Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbr4
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-08-2020
Hallo allemaal :)

Sinds kort, ter vervanging van een Panasonic tgx43” 4K led tv, een LG 55” oled c9 in gebruik.
Nu heb ik via de optische uitgang mijn 2.0 versterker / speakers aangesloten op de LG en merk ik dat er nogal een groot kwaliteitsverschil zit m.b.t. de geluidskwaliteit in het nadeel van de LG... ik mis een heleboel dynamiek en definitie ten opzichte van de Panasonic maar ook bijvoorbeeld ten opzichte van de Apple TV die ik ook even ter vergelijking op dezelfde optische ingang heb aangesloten op mijn dac/versterker.
Hebben meer mensen last van grote verschillen in geluidskwaliteit? Of is dit wellicht exemplarisch? Of is de d/a conversie in de LG niet heel hoogstaand?

Ik ben aan het kijken naar alternatieven, maar loop dan tegen een paar zaken aan:
1. Zou het helpen om een humax of vu+ te gebruiken en daar het geluid uit te halen? Of zitten daar ook niet zulke beste parts in v.w.b. Geluidskwaliteit ?
2. HDMI kan ik niet gebruiken op mijn amp.... maar ik vraag me af of het 2.0 audio signaal uit de HDMI veel beter is als dat uit de optische uitgang.

Wie kan me meer vertellen over die audiokwaliteit uit de LG tv in vergelijking met een humax of vu+ kastje?
En wie heeft dezelfde soort ervaring met de audiokwaliteit op een deftige hifi set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:23

aex351

I am the one

Als je gebruik maakt van de optische uitgang van de LG dan is het signaal onaangepast en digitaal lijkt mij. Tenzij je nog iets van een equalizer actief hebt /geluidsopties. Het lijkt mij stug dat het probleem zoals je dje ervaart komt vanwege de optische uitgang.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:52
Arbr4 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:37:
Of is de d/a conversie in de LG niet heel hoogstaand?
Je had toch de optische uitgang gebruikt van de LG? Dan vindt toch de d/a conversie plaats in de receiver en niet in de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

In je vergelijk, had je toen hetzelfde ingangssignaal naar de versterker? Dat je niet Dolby 2.0 met Dolby Digital 5.1 (of zelfs DTS versus Dolby indien de TV dat uitstuurt) aan het vergelijken bent. De receiver zal dit jaar 2.0 terugzetten maar het kan verschil verklaren. Zoals gezegd is het niet de DAC van de LG aangezien je digitaal naar de versterker gaat en dus daar de DAC van gebruikt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbr4
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-08-2020
volgens mij vind er altijd conversie plaats in de tv.
Ik gebruik een gewoon CI+ kaartje van Ziggo in de decoder van de tv zelf... (zit niets tussen dus).
Wat de tv doet is het analoge kabelsignaal omzetten naar de 48Khz voor de optische uitgang.

Voor mijn vergelijk heb ik alle dolby / AI / surround opties uitgezet.
Bovendien claimt LG dat al die opties alleen van toepassing zijn voor de interne TV speakers... als ik alleen de optische uitgang selecteer dan staan al die opties automatisch uit.

Daarentegen, er zit ook een optie in de LG tv die zowel de TV speaker als de optische uitgang tegelijk inschakelt. Als ik de tv speaker dan op nul volume zet, en ik schakel tussen alleen (optisch uit) en (tv speaker + optisch uit), dan hoor ik ook wel degelijk verschil... net alsof het dan wat vlakker wordt als de tv speaker erbij in wordt geschakeld. lastig meetbaar, heb helaas geen audioanalyzer bij de hand waarop in de energie per frequentieband kant meten.

Ik gebruik een Leema Accoustics versterker met een best wel hoogwaardige DAC, daarachter een setje Dynaudio contours... deze set is nogal analytisch... de kleinste masterfoutjes hoor je er gewoon op terug.
het is me al vaker opgevallen dat ik op deze set veel meer verschillen door dan op het Harman Kardon setje die ik op de slaapkamer heb staan.

Ik ga van dac naar dac... dus optisch uit vanaf de LG naar optisch in op de Leema.
het valt me op dat er best wel grote verschillen zitten in de geluidskwaliteit tussen de LG, Apple TV, een NAIM streamer en een oudere Panasonic TV die ik ook allemaal met hetzelfde (audioquest) kabeltje, op exact dezelfde manier optisch aansluit.

