ADVIES: Domotica software of hub nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luieh0nd
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:43
Inleiding:

Mijn vrouwen ik hebben een nieuwbouw huis gekocht welk begin januari opgeleverd gaat worden.
In onze huidige woning maken wij allen nog maar gebruik van Phillips Hue, ik heb wel wat lopen experimentern met Home assistant en nu sindskort ook met Domoticz. Graag zouden we het volgend huis was slimmer maken en dan wat meer als alleen de verlichting.

! De WAF (Wife Acceptance Factor) is ook erg belangerijk dus vandaar dan bijna alles ook bedienbaar moet zijn met normale schakelaars !

Wat willen we automatiseren:
- Verlichting via app kunnnen schakkelen.
- Verlichting triggeren op sensoren.(WC , Badkamer)
- Afzuiging triggeren op sensor (Badkamer)
- Tuin irrigatie syteem in/uit schakelen.
- Multimedia bedienen
- Alles uit schakelaar bij voor en achterdeur

Keuze in hub / software:
Dit is mijn grootste twijfel factor, als ik voor Domotics of Homeassistant ga zal dit gaan draaien op een intel nuc ik heb dit in het verleden gedraaid op een RP 3 B+ maar liep hier vaak tegen lange wacht tijden aan

- Home Assistant
- Domototicz
- Homey Pro
- Fibaro HC 3

De programmeer talen zit ik niet erg over in, ik het erg leuk om te leren en mij hierin teverdiepen. Dit heb ik in verleden al eerder gedaan op andere vlakken.

Apparatuur die ik in gedachte heb te gebruiken:
In dit lijstje zie je wel shelly producten staan dit ivm prijs en goede dingen die ik erover gelezen heb. Tips of alternatieve zijn altijd welkom we graag onderbouwen

- Shelly Dimmer 2
- Shelly 1 PM
- Shelly Flood sensor
- Shelly EM
- Shelly Deur/Raam sensor 2
- Shelly 3EM
- Shelly Flood sensor
- Aeotec Multisensor 6
- Aeotec Tri sensor

ik zie ook dat er heel veel of alle switches van Aeotec of andere merken zijn deze zijn wat duurder, maar als iemand / meerdere met een duidelijk argument komen dat dit de stabielere of betrouwbaardere keus is zal ik het zeker overwegen om hier wat meer aan uit te geven.

Systeem / Netwerk:

Het systeem zal komen te draaien op 1 van de bovenstaande controllers. Kwa netwerk zal er een gesloten netwerk gecreëerd worden voor de Domotica apparaten. Elke verdieping van het huis word voorzien van een Ubiquiti NanoHD accespoint zodat er volledige dekking in het huis is.

Toekomst visie:

Op den duur willen we het huis steeds meer zelf laten gaan doen, ook willen we later het systeem uitbereiden beveiligings camera's ect.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-04 08:20
! De WAF (Wife Acceptance Factor) is ook erg belangerijk dus vandaar dan bijna alles ook bedienbaar moet zijn met normale schakelaars !
Shelly, maar dat je had je zelf al gevonden. Je kan ook kijken naar zigbee schakelaars, zoals die van Xiaomi.
Heb daar fijne ervaringen mee. Zo kan je de schakelaars ook slimmer maken, deze herkennen verschillende acties: Double tap
, long press, beide tegelijk etc.
Heb bijvoorbeeld ook de cube van Xiaomi. Even schudden voordat we naar bed gaan en alles gaat netjes uit :)
Dit is mijn grootste twijfel factor, als ik voor Domotics of Homeassistant
Ik heb zelf alleen ervaring met Home Assistant en ben daar zeer tevreden over. Zit een groot community achter en ze blijven door ontwikkelen. Denk dat het uiteindelijk een beetje een persoonlijke keus is. Ben niet zo 123 op de hoogte of X iets kan bieden wat Y niet kan bieden. Dde basis zit in beide.
zal dit gaan draaien op een intel nuc ik heb dit in het verleden gedraaid op een RP 3 B+ maar liep hier vaak tegen lange wacht tijden aan
Mocht je meer plannen hebben voor je nuc, zou ik inderdaad daar voor gaan. Zelf hier enkele weken de 3B+ vervangen voor de 4. Het systeem is er een stuk sneller van geworden, ook is Homeassistant natuurlijk continue bezig om zich zelf te verbeteren. Besef dat er nog niet eens officiele V1 is van Homeassistant.
Shelly producten
Shelly/Sonoff lekker goedkoop, echter zijn er wel is wat problemen mee met het kwaliteit.
Duurdere merken zullen waarschijnlijk iets betrouwbaarder zijn op lange termijn. Mijn sonoff switches werken trouwens na 2 jaar nog prima. Voor het schakelen van lampen zou ik daarvoor gaan.
Mocht je zwaardere apparaten willen schakelen, (bijv status wasmachine etc) zou ik wel voor een bekendere merk gaan en ook in Nederland bestellen. Mocht er dan wat mis gaan, sta je beter in je schoenen qua consumentenrecht.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 20:35

