Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-08 21:53
Mijn vraag
Ik heb, na een kapot moederbord, mijn systeem een hardware update gegeven met mobo, cpu en geheugen. Herinstallatie van Windows 10 mondt steevast uit in een zwart scherm halverwege de installatie of na installatie van de drivers van de grafische kaart. Ik heb een sterk vermoeden dat mijn grafische kaart niet compatible is met het mobo en/of de Ryzen. Wat zou het probleem precies kunnen zijn en kan ik dat oplossen met de spullen die ik heb?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asrock B450M Pro4
Ryzen 5 3600
G.Skill 8+8 3200 Mhz
Seasonic 450W Gold (hergebruik)
Crucial SSD BX100 250Gb (hergebruik)
MSI Geforce GTX 750 Ti (hergebruik)
Win10 (recent, via media creation tool)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Installatie Win10 met netwerk gaat steeds fout.
- Win10 weten te installeren door geen netwerk aan te sluiten en zodoende de installatie weten af te ronden.
- Na inloggen Win10 netwerk aangesloten en kort daarop flikkert het beeld en dan zwart.
- Via WinRE in safe mode gekomen en met DDU tool alle grafische drivers verwijderd. Herstart in safe mode.
- Uitgepakt .exe bestand van NVidia drivers op USB gezet en via Device Manager handmatig de driver geinstalleerd. Netjes melding dat de 750 ti was gevonden. Opnieuw opgestart in normale modus, beeld weer zwart!
- Windows lijkt gewoon te draaien en op het login scherm te staan, want ik kan met een knoppen combinatie de handel gewoon uitzetten (shift+tab, space, arrow down, enter => shutdown)
- Voeding nagelopen, alle polen binnen hun specs
- UEFI laat alles netjes zien en geheugen draait op een lage snelheid. Temperaturen laag.
- Monitor is aangesloten met DVI kabel

Martijn

Alle reacties

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Hoe is je mobo kapot gegaan? Dit klinkt als een defecte GPU.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheikens
Inmiddels wat verder gekomen.

D-SUB (VGA) kabel aangesloten tussen PC en Monitor. Opstarten en direct beeld op juiste resolute.
Mogelijke oorzaken:
- DVI uitgang van kaart kapot,
- DVI kabel stuk
- Monitor ingang gaar
- Toch nog ergens een compatibiliteits issue

@d22wth Het is mijn onduidelijk hoe het mobo kapot is gegaan en of het ook werkelijk het mobo is. PC werd afgesloten en verhuisd naar andere kamer. Aangesloten en toen rook ik een typische brandlucht. PC ging ook niet aan. 24-pin stekker op mobo werd erg warm. De combinatie had eerder ook al last van opstartproblemen, maar bleven al een tijdje uit. De PC had een 600W voeding. Er zit nu een nieuwere 450W in. Ik ben wel een beetje bang dat mijn grafische kaart de oorzaak is/was en dat ik mijn nieuwe systeem nu in gevaar breng met een gare graka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

mheikens schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:03:
Inmiddels wat verder gekomen.

D-SUB (VGA) kabel aangesloten tussen PC en Monitor. Opstarten en direct beeld op juiste resolute.
Mogelijke oorzaken:
- DVI uitgang van kaart kapot,
- DVI kabel stuk
- Monitor ingang gaar
- Toch nog ergens een compatibiliteits issue

@d22wth Het is mijn onduidelijk hoe het mobo kapot is gegaan en of het ook werkelijk het mobo is. PC werd afgesloten en verhuisd naar andere kamer. Aangesloten en toen rook ik een typische brandlucht. PC ging ook niet aan. 24-pin stekker op mobo werd erg warm. De combinatie had eerder ook al last van opstartproblemen, maar bleven al een tijdje uit. De PC had een 600W voeding. Er zit nu een nieuwere 450W in. Ik ben wel een beetje bang dat mijn grafische kaart de oorzaak is/was en dat ik mijn nieuwe systeem nu in gevaar breng met een gare graka.
Gok dat een kapotte graka niet heel veel problemen moet veroorzaken voor andere componenten, maar mss kun je een andere gpu testen of lenen?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheikens
Nog iets verder. Output HDMI op graka werkt ook niet met HDMI-DP kabel. (Monitor heeft geen HDMI ingang). DVI en HDMI dus niet functioneel, alleen D-SUB. Monitor geeft wel beeld met Energy star logo bij opstarten en gebruik van HDMI-DP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
heb je een andere pc waar je de gpu kan proberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
mheikens schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:31:
Nog iets verder. Output HDMI op graka werkt ook niet met HDMI-DP kabel.
Zal een DP>HDMI kabel zijn en die kan je niet andersom gebruiken. HDMI praat niet met DP, daar heb je een actieve adapter voor nodig. DP>HDMI werkt wel passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joneotrix
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-08 12:01
Ik heb een soort gelijk probleem maar ik denk dat een comatibilitetsprobleem is met een nvida videokaart en amd mobo.
zellf heb ik:
amd 3800XT
asus rog stix x570 e
nvidia gtx 1080

mijn mobo is goed en 1080 ook , nu er een amd7950 in zitten en werkt meteen.
mijn gtx 1080 werkt wel op mijn oude mobo maar dat is weer intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheikens
Dank Uszka. Wist ik niet. Heb zojuist ook HDMI (Graka) -> DVI (Monitor) geprobeerd. Doet het ook niet.

Ik heb geen andere pc of graka om verder mee te proberen en uit te sluiten. Systeem werkt nu verder stabiel en laat het hier even bij. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee wat voor monitor het is en of dit relevant is maar, sjek het uit. :)
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/
Pagina: 1