Garderobekast als scheidingswand slaapkamers geluid isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
We hebben een huis gekocht met twee aan elkaar grenzende slaapkamers.

Een slaapkamer heeft een kamerbrede garderobekast van hoge kwaliteit (geen IKEA PAX). We zijn er tijdens het klussen achter gekomen dat deze kast eigenlijk dienst doet als scheidingswand.

Aan de andere slaapkamer is een gipswandje bevestigd. Als je hierop klopt klinkt het hol.

Na een testje vandaag met alle ramen en deuren dicht bleek dat je met elkaar kunt praten als je afzonderlijk van elkaar in deze kamers staat. Niet erg wenselijk.

Hoe kunnen we dit oplossen zonder sloopwerk? Geeft inblazen met Cellulose een gunstig effect? Of garderobekast slopen en afscheid nemen van de kast en met betere beplating werken?

Ik kan nergens vinden hoeveel dB winst je hebt met een met cellulose gevulde scheidingswand.

Beste antwoord (via Lensent op 31-08-2020 07:41)

• Piot
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:35
Is het geen mogelijkheid om de binnnenkant van de kast te beplakken met akoustisch schuim? Je zal wel iets van kastruimte verliezen hierdoor, maar je hoeft niks te slopen.

Zoiets als dit Easyfoam. Dit hebben wij gebruikt om de deuren van de server ruimte te isoleren. 5 cm aan de binnenkant en je hoorde niks meer van de servers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12

The Executer

Lekker belangrijk!

Eventueel voorzetwand erin maken met steenwol? Regelwerk op gipswand, steenwol er tussen, nog een gipswand?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als je de kast wilt houden, kun je toch in de andere kamer een (extra) voorzetwand plaatsen met isolatie?

Of vanaf die kant de huidige wand slopen en opnieuw opbouwen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Er is geen ruimte meer voor een voorzetwand ivm geen ruimte bij de deurpost. Slopen is momenteel geen optie. De gipswand is voorzien van nieuw glasvezelbehang en geschilderd en het betreft de kinderkamer..

De realisatie mbt geluid kwam helaas te laat.

Als inblazen niks oplevert dan moet wellicht de kast gesloopt worden maar aangezien die tot de vloer loopt zit je weer met de vers gelegde laminaatvloer.

[ Voor 23% gewijzigd door Lensent op 26-08-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Kan je die kast in z'n geheel niet 10cm naar voren verplaatsen en een voorzetwandje er achter tegenaan?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Is de kast diep? Van binnen isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Dit zou inderdaad nog een optie kunnen zijn, alleen weet ik niet goed hoe en waarmee. Er zitten veel vakverdelingen in. Kan deze week wel een foto maken. Het lijkt allemaal maatwerk te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je elkaar kunt horen praten is er sprake van luchtgeluid. Dat kan je verbeteren met het toevoegen van massa en flexibele materialen. Zorg er ook voor dat alles goed dicht afsluit. Een enkele kier zorgt voor een hoop extra geluid. Ik vermoed wel dat je het nooit echt goed gaat krijgen zonder de kast weg te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Als de kast gevuld is, zou die dan niet vanzelf isoleren?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:04
Je hoeft de kast toch niet per se te slopen? Demonteren, isoleren en een paar centimeter verderop weer opbouwen lijkt mij beter.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog een dikke (velours) gordijn ophangen aan de wand in de kinderkamer. Of ook in de kamer met de kast. Het klinkt namelijk alsof jullie nog volop aan het verbouwen/verhuizen zijn, en een lege kamer zonder meubels of gordijnen galmt nu eenmaal enorm. En die galm helpt niet mee. Wellicht dat het plaatsen van een aantal zachte materialen (vloerkleed op het vers gelegde laminaat) kan helpen.

Dat is iets minder desastreus dan gelijk de hele maatwerk kast moeten slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:22
Zitten de twee deurposten dan direct tegen elkaar aan? Kan je niet bijvoorbeeld aan één van de twee kanten een inbouwkast maken? Dan zal je weinig meer horen. Ik weet ook niet of of je bedoelt dat het een houten frame is met gips wandjes aan beide kanten? Van die platen? Anders moet je die ruime opvullen. Zijn het niet gipsblokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

bombadil schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Als de kast gevuld is, zou die dan niet vanzelf isoleren?
Ja, wel wat. Maar als je het allemaal goed dichtkit en er bijvoorbeeld steenwol platen van 4,5 cm in doet, dan zul je waarschijnlijk wel wat bereiken.

Maar ja, dan moet je dus wel genoeg diepte hebben. Anders gaat het wel ten koste van het gebruik van je kast.

De muur bestaat nu eigenlijk gewoon uit 1 enkele gipsplaat, als ik het goed begrijp.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-08-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
De kast is sowieso groter en ruimer dan ik en m'n vrouw aan kleding hebben. Dus ik kan best wat diepte inleveren om dit te vullen met steenwol en af te timmeren van binnen uit.

