Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inf3rno89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 14:40
Hallo allemaal,

Mijn partner heeft een Nikon D5000 cadeau gekregen met een aantal lenzen van een kennis. Zij maakt hiermee foto’s van eten voor haar Instagram. Hiervoor deed ze dit met haar iPhone XS. Ze vind foto’s maken heel leuk en zou ook graag buiten foto’s van mensen willen maken en van vliegtuigen.

Ze heeft even met een Sony A200 van een familielied gespeeld en ze vond het heel fijn dat er een autofocus was. Want nu wil het wel eens zo zijn dat ze onscherpe foto’s maakt om daar later pas achter te komen.

Wat ze nu heeft:

- Nikon D5000 body

- Nikon 28-100mm f/3.5-5.6 G AF NIKKOR

- Nikon 35-70mm f/3.3-4.5 AF ZOOM NIKKOR

- Nikon 28-80mm f/3.5-5.6 D AF NIKKOR

- Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG

- Sigma 100-300mm f/4.5-6.7 UC

- Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Macro

- Sigma 24-70mm f/3.5-5.6 UC

-Topman MC 28-80mm f/3.5-4.8 AUTO ZOOM / C-MACRO

Ze gebruikt maar 1 of 2 lenzen. Ze schiet momenteel in JPEG maar ik zou haar wel RAW willen laten zien in combinatie met Lightroom. ISO, sluitertijd etc daar heeft ze momenteel geen kennis van.

Om scherpere foto’s (Lees: autofocus) te krijgen en misschien ook vliegtuigen te schieten kwam ik de Nikon D3500 met 18-55mm en 70-300mm kitlenzen tegen voor €600. Hiermee krijgt ze én autofocus én een lens om vliegtuigen te fotograferen.

Ik heb ook naar de Canon EOS 250D gekeken, dit leek mij een heel goede all-rounder, maar de Nikon D3500 zou beter zijn of foto vlak volgens mijn conclusie uit reviews. En die is ook weer duurder en zonder 70-300mm lens. Ik zou ongeveer 600-700€ willen uitgeven.

Wat is wijsheid? Ik ben zelf niet heel erg thuis in fotografie en kom er dan ook niet meer uit vandaar dat ik graag jullie meningen zou willen horen.

Beste antwoord (via inf3rno89 op 26-08-2020 23:30)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 23:00
Ik zou als beginner met een laag budget niet investeren in een verouderd systeem. Dat is weggegooid geld. Leuk voor de hobbyist met een passie voor dat specifieke systeem, maar niet voor een beginner. Je hebt eigenlijk 3 opties:
  • Hou de spullen en leer ermee werken. Handmatig scherpstellen, daar leer je van hoe fotograferen werkt.
  • Koop een allround-instapper van een bekend merk met een zoom/kitlens.
  • Verhoog het budget en koop een fatsoenlijk (modern) toestel.
De tip om een 50mm prime aan te schaffen vind ik een hele slechte voor een beginner. Ja, die lenzen zijn relatief goedkoop en vaak lichtsterk, maar hebben maar een beperkt gebruik. Op een APS-C sensor heb je er eigenlijk niks aan, te lang voor portretten en te kort voor landschappen. Er is een reden dat de 50mm lens vroeger een standaardlens was, toen was het negatiefformaat 35mm. Sensors in instapmodellen zijn veel kleiner. Dat hij lichtsterk is heb je in de praktijk ook weinig aan, want meestal heb je wel wat scherptediepte nodig en gan je 'm toch afstoppen. De scherptediepte op f/1.4 is echt heel erg kort, als je een persoon met een baby op schoot van dichtbij wilt fotograferen kom je al tekort en moet je 'm afstoppen.

Met iets van een 18-70mm ben je op een APS-C camera veel beter af, want veelzijdiger. Dat ie minder lichtsterk is kom je vanzelf achter. En als je dan weet op welke vlakken je tekort komt kun je een betere keus maken wat je moet aanschaffen. En je hebt even tijd om ervoor te sparen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zou een f1.8 prime kopen, veel lichtsterker en veel scherper dan al haar andere lenzen. Kijk of je/ze met een 50 mm uit de voeten kan, want die zijn prijstechnisch het meest interessant.

