd die niets.... :Y)

@SlqmLqck prijs je gelukkig. Is vaak genetisch. Ik zit aan de andere kant :+ maar tegenwoordig aardig onder controle :+

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 28-08-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:59
Barrycade schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:56:
[...]
Zeker nooit zelf gehad: die 244 is een beginnetje:
= ~€525,-
Je kunt E52 en/of E55 ook nog meerdere malen hebben en ik mis
E55 Behandeling dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal 28,66

Natuurlijk E02 Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult 40,12 is ook nooit een slecht begin.

En ook die vulling kun je nog wel duurder krijgen dan 93 euro.

Oh en natuurlijk kan een eerste poging bij de tandarts mis gaan, waardoor je een aantal codes natuurlijk tweemaal krijgt; Eenmaal bij de tandarts en eenmaal bij de endodontoloog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Groentjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Je kunt E52 en/of E55 ook nog meerdere malen hebben en ik mis
E55 Behandeling dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal 28,66

Natuurlijk E02 Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult 40,12 is ook nooit een slecht begin.

En ook die vulling kun je nog wel duurder krijgen dan 93 euro.

Oh en natuurlijk kan een eerst poging bij de tandarts mis gaan, waardoor je een aantal codes natuurlijk tweemaal krijgt; Eenmaal bij de tandarts en eenmaal bij de endodontoloog.
Oh ja, maar dit waren de codes die ik me wel bekend vond voorkomen. En heb dan het langst een keer 3 uur in de stoel gelegen geloof ik (tijd geleden gelukkig, weet me alleen nog te herinneren dan mijn kaken wel erg pijn deden daarna van het mond openhouden)

Dielagere kosten die hierboven werden genoemd kreeg ik in eerste instantie ook bij de eigen tandarts, in 45 min weer buiten WCB. Meeste daarvan heb ik daarna "dunnetjes" over gedaan bij de specialist. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:11
De behandeling begon en de tandarts keek naar mijn gebit. Vreemd, hij kon niks vinden in eerste instantie, dan maar even foto's maken.
Dus zonder foto's ziet deze tandarts niets, en dan vind je wel dat je vorige tandarts het wel had moeten zien zonder foto's? Als ik op controle ga bij mijn tandarts word het gebit bekeken en gereinigd waar nodig. Om de 2 a 3 jaar worden er foto's gemaakt, of er moet eerder een noodzaak voor foto's zijn. Dat niet alles gezien zal worden met het blote oog mag duidelijk zijn. Je kunt ook gewoon pech gehad hebben. Second opinion is een goed idee. Alleen zul je er de kosten niet mee terug krijgen.

Nieuwe / jongere tandartsen hebben vaak ook nieuwere technieken en een frisse kijk.In de praktijk waar ik ga zitten meerdere tandartsen. Een oudere man waar ik al een hele tijd bij ga. En een jonge man en een jonge vrouw. Uit ervaring weet ik dat de jongere een andere kijken andere manier van werken en oplossen hebben. Dat er verschil in zit is wel duidelijk maar dat hoeft niet slecht te zijn.

Als er geen vertrouwensrelatie meer is kun je het beste een andere tandarts zoeken.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sparkiee schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Dus zonder foto's ziet deze tandarts niets, en dan vind je wel dat je vorige tandarts het wel had moeten zien zonder foto's? Als ik op controle ga bij mijn tandarts word het gebit bekeken en gereinigd waar nodig. Om de 2 a 3 jaar worden er foto's gemaakt, of er moet eerder een noodzaak voor foto's zijn. Dat niet alles gezien zal worden met het blote oog mag duidelijk zijn. Je kunt ook gewoon pech gehad hebben. Second opinion is een goed idee. Alleen zul je er de kosten niet mee terug krijgen.

Nieuwe / jongere tandartsen hebben vaak ook nieuwere technieken en een frisse kijk.In de praktijk waar ik ga zitten meerdere tandartsen. Een oudere man waar ik al een hele tijd bij ga. En een jonge man en een jonge vrouw. Uit ervaring weet ik dat de jongere een andere kijken andere manier van werken en oplossen hebben. Dat er verschil in zit is wel duidelijk maar dat hoeft niet slecht te zijn.

