'Ultrabook' voor webdevelopment, UX design en Fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 14:05
Achtergrond:
Dit jaar bestaat m'n eenmanszaak tien jaar :) Iets waar ik ontzettend trots op ben en mede daarom wil ik m'n volledige hardware en workflow vervangen/vernieuwen. Laptops zijn altijd m'n werkpaarden geweest, PC's/workstations heb ik ernaast gebruikt voor gaming en testen van verschillende operating systems en software.

In deze tien jaar als zzp'er hou ik mij bezig met:
- UX Design: wireframing, brandbooks en webdesign (Hoofdtaak)
- Fotografie: dit ligt in het verlengde van brandbooks; corporate identity (Speelt steeds grotere rol)
- Webdevelopment en contentmanagement (Langdure contracten/projecten)
- Verbeteren van werkplekken: hardware/software/omgeving (Hobbymatig maar verdient goed)

Gedurende de tien jaar heb ik twee laptops en twee workstations versleten:
- 2009 t/m 2011: HP Pavilion DV6xxx 15" Turion/4GB/120GB/1280x800
- 2011 t/m 2017: MacBook Pro 15" 2011 i7/16GB/1TB/AMD 6490M/1680x1050
- 2012 t/m 2016: Custom PC i7/16GB/512GB/AMD HD6770
- 2016 t/m 2017: Dell T7500 Xeon X5670/32GB/250GB/GTX 1050Ti

M'n huidige setup bestaat uit:
- 2017 t/m 2020: MacBook Pro 15" 2015 i7/16GB/256GB/Intel iGPU/Retina
- 2020 tot heden: Lenovo X1 Carbon 13" i5 6300U/8GB/256GB/Intel iGPU/1920x1080
- 2018 tot heden: Custom PC + 25" 2560x1440 Dell Ultrasharp, Ryzen 3600/16GB/512GB NVME/RX570 8GB

Wat voor software gebruik ik op mijn huidige laptop(s)?
O.a. Adobe Lightroom CC Classic, Adobe Photoshop CC, Sketch, Figma, Firefox, Chromium, VS Code, Spotify, Discord, Telegram en Mailspring. Dit draait op MacOS Catalina op zowel m'n MacBook Pro als Custom PC. Adobe apps en Sketch werken niet op Linux (helaas), ik zal dus met plezier terug moeten naar Windows 10. MacOS heeft geen voordelen meer voor mij, ik ben niet gebonden aan Apple's ecosysteem.

Waarom nu een nieuwe laptop/ultrabook?
Sinds kort ben ik van m'n MacBook Pro (MacOS Catalina) overgestapt op de Lenovo X1 Carbon (Elementary OS). Qua performance een flinke stap achteruit, maar het weegt minder dan de helft van de 15" MacBook Pro, wordt (veel) minder heet en gaat langer mee op een volle batterij-lading. Dit heeft mijn ogen geopend verder te kijken dan een MacBook Pro. Echter stuit ik op een aantal problemen bij het uitzoeken van een nieuwe laptop:
- Huidige Intel iGPU's zijn waarschijnlijk te zwak voor gebruik op langere termijn
- Windows laptops met goed gekalibreerd, 8bit IPS scherm zijn redelijk zeldzaam
- Ultrabooks hebben zelden een dedicated GPU, alhoewel AMD APU's best goed blijken te presteren

Wat is je budget?
Max 1100,- euro. Ik koop m'n hardware zelden nieuw maar sta wel open voor iets nieuws.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik werk voornamelijk vanuit huis, hier werk ik op een groter scherm. Echter werk ik het lekkerst op plekken als restaurants, treinen, auto, bij vrienden/klanten op kantoor of thuis, het liefst op de bank of aan de eettafel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
No-go: Acer, ASUS, Toshiba en MSI. Ja graag: Dell, HP en vooral Lenovo hebben zeer aantrekkelijke ultrabooks. Bijvoorbeeld de Lenovo T14s, X13 en T480 of HP Envy X360 13" lijken mij fantastische laptops. Mijn ideale laptop bestaat uit:

