Beste Macbook Pro Configuratie?

Pagina: 1
Acties:
  • 694 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduard.
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-10-2020
Mijn vraag

Ik ben van plan om een 16 inch macbook pro te gaan kopen.
Echter weet ik niet precies welke hardware ik eventueel moet upgraden.
Voornamelijk ga ik de laptop gebruiken voor school, geen zware programma's maar gewoon Microsoft Word enzo.
Alleen wil ik hem ook gaan gebruiken voor te editten met Final Cut Pro en wat Photoshop.

Verder wil ik er ook zeker van zijn dat die over 5/6 jaar nog steeds daar in staat toe is.

Ik zat er zelf aan te denken om de i9 te nemen en dan de ram te upgrade naar 32 GB.
De standaard video kaart leek me wel goed genoeg.

Wat raden jullie aan?

Oh en is het verstandig om te wachten met kopen tot de volgende apple keynote is geweest in september waardoor de prijs misschien iets zakt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05-2024
Laat ik eerst maar een vraag stellen: Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduard.
naja ik ben een student en heb geen onbeperkt budget maar ik vind het niet erg om meer uit te geven als dat er voor zorgt dat die ook langer goed blijft.
zelf zat ik te kijken en kwam dan rond de 3500 uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4.7439294839
De configuratie die je hebt uitgekozen lijkt mij prima, maar het is maar net of je een betere videokaart (5500M 8 GB vs 5300M 4 GB) of meer werkgeheugen (32 GB vs 16 GB) prefereert. Ik weet trouwens niet welke modellen er in de Pricewatch staan, maar ik heb op de Apple website gekeken. Je zou kunnen wachten, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt aangezien het niet zeker is wanneer Apple nieuwe MacBooks lanceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:25
Eduard. schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:54:

Verder wil ik er ook zeker van zijn dat die over 5/6 jaar nog steeds daar in staat toe is.
Ik heb gelezen dat dat nog wel eens een probleem zou kunnen worden aangezien Apple gaat stoppen met Intel CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduard.
4.7439294839 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:25:
De configuratie die je hebt uitgekozen lijkt mij prima, maar het is maar net of je een betere videokaart (5500M 8 GB vs 5300M 4 GB) of meer werkgeheugen (32 GB vs 16 GB) prefereert. Ik weet trouwens niet welke modellen er in de Pricewatch staan, maar ik heb op de Apple website gekeken. Je zou kunnen wachten, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt aangezien het niet zeker is wanneer Apple nieuwe MacBooks lanceert.
eigelijk waar ik het meeste aan heb, merk je echt veel van het upgrade van de videokaart of word het maar iets beter?
ik heb zelf ook op de site van apple gekeken omdat je daar nu een studenten deal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduard.
Pistachenootje schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:28:
[...]

Ik heb gelezen dat dat nog wel eens een probleem zou kunnen worden aangezien Apple gaat stoppen met Intel CPUs.
Maar merk ik daar wat van als ik nu een Macbook aanschaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Eduard. schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:54:

Voornamelijk ga ik de laptop gebruiken voor school, geen zware programma's maar gewoon Microsoft Word enzo.
Alleen wil ik hem ook gaan gebruiken voor te editten met Final Cut Pro en wat Photoshop.

Hoe vaak wil je gaan editen en is het dan 4K materiaal?
Hobby of professioneel ?
Heb je haast met exports of is een paar minuten langer ook geen probleem?

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 26-08-2020 17:42 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Eduard. schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:14:
naja ik ben een student en heb geen onbeperkt budget maar ik vind het niet erg om meer uit te geven als dat er voor zorgt dat die ook langer goed blijft.
zelf zat ik te kijken en kwam dan rond de 3500 uit
Ligt het nu aan mij of is 3500 voor een studenten laptop echt compleet van de zotte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduard.
Greatsword schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Hoe vaak wil je gaan editen en is het dan 4K materiaal?
zo nu en dan (denk aan vakantie videos of kleine projectjes voor ondernemende vrienden)
Ik heb een aantal jaar op een film school gezeten maar het is nu gewoon een hobby.
Exporteren heeft daarom geen haast maar haat het als renderen (te) lang duurt
Nee geen 4k materiaal hoogstens 4k gecompressed

[ Voor 20% gewijzigd door Eduard. op 26-08-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduard.
superduper schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Ligt het nu aan mij of is 3500 voor een studenten laptop echt compleet van de zotte?
Ja klopt het is zeker veel maar ik mag 1500 gebruiken van mijn studie rekening
Omdat je voor dat geld al een geschikte laptop kan kopen (alleen geen macbook)

de rest moet ik zelf bij leggen maar heb de afgelopen tijd door corona veel kunnen werken zodat ik hiervoor heb kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Eduard. schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

zo nu en dan (denk aan vakantie videos of kleine projectjes voor ondernemende vrienden)
Nee geen 4k materiaal hoogstens 4k gecompressed
Tsja, als je het geld hebt liggen en er gelukkig van wordt zeg ik waarom niet.