Als er geen vertrouwensrelatie meer is kun je het beste een andere tandarts zoeken.
Jongere tandartsen hebben vaak ook net een praktijk overgenomen/schuld/ targets die gehaald moeten worden. Waar de oudere tandarts vanuit ervaring en achtergrond niet direct geneigd zijn om allerlei ingrepen te doen. Dus zeg het maar welke van de twee groepen een betere dienst levert.

Wanneer je al die verhalen hoort en leest dat mensen bij een second opinion een ander oordeel krijgen. Dan is een klein beetje wantrouwen niet misplaatst.In ieder geval een kritische mening en niet direct alles accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Dit was al een hele andere endodontoloog.
Het begon met tandarts #1. Die bleek (achteraf) het niet meer zo goed te zien en het niet zo nauw te nemen met z'n zorgplicht en zorgvuldigheid. Vandaar dat 'ie EN geschrapt werd uit het BIG register en een behoorlijke schadevergoeding moest betalen.
Dit kwam allemaal aan het licht omdat we, met vage klachten, uiteindelijk bij een (goed aangeschreven) kaakchirurg in het ziekenhuis terechtkwamen, die vervolgens aangaf zo snel mogelijk een andere tandarts te zoeken (ja, duh...). Ook twee lokale tandartsen en de ACTA (A'dam) gaven aan dat m'n vrouw het beste naar een gespecialiseerde endodontoloog moest gaan. Vandaar.

Dus het is niet 'zomaar' gebeurd... :|
En ja, ik heb het gezien; die specialistische apparatuur is echt gebruikt... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
gielie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Totaal € 192,42

na zorg, extra controle en extra fotos is bijna altijd overbodig en wordt bij ons (bijna) nooit gedaan.
Het hangt er sterk vanaf waar de kanaalbehandeling gedaan wordt. Een voortand heeft maar 1 wortelkanaal, maar kiezen hebben er 2, 3 of 4, dat maakt het een stuk duurder.

Normaal wordt er een röntgenfoto vooraf (ter diagnose van het probleem), tijdens (om te bepalen of men het kanaal diep genoeg schoon aan het maken is) en achteraf (om te zien of het hele kanaal goed gevuld is) gemaakt. Daarbij dient er ook nog een vulling gemaakt te worden. Het kan dat jouw genoemde factuur slechts de eerste zitting betreft en dat er een tijdelijke vulling is gelegd. Ik ben niet zo thuis in de codes voor kanaalbehandelingen, maar weet dat het soms niet direct definitief wordt afgesloten, om het gebied eerst tot rust te laten komen. Het kan natuurlijk ook zijn dat er uit coulance geen vulling is berekend, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
SlqmLqck schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:19:
Ik heb werkelijk nooit problemen gehad met mijn gebit. Geen gaatjes,niets getrokken, en geen beugel gehad. Geluk wellicht? Erfelijk bepaald? Dat laatste kan afgestreept worden. Mijn vader heeft elke 2 jaar wel iets. Daarnaast is het gebit van mijn moeder niet elk jaar aan de beurt, maar wel met regelmaat. Ik ga 1x per jaar op controle en 2x per jaar komt de tandsteenboor naar voren.

Zou het te maken hebben met techniek die vernieuwd is en die mijn tandarts heeft gebruikt? Ik zou het niet weten. Ik moet zeggen dat ik altijd tevreden ben geweest over mijn tandarts en mondhygiënistes die er wel in en uit gaan bij de praktijk (dat hoort ook niet de bedoeling te zijn denk ik?).

Wellicht dat @LA-384 iets kan vertellen over nieuwere technieken/producten van de afgelopen jaren. Niet dat het invloed gaat hebben op jou tandarts verwacht ik. :P
Het kan een paar dingen zijn; het kan zijn dat de tandarts problemen over het hoofd ziet en zo lang er geen klachten zijn het wel prima vindt.

