Laptop kopen via Reddit (Amerika)... Tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoiSocial
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09-2020
[OPGELOST]

Ik doe het liever niet MAAR omdat ik met best wat spoed de Lenovo P52 nodig heb (voor specifieke redenen) en deze bijna niet meer te verkrijgen is ben ik het aan het overwegen...

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Heb al een aantal keer gegoogled en door het forum gekeken maar helaas niet echt iets over kunnen lezen...

Hopelijk hebben jullie Tweakers wat tips voor me 🤞🙏

PS:
Ben trouwens compleet nieuw hier dus excuses als ik de "Tweakers etiket" nog niet helemaal goed volg 😅

PPS: aangezien het een Amerikaanse stekker is moet ik dan een andere adapter halen of past er gewoon een eurostekkertje in?

Beste antwoord (via BoiSocial op 29-08-2020 06:27)

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04:29

Eren

Boss of this gym

BoiSocial schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:04:
[...]

Hi!
Kan je mij hier misschien wat meer over vertellen?
Ik heb nog niet vaak PayPal gebruikt en weet niet zo goed hoe hun kopers bescherming werkt 😅
En aangezien ik in de toekomst waarschijnlijk meer aankopen zal doen via Reddit is het misschien tijd om te leren.

BV: wat te doen als er hele andere hardware in de laptop zit als deze aankomt? Of voor iets kleiners; als er een kras op het scherm zit? etc. Waar kan ik bij PayPal bescherming/geld opvragen?
En heeft PayPal dan officiële bonnen nodig of zoiets? Is email correspondentie genoeg en moet er dan in detail gedocumenteerd staan om welk product het gaat en in wat voor staat deze is?

Ik ben ook aan het googlen hoor maar vraag het aangezien jij veel ervaringen hebt en misschien dus ook tips :D
Ik kijk naar de confirmed trades, Wanneer is de persoon geregistreerd, Is hij actief op Reddit door zijn geschiedenis kijken. Als jij in een hobby zit kijk of hij daar ook redelijk actief in is. Daar uit kan je wel een oordeel geven of iemand vertrouwbaar is en als hij zegt dat het via Friends en Family moet worden betaalt zou ik zeggen doei en verder zoeken.

Koper bescherming werkt wel goed denk ik, Want elke oplichter wou niet voor de product en services betaal methode kiezen. :) heb het ook nooit een paypal claim hoeven in te dienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Eren op 29-08-2020 02:32 ]

4HEad

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48

Rannasha

Does not compute.

Allereerst is er natuurlijk de vraag hoe betrouwbaar de verkoper is. En als hij gewoon braaf de laptop opstuurt, hoe zit het dan met de verpakking? VS->NL is een lange reis en hij moet goed ingepakt zitten.

Daarna moet je ook rekening houden met importbelasting wanneer de laptop bij de douane aankomt. Er zijn online tools waarmee je kunt uitrekenen hoeveel dit bedrag ongeveer gaat worden.

Wat betreft de stekker: Vrijwel alle moderne adapters slikken alles van 110 V tot 230 V, dus het voltage-verschil zal geen probleem zijn. Een simpele reisstekker zal hoogstwaarschijnlijk genoeg zijn om hem in te pluggen. Afhankelijk van hoe de adapter is opgebouwd, kun je mogelijk het stuk tussen het adapter-blok en het stopcontact loshalen en vervangen door een soortgelijke kabel, maar dan met Europese stekker. Dat is een nettere oplossing dan een reisstekker gebruiken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Reddit verkoopt toch geen laptops?
Wat is de link?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Juup schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:07:
Reddit verkoopt toch geen laptops?
Wat is de link?
Reddit natuurlijk niet maar er zijn wel marktplaatsen op reddit met particuliere verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoiSocial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoiSocial
Frietsaus schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:10:
[...]

Reddit natuurlijk niet maar er zijn wel marktplaatsen op reddit met particuliere verkopers.
Heb je dat weleens gedaan?
Hier is de link, hij zegt deze ook op eBay te hebben staan.