- 13" of 14" FullHD Mat of glanzend 8- of 10bit IPS scherm met 100% sRGB, 100% Adobe RGB, 300nits of meer
- Zuinige CPU met vier cores of meer (voor een lange batterijduur)
- 16GB RAM (ultrabooks zijn nauwelijks uitbreidbaar, maar bijv. de Lenovo T480/T490 kunnen tot 32GB)
- Tussen de 1kg en 1,5kg (neem het dagelijks mee in de auto of op de fiets)
- 250GB of groter NVME SSD (voor apps en webdevelopment, de rest staat in de cloud)
- Batterij gaat 6 uur of langer mee met scherm op halve helderheid

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik zou de Lenovo Yoga Slim 7 14IIL05 (82A100DPMH) aanraden.
Deze laptop heeft:
- Een 13 inch mat scherm met 100% sRGB dekking (Adobe RGB kon ik niet vinden) en 300 nits helderheid. Dit paneel is WVA i.p.v. IPS (Op Tweakers staat IPS, maar op de website van Lenovo niet), maar aangezien het scherm 100% dekking van het sRGB spectrum, beter contrast dan IPS en goede kijkhoeken heeft (omdat het WVA is i.p.v. VA) zou dit geen probleem moeten zijn.
- De processor is een zuinige i7-1075G7 (4 cores, 8 threads) (1,3 GHz base, 3,9 GHz boost) met Intel Iris Plus graphics. Die geïntegreerde graphics zul je echter nauwelijks / niet gebruiken omdat er ook nog een krachtigere Nvidia MX350 in zit.
- Er zit 16 GB 3200 MHz LPDDR4X in. Omdat het LP (= low power) RAM in zit is dit helaas niet upgradebaar)
- Het gewicht is 1,5 kg en is dus makkelijk mee te nemen.
- Er zit een 512 GB NVMe SSD in en is dus ruim voldoende.
- De 60,7 Wh batterij zorgt voor een batterijduur tot 14 uur.

En dan nog een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid: Wat is er gebeurd dat Acer, ASUS, Toshiba en MSI no-go's zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Gegeven je budget wordt het lastig een gecalibreerd scherm met 100% Adobe RGB te vinden en een helderheid boven 300 nits.

Lightroom en Photoshop zijn vrij resource-intensief en hier speelt de afweging:
- hoe meer memory, hoe beter [dus meer dan 16GB is beter]
- hoe meer cores, hoe beter
- hoe meer power/koeling de laptop aankan hoe beter [in de regel zijn zwaardere gaming laptops hier beter in]
- de gpu is m.i. minder belangrijk, tenzij je in de toekomst zaken zoals After Effects of Premiere Pro gaat gebruiken

Gezien bovenstaande stel ik voor dat je een laptop neemt met:
- 16GB uitbreidbaar tot 64GB
- een Ryzen 4000 cpu omdat deze de beste performance met de meeste cores heeft voor een betaalbare prijs
- een 4800H cpu, deze heeft 8 cores/16 threads en heeft een standaard powerinstelling van 45W, ipv 15W voor een standaard ultrabook. De interne gpu van de 4800H heeft de prestaties van een Nvidia MX250.
- een laptop met een hele goede koeling, in staat om over langere periode de benodigde power van minstens 45W te trekken voor zware tijdrovende taken zoals RAW files verwerken [ultrabooks kunnen in de regel 15-25W trekken]
- een laptop met dikste batterij [standaard ultrabook heeft rond 40-60Wh batterij]

Hier zijn de benchmark resultaten voor de 4800H:
- Photoshop CC
- Lightroom bij 16GB. In de grafiek is te zien dat meer geheugen de RAW-tijd wordt verkort

Ik kom uit op deze Taiwanese laptop, die onder verschillende merken wordt verkocht. Met magnesiumbehuizing van 15 inch, 1.5kg, een 91Wh batterij, een IPS scherm van 300nits en 100% sRGB:

- Skikk Green Ryzen 15
- Laptop met Linux Tongfang PF5NU1G

Allebei Nederlandse leveranciers. Hier een uitgebreide review met benchmarks en schermkwaliteit. PS er is ook een 14 inch 1.1kg versie met dezelfde prestaties, echter de batterij is ook fors kleiner [46Wh]

Een 2de optie zou een gaming laptop zijn, mocht je toekomstplannen hebben voor video editing of After effects. Dan is een MX250 of MX350 te zwak. Minstens een GTX1650, dan kom ik uit op een Lenovo Legion 5 die helaas niet voldoet aan je 1.5kg max gewicht. Er zijn lichtere laptops [1.6kg] met een grafische kaart, maar dit is boven je genoemd budget en de koeling is niet optimaal.