bomberboy

BOEM!

Misschien een algemene vraag terug;

Aangezien het over een nieuwbouwwoning gaat, hoe ziet de elektra installatie er uit? Is er sprake van een domotica systeem, of helemaal niet. De meeste apparatuur die je vermeldt is in zekere zin gericht op retrofit upgrades en gaat niet uit van mogelijkheden die je hebt bij een nieuwbouw (of grote renovatie).
  • Je kan dimmers hebben in de meterkast die je eenvoudig kan aansturen of inderdaad iets als een shelly dimmer die je achter de knop moet gaan stoppen. Niet noodzakelijk perfect met elk soort verlichting goed samenwerkt enz. Het maximum vermogen van de groep lampen die er achter zit enz.
  • Hetzelfde voor de raam/deursensoren. Vaak kan je die in de ramen laten instoppen voor een heel beperkte kost (denk 10EUR) en hoe je je geen zorgen te maken over het vervangen van de ramen. Maar er is dan wel een draadje dat ergens heen moet.
  • Afzuiging triggeren: laat je geplande afzuiging het toe om zo aangestuurd te worden.
  • ...
Dus ik weet niet in welke fase je huis zit en hoeveel je nog kan aanpassen, maar indien mogelijk

Dit hoeft niet altijd (veel) duurder te zijn en is doorgaans wel stabieler/betrouwbaarder en niet afhankelijk van een wifi verbinding en/of een nuc/rpi die ook onderhoud verwacht (security upgrades OS bv)

Als ik zelf iets over de WAF geleerd heb, dan is het vaak vooral dat het stabiel en betrouwbaar moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luieh0nd
bomberboy schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:06:
Misschien een algemene vraag terug;

Aangezien het over een nieuwbouwwoning gaat, hoe ziet de elektra installatie er uit? Is er sprake van een domotica systeem, of helemaal niet. De meeste apparatuur die je vermeldt is in zekere zin gericht op retrofit upgrades en gaat niet uit van mogelijkheden die je hebt bij een nieuwbouw (of grote renovatie).
  • Je kan dimmers hebben in de meterkast die je eenvoudig kan aansturen of inderdaad iets als een shelly dimmer die je achter de knop moet gaan stoppen. Niet noodzakelijk perfect met elk soort verlichting goed samenwerkt enz. Het maximum vermogen van de groep lampen die er achter zit enz.
  • Hetzelfde voor de raam/deursensoren. Vaak kan je die in de ramen laten instoppen voor een heel beperkte kost (denk 10EUR) en hoe je je geen zorgen te maken over het vervangen van de ramen. Maar er is dan wel een draadje dat ergens heen moet.
  • Afzuiging triggeren: laat je geplande afzuiging het toe om zo aangestuurd te worden.
  • ...
Dus ik weet niet in welke fase je huis zit en hoeveel je nog kan aanpassen, maar indien mogelijk

Dit hoeft niet altijd (veel) duurder te zijn en is doorgaans wel stabieler/betrouwbaarder en niet afhankelijk van een wifi verbinding en/of een nuc/rpi die ook onderhoud verwacht (security upgrades OS bv)

Als ik zelf iets over de WAF geleerd heb, dan is het vaak vooral dat het stabiel en betrouwbaar moet werken.
Helaas hadden we niet de morgelijkheid voor die keuze dat we een soort van Domotica meterkast kregen.
Alles zit ook in de betonnen wanden ingegoten vandaar de keuze van de "retrofit" dimmers ect.