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoiSocial
Rannasha schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:07:
VS->NL is een lange reis en hij moet goed ingepakt zitten.

Daarna moet je ook rekening houden met importbelasting wanneer de laptop bij de douane aankomt. Er zijn online tools waarmee je kunt uitrekenen hoeveel dit bedrag ongeveer gaat worden.
Zal hem vragen hoe hij deze in zal pakken.

Heb je misschien een link voor een plek waar ik de import belasting kan uitrekenen?

Dit is de advertentie (hij zegt deze ook op eBay te hebben staan. Is dat misschien beter?)
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Ik heb opzich wel het idee dat hij te vertrouwen is. Maar hij is vgm niet gewend om buiten USA te sturen en heeft vgm weinig motivatie...

PS: is een webcam chat té veel gevraagd denk je...?

Bedankt voor de reactie btw!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-10 14:12
Waarom heb je specifiek een P52 nodig? Lenovo heeft de P53 nu in de verkoop. Dat is gewoon de opvolger, aan alle kanten net wat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
*knip* Het aanprijzen van belastingontwijking/ontduiking is niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 27-08-2020 11:45 ]

• BoiSocial
hjkv schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:35:
Waarom heb je specifiek een P52 nodig? Lenovo heeft de P53 nu in de verkoop. Dat is gewoon de opvolger, aan alle kanten net wat beter.
Ik heb een laptop nodig voor muziek productie.
Heb ze beide getest. En om 1 of andere reden heeft de P53 VÉÉL meer DPC latency (yes Windows audio streaming drama)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 10:55

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik zou niet via Reddit kopen. Ik heb wel ervaring met een ThinkPad via eBay, je hebt daar meer kopersbescherming als het toch niet voldoet aan de omschrijving en je weet van te voren precies wat je kwijt bent aan belasting en invoerkosten, geen verrassingen achteraf dus. Garantie is internationaal bij ThinkPads dus ook daar loop je geen risico mee.

Je kunt er ook een in Duitsland of de UK kopen, toetsenborden vervangen bij ThinkPads is doorgaans makkelijk dus je zet er ook zo een geschikt toetsenbord in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-10 06:28
Er is wel 1 heel klein verschil: 1000 dollar vs 2500 euro?

• BoiSocial
Frietsaus schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:43:
Ik zou niet via Reddit kopen. Ik heb wel ervaring met een ThinkPad via eBay, je hebt daar meer kopersbescherming als het toch niet voldoet aan de omschrijving en je weet van te voren precies wat je kwijt bent aan belasting en invoerkosten, geen verrassingen achteraf dus. Garantie is internationaal bij ThinkPads dus ook daar loop je geen risico mee.

Je kunt er ook een in Duitsland of de UK kopen, toetsenborden vervangen bij ThinkPads is doorgaans makkelijk dus je zet er ook zo een geschikt toetsenbord in.
Ik heb inmiddels een goedkopere optie gevonden die ook nog dichterbij is ;)
https://m.ebay-kleinanzei...-ssd/1474231079-278-10434

Klopt dat Lenovo/Thinkpad garantie internationaal is, alleen is de garantie van beide (Amerikaanse ÉN Duitse) laptops verlopen. Dus zou ik daar in dit geval niet zoveel aan hebben helaas 🤷‍♂️

Wat voor kopers bescherming biedt eBay eigenlijk aan? Ik heb niet véél ervaring met eBay... Vooral niet als ik het van de Duitse over moet kopen 😅

Ik vraag me überhaupt eigenlijk af of ik dan een nieuw account daar moet aanmaken of gewoon m'n huidige kan linken. Volgensmij moet ik een Duits account maken...

• BoiSocial
LopendeVogel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:53:
[...]

