@
roosje2020 Misschien dat je hier wat mee kunt.
Afhankelijk van de waarde van je data zou ik de foto's op ten minste drie plaatsen bewaren en dat is inclusief het orgineel. Dus het orgineel en twee kopieen waarvan eentje buitenshuis. Dat is de 3-2-1 regel van backup.
Het is mij even niet helemaal duidelijk waar jij je orginele data bewaart (op je computer of externe schijf). Zoals jij het nu lijkt te beschrijven (in mijn ogen) staat je data alleen op de externe harde schijf en inclusief een backup naar de cloud staat de data dan op twee plekken.
Als de data op de computer zelf staat dan zou ik een backup maken naar de externe schijf en naar de cloud.
Als de data alleen op de externe schijf staat omdat deze niet op de computer past dan zou ik een 2e externe schijf kopen en regelmatig een backup maken van de 1e schijf, om je data op meer plekken te hebben. Aan jou de keuze. Dat laatste vraagt om backup / synchronisatie software voor twee schijven. Ik kom daar later op terug.
Backup naar de cloud
Google drive is 10 euro per maand als je meer dan 200GB aan data wilt opslaan, maar je kunt een cloud backup optie kiezen die ik hieronder bespreek voor 'slechts' 5 euro per maand.
Dit is ook 'echt' een backup dienst. Dat houdt in dat de dienst je ook in staat stelt om vorige versies van bestanden terug te halen, tot dertig dagen terug (kan met geld opgeschroefd worden tot 1 jaar terug). Dat is de 'backup history'. Dat heb je waarschijnlijk niet met google drive, tenzij je een wat complexere synchronisatie op gaat zetten.
Ik ben zelf erg tevreden over de dienst
Backblaze. Ik gebruik deze al vele jaren.
Je installeert client software op je computer en die zal dan ofwel je hele computer (exclusief windows zelf) of een door jou aangewezen subselectie aan bestanden (documenten & foto's?) naar de cloud sturen.
Je kunt ongelimiteerd data opslaan, dus die 300 gigabytes is geen probleem. En alleen nieuwe of gewijzigde bestanden worden verstuurd, dus niet telkens weer alle data (precies dus wat je wilt).
Het wordt beter: backblaze kan ook externe hardeschijven (via USB aangesloten) backuppen. Dat moet je dan wel zelf aangeven.
Ik denk dat dit aspect is afgedekt voor 5 euro per maand. Ik heb geen aandelen in Backblaze
Structuur en synchronisatie
De meeste backup software doet precies wat je wilt: maakt alleen een kopie van wat gewijzigd is of nieuw is en zal de ongewijzigde bestanden niet opnieuw kopiëren.
Een gratis tool - wel een tikje complex - is
SyncBackFree
Je wijst een bron en doel map aan (de doel map uiteraard op ander medium) en dat is het dan. Het programma biedt zelfs de optie aan om te laten zien wat er - volgens het programma - is gewijzigd voordat je een backup maakt. Maar het kan ook automatisch.
Je zult merken dat de software prima werkt en al snel zul je niet meer de behoefte hebben om het continue te controleren.
Maar controleer je backup af en toe, test een restore: Lukt het je ook om in geval van nood bij je data te komen?
Het zou zuur zijn als je na een paar maanden er achter komt dat je schijf stuk is en je cloud backup of synchronisatie naar de 2e schijf niet (meer) (goed werkt).
Duplicate files
Ik gebruik het zelf niet maar ik heb wel vertrouwen in deze software:
http://www.nirsoft.net/utils/search_my_files.html
http://www.nirsoft.net/utils/searchmyfiles-x64.zip
Potverdrie, is het niet fantastisch, gratis advies (wat een epistel)