Waarschijnlijk heeft ze niet met alle lenzen autofocus, omdat de D5000, net als de volledige D3xxx en D5xxxx series, geen scherpstelmotor in de body hebben.
Bovengenoemde camera’s hebben alleen AF met lenzen met interne scherpstelmotor.

Daarnaast heeft de D3500 een verouderde 11-punts autofocus. Prima voor statische onderwerpen, niet zo geschikt voor bewegende onderwerpen.

Misschien kun je kijken naar een gebruikte D7xxx?

Edit:
Is vliegtuigen fotograferen een harde eis? Want dat maakt de keuze voor een camera een stuk lastiger. Je vriendin wil stilstaande objecten fotograferen, jij wilt bewegende objecten fotograferen.

Je vriendin zou toekunnen met alleen een AF-S 50 mm f1.8 op de d5000. Jij zou prima af zijn met een gebruikte D7xxx. Dan kun je lekker experimenteren met die oude lenzen.

[ Voor 44% gewijzigd door Joris748 op 26-08-2020 09:20 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Waarom koop je op marktplaats niet gewoon wat Nikon AF-S lenzen (of van sigma met HSM)? Dan heb je autofocus en alle lenzen die je noemt, zijn geen drol waard, dus op marktplaats moet ook wel iets te vinden zijn.

https://link.marktplaats.nl/m1587062616

https://link.marktplaats.nl/m1586970529

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-10 15:28
Ergens zou ik ook kijken om wat lenzen te verkopen en daarmee wat geld ophalen voor wat gear. Want gebruiken jullie echt al die lenzen? Ik tel 4 standaardzooms en 2 tele welke min of meer hetzelfde bereik en diafragma hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inf3rno89
Joris748 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:18:
Ik zou een f1.8 prime kopen, veel lichtsterker en veel scherper dan al haar andere lenzen. Kijk of je/ze met een 50 mm uit de voeten kan, want die zijn prijstechnisch het meest interessant.
Ik lees me net in over een prime 50mm lens. Deze zou inderdaad genoeg moeten zijn voor voedselfotografie en personen buiten/binnen. Zou deze ook voor familiefoto's gebruikt kunnen worden?
Daarnaast heeft de D3500 een verouderde 11-punts autofocus. Prima voor statische onderwerpen, niet zo geschikt voor bewegende onderwerpen. Misschien kun je kijken naar een gebruikte D7xxx?
Ik ben nu aan het denken of ik wel een nieuwe body moet kopen? Ze zou nu veel meer kunnen leren met de D3500 over fotografie en dan later pas een overstap maken naar een nieuw toestel? Ik ben er niet zo zeker meer over als wanneer ik mijn vraag postte. Nu lijkt het beter dat we naar een AF-S lens gaan kijken ipv een nieuwe body.
Edit:
Is vliegtuigen fotograferen een harde eis? Want dat maakt de keuze voor een camera een stuk lastiger. Je vriendin wil stilstaande objecten fotograferen, jij wilt bewegende objecten fotograferen.
Ik denk dat het fotograferen van vliegtuigen even op zich moet laten wachten. Als ze prima uit de voeten kan met een autofocus lens zouden we eventueel naar een andere zoom/telelens kunnen kijken voor erbij. En als we dan later een andere body kopen met Nikon F mount zouden we deze kunnen hergebruiken.
Je vriendin zou toekunnen met alleen een AF-S 50 mm f1.8 op de d5000. Jij zou prima af zijn met een gebruikte D7xxx. Dan kun je lekker experimenteren met die oude lenzen.
PageFault schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:09:
Waarom koop je op marktplaats niet gewoon wat Nikon AF-S lenzen (of van sigma met HSM)?
Ik begreep niet helemaal hoe het werkte, maar ik zie nu dat je inderdaad lenzen met autofocus hebt voor de D3500. Ik ga hier sowieso naar kijken.
MRIdev schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:21:
Ergens zou ik ook kijken om wat lenzen te verkopen en daarmee wat geld ophalen voor wat gear. Want gebruiken jullie echt al die lenzen? Ik tel 4 standaardzooms en 2 tele welke min of meer hetzelfde bereik en diafragma hebben.
Nee, ze gebruikt maar een of twee lenzen hieruit. We zijn sowieso van plan om de overige lenzen te verkopen alleen weet ik nog niet zo goed wat dat gaat opleveren. Mss even langs de camerazaak gaan met alle lenzen.