Er is wel 1 heel klein verschil: 1000 dollar vs 2500 euro?
Ja precies 😅😂😂

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 17:28
BoiSocial schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:58:
[...]
Wat voor kopers bescherming biedt eBay eigenlijk aan? Ik heb niet véél ervaring met eBay... Vooral niet als ik het van de Duitse over moet kopen 😅

Ik vraag me überhaupt eigenlijk af of ik dan een nieuw account daar moet aanmaken of gewoon m'n huidige kan linken. Volgensmij moet ik een Duits account maken...
Een Ebay account is "internationaal". Welk domein (.de, .nl, etc) je bezoekt wil eigenlijk niet veel zeggen, behalve dat de standaardtaal waarschijnlijk ingesteld wordt. Als je via ebay.nl gaat zoeken, kun je dezelfde Chinese, Duitse en Amerikaanse verkopers vinden als die op ebay.de enz.

Wat betreft kopersbescherming: heel concreet is het vrij prima geregeld, kijk maar eens naar de voorwaarden. Zeker als je dan ook nog met creditcard/paypal oid betaald. In de praktijk krijg je als koper vrijwel altijd je gelijk, zeker als de andere kant een bedrijf of Ebay winkel is. Je ziet regelmatig verhalen van particuliere verkopers waar ze bijv. een telefoon verkopen, en vervolgens een lege doos terug krijgen met als claim van de koper dat er nooit een telefoon in zat. Dan krijg je als verkoper erg lastig je gelijk bij Ebay.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF, want dit is natuurlijk geen technische vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb een offtopic discussie over belastingontwijking/ontduiking naar de trashcan gegooid. Het aanprijzen van belastingontwijking is niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 27-08-2020 11:45 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Binnen je budget (ik neem aan dat jij dat bent op Marktplaats) staan er genoeg te koop op eBay, vooral in Duitsland. Ook enkele verkopers met 100% positieve feedback (met honderden recensies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Laatst online: 05-10 14:29
Niet te krijgen? Volgende week in huis? Via meerdere winkels.

pricewatch: Lenovo ThinkPad P52 (20M90017MH)

Ook amazon.de is nog te vinden.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-10 12:45
Dekaasboer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:49:
Niet te krijgen? Volgende week in huis? Via meerdere winkels.

pricewatch: Lenovo ThinkPad P52 (20M90017MH)

Ook amazon.de is nog te vinden.
Maar kijk even naar de specs en de prijs. Dit valt gewoon in de categorie "is niet te vinden hier" wat mij betreft. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Ik handel best wel veel op reddit markten verkoop en koop van de verengide staten. Meeste subreddits hebben wel confirmed trades as status van betrouwbaarheid. En meestal gaat het via Paypal met kopers bescherming voldoet de gekochte product niet aan de omschrijving of wat er is afgebeeld geld terug van paypal bescherming.

Nu toe nog geen slechte ervaring gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Eren op 27-08-2020 21:06 ]

4HEad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-10 18:36

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

BoiSocial schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:58:
Ik heb inmiddels een goedkopere optie gevonden die ook nog dichterbij is ;)
Dat ligt in Duitslang niet om de hoek. Mijn tip: voer in Kleinanzeigen een grensplaats in, bv. Kranenburg, en dan een radius van 100 of 150 km. Dat voorkomt dat je een weekend heen en weer moet rijden. Er is er ook een dichterbij. Overigens kun je er van uitgaan dat een laptop die je in Duitsland koopt een duits toetsenbord heeft, zodat je nog wel iets moet sleutelen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoiSocial
Iv00w schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Een Ebay account is "internationaal". Welk domein (.de, .nl, etc) je bezoekt wil eigenlijk niet veel zeggen, behalve dat de standaardtaal waarschijnlijk ingesteld wordt. Als je via ebay.nl gaat zoeken, kun je dezelfde Chinese, Duitse en Amerikaanse verkopers vinden als die op ebay.de enz.

Wat betreft kopersbescherming: heel concreet is het vrij prima geregeld, kijk maar eens naar de voorwaarden. Zeker als je dan ook nog met creditcard/paypal oid betaald. In de praktijk krijg je als koper vrijwel altijd je gelijk, zeker als de andere kant een bedrijf of Ebay winkel is. Je ziet regelmatig verhalen van particuliere verkopers waar ze bijv. een telefoon verkopen, en vervolgens een lege doos terug krijgen met als claim van de koper dat er nooit een telefoon in zat. Dan krijg je als verkoper erg lastig je gelijk bij Ebay.
Helaas is dit blijkbaar niet de reguliere eBay waar je met hetzelfde account kan inloggen.

