Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-04 18:05
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken binnen het forum maar ik kom er helaas niet uit, misschien kan iemand van jullie mij op weg helpen?

Ik ben in het bezit van een Nest Wifi met twee extra punten en deze week werd bij mij glasvezel geïnstalleerd en zit nu met het volgende probleem.

De Nest WiFi is nu aan de Fritbox gekoppeld maar de monteur liet weten dat mijn router ook direct aan het glasvezel zou moeten kunnen dmv PPPOE, als ik echter de inloggegevens invul in de Google App gebeurt er niets.

Nu begreep ik via internet dat het alleen gaat met een router die VLAN ondersteund en dat doet de Nest weer niet, op de Google Nest support site kon ik lezen dat ik het volgende kon doen: "Set up a network that uses VLAN tagging, Use a managed network switch".

Nu vond ik deze goedkope op het internet "Zyxel GS1200-5 5-poorts Netwerkswitch" maar de Nest helppagina schrijft dan weer "Connect your modem’s LAN port to the switch’s WAN port with an Ethernet cable."

Ik zie in de specificaties echter nergens dat deze ook een WAN poort heeft, nu is de vraag kan het toch met deze switch of moet ik persee een ander model wt weer duurder is ??

[ Voor 4% gewijzigd door cvdw op 26-08-2020 10:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:26

lier

MikroTik nerd

De switch ondersteunt VLAN en zou daarmee geschikt moeten zijn. Volgens moet je WAN poort als trunk poort (VLAN tagged) lezen en LAN poort als access port (VLAN untagged). Welke provider gaat het om? Welke glasmodem heb je nu?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
@lier,

Dat is fijn om te horen dat het met dit goedkoper model Switch kan, al moet ik wel nog even gaan "bestuderen" wat, trunk, tagged en untagged allemaal precies betekend.

Mijn nieuwe provider is TriNed en ik heb het glasvezelmodem EchoLife HG8012H van Huawei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:26

lier

MikroTik nerd

Misschien ook goed om te weten is dat je alleen met VLAN's aan de gang hoeft als je direct met een glaskabel aan de gang gaat. Zo lang je Huawei ertussen zit, hoef je ook niets met VLAN's.

Oftewel, als je de VLAN-kant op wil heb je óf een managed switch met SFP poort nodig, óf een extra mediaconverter naast je managed switch. Een mooie oplossing (zeg ik als MikroTik nerd) is de pricewatch: MikroTik RB260GSP Niet eenvoudig om te configureren, maar eens goed draaiend enorm stabiel!

[ Voor 7% gewijzigd door lier op 26-08-2020 11:16 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
@lier,

Helaas werkt het ook niet met het Huawei-modem ertussen, volgens TriNed moet ik VLAN: 6 instellen en dat is niet mogelijk met de Nest.

Dus ik neem aan dat ik een managed switch met SFP* poort of de MikroTik moet aanschaffen ?

Zyxel GS1200-5 5-poorts Netwerkswitch heeft geen SFP zover ik de specs bekijk... wat kan die SFP dan weer?

[ Voor 18% gewijzigd door cvdw op 26-08-2020 13:58 ]