Ik zie echter niet in waarom je perse een i9 nodig zou hebben en 16GB RAM is ook gewoon prima voor de komende jaren. Foto's en video's editen kan ook met een Macbook van 4-5 jaar terug, het duurt allemaal alleen wat langer.

Wil je geld besparen en mogen de exports ook wat langer duren, dan zeg ik ga voor een base model.

Natuurljk resulteren hogere specs in betere prestaties, maar stel jezelf de vraag of je dat echt nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 26-08-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:25
Eduard. schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

Maar merk ik daar wat van als ik nu een Macbook aanschaf?
Ik weet het niet zeker maar als over 4 jaar je OS niet meer geupdate wordt zouden er bijvoorbeeld veiligheid risico's kunnen zijn, denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 28-08-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduard.
Greatsword schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Ik zie echter niet in waarom je perse een i9 nodig zou hebben en 16GB RAM is ook gewoon prima voor de komende jaren. Foto's en video's editen kan ook met een Macbook van 4-5 jaar terug, het duurt allemaal alleen wat langer.

Wil je geld besparen en mogen de exports ook wat langer duren, dan zeg ik ga voor een base model.

Natuurljk resulteren hogere specs in betere prestaties, maar stel jezelf de vraag of je dat echt nodig hebt.
Naja tis niet dat ik het echt over heb, ik wil er wel zeker van zijn dat ik er geen omkijken naar heb de komende jaren.
Dus als ik het base model neem van de 16 inch en de i9 dan zal dat voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Eduard. schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:06:
[...]

Naja tis niet dat ik het echt over heb, ik wil er wel zeker van zijn dat ik er geen omkijken naar heb de komende jaren.
Dus als ik het base model neem van de 16 inch en de i9 dan zal dat voldoende moeten zijn?
Definieer omkijken. De 16" krijgt nog een paar jaar support, minimaal 2 hopelijk 5(+).

Hoeveel opslag heb je nodig voor nu en komende jaren, heb je ook een externe SSD of NAS of echt alleen een Macbook

[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 26-08-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduard.
Greatsword schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:09:
[...]

Definieer omkijken. MacOs krijgt nog een paar jaar support, minimaal 2 hopelijk 5(+).

Hoeveel opslag heb je nodig voor nu en komende jaren, heb je ook een externe SSD of NAS of echt alleen een Macbook
Dat ik niet ergernis heb dat die snel traag word.
Opslag is geen probleem heb een NAS met (4TB) en nog een paar externe HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:02

Nogne

>.<

Als je de basis MacBook neemt heb je waarschijnlijk al genoeg kracht voor school en af en toe een film / foto te bewerken. Niemand kan jou nu garanderen dat je MacBook komende 6/8 jaar ondersteund blijft omdat Apple nu bezig is met een transitie naar ARM toe.

Het kan dus zo zijn dat Apple over 6 jaar nog volop investeert in x86 of dat het na 3 a 4 jaar stopt met upgrades voor x86 machines. Dat wil niet zeggen dat je laptop over 3 a 4 jaar het niet meer doet, maar je zult dan geen major upgrades krijgen.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Eduard. Kijk eens even een paar Youtube videos van YouTube: Max Tech - YouTube

Daar zie je veel uitgebreide testen van de 16" i.c.m foto en videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Greatsword schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Ik zou wel 32GB nemen. Tenminste ik snap de keuze. Nu is 16GB mainstream, het is de vraag hoe bruikbaar 16GB over een paar jaar nog is. Tegen die tijd kun je niet het ram geheugen upgraden.

Een i9 zou ik dan weer niet nemen. Ja, meer cores dan een i7, maar de i9 zal ook een pak heter worden. MacBooks staan nou niet bekend om hun goede koeling. Ik heb geen bewijs, maar ik ben bang dat je vooral gaat betalen voor extra hitte als je voor de i9 gaat in plaats van de i7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eduard.
Thanks voor de reacties allemaal
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de 16 inch base model met de i9

Hij zou vrijdag binnen kunnen komen maar doordat ik het software pakket van final cut pro er bij kocht, krijg ik hem pas rond 8 september (terwijl ik de licentie via de mail krijg)
Desondanks toch blij en kan niet wachten tot die binnen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07
Echt zonde van het geld! De i9 is meer marketing dan iets anders. Voor jouw gebruik zou zelfs een i5 met 16 GB echt meer dan zat zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 14:32

Dawn

..Sworn to the Dark..

Ramon schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:01:
Echt zonde van het geld! De i9 is meer marketing dan iets anders. Voor jouw gebruik zou zelfs een i5 met 16 GB echt meer dan zat zijn.
De base 16" heeft een Core i7 Hexacore; geen i5 Quad ;)

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
Eduard. schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:31:
[...]

eigelijk waar ik het meeste aan heb, merk je echt veel van het upgrade van de videokaart of word het maar iets beter?
ik heb zelf ook op de site van apple gekeken omdat je daar nu een studenten deal hebt.
Dit verschil is eigenlijk marginaal. Je bent beter af met 32 GB.

[ Voor 3% gewijzigd door 4.7439294839 op 28-08-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Voor de volgende post graag het template gebruiken, maakt het voor iedereen makkelijker.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.