Multichannel FLAC naar 5.1-reciever

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 18:20
Ik ben multichannel FLAC (surround recordings) aan het verzamelen. Ik wil ze met VLC-player afspelen op mijn laptop die aansluiten is op mijn surround-receiver. Dat werkt, maar suboptimaal. Vandaar dit topic.

Het werkt nu via een usb geluidskaart met 5.1 uitgangen. Dat is deze. Die oplossing vind ik suboptimaal omdat het niet een al te hoogwaardig apparaatje is. De opnames zijn 32 bit 96Khz. De versterker is een Marantz SR6004. De luidsprekers zijn zuilen van B&W. De surround luidsprekers zijn Hepta Gem. Dit alles speel ik liever niet af via een usb geluidskaartje van een paar tientjes.

Vraag 1: klopt mijn bevinding dat het afspelen van multichannel PCM via HDMI niet werkt? Dit gaat dus niet om een gecodeerde stream zoals een DTS-stream. Want dat werkt wel over HDMI. Het gaat om 'rauwe' multichannel-kanalen die in een multichannel flac zijn opgeslagen. Voor het beeld: deze kun je openen in Adobe Audition en dan krijg je 5 afzonderlijke kanalen te zien.

Vraag 2: zijn er betere usb-geluidskaarten met analoge 5.1 uitgangen verkrijgbaar die op Windows 10 werken? Ik vind die nergens. Voor de volledigheid: een geluidskaart met een optische uitgang werkt niet. Want wat ik afspeel is geen gecodeerde DTS-stream.

[ Voor 40% gewijzigd door pmeter op 26-08-2020 16:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik moet mijn windows met de hand op 5.1 speakers zetten om dat soort geluid in een PCM 6 kanaals signaal via (onboard) hdmi naar m'n receiver te krijgen, maar het lukt dan wel (flac 5.1 met VLC dus). Marantz receiver zet dan "Multi-in" op het display en 5.1 werkt als een zonnetje.

rechtsklikken op audio icoontje en dan dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ety5ee8_LxCFNNsqWTf0qXaXt18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ag5a55eYYJptRhXIM5JP76qV.png?f=fotoalbum_large

Maar om dan youtube enzo weer netjes op pro-logic te kunnen luisteren, moet ik het ook weer terug zetten op stereo. Mild irritant wel.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 26-08-2020 16:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Denon en Marantz doen gewoon LPCM over HDMI sinds 2006 of zo en het is mij altijd gelukt vanaf een PC.

geluidskaart met een optische uitgang werkt niet -> Nee, LPCM heeft te veel bandbreedte voor SPDIF.

[ Voor 33% gewijzigd door |sWORDs| op 26-08-2020 16:25 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimKlop
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
Als je de instelling van JvS volgt zal je laptop nog wel 16 bit 44.1 of 48 Khz uitsturen.
Aangezien je hogere kwaliteit bestanden hebt moet je dat nog aanpassen.

Daarvoor kan je rechtsonder naar het speakericoontje --> geluiden --> afspeelapparaat selecteren (receiver) --> eigenschappen --> geavanceerd --> in het drop down menu het hoogste selecteren wat je receiver aankan.

Ook wil je in de windows instellingen je speakers nog op groot hebben.
Daarvoor kan je rechtsonder naar het speakericoontje --> geluiden --> afspeelapparaat selecteren (receiver) --> configureren --> stappen doorlopen

Mag ik vragen wat voor muziek het is?
Die kwaliteit heb ik nog nooit gezien, zeker niet in 5.1 surround.

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 18:20
Dank jullie wel. Het is gelukt om multichannel flac via hdmi naar de receiver te sturen. Dat verklaart waarom er geen tot weinig goede usb geluidskaarten met analoge 5.1 uitgangen te koop zijn. Helaas voor mij kan de receiver geen 4K aan en heeft de receiver geen ARC (nog los van de vraag of de tv multichannel PCM zou doorsturen). Daarom heb ik de laptop nu direct aan de tv hangen en kan ik de hdmi-connectie naar de receiver niet gebruiken. De receiver als tweede (blinde) 'monitor' alleen voor audio aan de laptop hangen bleek niet zo handig. Dat betekent dat ik het toch maar even doe met de usb geluidskaart die ik heb. Maar dankzij jullie weet ik dat het meer zin heeft om te sparen voor een nieuwere receiver dan voor een betere usb geluidskaart.

@ TimKlop: Ik luister bijvoorbeeld naar flacs afkomstig van deze SACD. VLC geeft aan dat het 32 bit is en 96 Khz. De flacs zijn bij elkaar 4GB voor 91 minuten. Ik heb dit stuk (Requiem van Berlioz) ooit live in het Concertgebouw gehoord. De koperblazers stonden toen daadwerkelijk op vier posities om het publiek heen. Het is bijzonder om datzelfde effect thuis te kunnen horen. Van drie opnames bleek deze (van het label Pentatone Classics) op dat punt het beste.
Maar ook mooi is "Queen - A Night at the Opera [1975], remastered uitgave van 2013 - High Fidelity Pure Audio 24/96 5.1ch / Blu-ray". En dan specifiek 'Love of my life', waarbij de harmonisaties (tweede en derde stem van Freddy) uit de surround luidsprekers komen. Bijzonder effect!

[ Voor 34% gewijzigd door pmeter op 27-08-2020 11:57 ]