Bedankt voor jullie tips, ik denk dat ik nog niet echt naar een nieuw toestel moet gaan zoeken. Het enige wat in mij opkwam was dat er een Nikon D3500 met 18-55mm en 70-300mm (allebij met AF-P autofocus mode) voor €600, dacht dan heb ik twee lenzen een voor eten/personen en de andere voor vliegtuigen/schiphol. Ik dacht zo van, als we een nieuwe body kopen dan ben je qua fotokwaliteit ook een stapje hoger. Maar volgens mij is dit niet helemaal het geval? Klopt dat?

Ik ga nu wel even naar de lenzen kijken welke @Joris748 en @PageFault aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga op zoek naar een Nikon die wel de AF lenzen die je hebt ondersteunt. (Bijvoorbeeld een D300 tweede hands heb ik toevallig te koop voor weinig) Verdiep je in diafragma en het effect op de scherptediepte. Verder investeer in lichtsterk glas begin met een 50mm 1.8 deze zijn goedkoop en scherp.
Op deze manier hoef je niet meteen heel veel te investeren voor een mooie start later kan je altijd verder gaan. Eventueel kan je proberen bij een winkel ook glas in te ruilen al zal het niet veel opbrengen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Voor familiefoto’s is 50 mm wel weer onhandiger. Daar wil je toch wat wijder kunnen, omdat je anders al snel te dichtbij staat. Met een DX wil je toch wel iets als een 18-55, 18-70 of 18-105 mm kitlens.

Zou nog even lekker met deze camera en een paar goedkope AF-S lenzen ‘aanprutsen’. Dan kun je over een paar jaar nog altijd overstappen naar een betere camera.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Of overstappen naar een gebruikte body, die geschikt is voor de lenzen die reeds in bezit zijn. D300(s) is dan wel een goede optie, maar wel grote en zware optie. Bij mij ging dat tegenstaan, waardoor ik hem steeds vaker thuis liet.

Nu ligt die body in de kast. Denk dat het een mooie optie is voor TS, maar ergens ben ik ook huiverig om hem aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
inf3rno89 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:52:
Ik ben nu aan het denken of ik wel een nieuwe body moet kopen? Ze zou nu veel meer kunnen leren met de D3500 over fotografie en dan later pas een overstap maken naar een nieuw toestel? Ik ben er niet zo zeker meer over als wanneer ik mijn vraag postte. Nu lijkt het beter dat we naar een AF-S lens gaan kijken ipv een nieuwe body.
Hier ben ik het wel mee eens. Toch ik vanochtend je vraag las wilde ik al zoiets posten.
In de OP las ik namelijk:
inf3rno89 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:57:
Mijn partner heeft een Nikon D5000 cadeau gekregen met een aantal lenzen van een kennis. Zij maakt hiermee foto’s van eten voor haar Instagram. Hiervoor deed ze dit met haar iPhone XS. Ze vind foto’s maken heel leuk en zou ook graag buiten foto’s van mensen willen maken en van vliegtuigen.
en
Ze gebruikt maar 1 of 2 lenzen. Ze schiet momenteel in JPEG maar ik zou haar wel RAW willen laten zien in combinatie met Lightroom. ISO, sluitertijd etc daar heeft ze momenteel geen kennis van.
Het gaat over iemand die foto's maken leuk is gaan vinden en misschien iets meer wil gaan proberen dan eten op Instagram, Met die stapel spullen kan je hartstikke leuk gaan oefenen en proberen hoe het allemaal werkt, mocht het blijvend leuk gevonden worden dan kan je altijd nog gaan investeren.

Je spreekt namelijk van de belichtingsdriehoek en RAW bewerking, maar is dat ook waar haar interesses liggen? Er zijn namelijk ook heel veel mensen die daar helemaal geen zin in hebben maar het gewoon geweldig vinden om puur plaatjes te schieten.