Ik kan bij LG niets terugvinden over de gebruikte interne A/D (samplerate? bitrate? enz...) is daar wellicht informatie over? :?
Leema gebruikt bijv. Wolfson receivers met Crystal converters deze loopt nagenoeg lineair van 1Hz tot 100Khz... _/-\o_
Apple is op de scope volledige lineair tussen 20Hz tm 20Khz (hoorbare gedeelte van het spectrum), en de Panasonic kwam aardig overeen met de Apple (was iets warmer, dus had een iets grotere of snellere loss in het hoog). :)

Dus ik zoek het verschil wel degelijk bij de LG... het signaal lijkt in elk geval niet 'onaangetast". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Arbr4 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:54:
Ik gebruik een gewoon CI+ kaartje van Ziggo in de decoder van de tv zelf... (zit niets tussen dus).
Wat de tv doet is het analoge kabelsignaal omzetten naar de 48Khz voor de optische uitgang.
Analoge TV is toch uit aan het sterven / reeds van de coax gehaald? Volgens mij krijg je een digitaal signaal binnen.

Verder twijfel ik of dit topic veel gaat brengen aangezien dit lijkt een discussie te worden van meten versus horen. Dat soort topics sterven veelal een eenzame dood omdat niemand die discussie aan wil gaan of ze gaan op slot omdat ze uit de hand lopen :P

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 26-08-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:28

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je kunt best even kijken naar de instellingen in het geluid-menu. De effecten van instellingen als Dolby Atmos, slimme geluidsmodus e.d. hebben vaak wat neveneffecten, mogelijk is er één van die instellingen die je ervaring negatief beïnvloedt.

Het hele verhaal over A/D-omzetters is lariekoek. Het signaal komt digitaal binnen via de coax en gaat ook weer digitaal naar buiten via de optische uitgang, dus daar zit niets van analoge elektronica tussen die van invloed is op de geluidskwaliteit.

Je zou desondanks wel een even een koptelefoon in de analoge uitgang kunnen prikken om te horen hoe het geluid daar doorheen klinkt, zodat je vergelijkingen kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 12:11
Als ik het zo goed lees gaat het vooral om het geluid via de Ci+ kaart, hoe is het geluid als je bv netflix/amazon video kijkt op de LG tv of spotify?

Een losse ziggo decoder zou wellicht een uitkomst kunnen bieden als je niet tevreden bent over de geluidskwaliteit van de optische uitgang van de TV maar de vraag is of deze beter is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:28

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Heb je trouwens wel het juiste audiospoor geselecteerd? De interne tuner heeft er een beetje een handje van om als standaard voor MP2-sporen te kiezen en MP2 is natuurlijk niet de beste codec. Als je iets als dit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLtLAZjxhj66v-IyiufSD5v-5Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJY6IaSbu14CkbAX233cgVVg.jpg?f=fotoalbum_large

... dan aanpassen de boel en kies het AC3-spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Arbr4 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:54:
volgens mij vind er altijd conversie plaats in de tv.
Bij een digitale bron niet. Die zet-ie gewoon door. Als jij de TV instelt op "2.0" geluid, en de bron is 5.1 DTS of Dolby Digital, dan zal-ie het decoden en in een stereo PCM signaal omzetten
Dus ik zoek het verschil wel degelijk bij de LG... het signaal lijkt in elk geval niet 'onaangetast". :)
Tja, het kan. Je kan het best een ontvanger gebruiken die dolby digital of DTS signaal "snapt".

Overigens zou het ook heel goed kunnen zijn dat de LG tv het prima decode, maar dat het net 1 db zachter signaal is. Dat wordt door je hersens ook weleens geregistreerd als "minder dynamiek".

Verschil zou kunnen bestaan (omdat je de TV forceert geluid te decoden), maar ik zou het heel onverwacht vinden als dat ineens zo hoorbaar is. Ik acht de kans dat dit door slechtere kwaliteit van de TV komt, net zo groot in als de kans dat een "deftige" versterker echt waarde toevoegt aan de geluidskwaliteit :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 13:08
misschien niet helemaal on topic:

ik ervaar iets gelijks.

LG55cx6la --> hdmi arc --> marantz nr1200.
Alle bronnen: spotify connect, netflix app, npo app op de tv, hbo app op de tv prima geluidskwaliteit.

ci+ module van ziggo in de LG; geluid zeker 15db lager. De tv stuurt dit via hdmi arc naar de marantz, ook een optical out geprobeerd, zelfde ervaring.

lijkt toch echt LG icm Ci+ die dit fenomeen veroorzaken.

Misschien is hier een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Een topic van meer dan twee jaar oud kicken (waarvan TS ook sindsdien niet meer online is geweest) om te kapen is niet de bedoeling. Voor eigen problemen zijn er eigen topics.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.