Het kan ook zijn dat je enerzijds een goede mondhygiëne hebt (onderschat het effect van dagelijks ragertjes/tandenstokers niet, dat voorkomt mogelijk wel 95% van de gaatjes) met daarbij weinig zoetmomenten (maaltijden/tussendoortjes/frisdrank, maximaal 7 momenten op een dag) plus het feit dat je bij de mondhygiëniste komt (die tijdig tandsteen (wat retentieplaatsen zijn voor tandplak) verwijderd) en anderzijds het geluk hebt dat bepaalde erfelijke factoren (en dat geldt vooral voor problemen met het tandvlees/kaakbot) niet aanwezig zijn bij je, waardoor je minder gevoelig bent voor ontstekingen in de mond.

Qua technieken zijn er wel ontwikkelingen, maar dat is vooral van hetzelfde laken een pak, oftewel andere manieren om hetzelfde te bereiken met hetzelfde succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Hoezo?

Mijn tandarts is overgenomen door zo een onverstaanbare buitenlander. En ik heb geen tandards verzekering, want dat is oplichting. Dus netjes naar kaakchirurg en dit kostte helemaal niks, zelfs geen eigen risico :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quepasa
Hallo allemaal,

Nog een kleine update.

De tandarts vergoed mijn wortelkanaalbehandeling en een ander gaatje wat al lang gevuld had moeten worden. Gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-06 23:38
LA-384 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:53:
@Dhrax Je noemt het een schimmige wereld, maar het is een van de weinige diensten waar elke handeling apart vermeld en berekent wordt, duidelijker kan het niet zijn. De bedragen voor de behandelingen (officieel prestaties genoemd) worden door de nza bepaald.

Er zijn behandelaars bij, die inderdaad alles berekenen wat er gedaan is, er zijn ook behandelaars die wat coulanter zijn daarin. Die eerste groep doet niets fout eigenlijk. Maar toegegeven, de tarieven vind ik ook niet altijd representatief voor de geleverde prestatie.

De "schimmigheid" heeft vooral met de verzekeraars en mogelijk ook met de patienten te maken. Veel praktijken declareren rechtstreeks bij de verzekeraar, de verzekeraar declareert het bedrag dat ze niet vergoeden bij de patiënt. Ik geloof dat verkeraars dit graag zo willen en voor de patienten scheelt het "gedoe". Het zou je vrij moeten staan je tandarts te vragen de rekening rechtstreeks naar jou te sturen, hoewel minder praktisch, mogen ze het volgens mij niet weigeren.

Die Covid19 toeslag is zover ik heb begrepen een "vergoeding" vanuit de verzekeraars om tegemoet te komen voor de gemiste inkomsten toen alle praktijken sterk geadviseerd werden nog enkel spoedzorg te leveren voor 6 weken in maart/april. Zover ik heb begrepen maakten tandartsen geen aanspraak op alle financiële steunpakketten van de overheid.

Daarbij zijn alle handschoenen, mondkapjes en desinfectiemiddelen aanzienlijk in prijs gestegen. Tevens hoort er vantevoren een vragenlijst doorlopen te worden en dien je je mond te desinfecteren door 1 minuut te spoelen met h2o2. Daar zal die toeslag ook mee te maken hebben.
Schimmig is natuurlijk een royaal overdreven woord en niet eerlijk.
Misschien is dat broepsdeformatie maar die code's transparant noemen vind ik ook wel wat overdreven als outsider.

Ten eerste wordt er vaak zeker wel een sport gemaakt van zo veel mogelijk dingen op zo'n factuur te kunnen deponeren.
Waarschijnlijk gewoon binnen alle fatsoenscode's die er gelden maar echt nodig...
Of voorlichting bijvoorbeeld een legitieme declaratie is als de mondhygieniste me tijdens een reguliere reinigingsbehandeling terloops wat zegt of vraagt over hoe ik rager stel ik echt wel ter discussie.

