Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluejezus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-05 19:00
Hallo
Ik ben 30 jaar oud en al een tijdje elektromonteur. Ik ben in deze baan gerold door een ongepland monstertje (me dochter). Ik vind de elektrotechniek wel oké om te doen maar ben onder tussen wel op zoek naar een baan meer in de richting van de IT. Aangezien ik toch er iets bij wil gaan leren dacht "hey laat me eens vragen of er een baan is die een mooi balans is van elektrotechniek en it".
Dus bij deze de vraag zijn banen die dit goed kunnen mixen?

Gr Akaash

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:11
Wat wil je in de IT doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Als je nu ervaring hebt als elektromonteur zou ik kijken voor vacatures en opleiding richting embedded / building automation / Industrial internet of things / robotics. Op Udemy en andere platformen zijn wel cursussen te vinden voor de hardware kant (PLC's / Arduino / etc.) en programmeren (veelal C++ / Python) basiskennis netwerken etc. Bij grote bedrijven zul je sneller Siemens, ABB en dergelijke spelers vinden. Geen idee of die een certificeringstraject hebben of dat het voornamelijk "on the job training" is.

Ga eens een middagje vacatures zoeken die je interesse hebben (geen idee hoe de markt nu is). Kijk goed welke eisen men stelt en je ziet vanzelf welke kennis gewenst is. Wil je een minder uitdagende job dan moet er als storingsmonteur ook wel wat te vinden zijn met jouw achtergrond (b.v. bij de grote printer leveranciers etc.)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als elektromonteur heb je vast ervaring met GBS'en (gebouw beheer systemen). Ik zou bij die leveranciers eens kijken naar vacatures.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:33
Elektrotechniek is enorm breed natuurlijk. Ik weet niet of dit puur huisinstallaties was of iets uitgebreider. Ik ben na mijn baan als elektromonteur de domotica (Crestron/KNX) en industriële camerabeveiliging (Mobotix) ingerold. Ik vond dit zelf een hele mooie combinatie van elektrotechniek en it. Misschien dat je daar eens naar kan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik ben zelf PLC ontwikkelaar met ook een ET achtergrond en dat is een mooie combinatie die in mijn ervaring erg waardevol voor een werkgever kan zijn. Afhankelijk van in welke branche je wat terecht komt, is het IT gehalte wat je daar voor nodig hebt aardig te overzien (is natuurlijk ook een kwestie van of je programmeur wordt, of full blown ontwikkelaar), vooral als je van je zelf uit al wat interesse in die richting hebt. Ook is dat een vakgebied waar er meer dan genoeg banen voor zijn (misschien nu vanwege Corona wat minder, maar daarna zeker wel weer) dus het proberen waard in mijn optiek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:49
Zoals de voorgangers al aangeven... Ik denk dat je even iets beter moet specificeren wat je werkzaamheden nu exact bevat.
Elektromonteur gaat heel breed qua niveau (van assistent kabeltrekken t/m zelfstandig storingsmonteur aan complexe intstallaties), maar ook qua werkgebied.

Zit je meer in de installatie wereld dan zou je misschien iets in de richting van gebouwautomatisering kunnen zoeken.
Zit je meer in de besturingstechniek (industriële automatisering), dan zou je wat meer in de richting van PLC techniek kunnen kijken.
Zelf ben ik werkzaam in die laatste. Hier zou je als monteur zeker meerwaarde kunnen hebben, dat je bijvoorbeeld na het aansluiten van alle bekabeling, ook de IO test kunnen doen (IO test = het controleren of alle In- en uitgangen correct bij de PLC binnenkomen). Of dat je bij een storing ook in de PLC software online kunt meekijken om zo diagnose te kunnen stellen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluejezus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-05 19:00
Ik doe nu vooral huis installaties en een klein beetje enet instellen. Het smart home is wel leuk maar ik ben bang dat het voor mij snel gaat vervelen. Daar bij helpt het ook niet mee dat me werkgever de cursussen niet wilt funderen.

Ik ben nu bezig met een mbo niveau 3 elektrotechniek maar dit is een beetje 2 vingers in me neus.

Ik ben zowiezo van plan op een cursus phyton the doen om te kijken hoe dat is
Pagina: 1