Zie hier
https://beetjemeer.blogsp...bay-in-duitsland.html?m=1
=

Blijkt meer als marktplaats te zijn... Dus weinig bescherming...

Nog tips voor het kopen via deze site? Met marktplaats ga ik vaak gewoon langs om te kijken of iets legitiem is... Maar dat gaat ik dit geval natuurlijk nu niet zo makkelijk :S
Ik dacht misschien evt video chatten?
Maar misschien zijn er ook andere opties waar ik me niet bewus van ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoiSocial
Eren schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:05:
Ik handel best wel veel op reddit markten verkoop en koop van de verengide staten. Meeste subreddits hebben wel confirmed trades as status van betrouwbaarheid. En meestal gaat het via Paypal met kopers bescherming voldoet de gekochte product niet aan de omschrijving of wat er is afgebeeld geld terug van paypal bescherming.

Nu toe nog geen slechte ervaring gehad.
Hi!
Ik heb nog niet vaak PayPal gebruikt en weet niet zo goed hoe hun kopers bescherming werkt 😅
En aangezien ik in de toekomst waarschijnlijk meer aankopen zal doen via Reddit is het misschien tijd om te leren.

BV: wat te doen als er hele andere hardware in de laptop zit als deze aankomt? Of voor iets kleiners; als er een kras op het scherm zit? etc. Waar kan ik bij PayPal bescherming/geld opvragen?
En heeft PayPal dan officiële bonnen nodig of zoiets? Is email correspondentie genoeg en moet er dan in detail gedocumenteerd staan om welk product het gaat en in wat voor staat deze is?

Ik ben ook aan het googlen hoor maar vraag het aangezien jij veel ervaringen hebt en misschien dus ook tips :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:37
BoiSocial schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:56:
[...]

Helaas is dit blijkbaar niet de reguliere eBay waar je met hetzelfde account kan inloggen.

Zie hier
https://beetjemeer.blogsp...bay-in-duitsland.html?m=1
=

Blijkt meer als marktplaats te zijn... Dus weinig bescherming...

Nog tips voor het kopen via deze site? Met marktplaats ga ik vaak gewoon langs om te kijken of iets legitiem is... Maar dat gaat ik dit geval natuurlijk nu niet zo makkelijk :S
Ik dacht misschien evt video chatten?
Maar misschien zijn er ook andere opties waar ik me niet bewus van ben?
Betalen met CC of PayPal. Zodat je nog iets van bescherming hebt. En anders is het gokken en hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je koopt voor 1500 garantie. Garantie dat het juiste product geleverd wordt, garantie dat het deze week in huis is, garantie dat het zonder defecten is en als dat allemaal niet gelukt is heb je nog de garantie dat je het geld terug krijgt. Stel dat de Amerikaanse verkoper dit ook biedt, dan ben je zo twee maanden en veel verzendkosten verder voordat je het geld weer op rekening hebt.
Vergeet ook de douane niet, moet je die 250.- aan BTW en inklaringskosten weer terug zien te vorderen bij retour zenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:14
jadjong schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:44:
[...]

Je koopt voor 1500 garantie. Garantie dat het juiste product geleverd wordt, garantie dat het deze week in huis is, garantie dat het zonder defecten is en als dat allemaal niet gelukt is heb je nog de garantie dat je het geld terug krijgt. Stel dat de Amerikaanse verkoper dit ook biedt, dan ben je zo twee maanden en veel verzendkosten verder voordat je het geld weer op rekening hebt.
Vergeet ook de douane niet, moet je die 250.- aan BTW en inklaringskosten weer terug zien te vorderen bij retour zenden.
Verdedig je nou 1500 euro betalen voor garantie? :P

Nee die prijs lijkt me belachelijk, zeker voor wat het is. De enige reden waarom die zo duur is, is omdat ie moeilijk leverbaar is en uit productie gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoiSocial
loki504 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:43:
[...]