Sowieso vraag ik me af of die standaard doorsturing die ik van mijn tandarts krijg naar haar (inhouse) hygiëniste, wel echt nodig is elk half jaar.
Soms is ze na 10 minuten al klaar en dan vraag ik me af of dat niet gewoon een half jaar later in een gematigd uitgebreidere behandeling gedaan had kunnen worden.

En dat er code's zijn voor tandartsen en mondhygiënistes met eigen tarieven weet ook bijna niemand. Daar wordt ook zeker wel mee gerommeld door sommige praktijken. Ik heb drie verschillende tandartsen gehad over de afgelopen tien jaar en van twee heb ik al eens tandarts facturen gezien terwijl ik bij de hygiëniste zat.

Verder ik had een hele lange tijd terug een keer een kroon. Daar staat dan een hele waslijst code's op aan dingen die gedaan schijnen te zijn. Ik weet after the fact echt niet of dat allemaal echt nodig was en of dat allemaal echt gebeurd is. Dat gaat echt onder het kopje "zal wel".

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 23:29
Klein verhaaltje van mijn kant. Allebei mijn ouders hebben een slecht gebit. Ik poets dan ook uitgebreid, nooit een gaatje gehad. Tot ik een onprettige stressvolle periode in ging, toen kwam een gaatje helaas.
Voor de rest niks toe te voegen gezien het jargon in dit topic :p

Team anti-scalp - wauw..

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

[...]

Hoezo?

Het wordt vanuit de kaakchirurgie geopperd en *actief* aanbevolen in het tandheelkundig onderwijs, om niet voor de minst geringste extractie te verwijzen naar de kaakchirurg, maar dat de tandarts het zelf prima moet kunnen doen (het trekken van een tand). Uiteraard kennis en kunde (vooral kunde) in acht nemende, waarbij men niet over de eigen grenzen gaat wat betreft deze aspecten enerzijds, en anderzijds met respect van de wensen van de patiënt het meest geschikte behandeltraject in te gaan (in deze context: trekken van de kies bij de tandarts, of bij de kaakchirurg).
gielie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

gielie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Totaal € 192,42

Helaas, zo werkt het niet.

Circa 80% van alle wortelkanaalbehandelingen zijn succesvol. Dus 1 op de 5 mislukt*. Definieer "mislukken" eerst =>: in de context van wortelkanaalbhenadelingen is dat het niet in grootte afnemen van, of juist toename van de grootte, van een zichtbare radiologische radiolucentie rondom de wortelpunt, of het ontstaan van zo'n afwijking in het beeld terwijl deze vóór behandeling nìet zichtbaar was, al dan niet in combinatie met het aanblijven van of juist ontstaan van (nieuwe) klachten na behandeling (klachten voor de patiënt hoeven dus niet per definitie aanwezig te zijn), of alles wat erger is dan dit.
Definieer vervolgens "na behandeling"? Is dat 1 dag? Is dat 1 maand? Is dat 1 jaar?

Wat betreft "extra" fotos: Dit is wat het protocol aangeeft:
1 beginfoto (vaak is deze al gedaan tijdens het consult)
1 lengtefoto
1 hoofdstiftfoto
1 eindfoto (direct na behandeling)

Optioneel, en prima verdedigbaar vanuit beroepsoogpunt, kan 1 extra foto vóór de eindfoto genomen worden: de obturatiefoto (in sommige gevallen is het juist ráádzaam om deze extra foto te nemen).

Tel hierbij voor de controle/evaluatie ook een foto.

Wordt er afgeweken van het protocol? Prima, mits dit gedocumenteerd èn verdedigbaar is. Echter, en vooral in het geval van wortelkanaalbehandelingen**, is het juist nìet slim om van het protocol af te wijken, tenzij er een zeer uitzonderlijke situatie is ontstaan.