De richting waarin haar fotografie zich beweegt in de komende tijd gaat namelijk bepalend zijn voor wat voor spullen geschikt zouden zijn. Als de behoefte uiteindelijk ligt bij een premium compact of handig MFT-setje dan is het weer zonde als extra geld uitgegeven is aan nieuwe DSLR-spullen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

inf3rno89 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:57:
........
- Nikon D5000 body
- Nikon 28-100mm f/3.5-5.6 G AF NIKKOR
- Nikon 35-70mm f/3.3-4.5 AF ZOOM NIKKOR
- Nikon 28-80mm f/3.5-5.6 D AF NIKKOR
- Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG
- Sigma 100-300mm f/4.5-6.7 UC
- Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Macro
- Sigma 24-70mm f/3.5-5.6 UC

-Topman MC 28-80mm f/3.5-4.8 AUTO ZOOM / C-MACRO

Om scherpere foto’s (Lees: autofocus) te krijgen en misschien ook vliegtuigen te schieten kwam ik de Nikon D3500 met 18-55mm en 70-300mm kitlenzen tegen voor €600. Hiermee krijgt ze én autofocus én een lens om vliegtuigen te fotograferen.
Het probleem zit'm in het feit dat al die AF-lenzen geen autofocus hebben op een D5000 - ze hebben allemaal een scherpstelmotor in de camera nodig. Hier een vergelijkingslijstje van een paar oude Nikon DSLR's die zo'n motor hebben - de D300 van @Frogmen zit er ook tussen.

Zulke toestellenzijn te vinden op Marktplaats voor tussen de €150 (D90) en €350 (D7100), soms met nog wat glas erbij.
Lijkt me een goede start om de fotografie en de lenzen wat verder te gaan verkennen.
Minder kan trouwens ook: voor 7 tientjes heb je een D60, D70 of D80, die ook een AF-motortje hebben.

Diezelfde 7 tientjes of meer zou je ook in een AF-S kitlens kunen stoppen, maar dan heb je nog maar één autofocus-lens op de D5000 en blijven die andere min of meer nutte- en werkeloos.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
bobcom schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Het probleem zit'm in het feit dat al die AF-lenzen geen autofocus hebben op een D5000 - ze hebben allemaal een scherpstelmotor in de camera nodig. Hier een vergelijkingslijstje van een paar oude Nikon DSLR's die zo'n motor hebben - de D300 van @Frogmen zit er ook tussen.

Zulke toestellenzijn te vinden op Marktplaats voor tussen de €150 (D90) en €350 (D7100), soms met nog wat glas erbij.
Lijkt me een goede start om de fotografie en de lenzen wat verder te gaan verkennen.
Minder kan trouwens ook: voor 7 tientjes heb je een D60, D70 of D80, die ook een AF-motortje hebben.

Diezelfde 7 tientjes of meer zou je ook in een AF-S kitlens kunen stoppen, maar dan heb je nog maar één autofocus-lens op de D5000 en blijven die andere min of meer nutte- en werkeloos.
Maar de rest van de lenzen zijn ook niks echt bijzonders. Te traag om vliegtuigen te spotten bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
PageFault schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Maar de rest van de lenzen zijn ook niks echt bijzonders. Te traag om vliegtuigen te spotten bijv.
Voor het budget van TS heb je sowieso weinig bijzonders. Andere body met scherpstelmotor is dan een goed compromis.

Bij redelijk licht kun je dan toch leuke plaatjes van vliegtuigen maken. Te traag is ook relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
PageFault schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Zo snel mogelijk overstappen naar een modern systeem (mirrorless APS-c). :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
James3 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Zo snel mogelijk overstappen naar een modern systeem (mirrorless APS-c). :-)
Met dat budget wordt dat weer een uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Prachtig spul allemaal maar Instagram draait kwaliteit terug en je kan alleen vierkante fotos plaatsen. Een groot del van de kwaliteit van wat die camera kan is niet goed zichtbaar meer. Verder uiteraard leuk want fotografie is leuk. Het is zonde als je de mogelijkheden van de camera niet goed kent en alleen de automatische functies gebruikt want er valt zoveel meer uit te halen. Vergt wat tijd en interesse.

