Condenswater in ventilatie-kanaal ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:47
Wij hebben een vreemd fenomeen in ons appartement. Namelijk dat er er (condens?)water uit het plafond komt druppelen. Het is twee keer voorgekomen tijdens toen het extreem warm weer was en dan 's avonds.

De eerste keer was vorig jaar, toen heb ik er een emmer onder gezet en hield het druppelen vanzelf op na een paar uur.

De laatste keer was tijdens onze vakantie (ik was er dus niet bij). Toen heeft het ook gedruppeld, dat zie ik aan de vochtplekken op plafond. Er is toch blijkbaar blauw water naar onderen gekomen, zie foto :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NthZaZF.jpg

Links bij het ventilatiekanaal is een paar jaar geleden wat spack losgelaten. Rechts van het rooster is de lekkage. Daar is ook wat spack losgekomen.

Ik ben bij de bovenbuurvrouw aan gaan kloppen maar kon daar niets ontdekken.

Nu zegt de VVE dat het condenswater uit mijn ventilatiekanaal is. Dat kanaal ligt ongeveer een meter van de lekkage plek vandaan. Ik weet niet of het ventilatiekanaal langs de lekkageplek loopt.

Hebben jullie een idee wat het kan zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door vortexnl1982 op 26-08-2020 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

Denk dat de koudwaterleiding van je buurvrouw daar wellicht loopt door de kanaalplaat en bij watergebruik er condens onstaat?

Loopt je afvoerkanaal überhaupt richting de lekkage plekken? Even ventiel verwijderen en even kijken waar het achterliggende kanaal naar toe loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
Kijk even met een warmtebeeldcamera wat er gaande is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

Dat blauw is trouwens ook wel vreemd. Enige blauw icm water waar ik dan aan denk is dat blauwe spul dat je in de wc pot moet gooien. Dus waar ligt de afvoer van de wc boven?

Of heeft je bovenbuurvrouw een mobiele airco let niet op het condenswater reservoir en blauwe vloerbedekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Het probleem is een beetje dat het dus nog maar 2 keer heeft opgetreden. Het is echter wel heel vervelend want er druppelt gewoon water de woonkamer in...
Barrycade schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:21:
Dat blauw is trouwens ook wel vreemd. Enige blauw icm water waar ik dan aan denk is dat blauwe spul dat je in de wc pot moet gooien. Dus waar ligt de afvoer van de wc boven?

Of heeft je bovenbuurvrouw een mobiele airco let niet op het condenswater reservoir en blauwe vloerbedekking?
Ik dacht ook iets aan wc spul... Ik weet niet precies waar de afvoer ligt van de bovenbuurvrouw. Zou die dan lekken denk je ? Dan zou ik continue lekkage moeten hebben.

En als een koudwaterleiding in beton ligt krijg je dan zoveel condens dat het bij mij gaat druppelen ? Dan zou elke benedenbuur dat moeten hebben ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Barrycade schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:21:

Precies, die blauwe kleur vind ik ook verdacht. Condenswater is schoon en zou dat niet kunnen veroorzaken. Bovendien moet het wel extreem veel condenseren wil je zoveel water krijgen en zou de basisstand van de centrale afzuiging al genoeg luchtverplaatsing moeten geven dat de kanalen sowieso droog blijven.
vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:23:
Het probleem is een beetje dat het dus nog maar 2 keer heeft opgetreden. Het is echter wel heel vervelend want er druppelt gewoon water de woonkamer in...

[...]

Ik dacht ook iets aan wc spul... Ik weet niet precies waar de afvoer ligt van de bovenbuurvrouw. Zou die dan lekken denk je ? Dan zou ik continue lekkage moeten hebben.

En als een koudwaterleiding in beton ligt krijg je dan zoveel condens dat het bij mij gaat druppelen ? Dan zou elke benedenbuur dat moeten hebben ?
Zelfs bij koudwaterleidingen die vlak onder het oppervlak liggen, treedt er nog geen condensvorming op, dus dat kan je eigenlijk wel uitsluiten. En als er inderdaad een leiding door het beton loopt, dan zit die aan de bovenzijde (tussen draag en dekvloer), niet aan de onderzijde. Aangezien beton best een goede warmtegeleider is, kan dat nooit zo'n lokale afkoeling op één plek veroorzaken.

Waar het precies vandaan komt, is soms moeilijk te achterhalen, want de plek van de lekkage kan rustig meters naast de plek zitten waar het water het beton in komt. Helemaal als het kanaalplaten zijn, die zijn hol van binnen en het water komt eruit op een plek waar toevallig een poreus stuk zit.

Klinkt misschien wat gek, maar gezien de kleur, ruik eens goed aan het water. Ruikt het "wc-fris" dan weet je we genoeg ;)

[ Voor 50% gewijzigd door deepbass909 op 26-08-2020 14:30 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
vortexnl1982 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:23:

Ik heb een kelderbox onder een flat van 10 verdiepingen, als het boven de 20 graden is buiten regent het bij mij, omdat er massaal condens tegen die waterleiding naar beneden loopt (10 verdiepingen aan condens regent bij mij naar binnen). Monteur komt langs: tsja, dat is nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Lijkt mij ook condens van leidingen, niet van de ventilatie.
Kan me zoiets herinneren uit een flat, waar 'n nichtje een aantal jaren gelden woonde. 't Drupte maar af en toe, en inderdaad bij zeer warm weer. Gelukkig (voor de bewoners) was dat in de centrale hal, en erboven was het trappenhuis, geen woning. Dus duidelijk een zaak voor de VvE om uit te zoeken en op te lossen.
Er werden wat plafondplaten weggehaald, en het bleek inderdaad condens van de daarboven lopende leidingen (water, blokverwarming, riool) te zijn. Buizen werden beter geïsoleerd, nichtje heeft er nog jaren gewoond, nooit meer iets gemerkt.

Dat blauw is dan wel vreemd, mogelijk zit er een of ander blauw isolatiemateriaal om een van de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Hoe oud is het gebouw en welke vloerplaten liggen erin? Kanaalplaten zijn notoir dat er weleens water in de kanalen overblijft tijdens de bouw. Dat lekt er dan in loop van jaren uit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
@Señor Sjon Het gebouw is uit 1997.

@deepbass909 Ik heb geprobeerd te ruiken maar ik ruik niks :)

Ik ben bang dat we er niet zo makkelijk achterkomen. Dat het de ventilatiekanalen zijn lijkt me echt een afwimpertje van de VVE. De volgende keer als het weer voorkomt ga ik direct ruiken en ren ik naar de bovenbuurvrouw en check haar toilet etc :)
Pagina: 1