Betalen met CC of PayPal. Zodat je nog iets van bescherming hebt. En anders is het gokken en hopen.
Wat is CC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
CC is Creditcard. Als in Visa of MasterCard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 15:07

Qwerty-273

Meukposter

Ebay Kleinanzeigen is inderdaad niet de EBay zelf. Het is het platform wat voorheen onder Marktplaats viel en dus puur gericht is op particuliere verkopers (de kosten zijn een stuk minder bij Kleinanzeigen dan bij de grote broer). Paypal is populair onder de Duitsers, maar ook daar kan je heel makkelijk mee getild worden.

Beste is dan toch om het op te halen. Kan je er gelijk een weekendje Augsburg of München aan vastplakken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inverted_World schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:07:
[...]

Verdedig je nou 1500 euro betalen voor garantie? :P

Nee die prijs lijkt me belachelijk, zeker voor wat het is. De enige reden waarom die zo duur is, is omdat ie moeilijk leverbaar is en uit productie gaat.
Ja, de TS heeft met spoed (zijn eigen woorden) een specifiek type laptop nodig. Dan lijkt mij bestellen in de US bij een halve marktplaats.nl niet de beste, snelste en betrouwbaarste optie. Bij de Nederlandse shop weet je zeker dat je morgenavond de doos open kan maken. Blijkbaar valt het wel mee met die 'spoed'.....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

BoiSocial schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:04:
[...]

Hi!

Ik kijk naar de confirmed trades, Wanneer is de persoon geregistreerd, Is hij actief op Reddit door zijn geschiedenis kijken. Als jij in een hobby zit kijk of hij daar ook redelijk actief in is. Daar uit kan je wel een oordeel geven of iemand vertrouwbaar is en als hij zegt dat het via Friends en Family moet worden betaalt zou ik zeggen doei en verder zoeken.

Koper bescherming werkt wel goed denk ik, Want elke oplichter wou niet voor de product en services betaal methode kiezen. :) heb het ook nooit een paypal claim hoeven in te dienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Eren op 29-08-2020 02:32 ]

4HEad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LucyLG
Beste Tweakers,

Mijn post was in strijd met de forumregels en is daarom gewist door Tweakers. Ik heb de post aangepast en aan Tweakers voorgelegd dat ik geen ontwijking van douane regels wil aanraden maar dat er wel uitzonderingen zijn. Die uitzondering en mijn post laat ik graag door Tweakers eerst controleren en zal deze niet posten zonder toestemming. Ik wil me hier graag aan de regels houden en zeker geen illegale activiteiten aanraden. Zover dat zo mocht zijn overgekomen mijn excuses.

L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 19:28

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 11:45

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

De combinatie van a) gebruiker sinds eind 2019, b) geen V&A beoordelingen en c) enkel een 5-tal populaire laptops aanbieden doet bij mij wel wat belletjes rinkelen.
En had ik al gezegd dat de niet-copy-paste informatie enkel Engelstalig is?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 19:28
Ja zag ik ook. Maar het lijken wel gewoon eigen foto's. Even langsgaan lijkt me dan gewoon een optie. Staat dat het kan, tenzij er dan smoesjes komen natuurlijk. Tegenover dingen over de oceaan vervoeren met invoerrechten, douane die hem weken vasthoud, etc...

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 02-09-2020 14:47 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoiSocial
Hi Iedereen!

Het is een behoorlijke avontuur geweest! Ben 1 keertje last moment bijna opgelicht (door de verkoper van de Duitse eBay link) zelf al uitgemaakt als oplichter omdat ik om eerst een foto van een ongeopend poststuk met zichtbaar adres te ontvangen.

