Hardeschijf verkeerd herkend windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Gisteren heb ik wat oude hardeschijven tijdelijk aangesloten in m'n desktop. Hiervoor heb ik de huidige schijf (14TB) losgekoppeld en de oudere hardeschijven aangesloten op die sata poort (verschillende HDD's met uiteraard herstarts tussendoor).

Na de oude data te hebben gekopieerd naar een externe schijf heb ik alles weer omgebouwd naar zoals het was.

Windows leek geen problemen te hebben (windows instalatie zit op een niet aangeraakte ssd) totdat ik data wilde kopiëren van de huidige 14TB hardeschijf naar extern. Data was niet te kopieren en gaf een melding van corrupt. Toen vile mij op dat de naam van de huidige 14TB hardeschijf anders was dan die zou moeten zijn. Hij had de naamgeving van een oudere hardeschijf over genomen (6TB2, de naam van een van de oudere hardeschijven van 6tb)

Windows herstart in de hoop dat het zou helpen en toen kreeg ik een melding press any key or checkdisk will run (oid) Ik heb die checkdisk geskipt en helaas was het probleem niet verholpen

Dus nog een herstart en toen checkdisk laten runnen, de schijf leek daarna weer te werken echter mist er nu een groot deel van de data (alle data sinds maart) Het gaat om RAW photo's (nef files)

Nou doe ik verder niks met die schijf dan langetermijn opslag dus ik dacht ik doe een recovery poging met Photorec, echter pakt die eerst de data die sws al zichtbaar is.

Maar is er een optie om de schijf te herstellen zonder lange processen. De naamgeving terug zetten bijvoorbeeld? Echter weet ik de naam niet die ik de schijf heb gegeven

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, oud asus moederbord met een i5 2500, 14TB HDD en 850 evo SSD (windows disk)

Heb sws al een nieuwe 18TB schijf bestelt, dan zou photorec daar z'n gerecoverde data kunnen dumpen. Maar dan mist de mappen structuur en vele andere kleine dingen

I can't wait to shoot!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 22:11
Heb je al eens andere sata kabel en andere sata poort geprobeerd? En Crystaldiskinfo eens de smart waardes bekeken wat die zegt? met allerlei tools lopen klooien zonder een goeie diagnose kan alleen maar meer kwaad doen lijkt me als je weer je data terug wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:54
Kijk eens met HD Sentinel naar de smart data. Ik vermoed dat je sata kabel gewoon defect is door de wisseltruc.

Kijk ook even in schijfbeheer of de partities zich nog goed melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
De Schijf wordt door windows gezien als een 14TB schijf (ik dacht dat het een 16TB drive was, zal het aanpassen in TS)

Crystaldisk en HD Sentinel zien de schijf zoals die hoort te zijn en health status is good en 100%

Windows hangt er echter een verkeerd volume label aan (van 1 van de schijven die ik er tijdelijk in had zitten) Ook HD sentinel ziet verkeerde volume label.

Andere sata poort en kabel geprobeerd.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• En-Cryption
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 17:10
ga eens in windows naar apparaatbeheer en kijk eens onder hardeschijven/schijfstations en verwijder ze eens allemaal en doe dan een restart zodat windows de goede drivers weer kan installeren.