De kast meer onze slaapkamer in laten komen gaat ook niet. Zit tegen de deurpost aan. Het is dus allemaal goed uitgekiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Geluid hou je tegen door kierdichtingen en massa. Massa toevoegen gaat lastig als je geen ruimte hebt. Dan rest alleen alle kieren en naden goed afkitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Als het om het geluid gaat wat de kleine zou kunnen horen: ruismachine :)

Onze tussenmuur is ook van papier, dus met de ruismachine zorg je ervoor dat stemmen en andere geluiden (bijv onze houten trap) wegvallen en ze een constant geluid hebben.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28
Señor Sjon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:45:
Geluid hou je tegen door kierdichtingen en massa. Massa toevoegen gaat lastig als je geen ruimte hebt. Dan rest alleen alle kieren en naden goed afkitten.
Zou in combinatie met het kitten vibraflex tegen de achterwand van de kast met daarvoor een paneel akoestische isolatie afgewerkt met een op maat paneel hi-density (groen) mdf een oplossing kunnen zijn?

Mdf 18mm
Akoestische isolatie 20mm
Vibraflex 5mm

Kost niet heel veel ruimte, wel een hoop massa.

Ken dit zelf alleen van mijn car audio jaren toen ik mijn eerste auto's had. :X
Maar dempte verschrikkelijk goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:14
Ik zou de kast eerst eens vullen met kleding en dan nog eens testen. Ik heb als kind jaren in de kamer naast mijn flink snurkende vader gelegen, pas toen we gingen verhuizen en de kasten werden uitgeruimd hoorde ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:45
Is dit niet een verborgen gebrek? Er zit in feite geen muur tussen de kamers. Tenminste, het lijkt me sterk dat een enkel gipsplaatje een muur genoemd mag worden. En omdat alles precies past heb je ook niks aan die inbouwkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik heb een Werkspotje geplaatst mbt inblazen van Cellulose.
En ik zal kijken wat ik tegen de achterwand vd kast kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:04
Hoeveel meubels staan er al in beide kamers? Zoals eerder vermeldt kunnen zachte materialen (meubels/gordijnen/vloerkleden/kleren in de kast) in beide ruimtes er prima voor zorgen dat het geluid gedempt wordt en minder draagt naar de andere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:11
In mijn slaapkamer staat een heel grote ikea kast met deuren, helemaal vol met kleren. In de andere kamer idem dito, daartussen een simpel gipswandje.

Echt waar, je hoort helemaal niks tussen deze kamers omdat er voor 2 meter dik en honderd kilo aan kleding tussen zit. Serieus check het effe voor de gein als je kast vol met kleren zit en de deuren dicht. Als er geen deuren op zitten zal het wel al een hoop minder geluid isoleren denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
AMD1800 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:40:
Is dit niet een verborgen gebrek? Er zit in feite geen muur tussen de kamers. Tenminste, het lijkt me sterk dat een enkel gipsplaatje een muur genoemd mag worden. En omdat alles precies past heb je ook niks aan die inbouwkast.
Hoe wou je dit als verborgen definiëren?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
AMD1800 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:40:
Als er een muur van gipsplaten staat, waarom is het dan geen muur? En hoezo heb je niets aan een inbouwkast als alles precies past? Ik zal het wel niet begrijpen, maar een inbouwkast die precies past klinkt als een goede inbouwkast.
Overigens zou ik mij als ik TS was niet zo'n zorgen maken om geluid, ik hoor mijn dochter draaien & zuchten in bed als ik aan het werk ben 's avonds. Daar zit een muur van gipsblokken in van 7cm dik en twee 'kartonnen' deuren. Als er kleding in de kast ligt geeft dit ook nog wat demping van geluid tenslotte. Zij slaapt ook gewoon door als ik werk (rammen op een mechanisch toetsenbord) of aan het bellen ben. Het wordt pas een probleem als ze ouder is en gaat vragen waarom papa en mama zoveel lawaai maakten de vorige avond/nacht.. O-)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Hoeveel diepte heb je tussen achterkant kast en dat gipswandje? Lijkt me dat "zware" isolatie zoals cellulosevlokken wel kunnen helpen, maar als daar maar 3 cm zit zal dat erg beperkt zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Piot
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:35
Is het geen mogelijkheid om de binnnenkant van de kast te beplakken met akoustisch schuim? Je zal wel iets van kastruimte verliezen hierdoor, maar je hoeft niks te slopen.

Zoiets als dit Easyfoam. Dit hebben wij gebruikt om de deuren van de server ruimte te isoleren. 5 cm aan de binnenkant en je hoorde niks meer van de servers.

• Lensent
Piot schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:41:

Ziet er interessant uit. Verdichte toplaag betekend dat een zijde wit is afgewerkt?

