Nieuwe laptop voor (niet al te zware) games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-11 21:31
Ik ben op zoek naar een nieuwe gaming laptop, het hoeft niet het beste van het beste te zijn maar moet wel degelijk zijn en een aantal jaar mee kunnen.

Wat ga je met je laptop doen?
Vooral gamen, niet al te zware spellen. Spellen die ik vooral speel zijn: F1 2020, Cities Skylines, Mordhau, Train sim world 2, Planet zoo en Banished

Wat is je budget?
Rond de €1000 zou mooi zijn :)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zo af en toe zet mijn werkgever mij een paar nachten in een hotel. Eens per maand 3 nachten. Dus ja, wel enigzins mobiel maar hij hoeft niet in een rugtas te passen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb nu zo'n 2,5 jaar een MSI laptop. De GL62M 7RDX om precies te zijn.
Specs in het kort:
15,6inch, i5 7300hq, GTX 1050, 8GB geheugen (waar ik zelf nog 8 bij heb gezet), 128GB SSD voor het OS en dan nog 1TB HDD voor games en andere meuk.
De nieuwe moet dus beter zijn dan de oude (vanzelfsprekend). Wat ik een nadeel vind aan (deze) MSI is de vlekgevoeligheid van de laptop zelf. De matte uitstraling is mooi maar je ziet er alles op. Verder ben ik heel tevreden over MSI, dus die heeft een lichte voorkeur, maar het is zeker geen must.

Eisen die ik heb zijn:
15,6 inch, SSD + HDD (1TB gezamelijk is genoeg), betere videokaart en processor.
Wat voor videokaart en processor ik nodig heb? Geen idee, daarvoor ben ik hier. :*)
De games die ik hierboven opsomde draait ie goed, maar niet super. Cities heeft een ontzettend lange laadtijd, Mordhau speel ik op lage graphic settings om het soepel te houden, F1 doet ie wel goed, TSW hapert zo nu en dan op medium settings, Planet Zoo draait goed op medium settings. Verder speel ik veel oude games dus daarvoor zijn de specs niet zo belangrijk (AoE 2 en 3, RCT)

Verder heb ik een beetje basiskennis over laptops en specs, maar niet genoeg. Zo kwam ik bijvoorbeeld deze tegen:

https://www.mediamarkt.nl...gb-256gb-1tb-1626308.html

Maar is een GTX 1650 een goede stap omhoog tov een 1050? Of is het beter om te kijken naar een GTX 1660 of RTX 2060? (en daarmee dus meer geld uit te geven). Heb ik dat nodig met de games die ik wil draaien?

Ik dank u allen alvast voor het lezen en reageren! :)

Alle reacties

• Aomi
Jammer om te zien dat er tot dusver niet gereageerd is.

Zelf ben ik wat verder in mijn zoektocht, ik kom er nu even niet meer uit.

Mijn oog is gevallen op de volgende 2 laptops:

https://www.paradigit.nl/...mh/80056649/product/14442
https://www.paradigit.nl/...80056648/product/80056648

De Lenovo Legion 5 dus. Verschil tussen deze 2 is de grootte van de opslag (512GB SSD vs 1TB SSD) en het beeldscherm (250 nits met 120Hz vs 300 nits met 144 Hz).

Die opslag is handig, maar ansich niet perse nodig.
In een review op internet over de Legion 5 (YouTube: Lenovo Legion 5 Review - So Good) zegt de beste man dat het 250 nits scherm niet echt geschikt is voor gamen.

Nu mijn vraag aan jullie dus, is de 300 nits 144Hz variant zijn geld waard, of is het onzin en kan ik net zo goed voor de 250 nits 120Hz gaan?

(of is er nog een andere laptop die ik nu over het hoofd zie?)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:16
wat is er mis met je oude laptop?
een 1650 is niet echt een grote stap...

Verwijderd

Als je wilt upgraden moet je toch eigenlijk minimaal naar een Ryzen 4xxx of een Intel 9/10th generatie met 1660(ti) gaan. Anders is het amper de moeite waard.

Is voor ~1000 euro best wel te doen.

