Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV-Systeem - Advies, mogelijkheden en aanbevelingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:45
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een huis aangeschaft waar ik graag zonnepanelen op zou willen leggen. Er is een mogelijkheid om eventueel een extra bedrag in de hypotheek op te nemen voor verduurzamingsmogelijkheden. Graag zou ik op termijn toe werken naar het volledig elektrisch verwarmen van het huis. Voor nu zullen we er met twee personen gaan wonen (elektrisch koken) en verwarmen met gas (wellicht ook direct een L/L warmtepomp).

Er zijn een heel aantal topics te vinden met vragen en advies omtrent zonnepanelen. Toch heb ik besloten dit topic te openen omdat het dak iets minder recht-toe-recht-aan naar mijn verwachting, wellicht heeft iemand soortgelijke ervaring en valt dit mee.

De situatie:

Het huis is als volgt gesitueerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFLVsD18n7CLMI0y3c3MeoRULGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mbUrpxGWDN1EfuqDmiAuSxGE.png?f=user_large

Zoals misschien is te zien, het dak op de oostzijde is aanzienlijk kleiner als die op de westzijde. Daarnaast hebben beide zijdes (m.i.) in meer of mindere mate te maken met schaduw. Wellicht helpen onderstaande fotos de situatie verder te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYcdmjCc5qtyBYChoEEF6A-kdvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYLL3IqJSoh4QLooqeRzOdhf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_7l6_U4zx4xeKqJNIYY6hUHYfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zvob0gMcSXq4Y2mZhPvXqvWg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGfuaqXSLTsRkNl--dhh9xgKj34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wR5MdWxM1Vxj5vOlnMEuqHYE.jpg?f=fotoalbum_tile

Fotos genomen rond ca. 8 uur gisterenavond.

Mijn vragen:
  • Hoe geschikt is het dak voor zonnepanelen? Aangezien het oostelijke deel vermoedelijk last heeft van schaduw en vrij beperkt is in oppervlak t.o.v. westelijke zijde
  • In welke mate wordt de westelijke zijde (vermoedelijk) beïnvloed door schaduw? (Voor mijn gevoel redelijk wat)
  • Wat is de (grofweg) de terugverdientijd van een dergelijk systeem? (eventueel tegen ca. 1.5% rente t.o.v. investering). Ik heb dit berekend met de excel spreadsheet van @cville en kwam uit op 21 jaar. Vermoedelijk hierin een fout gemaakt?
Het zou top zijn als iemand mij met één van deze vragen of een soortgelijke ervaringen zou verder kunnen helpen! Alvast bedankt.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
De schaduw binnen 2 uur na zonsopgang en binnen 2 uur voor zonsondergang is nauwelijks relevant, dat levert toch maar een klein deel van je dagelijke opbrengst.

Dan blijft er denk ik alleen nog schaduw over van je eigen schoorsteentjes?

Op oost kan nog net een rijtje liggen in landscape. Past er 5 x 1.7m?

Als je een niet te klein systeem laat aanleggen (bijvoorbeeld minstens 15 panelen), en geen onnodige fratsen zoals SolarEdge of microomvormers. Kom je op een aanschafprijs van 0.90 - 0.95 euro / Wp.
Als dat gelijk is aan je verbruik zou dat, als saldering door was gegaan een terugverdientijd van minder dan 5 jaar geweest zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MZwier
@busscherski Vermoedelijk zal dat wel passen op de oostzijde. ik neem aan dat het normaal het geval is dat je in een oost-west opstelling de panelen via 2 strings op de omvormer aansluit, is het in dit geval een probleem dat je ze niet 50/50 kan verdelen over oost west?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Het hoeft niet 50/50. Wel is 5 standaard panelen zo`n beetje het minimum aantal per string bij een string omvormer. 4 kan ook nog wel maar dan houdt het op.
12 west + 5 oost komt bijvoorbeeld goed uit bij een string omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MZwier
Ik hoop dit topic weer wat nieuw leven in te blazen, ik zou zeer dankbaar zijn als iemand mij nog verder zou kunnen helpen met de volgende vragen:
  • Zijn optimizers benodigd, door enkele dakdoorvoer op de oostkant?
  • Is het mogelijk het systeem vermeld te plaatsen in 3 fase 25A meterkast (zie offerte hieronder)?
  • Is de omvormer juist gedimensioneerd voor de oost(5 panelen)-west(10 panelen) opstelling?
  • Is het systeem beschreven in de offerte hieronder, een met goede prijs kwaliteit? Van het bedrag vermeld op de offerte gaat nog 200 euro incl. BTW af
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFD0ZWYnIMeAY6gZNrIY74vDF5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pI5TTpMhAWTQUoAVCOeg0JbB.png?f=user_large

