Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosje2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-08-2020
Hallo,

Ik zie door de bomen het bos niet meer en zou graag wat advies willen. Wat ik graag wil is:

- Een vaste plek (bijvoorbeeld externe harde schijf) waar ik mijn foto's op kan zetten.
- Een stukje software (windows) waarmee ik deze foto's on demand kan synchen met de cloud, zodat mijn foto's ook altijd op een andere plek staan en dat hij alleen de wijzigingen bijwerkt in plaats van een hele back-up maakt. Het liefst een programma dat vóór het synchroniseren een overzicht geeft van de wijzigingen. Bestaat er zoiets?

Verder vroeg ik me af wat handig is qua structuur. Kan ik het beste zelf mappen aanmaken of is het handiger een programma te gebruiken waarmee je goed en snel kunt filteren?

Tot slot zou ik graag een programma hebben dat over de hele schijf kan kijken of er duplicates zijn.

Mijn dank is groot! _/-\o_

Rosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Welkom op het forum. Graag even aandacht voor het volgende: Het algemeen beleid #quickstart. Geen vraag is hier dus te simpel, maar we verwachten wél dat je zelf al wat zoekwerk gedaan hebt. Je stelt een aantal vragen die erg goed zijn, maar per vraag is het de bedoeling zelf al een voorzet te doen en waarom dat voor jou wel of niet werkt. Je noemt nu bijv. een externe schijf in het eerste deel van je vraag. Dat kan een prima oplossing zijn, maar waarom twijfel je?

Hetzelfde geldt voor de vraag over sync-software. Welke pakketten heb je zelf gevonden? Wat mis je daarin?

Als laatste zul je zo volledig en duidelijk mogelijk moeten zijn. Welke software gebruik je op dit moment? Over hoeveel foto's gaat het (hoeveel GB)? Is een betaalde optie ook een optie of moet het per se gratis? Welke clouddienst gebruik je? Is back-up ook onderdeel van je vraag of heb je dat niet nodig/al geregeld?

Voordat we met je vraag aan de slag kunnen, zul je dus nog een hoop duidelijkheid moeten geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:03
Een synology NAS en Cloud drive of Cloudstation daarmee gaan gebruiken.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roosje2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-08-2020
Ik zie dat het topic gesloten is, jammer. Ik heb wel degelijk geprobeerd zelf op onderzoek uit te gaan, maar ik kon er dus niet goed wijs uit omdat het zo complex is. Enorm veel technische kenmerken waar ik geen kennis van heb en dus geen keus in kon maken.

Ik heb een harde schijf, dat is prima, en ik werk met Google drive, maar heb dus nog behoefte aan een software programma dat die twee synchroon kan houden. Echter niet automatisch en mét een overzicht van de wijzigingen vooraf. Ik heb zoiets niet kunnen vinden.

- ik heb dus nog geen software
- betaald is geen probleem (mits niet extreem duur)
- Ik denk dat ik nu op zo'n 300GB zit, maar heb wel behoefte aan meer voor later.
- Door mijn bestanden op meerdere plekken te hebben, heb ik als het ware een back-up. Verschil is dat ik graag op bestandsniveau bijwerk en niet een volledige back-up maak telkens, if that makes sense?

Misschien is mijn technische kennis te beperkt voor dit platform, enige tips waar ik dan terecht zou kunnen met dit soort vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@roosje2020 Misschien dat je hier wat mee kunt.

Afhankelijk van de waarde van je data zou ik de foto's op ten minste drie plaatsen bewaren en dat is inclusief het orgineel. Dus het orgineel en twee kopieen waarvan eentje buitenshuis. Dat is de 3-2-1 regel van backup.

Het is mij even niet helemaal duidelijk waar jij je orginele data bewaart (op je computer of externe schijf). Zoals jij het nu lijkt te beschrijven (in mijn ogen) staat je data alleen op de externe harde schijf en inclusief een backup naar de cloud staat de data dan op twee plekken.

Als de data op de computer zelf staat dan zou ik een backup maken naar de externe schijf en naar de cloud.
Als de data alleen op de externe schijf staat omdat deze niet op de computer past dan zou ik een 2e externe schijf kopen en regelmatig een backup maken van de 1e schijf, om je data op meer plekken te hebben. Aan jou de keuze. Dat laatste vraagt om backup / synchronisatie software voor twee schijven. Ik kom daar later op terug.