Uiteindelijk een ontzettend vriendelijke Duitse verkoper gevonden die met mij een video chat heeft gehad, een poststuk foto heeft gemaakt, zijn eigen adres, social media en werkplekken heeft aangegeven bij mij!
Ik heb de full HD, 512GB SSD, 32GB RAM, P2000 GPU versie met nog 2jaar garantie voor 1494eu gekocht! :D

Hartstikke bedankt voor al jullie suggesties en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
@BoiSocial ben jij zakelijke koper? Zo ja dan schets ik het hele, rechtmatige zakelijke kader hier graag. Tweakers heeft mij gewaarschuwd dat ik de grenzen overschrijdt. Voorop dat is niet wat ik doe en wat ik wil. Ik wil juiste hulp en advies bieden.

Als zakelijke koper kan je invoeren als het gaat om laptops en dan hoeft je mijns inziens geen invoerrechten te betalen, BTW wel, maar die mag verlegd worden (in casu de VS). De belastingplichtigheid ligt dan volledig bij jou en dien je met de BD af te wikkelen (in je aangifte). Je bent die 21% verschuldigd over het ingevoerde, inclusief shipping fees vrees ik wel, maar die mag je terugvragen.

De douane rekent inklaringskosten alleen als ze het zelf af handelen, indien je zelf de aangifte correct doet niet. Het hoeft niet direct dat de Douande de partij is die het in behandeling neemt en de rekening stuurt.

Omdat ik geen losse eindjes op mag gooien en mn eerdere post niet goedgekeurd is wil ik graag het fatsoenlijk afhandelen en onderbouwen. Ik heb mn fiscalist ook nog gevraagd om ernaar te kijken, opdat is 200% zeker ben, en voor TS is die benaderbaar op mijn kosten, omdat ik mn naam wil zuiveren en die v Tweakers ook.

Zoals je weet is de invoer van bepaalde goederen uit de VS vrij van invoerrechten.

https://www.belastingdien...-bij-buitenlandse-webshop

De BTW is 21% en die moet je in beginsel betalen, maar indien die rechtmatig is verlegd naar de koper door de leverancier. Dat kan maar is wel iets waar je goed moet opletten of het volgens de regels gaat. Zie

https://www.belastingdien...g/hoe_werkt_btw_verleggen

Je bent die BTW wel verschuldigd maar mag die als ondernemer aftrekken indien het om een bedrijfsmiddel gaat. Een laptop is een bedrijfsmiddel indien daar de goederen van de afnemer/producent mee worden geproduceerd.

De Douane zou het dan bij de afnemer moeten laten, welke verplicht is het in zijn aangifte op te nemen.

Let wel, soms brengt een VS verkoper sales tax in rekening, maar hoeft niet altijd het geval te zijn indien je een buitenlandse afnemer bent.

Mocht de Douane die 21% BTW heffen en de verlegging evt niet accepteren is er ook nog een optie dat dat kosten zijn die je evt mag aftrekken. Deze wil ik hier niet nader toelichten maar indien iemand hier issues mee heeft laat ik hier verdere info achter.

Verlegging van BTW kan een kwestie zijn waarvoor een vergunning van de verkoper is vereist, die verkopers zijn er uiteraard die dat mogen.

Mijn initiele reactie was anders. Ik had meer de diepte in moeten gaan gezien hetgeen een risico kan zijn en niet altijd betekent het dat een en ander loopt zoals je wilt. Een reshipper heeft vaak wel die vergunningen en kan de BTW verleggen maar je hebt geen 100% garantie maar betrouwbare en legitieme bedrijven zijn er wel.

In mijn visie zou als je het goed aanpakt je met minimale kosten (wellicht alleen de reshipper indien je die gebruikt) je een laptop uit de VS kunnen invoeren zonder tegen de invoerrechten, BTW en inklaringskosten op te lopen. Dit geldt vooral voor afnemers die ook ondernemer zijn en een BTW nummer hebben. Die BTW is in beginsel aftrekbaar.

Het is een lang verhaal. Het is ook geen makkelijke kwestie en ik wijs er zeker op dat je je aan de regels moet houden. @BoiSocial mijn fiscalist zal hier ook een reactie plaatsen.

Ik hoop hiermee iedereen te hebben kunnen zeggen wat ik had horen zeggen!

[ Voor 94% gewijzigd door LucyLG op 04-09-2020 22:22 ]

Pagina: 1