*: Voor de goede orde, dit zijn behandelingen die correct en volgens protocol waren uitgevoerd.
**: Wortelkanaalbehandelingen zijn een van de behandelingen waar de meeste klachten van patiënten over ontstaan. In veel gevallen is dit simpelweg het gevolg van onvoldoende of slechte communicatie vanuit de behandelaar. De klacht is dan naar mijn mening gewoon terecht, ook al zou de patiënt in de ongelukkige 1 op de 5 categorie vallen: de behandelaar had duidelijk de consequenties en risico's moeten vermelden van een wortelkanaalbehandeling (let op: de risico's, en die zijn er -al word je door een specialist behandeld-,, heb ik niet eens benoemd hier). Daarnaast, in de gemiddelde praktijk wordt vaak helaas níet het volledige protocol gevolgd voor wortelkanaalbehandelingen, waardoor de kans op mislukken juist groter wordt.
[...]

Quote: "deze kosten zijn echt buitensporig"
Een wortelkanaalbehandeling is nou eenmaal heel duur. De kosten in de post/afbeelding van de gebruiker waar je op reageert, zijn inderdaad de kosten voor zo'n behandeling. Niet alle codes worden altijd toegekend aan een behandeling, maar de meeste in de door de gebruiker geposte afbeelding, wel. Een wortelkanaalbehandeling van 400-500 euro (of soms meer) is gebruikelijk (meerdere kanalen, meerdere zittingen).

Quote: "ik met dit soort bedragen adviseren om de tand eruit te halen en er een stift in te zetten."
Ik heb het vermoeden dat je niet weet wat een stift is, of waar dit voor dient. Je bedoelt waarschijnlijk een implantaat?

Quote: "Zo zie ik gebruik van microscoop erop staan, echt onnodig mijn inziens."
Sorry dat ik het zeg, maar je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt.

Overigens, ik denk dat het de verklaring van het probleem van TS gegeven is door deze post hieronder:
LA-384 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

• LA-384
@Polderviking Je neemt dus genoegen met
Vulling1 €150,-
Vulling2 €40,-

Dat is prima, maar ik hoop dat je ook begrijpt dat dat bij veel mensen verwarring geeft.

Overigens, die prijsverschillen tussen tandarts en mondhygiënist vond ik ook vreemd, de handeling blijft hetzelfde. Maar volgens mij is dat met de laatste wijziging ook komen te vervallen (ik ben niet erg thuis in alle behandelcodes, als mondhygiënist zijn er maar een handvol waar je mee te maken hebt en geen zin de upt codelijst er bij te pakken).

Overigens is het probleem van @Quepasa opgehelderd. Het is nu nog een discussie die niets meer met het originele probleem te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:34
Tot nu toe heb ik 2 maal een nieuwe tandarts gehad. Eigelijk 3, want bij de eerste wisseling van tandarts zou ik 6 gaatjes hebben. De 16 jaar daarvoor had ik nog nooit gaatjes gehad. Nou, de groeten dacht ik. Uiteindelijk zijn er 2 gevuld bij een andere tandarts. Daar heb ik jaren gezeten. Af en toe een gaatje, soms ook na een foto. Ik zat er wel prima dacht ik.

Toen ging ik verhuizen. En dus ook een nieuwe tandarts.

Na de eerste controle: "je weet dat je een serieus probleem hebt?" Nee, dat wist ik niet. Ik dacht dat ze een grap maakte, maar haar glimlach ging al snel weg. Als ik niets zou doen zou ik mijn voortanden kwijtraken. Uhh @#$&@!!??? Wat? Ik bijt mijn ondertanden in mijn gehemelte. Dat wist ik wel, maar ik had er nooit bij stil gestaan dat het een probleem is. Je gaat jaren naar de tandarts, nooit is er een arts over begonnen. Ik was nogal geschrokken, zeker omdat ik dat jaar al een hoop lichamelijk gezeik achter de rug had.. niet weer dacht ik..

Afijn, ik had thuis een foto gemaakt en die doorgestuurd naar een kennis die zelf tandarts is. Zij kon mij vertellen dat het inderdaad een probleem was. Lang verhaal kort: ik loop nu met een beugel (weer) en krijg over 2 jaar een kaakoperatie. Daarna nog een halfjaar beugelen.

Wisselen van tandarts, leuker kunnen we het niet maken.
Pagina: 1