Beste Tweakers,
Onlangs heb ik een huis aangeschaft waar ik graag zonnepanelen op zou willen leggen. Er is een mogelijkheid om eventueel een extra bedrag in de hypotheek op te nemen voor verduurzamingsmogelijkheden. Graag zou ik op termijn toe werken naar het volledig elektrisch verwarmen van het huis. Voor nu zullen we er met twee personen gaan wonen (elektrisch koken) en verwarmen met gas (wellicht ook direct een L/L warmtepomp).
Er zijn een heel aantal topics te vinden met vragen en advies omtrent zonnepanelen. Toch heb ik besloten dit topic te openen omdat het dak iets minder recht-toe-recht-aan naar mijn verwachting, wellicht heeft iemand soortgelijke ervaring en valt dit mee.
De situatie:
Het huis is als volgt gesitueerd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mbUrpxGWDN1EfuqDmiAuSxGE.png?f=user_large)
Zoals misschien is te zien, het dak op de oostzijde is aanzienlijk kleiner als die op de westzijde. Daarnaast hebben beide zijdes (m.i.) in meer of mindere mate te maken met schaduw. Wellicht helpen onderstaande fotos de situatie verder te verduidelijken:
Fotos genomen rond ca. 8 uur gisterenavond.
Mijn vragen:
Onlangs heb ik een huis aangeschaft waar ik graag zonnepanelen op zou willen leggen. Er is een mogelijkheid om eventueel een extra bedrag in de hypotheek op te nemen voor verduurzamingsmogelijkheden. Graag zou ik op termijn toe werken naar het volledig elektrisch verwarmen van het huis. Voor nu zullen we er met twee personen gaan wonen (elektrisch koken) en verwarmen met gas (wellicht ook direct een L/L warmtepomp).
Er zijn een heel aantal topics te vinden met vragen en advies omtrent zonnepanelen. Toch heb ik besloten dit topic te openen omdat het dak iets minder recht-toe-recht-aan naar mijn verwachting, wellicht heeft iemand soortgelijke ervaring en valt dit mee.
De situatie:
Het huis is als volgt gesitueerd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mbUrpxGWDN1EfuqDmiAuSxGE.png?f=user_large)
Zoals misschien is te zien, het dak op de oostzijde is aanzienlijk kleiner als die op de westzijde. Daarnaast hebben beide zijdes (m.i.) in meer of mindere mate te maken met schaduw. Wellicht helpen onderstaande fotos de situatie verder te verduidelijken:
![]() | ![]() | ![]() |
Fotos genomen rond ca. 8 uur gisterenavond.
Mijn vragen:
- Hoe geschikt is het dak voor zonnepanelen? Aangezien het oostelijke deel vermoedelijk last heeft van schaduw en vrij beperkt is in oppervlak t.o.v. westelijke zijde
- In welke mate wordt de westelijke zijde (vermoedelijk) beïnvloed door schaduw? (Voor mijn gevoel redelijk wat)
- Wat is de (grofweg) de terugverdientijd van een dergelijk systeem? (eventueel tegen ca. 1.5% rente t.o.v. investering). Ik heb dit berekend met de excel spreadsheet van @cville en kwam uit op 21 jaar. Vermoedelijk hierin een fout gemaakt?
:strip_exif()/f/image/XYLL3IqJSoh4QLooqeRzOdhf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Zvob0gMcSXq4Y2mZhPvXqvWg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wR5MdWxM1Vxj5vOlnMEuqHYE.jpg?f=fotoalbum_tile)
:fill(white):strip_exif()/f/image/pI5TTpMhAWTQUoAVCOeg0JbB.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/u73TPYn5buhlVrQONfLTw9pd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_large)