Backup naar de cloud

Google drive is 10 euro per maand als je meer dan 200GB aan data wilt opslaan, maar je kunt een cloud backup optie kiezen die ik hieronder bespreek voor 'slechts' 5 euro per maand.

Dit is ook 'echt' een backup dienst. Dat houdt in dat de dienst je ook in staat stelt om vorige versies van bestanden terug te halen, tot dertig dagen terug (kan met geld opgeschroefd worden tot 1 jaar terug). Dat is de 'backup history'. Dat heb je waarschijnlijk niet met google drive, tenzij je een wat complexere synchronisatie op gaat zetten.

Ik ben zelf erg tevreden over de dienst Backblaze. Ik gebruik deze al vele jaren.

Je installeert client software op je computer en die zal dan ofwel je hele computer (exclusief windows zelf) of een door jou aangewezen subselectie aan bestanden (documenten & foto's?) naar de cloud sturen.

Je kunt ongelimiteerd data opslaan, dus die 300 gigabytes is geen probleem. En alleen nieuwe of gewijzigde bestanden worden verstuurd, dus niet telkens weer alle data (precies dus wat je wilt).

Het wordt beter: backblaze kan ook externe hardeschijven (via USB aangesloten) backuppen. Dat moet je dan wel zelf aangeven.

Ik denk dat dit aspect is afgedekt voor 5 euro per maand. Ik heb geen aandelen in Backblaze :D

Structuur en synchronisatie

De meeste backup software doet precies wat je wilt: maakt alleen een kopie van wat gewijzigd is of nieuw is en zal de ongewijzigde bestanden niet opnieuw kopiëren.

Een gratis tool - wel een tikje complex - is SyncBackFree

Je wijst een bron en doel map aan (de doel map uiteraard op ander medium) en dat is het dan. Het programma biedt zelfs de optie aan om te laten zien wat er - volgens het programma - is gewijzigd voordat je een backup maakt. Maar het kan ook automatisch.

Je zult merken dat de software prima werkt en al snel zul je niet meer de behoefte hebben om het continue te controleren.

Maar controleer je backup af en toe, test een restore: Lukt het je ook om in geval van nood bij je data te komen?

Het zou zuur zijn als je na een paar maanden er achter komt dat je schijf stuk is en je cloud backup of synchronisatie naar de 2e schijf niet (meer) (goed werkt).

Duplicate files

Ik gebruik het zelf niet maar ik heb wel vertrouwen in deze software:

http://www.nirsoft.net/utils/search_my_files.html
http://www.nirsoft.net/utils/searchmyfiles-x64.zip

Potverdrie, is het niet fantastisch, gratis advies (wat een epistel) :o

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
En om de originele vraag met een wat simpeler optie te beantwoorden:
1. hang een voldoende grote "bus-powered" USB harddisk aan je PC, bv. voor 90 Euro pricewatch: WD Elements Portable USB 3.0 4TB Zwart
2. Maak in Windows 10 met het standaard backup programma (zo uit mijn hoofd Instellingen, Beveiliging, Backup, full backup (Windows 7). Dat werkt goed, inclusief het terugzetten.
Gebruik daarna het standaard Windows File History om op die externe harddisk dagelijks een geautomatiseerde backup op de achtergrond te maken van alle gewijzigde bestanden (= incremental backup).
(File History hoef je in Windows 10 alleen maar aan te zetten, de externe harddisk aan te vinken en het werkt al.)

En het is natuurlijk altijd handig om een recente kopie van die externe harddisk te hebben die je buitenshuis bewaart, óf File History te laten backuppen naar een (gratis) cloudopslag.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Als ze al met Google drive werkt kan ze toch gewoon Google drive voor windows downloaden, en dan die schijf aanwijzen binnen de software?

Idem met Onedrive. Enige is dat je een internetverbinding moet hebben om te syncen.

Ja een overzicht van wat er te syncen valt is er volgens mij niet, maar goed als dat een eis is, /ignore deze reactie ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Jivebunny op 27-08-2020 12:18 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je blijft met die Google Drive en dat soort oplossingen altijd zitten met het issue dat je geen backup history hebt, tenzij je echt weet wat je moet instellen in de juiste tools.

Maar ja, vogeltje is waarschijnlijk al weer gevlogen :D
Pagina: 1