[ Voor 3% gewijzigd door 4myra op 26-08-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
4.7439294839 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:01:
Deze laptop heeft:
- Een 13 inch mat scherm met 100% sRGB dekking (Adobe RGB kon ik niet vinden) en 300 nits helderheid. Dit paneel is WVA i.p.v. IPS (Op Tweakers staat IPS, maar op de website van Lenovo niet), maar aangezien het scherm 100% dekking van het sRGB spectrum, beter contrast dan IPS en goede kijkhoeken heeft (omdat het WVA is i.p.v. VA) zou dit geen probleem moeten zijn.
- De processor is een zuinige i7-1075G7 (4 cores, 8 threads) (1,3 GHz base, 3,9 GHz boost) met Intel Iris Plus graphics. Die geïntegreerde graphics zul je echter nauwelijks / niet gebruiken omdat er ook nog een krachtigere Nvidia MX350 in zit.
- Er zit 16 GB 3200 MHz LPDDR4X in. Omdat het LP (= low power) RAM in zit is dit helaas niet upgradebaar)

En dan nog een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid: Wat is er gebeurd dat Acer, ASUS, Toshiba en MSI no-go's zijn?
Hi bedankt voor je snelle antwoord :) Ik heb inderdaad naar deze serie laptops zitten kijken (Yoga Slim 7) en dat is zeker een optie. Helaas is de Ryzen variant telkens uitverkocht. Weet je ook hoe het zit met compatibiliteit m.b.t. Ubuntu/Debian en deze dual-GPU laptop? Een Intel Iris Plus zal voor mij voldoende zijn, een Intel HD 620 is bijv. al niet krachtig genoeg voor nu. Ik ben niet bekend met de MX150/250/350 welke ik af en toe langs zie komen maar benchmarks vertellen me dat een Ryzen 4xxx APU qua grafische rekenkracht redelijk gelijk is, maar goedkoper en efficienter.

Acer: de behuizingen hebben me altijd teleurgesteld, ik lees dat het o.a. nog steeds de reden is dat Acer iets goedkoper is vergeleken met andere merken. MSI en Toshiba laptops vind ik gewoonweg lelijk en vaak te zwaar, het oog wil ook wat ;) Wat ASUS betreft vind ik hun huidige aanbod wat zwak en iets te duur.

Wat voor mij by the way minder belangrijk is: fan-noise, hitte, toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
4myra schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:47:
Gegeven je budget wordt het lastig een gecalibreerd scherm met 100% Adobe RGB te vinden en een helderheid boven 300 nits.

Lightroom en Photoshop zijn vrij resource-intensief en hier speelt de afweging:
- hoe meer memory, hoe beter [dus meer dan 16GB is beter]
- hoe meer cores, hoe beter
- hoe meer power/koeling de laptop aankan hoe beter [in de regel zijn zwaardere gaming laptops hier beter in]
- de gpu is m.i. minder belangrijk, tenzij je in de toekomst zaken zoals After Effects of Premiere Pro gaat gebruiken

Gezien bovenstaande stel ik voor dat je een laptop neemt met:
- 16GB uitbreidbaar tot 64GB
- een Ryzen 4000 cpu omdat deze de beste performance met de meeste cores heeft voor een betaalbare prijs
- een 4800H cpu, deze heeft 8 cores/16 threads en heeft een standaard powerinstelling van 45W, ipv 15W voor een standaard ultrabook. De interne gpu van de 4800H heeft de prestaties van een Nvidia MX250.
- een laptop met een hele goede koeling, in staat om over langere periode de benodigde power van minstens 45W te trekken voor zware tijdrovende taken zoals RAW files verwerken [ultrabooks kunnen in de regel 15-25W trekken]
- een laptop met dikste batterij [standaard ultrabook heeft rond 40-60Wh batterij]

Hier zijn de benchmark resultaten voor de 4800H:
- Photoshop CC
- Lightroom bij 16GB. In de grafiek is te zien dat meer geheugen de RAW-tijd wordt verkort