Kijk eens of je bijvoorbeeld je fotos ook kan plaatsen op andere media. Mijn moeder heeft de hema/zoom fotowedstrijd gewonnen (meer dan 10.000 inzendingen) en haar werk is gepubliceerd in het tijdschrift. Ze heeft het ook op instagram staan maar daar zie ik die magie niet echt terug. Zie @lifeinmotionvideo, foto was 40 mb, en er blijft weinig van over

Ze gebruikt een Panasonic GH5 en heeft meerdere lenzen. Ze vind het een ingewikkeld toestel en komt er vaak niet uit, terwijl de uitleg op youtube staat maar haar engels is niet best. Ze had daarvoor diverse Canon cameras en ooit minolta en Leica. Echte liefhebber. Geniet ervan!

Haal eruit wat erin zit ander kan je beter die Iphone gebruiken want die is zo slecht nog niet hoor (zeker als afbeelding klein is)

[ Voor 30% gewijzigd door LucyLG op 26-08-2020 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James3
PageFault schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Met dat budget wordt dat weer een uitdaging ;)
Toch kan dat. Een Sony A5100 met telelens kost 600 euro. Dat is naar mijn mening verstandiger dan zo veel geld investeren in een ouderwets systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
James3 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Toch kan dat. Een Sony A5100 met telelens kost 600 euro. Dat is naar mijn mening verstandiger dan zo veel geld investeren in een ouderwets systeem.
Ik ben met je eens dat investeren in nieuw idee is. De pro's en amateurs kopen dit niet en willen het beste en het nieuwste.

TS heeft op dit moment geen echte expertise in de camera en adobe ligthtroom en photoshop ook niet echt. Wellicht het het leren op een oude fiets geen slecht idee. Maar dan geen oude troep kopen maar werken met wat je hebt.

Een goede camera met twee lenzen zit je al snel aan mininaal EUR 2.000. Kameraexpress is een fijne shop die ook veel advies geeft. werken met Raw bestanden en editen is best lastig. Er staan online veel cursussen en kan je je goed eigen maken. Nothing is impossible. Zo kom je er ook achter of je het echt leuk vind.

Ik gebruik veel mn iphone, oude canon en ook de gh5, maar die laatste is beetje complex. Ik ben nog in de leer maar mocht je meer advies willen neem contact op met @LiM_Louise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
[...]

Dan zou ik tweedehands kijken, de A5100 is ook heel oud, uit 2014. Sony heeft best mooie camera's, maar kijk dan naar den A6400 of A6500. Duurder, maar in 6 jaar is er op sensortechniek al zoveel verbeterd en dan heb ik het nog niet over de AF gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
[...]

Ik vind max 200 euro niet veel geld. Is een mooi bedrag als leergeld om erachter te komen wat je belangrijk vind aan een camera.

Misschien blijft het daarbij. Misschien stomen ze daarna door naar een Z5 met bijbehorend glas.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 01-10 23:00
Ik zou als beginner met een laag budget niet investeren in een verouderd systeem. Dat is weggegooid geld. Leuk voor de hobbyist met een passie voor dat specifieke systeem, maar niet voor een beginner. Je hebt eigenlijk 3 opties:
  • Hou de spullen en leer ermee werken. Handmatig scherpstellen, daar leer je van hoe fotograferen werkt.
  • Koop een allround-instapper van een bekend merk met een zoom/kitlens.
  • Verhoog het budget en koop een fatsoenlijk (modern) toestel.
De tip om een 50mm prime aan te schaffen vind ik een hele slechte voor een beginner. Ja, die lenzen zijn relatief goedkoop en vaak lichtsterk, maar hebben maar een beperkt gebruik. Op een APS-C sensor heb je er eigenlijk niks aan, te lang voor portretten en te kort voor landschappen. Er is een reden dat de 50mm lens vroeger een standaardlens was, toen was het negatiefformaat 35mm. Sensors in instapmodellen zijn veel kleiner. Dat hij lichtsterk is heb je in de praktijk ook weinig aan, want meestal heb je wel wat scherptediepte nodig en gan je 'm toch afstoppen. De scherptediepte op f/1.4 is echt heel erg kort, als je een persoon met een baby op schoot van dichtbij wilt fotograferen kom je al tekort en moet je 'm afstoppen.