Mocht er nog informatie, ontbreken dan vul ik dat graag aan. Alvast bedankt!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Zelf zou ik gaan voor 8 panelen portrait op het korte oost dak, het type
zonnepaneel welke die pv boer daar wil plaatsen is daar zeer geschikt voor
je zit dan beter met de opstart spanning in de ochtend, slim is dan wel
om de pv groep te laten verzwaren naar 20A daar de piek opbrengst
overdag toch wel voorbij de 4 kW gaat in het betere seizoen.
Je zult wel denken dat die panelen in die stand te lang in de schaduw
liggen maar bedenk dat daar dan geen 8 volle panelen liggen, maar 16 halve
( denk dat het kan, ik tel 6 pannen op het korte dak = 2m? )

• MZwier
Bedankt voor je antwoord @PClop!

Dat zou lijkt mij inderdaad moeten passen, verzwaring naar 20A lijkt me inderdaad handig maar is dan alsnog wel groot genoeg 5000/230=21.8A?
Daarnaast vraag ik me af of het dan het beste om ook op we westzijde 8 panelen te doen of is 7 ook prima? Verder liggen op de oostzijde van het dak zit een dakdoorvoer (riool beluchting en luchtafvoer), zijn hier optimizers benodigd of is het de beste optie om hier bv. 7 panelen te doen en deze (ruim) naast de doorvoer te leggen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sunnydesignweb (kies nieuw project) komt aan met een 3.6 kW omvormer.
Die zal meest van de tijd groot genoeg zijn voor 5 panelen oost en 10 panelen west.
Je zal ietsjes aftoppen misschien, maar dat past beter op je 3x 25A groepenkast.
3.6 kW mag op 16A gezekerd worden. De SMA heeft schadefix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gIjgxSfwQDl3rDVXAn47YjmuN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u73TPYn5buhlVrQONfLTw9pd.jpg?f=fotoalbum_large

Er bestaan ook verlaagde ventilatiepannen die onder een paneel vallen. (klober ventilatiepan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKqfnON72Ye_bTozwueB4IQEGAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_large

Als je grotendeels electric gaat, zou ik eerst kijken wat er op je dak past ipv de goedkoopste prijs.
Heb je al eens de dakafmeting bepaalt door pannen te tellen en enkele op te meten?

Elke kWh die je direct verbruikt en opwekt hoef je niet meer te kopen. (als salderen is afgelopen)
De meeste mensen gebruiken in de avond de meeste stroom. Daarom is west ook ideaal.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2020 13:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

MZwier schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:43:
Bedankt voor je antwoord @PClop!

Dat zou lijkt mij inderdaad moeten passen, verzwaring naar 20A lijkt me inderdaad handig maar is dan alsnog wel groot genoeg 5000/230=21.8A?
Daarnaast vraag ik me af of het dan het beste om ook op we westzijde 8 panelen te doen of is 7 ook prima? Verder liggen op de oostzijde van het dak zit een dakdoorvoer (riool beluchting en luchtafvoer), zijn hier optimizers benodigd of is het de beste optie om hier bv. 7 panelen te doen en deze (ruim) naast de doorvoer te leggen?
Valt mee, jou oost/west installatie zal ongeveer 70% vermogen leveren t.o.v. vol zuid gericht
de pieken kunnen wel hoger zijn maar dat zal kortstondig zijn.
Dus als je rekent met 18 x 355wp - 30% kom je op ongeveer 4,5 kW aan piek vermogen
met uitschieters naar 5 kW, dan blijf je nominaal mooi onder die 20A.
En op west mooi die 10 stuks aan houden.
Pagina: 1