Ik kom uit op deze Taiwanese laptop, die onder verschillende merken wordt verkocht. Met magnesiumbehuizing van 15 inch, 1.5kg, een 91Wh batterij, een IPS scherm van 300nits en 100% sRGB:

- Skikk Green Ryzen 15
- Laptop met Linux Tongfang PF5NU1G

Allebei Nederlandse leveranciers. Hier een uitgebreide review met benchmarks en schermkwaliteit. PS er is ook een 14 inch 1.1kg versie met dezelfde prestaties, echter de batterij is ook fors kleiner [46Wh]

Een 2de optie zou een gaming laptop zijn, mocht je toekomstplannen hebben voor video editing of After effects. Dan is een MX250 of MX350 te zwak. Minstens een GTX1650, dan kom ik uit op een Lenovo Legion 5 die helaas niet voldoet aan je 1.5kg max gewicht. Er zijn lichtere laptops [1.6kg] met een grafische kaart, maar dit is boven je genoemd budget en de koeling is niet optimaal.
Uitgebreid antwoord, thanks! Heb je zelf hands-on ervaring met de genoemde laptops? Ik ben wat terughoudend wat betreft deze white-label (?) merken. De 14" met ideale configuratie komt uit op 1111,- euro, fantastisch!

Ik ga er verder wat research naar doen en dan kom ik er bij je op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4myra
Ik heb zelf de 14" versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
In welke configuratie? Wat doe je er zoal op? Ik vind niets over het paneel wat er in zit, sRGB 100% is geweldig maar iets meer details zou fijn zijn, enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4myra
Mijn laptop is uit China en heeft als paneel cmn14d5. Normaal krijg je deze specs niet, bij geen enkele laptop. Bellen of mailen? Heb je de review van de 15" versie gezien. Staat uitgebreid stil bij de schermkwaliteit

• BelovedAunt
Na wat research gedaan te hebben zijn dit de kandidaten tot nu toe (prijzen zijn incl BTW):

- Lenovo T14 (14"/AMD Ryzen 5 Pro 4650U/16GB/512GB/500nits 72%NTSC touchscreen FullHD) 1082,90
Voordelen: Uitbreidbaar tot 32GB RAM, goede kleurweergave, 10+ uur batterijduur, touchscreen nice to have
Nadelen: Bijna 1,5kg, grafisch geheugen weinig, minder goede speakers

- Tongfang PF4NU1F (14"/AMD Ryzen 7 4600H/16GB/512GB/FullHD) 994,00
Voordelen: 1,05kg, RAM uitbreidbaar tot 64GB, prijs, krachtige CPU, zeer snelle NVME SSD
Nadelen: Webcam, microfoon en speakers zijn blijkbaar flut, 6 uur of minder batterijduur

- Lenovo Yoga Slim7 14 {14"/i7-1065G7/16GB/512GB/FullHD) 989,10
Voordelen: Iris Plus iGPU, Thunderbolt, 14+ uur batterijduur, redelijke speakers
Nadelen: 1,54kg, variant met MX350 out of stock, prijs/performance vergeleken met AMD APU variant

- HP Envy 13 2020 (13.3"/i7-10510U/16GB/512GB/MX350) 1199,00
Voordelen: Dedicated GPU, Thunderbolt, 1,3kg
Nadelen: Weinig reviews, dual-gpu werking met Linux/Ubuntu onbekend (?)

Heeft er iemand nog suggesties voor bijv. tweedehands laptops? Ik zie dat bijv. de Intel Core i5-8350U ook best OK is. Met Thunderbolt kan ik (vaak) in de toekomst nog een externe GPU aansluiten mocht de Intel HD 620 niet voldoende meer zijn. Dit geldt overgins ook voor de Lenovo Yoga Slim7 Intel variant zonder MX350 GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
4.7439294839 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:01:
Deze laptop heeft:

Lenovo heeft sinds kort overal waar IPS stond aangepast naar Wide Viewing Angle (WVA). Wat veel mensen niet weten is dat IPS een merk is van LG.

Er zijn maar weinig laptops die dus echt een LG IPS panel gebruiken. IPS word dus altijd gebruikt in de volksmond en hier op Tweakers, terwijl het meestal een vergelijkbare techniek is van een ander merk.