• Lensent
naftebakje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:31:
Hoeveel diepte heb je tussen achterkant kast en dat gipswandje? Lijkt me dat "zware" isolatie zoals cellulosevlokken wel kunnen helpen, maar als daar maar 3 cm zit zal dat erg beperkt zijn.
Kan ik helaas slecht inschatten of bepalen :(

• Lensent
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h38e95vlbijwn.jpg

Er is dus wel ruimte om de kast meer de kamer in te laten komen maar dan moet het hele ding afgebroken en opgebouwd worden. Er zit ook electra in.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xkd5j4.jpg

Maar er is van binnen ook ruimte zat.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o4651tq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Lensent schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:48:
[...]Ziet er interessant uit. Verdichte toplaag betekend dat een zijde wit is afgewerkt?
Nee, dat wit is de beschermfolie van de plaklaag. De andere kant (die je zit als hij ergens op geplakt is) is dichtgemaakt zodat er geen stof in kruipt, de massa van het schuim is opencellig.

Qua diepte: als je in de gang de afstand tussen de kaders van de deuren kan meten, en dan in de kamers kan meten hoe ver je komt (deurkader - binnenkant kast en deurkader - gipskarton muur), weet je de tussenafstand. Daar zit de dikte van de achterplaat van de kast, en de gipskarton dikte uiteraard nog bij.
Je kan ook een klein gaatje boren in de achterkant van de kast, op een onopvallende plek, en met een dun draadje ofzo de diepte gaan prikken.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 28-08-2020 12:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:40

krvabo

MATERIALISE!

Lensent schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:48:
[...]

Kan ik helaas slecht inschatten of bepalen :(
Pak een rolmaat, meet van deurkozijn tot deurkozijn op de overloop, meet dan de afstand tussen deurkozijn 1 en de muur achter je kast (of achterkant van je kast en doe er een centimeter bij), meet de afstand tussen deurkozijn 2 en de muur van de kinderkamer, beetje basisschool rekenen, et voila?

Als het in de buurt van één centimeter ligt dan hebben ze de gipsplaten tegen de kast aangemaakt, en als het een centimeter of 10 is dan is het een fatsoenlijk muurtje.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
De conclusie is inmiddels dat de wand op de kinderkamer de achterkant van de kast is.

We gaan met geluidsisolerende zelfklevende matten aan de slag denk ik! Dank voor het meedenken en de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:10

H-W

Lekker gedacht zo! Maar dan zit er niks anders op dan in de kast geluidsisolatie te plaatsen (een paar cm steenwol of cellulose geeft al een fatsoenlijk resultaat) en het verlies aan kastruimte op de koop toe te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 04-06 19:49

Part

Helemaal niets.....

Isolatie tegen de achterwand gaat vrijwel niets doen.
De kast zal alleen wat minder hol klinken maar dat effect krijg je ook door de kast te vullen met kleding of andere spullen.

Bij ons huis waren ook twee kamers gescheiden door kasten en ik heb ze vervangen door een metalstud wand.
Als je in deze link kijkt zie je wat de mogelijkheden zijn inc de behaalde geluidsisolatie.
https://www.gyproc.nl/sys...5D=field_systeemtype%3A79

Voor een hoge geluidsisolatie heb je veel massa nodig. bv door dubbele gipsplaten te gebruiken. En wat ook goed werkt zijn twee wanden die los van elkaar staan. De isolatie er tussen doet vrijwel niets aan geluidsdemping maar voorkomt dat het hol gaat klinken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9pkJjsM/Knipsel2.jpg

Voor de wand kun je weer een kast bouwen zodat het laminaat aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Part schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:56:
Isolatie tegen de achterwand gaat vrijwel niets doen.
De kast zal alleen wat minder hol klinken maar dat effect krijg je ook door de kast te vullen met kleding of andere spullen.

Bij ons huis waren ook twee kamers gescheiden door kasten en ik heb ze vervangen door een metalstud wand.
Als je in deze link kijkt zie je wat de mogelijkheden zijn inc de behaalde geluidsisolatie.
https://www.gyproc.nl/sys...5D=field_systeemtype%3A79

Voor een hoge geluidsisolatie heb je veel massa nodig. bv door dubbele gipsplaten te gebruiken. En wat ook goed werkt zijn twee wanden die los van elkaar staan. De isolatie er tussen doet vrijwel niets aan geluidsdemping maar voorkomt dat het hol gaat klinken.
[Afbeelding]

Voor de wand kun je weer een kast bouwen zodat het laminaat aansluit.
Dure grappen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 04-06 19:49

Part

Helemaal niets.....

Beetje afhankelijk van hoeveel geluidsdemping je wil maar een 40 euro per m2 gaat het je denk ik wel kosten.
Een dan de kast nog. Al zou ik daar een losse kast voor nemen bv van de Ikea.
Pagina: 1