Afzuiging tiggeren gaat lukken heb geinformeerd welke box we krijgen en heb hier al een tekening van opgezocht. Deze kan ik gewoon met een shelly of sonos triggeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 20:35

bomberboy

BOEM!

Luieh0nd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:54:
Helaas hadden we niet de morgelijkheid voor die keuze dat we een soort van Domotica meterkast kregen.
Alles zit ook in de betonnen wanden ingegoten vandaar de keuze van de "retrofit" dimmers ect.

Afzuiging tiggeren gaat lukken heb geinformeerd welke box we krijgen en heb hier al een tekening van opgezocht. Deze kan ik gewoon met een shelly of sonos triggeren
Ik vermoed dat je dan best gaat kijken naar het platform waar het meeste van jouw devices in zullen ondersteund worden. De meest bekende platformen zijn dan denk ik (random volgorde) Domoticz, HomeAutomation, OpenHab, iobroker.
Vaak is de functionaliteit heel gelijkaardig, de visualisatiemogelijkheden zijn wat anders en dat is vooral smaak. Maar soms kan het gewoon toevallig zo zijn dat in het ene platform standaard je specifieke merk ventilatiesysteem, robotstofzuiger, zonnepanelenomvormer en audio systeem in zitten en in het andere dat niet out of the box werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

Ik gebruik overal Sonoff (met Tasmota firmware) voor en Domoticz (Dashticz dashboard via de app Fully Kiosk browser op een tablet). Lekker goedkoop, en ook met behoud van huidige schakelaars.
Dimmen doe ik nog via RFXcom met KAKU dimmers maar zou ik tegenwoordig met een shelly dimmer doen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 28-08-2020 10:43 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Ik zou niet gaan voor de Fibaro HC om de eenvoudige reden dat je dan aan ZWave vast zit. Met Homey heb je een toegankelijk systeem dat meerdere protocallen praat en met HA of Domitcz kom je meer in de knutselhoek. Probeer het en maak een keuze.

Ik ben zelf ook fan van fysieke knoppen voor verlichting; het blijft gewoon sneller dan met een telefoon. Ook is het prettig voor de medebewoners en eventuele bezoekers. En zeker in de beginfase zullen er dingen niet lekker werken. Je wil niet op je werk zitten en boze telefoontjes van thuis krijgen dat ze in het donker zitten te ontbijten bij kaarslicht. Je moet bij wijze van spreken de controller uit kunnen zetten en een basic bediening overhouden.

Ik zou wegblijven van Chinese ali-import van 230V electra overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04 00:45
Ik zit in een vergelijkbare situatie en ben wel benieuwd waar je nu voor gekozen hebt en hoe dat bevalt, @Luieh0nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luieh0nd
@Goochelaar ik heb uiteindelijk gekozen voor home assistant met een zigbee2mqtt stick.

Het is nog steeds work in progress maar maak vooral gebruik van Ikea lampen en vond de aan/ui/dimmer van hun een mooi klein vierkant blokje. Ga binnen kort 2 druk/draai dimmers van ecobright instaleren. Voor de tuin heb ik gegaan voor slimme gu10 spots van Ikea en ga daarna boven achter elke schakelaar een shelly plaatsen.

Ik heb hier een apart wifi netwerk voor gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04 00:45
Ik ga binnenkort de elektra afmonteren en twijfel of ik Zigbee of Zwave achter de schakelaars stop.

Vlak voordat ik mijn vorige woning verkocht wat geëxperimenteerd met de slaesh stick (zigbee2mqtt) en wat Aqara sensoren. Werkt op zich prima, maar dus nog geen ervaring met schakelaars. Ik. wil voor de schakelaars een betrouwbare oplossing die ook werkt als de controller eruit ligt.

Ik ben benieuwd naar je ecobright ervaringen en waarom je kiest voor shelly in plaats van zigbee voor achter je schakelaars. Is dat puur financieel? Zelf heb ik de voorkeur om niet te veel verschillende protocollen in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luieh0nd
Heel simpel prijs en goede dingen van gehoord, deze zullen ook gewoon via mqtt gaan werken
Pagina: 1