@
BoiSocial ben jij zakelijke koper? Zo ja dan schets ik het hele, rechtmatige zakelijke kader hier graag. Tweakers heeft mij gewaarschuwd dat ik de grenzen overschrijdt. Voorop dat is niet wat ik doe en wat ik wil. Ik wil juiste hulp en advies bieden.
Als zakelijke koper kan je invoeren als het gaat om laptops en dan hoeft je mijns inziens geen invoerrechten te betalen, BTW wel, maar die mag verlegd worden (in casu de VS). De belastingplichtigheid ligt dan volledig bij jou en dien je met de BD af te wikkelen (in je aangifte). Je bent die 21% verschuldigd over het ingevoerde, inclusief shipping fees vrees ik wel, maar die mag je terugvragen.
De douane rekent inklaringskosten alleen als ze het zelf af handelen, indien je zelf de aangifte correct doet niet. Het hoeft niet direct dat de Douande de partij is die het in behandeling neemt en de rekening stuurt.
Omdat ik geen losse eindjes op mag gooien en mn eerdere post niet goedgekeurd is wil ik graag het fatsoenlijk afhandelen en onderbouwen. Ik heb mn fiscalist ook nog gevraagd om ernaar te kijken, opdat is 200% zeker ben, en voor TS is die benaderbaar op mijn kosten, omdat ik mn naam wil zuiveren en die v Tweakers ook.
Zoals je weet is de invoer van bepaalde goederen uit de VS vrij van invoerrechten.
https://www.belastingdien...-bij-buitenlandse-webshop
De BTW is 21% en die moet je in beginsel betalen, maar indien die rechtmatig is verlegd naar de koper door de leverancier. Dat kan maar is wel iets waar je goed moet opletten of het volgens de regels gaat. Zie
https://www.belastingdien...g/hoe_werkt_btw_verleggen
Je bent die BTW wel verschuldigd maar mag die als ondernemer aftrekken indien het om een bedrijfsmiddel gaat. Een laptop is een bedrijfsmiddel indien daar de goederen van de afnemer/producent mee worden geproduceerd.
De Douane zou het dan bij de afnemer moeten laten, welke verplicht is het in zijn aangifte op te nemen.
Let wel, soms brengt een VS verkoper sales tax in rekening, maar hoeft niet altijd het geval te zijn indien je een buitenlandse afnemer bent.
Mocht de Douane die 21% BTW heffen en de verlegging evt niet accepteren is er ook nog een optie dat dat kosten zijn die je evt mag aftrekken. Deze wil ik hier niet nader toelichten maar indien iemand hier issues mee heeft laat ik hier verdere info achter.
Verlegging van BTW kan een kwestie zijn waarvoor een vergunning van de verkoper is vereist, die verkopers zijn er uiteraard die dat mogen.
Mijn initiele reactie was anders. Ik had meer de diepte in moeten gaan gezien hetgeen een risico kan zijn en niet altijd betekent het dat een en ander loopt zoals je wilt. Een reshipper heeft vaak wel die vergunningen en kan de BTW verleggen maar je hebt geen 100% garantie maar betrouwbare en legitieme bedrijven zijn er wel.
In mijn visie zou als je het goed aanpakt je met minimale kosten (wellicht alleen de reshipper indien je die gebruikt) je een laptop uit de VS kunnen invoeren zonder tegen de invoerrechten, BTW en inklaringskosten op te lopen. Dit geldt vooral voor afnemers die ook ondernemer zijn en een BTW nummer hebben. Die BTW is in beginsel aftrekbaar.
Het is een lang verhaal. Het is ook geen makkelijke kwestie en ik wijs er zeker op dat je je aan de regels moet houden. @
BoiSocial mijn fiscalist zal hier ook een reactie plaatsen.
Ik hoop hiermee iedereen te hebben kunnen zeggen wat ik had horen zeggen!
[
Voor 94% gewijzigd door
LucyLG op 04-09-2020 22:22
]