Voorbeeld:
https://www.paradigit.nl/...u-bq290t/80056621/product

Of:
https://www.paradigit.nl/...0mh/80056649/product/3046

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2020 11:10 ]

• Aomi
99ruud99 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:06:
wat is er mis met je oude laptop?
een 1650 is niet echt een grote stap...
Huidige laptop draait de meeste games die ik speel wel, maar niet echt soepel.

Daarnaast wil m'n vriendin eigenlijk een eigen laptop waar ze zo af en toe een spel op kan spelen (Planet Zoo of Sims) dus dan kan ik de huidige mooi doorschuiven naar haar en mezelf een betere cadeau doen. :)

• 99ruud99
Dan inderdaad pak er eentje met een r5 of r7 van 4k serie.
RTX2060 van laptop staat gelijk aan gtx1660 in pc.

• Aomi
Maar om dan even terug te komen op mijn eerdere vraag, bij die 2 Legion 5's is het extra geld het betere beeldscherm waard of ga ik het verschil waarschijnlijk toch niet zien?

• 99ruud99
ga je veel buiten / in zon zitten?
zoja -> pak geen van beiden, zelfs 300 is te weinig
zonee -> 250 nits heeft meer last van zijlicht dan 300 nits. Heb je geen zijlicht: pak de 250, heb je het wel, pak de 300.

Zijn behoorlijk prijzige laptops die je hebt uitgekozen.

• michaelhetlam
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01-2021
Aomi schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:54:
Maar om dan even terug te komen op mijn eerdere vraag, bij die 2 Legion 5's is het extra geld het betere beeldscherm waard of ga ik het verschil waarschijnlijk toch niet zien?
scherm iets beter, maar wel dubbele opslag op je SSD. minder risico dat je laptop trager wordt doordat je teveel meuk erop installeert.

ik zelf zou de goedkopere pakken, want ik zie het verschil niet in die schermen

• Aomi
99ruud99 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:57:
ga je veel buiten / in zon zitten?
zoja -> pak geen van beiden, zelfs 300 is te weinig
zonee -> 250 nits heeft meer last van zijlicht dan 300 nits. Heb je geen zijlicht: pak de 250, heb je het wel, pak de 300.

Zijn behoorlijk prijzige laptops die je hebt uitgekozen.
Bedankt voor je reactie.
De Legion 5 leek mij niet zo duur? 1200 euro voor die specs (i7 10thgen en RTX2060) vind ik eigenlijk niet bij andere merken.

https://tweakers.net/lapt...3EeIxZefwWp5FYQSp1KKtb1Aw

• 99ruud99
mmm ja je hebt gelijk :)

vergeet niet r7 ook mee te vergelijken ;)

• Aomi
Na de Legion 5 eens bekeken te hebben heb ik toch besloten die niet te nemen. Ik vond het scherm (zeker vergeleken met vergelijkbare laptops) niet echt mooi. Zeker met de reactie van ruud in gedachte dat het buiten dan helemaal niet meer aflees baar is.

Daarom heb ik besloten een Asus Strix G15 te bestellen. Deze zag er overall een stuk beter uit vind ik, met een prachtig scherm (en de RGBs zijn natuurlijk ook een leuke gimmick).

1TB SSD, i7, RTX2060, 144Hz scherm. Ik ben benieuwd hoe ie gaat bevallen!

[ Voor 12% gewijzigd door Aomi op 19-09-2020 13:36 ]

• VanderveenJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-09-2020
Mijn voorkeur gaat naar laptops met 17,3" schermen. Daarom kies ik eerder voor de MSI GS75 Stealth-413 17.3" Gaming Laptop, 144Hz Display, Thin Bezel, Intel Core i7-9750H, NVIDIA GeForce GTX1660Ti, 16GB, 1TB NVMe NVMe SSD, Thunderbolt 3

• Skypo2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:12
Aomi schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:35:
Na de Legion 5 eens bekeken te hebben heb ik toch besloten die niet te nemen. Ik vond het scherm (zeker vergeleken met vergelijkbare laptops) niet echt mooi. Zeker met de reactie van ruud in gedachte dat het buiten dan helemaal niet meer aflees baar is.

Daarom heb ik besloten een Asus Strix G15 te bestellen. Deze zag er overall een stuk beter uit vind ik, met een prachtig scherm (en de RGBs zijn natuurlijk ook een leuke gimmick).