Met iets van een 18-70mm ben je op een APS-C camera veel beter af, want veelzijdiger. Dat ie minder lichtsterk is kom je vanzelf achter. En als je dan weet op welke vlakken je tekort komt kun je een betere keus maken wat je moet aanschaffen. En je hebt even tijd om ervoor te sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
@PhilipsFan Die 50 mm heeft inderdaad maar een heel beperkt gebruik, maar daar kun je wel hele creatieve foto’s van eten mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
PageFault schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:11:
Dan zou ik tweedehands kijken, de A5100 is ook heel oud, uit 2014
Klopt, ik ben zelf ook kritisch maar die a5100 heeft al heel veel moderne features: touch screen, tilt-screen (voor selfies), 24 MP, OSPDAF (wat de instap-camera's van Oly en Panny 6 jaar later nog steeds niet hebben). Ook tethering en de onlangs aangekondigde webcam functie zijn compatible met dit "oude" model. Stille AF en IS in de lenzen. Alleen geen ingebouwde EVF maar dat is voor de iPhone generatie geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inf3rno89
Bedankt voor de vele reacties. Vliegtuigfotografie gaat em niet worden waarschijnlijk. Ik heb vanavond ook vernomen dat het een eenmalig ding zou zijn, dan hoef ik echt geen speciale lens daarvoor.

Ik neem het advies aan om een AF-S lens te kopen, een beetje een allrounder van 18-70mm zoals @PhilipsFan aanraadt, en dan wss deze aanrader https://link.marktplaats.nl/m1586970529 van @PageFault . Als ze dan later behoefte heeft aan een andere lens, of de D5000 ontgroeit, dan kijken we wel verder naar wat nieuws. Zeer bedankt allen voor jullie adviezen.

Zou ik toch een 18-55mm mét VR kunnen nemen ipv de 18-70mm? Ze heeft niet zo’n vaste hand.

[ Voor 7% gewijzigd door inf3rno89 op 27-08-2020 01:02 ]

• PageFault
inf3rno89 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:18:
Bedankt voor de vele reacties. Vliegtuigfotografie gaat em niet worden waarschijnlijk. Ik heb vanavond ook vernomen dat het een eenmalig ding zou zijn, dan hoef ik echt geen speciale lens daarvoor.

Ik neem het advies aan om een AF-S lens te kopen, een beetje een allrounder van 18-70mm zoals @PhilipsFan aanraadt, en dan wss deze aanrader https://link.marktplaats.nl/m1586970529 van @PageFault . Als ze dan later behoefte heeft aan een andere lens, of de D5000 ontgroeit, dan kijken we wel verder naar wat nieuws. Zeer bedankt allen voor jullie adviezen.

Zou ik toch een 18-55mm mét VR kunnen nemen ipv de 18-70mm? Ze heeft niet zo’n vaste hand.
Ik zou zelf de 18-70 pakken vanwege het iets ruimere bereik. Hoef je minder snel te wisselen. Zelf tril ik ook en heb de VR op die lens eigenlijk nooit gemist. Bij echt drama licht, kan een statief uitkomst bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Een VR mis je eerder in het telebereik. Omdat de minimale sluitertijden (zonder VR) snel oplopen met een grotere brandpuntsafstand.

De vuistregel om bewegingsonscherpte te voorkomen is:
50 mm --> minimale sluitertijd 1/50
70 mm --> minimale sluitertijd 1/70
200 mm --> minimale sluitertijd 1/200

Ook zijn er technieken om de camera stabieler vast te houden:
  1. Voeten haaks op het onderwerp
  2. Ellebogen in je zij zetten
  3. Camera onder zwaartepunt vasthouden (in de praktijk: 1 hand onder de lens)
  4. Door de zoeker kijken
  5. Camera tegen je gezicht drukken
  6. Uitademen tijdens afdrukken
https://photographylife.com/how-to-hold-a-camera

Dus nee, ik verwacht niet dat je die VR op 18-70 mm echt gaat missen.

Bij hypermoderne camera's met een hoog detail, schuift het zelfs al op naar 50 mm --> 1/100. Maar daar zal je met deze camera en een standaardzoom geen last van hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 27-08-2020 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inf3rno89
De 18-70mm is besteld. Ik zal misschien een fototje toevoegen en de de ervaring van m’n partner met de lens delen. Heb veel opgestoken van jullie in dit topic. M’n dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 11:33
Never mind, niet gezien dat er nog een reactie van de TS was :+

[ Voor 91% gewijzigd door Wormaap op 28-08-2020 14:16 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1