Het lijkt erop alsof LG momenteel achter de merken aanzit.

In de volksmond heb je TN en IPS en verder niks: maar eigenlijk is het TN en een IPS-achtige techniek.

Beetje net zoals maggi als synoniem voor soeparoma terwijl maggi toch echt een merk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05-2024
BelovedAunt schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:07:
[...]

Hi bedankt voor je snelle antwoord :) Ik heb inderdaad naar deze serie laptops zitten kijken (Yoga Slim 7) en dat is zeker een optie. Helaas is de Ryzen variant telkens uitverkocht. Weet je ook hoe het zit met compatibiliteit m.b.t. Ubuntu/Debian en deze dual-GPU laptop? Een Intel Iris Plus zal voor mij voldoende zijn, een Intel HD 620 is bijv. al niet krachtig genoeg voor nu. Ik ben niet bekend met de MX150/250/350 welke ik af en toe langs zie komen maar benchmarks vertellen me dat een Ryzen 4xxx APU qua grafische rekenkracht redelijk gelijk is, maar goedkoper en efficienter.

Acer: de behuizingen hebben me altijd teleurgesteld, ik lees dat het o.a. nog steeds de reden is dat Acer iets goedkoper is vergeleken met andere merken. MSI en Toshiba laptops vind ik gewoonweg lelijk en vaak te zwaar, het oog wil ook wat ;) Wat ASUS betreft vind ik hun huidige aanbod wat zwak en iets te duur.

Wat voor mij by the way minder belangrijk is: fan-noise, hitte, toetsenbord.
Ik zou niet weten hoe de compatibiliteit met Ubuntu/Debian is, aangezien ik dat niet gebruik. De beschikbaarheid is idd wel een issue. Qua prestaties v/d MX350 t.o.v. de Ryzen APUs is de MX150 iets sneller dan de Vega 6 APU (die in de Ryzen 5 zit). Dus de MX350 is zeker wel sneller. Er is trouwens wel een azerty variant van de Yoga Slim 7 beschikbaar https://tweakers.net/pric...b-azerty-toetsenbord.html, maar ik weet niet of je daar blij van wordt...

[ Voor 17% gewijzigd door 4.7439294839 op 29-08-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
4.7439294839 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:04:
[...]

Ik zou niet weten hoe de compatibiliteit met Ubuntu/Debian is, aangezien ik dat niet gebruik. De beschikbaarheid is idd wel een issue. Qua prestaties v/d MX350 t.o.v. de Ryzen APUs is de MX150 iets sneller dan de Vega 6 APU (die in de Ryzen 5 zit). Dus de MX350 is zeker wel sneller. Er is trouwens wel een azerty variant van de Yoga Slim 7 beschikbaar https://tweakers.net/pric...b-azerty-toetsenbord.html, maar ik weet niet of je daar blij van wordt...
Ik vind maar weinig over de compatibiliteit van dual-gpu (iGPU + dGPU) support in Linux distro's. Alhoewel Pop!OS op een System76 laptop met custom firmware/bootloader support voor handmatig via een GUI switchen tussen Nvidia en Intel iGPU wel heeft...

Azerty is trouwen een no-go, heb nog geen goede stickers kunnen vinden/maken voor m'n MacBook Pro 15" 2013 Azerty bijv.

De QWERTY varianten van de Yoga Slim 7 (zowel met Ryzen 5 als Ryzen 7) zijn weer beschikbaar volgens pricewatch en Paradigit. Weet nog niet of ik er voor ga, de TongFang laptops zijn ook erg aantrekkelijk (meer performance).

[ Voor 10% gewijzigd door BelovedAunt op 31-08-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
4myra schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:49:
Mijn laptop is uit China en heeft als paneel cmn14d5. Normaal krijg je deze specs niet, bij geen enkele laptop. Bellen of mailen? Heb je de review van de 15" versie gezien. Staat uitgebreid stil bij de schermkwaliteit
LaptopmetLinux.nl heeft me gemaild over het paneel, ze weten het zelf ook niet precies maar gaan er verder naar kijken. Ik hoop dat ik binnenkort wat hoor :)
Pagina: 1