1TB SSD, i7, RTX2060, 144Hz scherm. Ik ben benieuwd hoe ie gaat bevallen!
Dat is een laptop die ik ook op de radar heb. Ik ben benieuwd of je deze laptop ook voor rond je budgetprijs hebt gevonden? En daarnaast natuurlijk hoe deze bevalt! (twijfel namelijk ook tussen de Legion 5 en Asus Strix).

• Aomi
Skypo2 schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:06:
[...]

Dat is een laptop die ik ook op de radar heb. Ik ben benieuwd of je deze laptop ook voor rond je budgetprijs hebt gevonden? En daarnaast natuurlijk hoe deze bevalt! (twijfel namelijk ook tussen de Legion 5 en Asus Strix).
Nee, mijn budgetprijs heb ik al vrij snel overboord gegooid. Met 1000 euro was een serieuze upgrade eigenlijk niet mogelijk, en ik wil niet over 3 jaar weer in de positie zitten dat mijn laptop niet meer mee kan. De G15 die ik heb kostte €1350. Nu zo'n 2 dagen in gebruik en ik ben er heel positief over.
De hardware is (vergeleken met mijn oude MSI) gruwelijk goed. Spellen die eerst op medium settings maar net aan konden draaien (Mordhau, F1 2020) draaien nu zelfs op Ultra nog supervloeiend. _/-\o_

De laptop zelf ziet er ook geweldig uit. Voelt heel degelijk/stevig aan (mijn oude MSI is vergeleken met deze maar een simpel plastic ding) met een mooi patroon op de bovenkant. RGBs in toetsenbord en eronder zijn ook wel grappig. Aparte fysieke knoppen voor het volume en voor de ventilatoren vind ik ook fijn. Geen gedoe met FN+(toets) wat ik eerder wel had.
Het numpad is wel een klein gemis maar slechts een kwestie van wennen. Op de mousepad kun je overigens ook een numpad tevoorschijn toveren.

En het scherm is prachtig. Zelfs buiten nog goed afleesbaar (al speelde ik gisteren even Metro Exodus en in de donkere scenes zie je dan natuurlijk niet alles, maar dat is logisch) en 144Hz is vergeleken met mijn oude 60Hz echt een wereld van verschil. Op die oude MSI zou ik nu niet meer willen gamen. Wat een verschil. :)

• Skypo2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:12
Aomi schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:01:
[...]

Nee, mijn budgetprijs heb ik al vrij snel overboord gegooid. Met 1000 euro was een serieuze upgrade eigenlijk niet mogelijk, en ik wil niet over 3 jaar weer in de positie zitten dat mijn laptop niet meer mee kan. De G15 die ik heb kostte €1350. Nu zo'n 2 dagen in gebruik en ik ben er heel positief over.
De hardware is (vergeleken met mijn oude MSI) gruwelijk goed. Spellen die eerst op medium settings maar net aan konden draaien (Mordhau, F1 2020) draaien nu zelfs op Ultra nog supervloeiend. _/-\o_

De laptop zelf ziet er ook geweldig uit. Voelt heel degelijk/stevig aan (mijn oude MSI is vergeleken met deze maar een simpel plastic ding) met een mooi patroon op de bovenkant. RGBs in toetsenbord en eronder zijn ook wel grappig. Aparte fysieke knoppen voor het volume en voor de ventilatoren vind ik ook fijn. Geen gedoe met FN+(toets) wat ik eerder wel had.
Het numpad is wel een klein gemis maar slechts een kwestie van wennen. Op de mousepad kun je overigens ook een numpad tevoorschijn toveren.

En het scherm is prachtig. Zelfs buiten nog goed afleesbaar (al speelde ik gisteren even Metro Exodus en in de donkere scenes zie je dan natuurlijk niet alles, maar dat is logisch) en 144Hz is vergeleken met mijn oude 60Hz echt een wereld van verschil. Op die oude MSI zou ik nu niet meer willen gamen. Wat een verschil. :)
Bedankt voor je verhelderende reactie! Ik vermoed dat ik die laptop ook binnen afzienbare tijd in huis zal hebben :)
Pagina: 1