Grub van USB starten om openSUSE op SSD schijf te starten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09 11:22
Ik wil mijn Proliant Gen 8 G1610T vanaf de interne USB met Grub laten starten en vanuit deze Grub OpenSUSE 15.1 Leap op de schijf /dev/sda3 laten starten. Ik krijg het niet voor elkaar om de USB stick op te laten starten met Grub, laat staan dat ik daarmee openSUSE gestart krijg.

Achtergrond:
Ik heb sinds heel wat jaar een HP Proliant Gen 8 G1610T met 4GB geheugen.
Na wat schijfproblemen, heb ik besloten de ombouw te doen naar een SSD voor het OS en de index van de programmatuur en precies dat opstarten van deze schijf levert problemen op. De HP "vergeet" af en toe dat de SSD de opstartschijf is en dan moet ik in de Schijfadministratie weer een RAID 0 aanmaken van de SSD en die bootable maken. De volgende boot is het dan weer in orde en start de server op.
Door vanaf de USB op te starten is kan ik het probleem van het vergeten overslaan en zou de server elke keer moeten opstarten. Dit is vooral handig als ik na een wijziging de server moet opstarten vanaf een andere locatie dan thuis.

Als eerste heb ik http://jarrodla.blogspot....ot-from-5th-sata.html?m=1 geprobeerd ook met de voorgestelde correcties die er onder staan. Dit werkt niet, omdat er geen grub-install in openSUSE zit en ik ook niet een alternatief hiervoor heb kunnen vinden.
Vanuit Windows heb ik deze (https://www.aioboot.com/en/install-grub2-from-windows/) nog geprobeerd, maar de Gen8 ziet niet eens de usb als opstart apparaat.
Er zijn wel de nodige tooltjes te vinden, maar die richten zich vooral op het herstellen van een defecte Grub en dat is bij mij niet aan de hand. Helaas kan ik niet alles op mijn server installeren om het eens te testen, want het is wel mijn productiesysteem en ik heb een probleem als ik door een brak programma de server niet meer in de lucht krijg.

Vanuit die genoemde sites en tools ben ik verder gaan zoeken met de fouten en problemen die ik tegenkwam en heb zelfs Windows-tools geprobeerd, maar die inventariseren de OS-en (geïnstalleerd en ISO) en je kunt dus niet een Grub-stick voor een andere pc aanmaken. Ik heb gekeken of ik het resultaat van deze tools kon aanpassen, maar na een middag prutsen ben ik er mee gestopt.

Ik heb daarna nog vele handleidingen op internet geprobeerd, maar ik heb er niet 1 gevonden die mij kan vertellen hoe ik op kan starten vanaf usb-stick en openSUSE van /dev/sda3 kan opstarten én dat het werkt.
Na een klein week gaat mijn trots opzij en vraag ik om hulp :)

Mijn openSUSE-kennis is voor een beginner niet slecht en mijn Grub-kennis is nabij nul.

Als niks werkt, kan teruggaan naar het OS op de RAID zetten of de schijven (software raid) in een oude computer zetten, maar die maakt meer herrie, is groter en verbruikt meer stroom.

Hopelijk heeft iemand hier het verlossende woord voor mij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is op de wiki van Arch Linux een pagina waarop informatie staat om een USB stick te maken waarmee je meerdere ISO bestanden kan opstarten. Je hebt dan twee partities, eentje voor de grub configuratie en eentje voor de ISO's. Nu is het voor jouw niet zo belangrijk dat je van een ISO kan starten, maar de grub configuratie is wel wat je zoekt. Volg de informatie en maak een grub entry aan dat naar je SSD gaat om verder te laden. Zo zal je eventuele kernel updates kunnen blijven starten zonder telkens de configuratie op de stick handmatig te moeten bijwerken.

De meest ideale oplossing is eerder uitzoeken waarom je server opeens je schijf vergeet als bootable medium, maar bovenstaande is iig een work around om goed naar te kijken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
MikeVanD schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:35:
Ik wil mijn Proliant Gen 8 G1610T vanaf de interne USB met Grub laten starten en vanuit deze Grub OpenSUSE 15.1 Leap op de schijf /dev/sda3 laten starten. Ik krijg het niet voor elkaar om de USB stick op te laten starten met Grub, laat staan dat ik daarmee openSUSE gestart krijg.

Achtergrond:
Ik heb sinds heel wat jaar een HP Proliant Gen 8 G1610T met 4GB geheugen.
Na wat schijfproblemen, heb ik besloten de ombouw te doen naar een SSD voor het OS en de index van de programmatuur en precies dat opstarten van deze schijf levert problemen op. De HP "vergeet" af en toe dat de SSD de opstartschijf is en dan moet ik in de Schijfadministratie weer een RAID 0 aanmaken van de SSD en die bootable maken. De volgende boot is het dan weer in orde en start de server op.
Door vanaf de USB op te starten is kan ik het probleem van het vergeten overslaan en zou de server elke keer moeten opstarten. Dit is vooral handig als ik na een wijziging de server moet opstarten vanaf een andere locatie dan thuis.

Als eerste heb ik http://jarrodla.blogspot....ot-from-5th-sata.html?m=1 geprobeerd ook met de voorgestelde correcties die er onder staan. Dit werkt niet, omdat er geen grub-install in openSUSE zit en ik ook niet een alternatief hiervoor heb kunnen vinden.
Maar je hebt wel grub geinstalleerd, toch? Je moet dus ook grub kunnen (her)plaatsen op die stick; dat dat veelal voor herstel gebruikt wordt is misschien niet zo'n probleem? :)
Ik heb niet zo heel veel ervaring met grub, wel met Lilo, maar volgens mij werkt dat vergelijkbaar voor waar het hier over gaat.

Ik heb ook een Gen8 die boot vanaf usb, alleen... ik doe niets met raid. Je hebt je ssd in die optische bay zitten zeg maar? Dat is een enkele schijf toch? Waarom zou je daar iets van een raid0 configuratie op maken? Of is dat nodig ergens voor? Het is echt jaren geleden dat ik 'm bij mij heb ingericht. Ik kan op die van mij trouwens wel dingen nakijken, als vergelijking met een werkende setup (en het is geen productiesysteem dus dat kan ik zo rebooten om in de setup te kijken oid).

[edit]
Bij nader inzien ben jij volgens mij iets anders aan het doen als ik heb gedaan, je maakt de raid-configuratie van de schijven in de bays, en van 1 van die schijven wil je booten via de usb-stick?

Er zijn wel meer mensen waarbij de de server raidsetups vergeet/reset, maar ik weet niet of je iets aan de daar voorgestelde oplossing hebt, of het zelf al bent tegengekomen in al die tijd. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 26-08-2020 08:43 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
Hero of Time schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:37:
Er is op de wiki van Arch Linux een pagina waarop informatie staat om een USB stick te maken waarmee je meerdere ISO bestanden kan opstarten. <knip>
Die ga ik even opzoeken. Dank!
De meest ideale oplossing is eerder uitzoeken waarom je server opeens je schijf vergeet als bootable medium, maar bovenstaande is iig een work around om goed naar te kijken.
Dat is inderdaad het verstandigste, maar het schijnt "een dingetje" te zijn van het apparaat. Sommigen hebben er geen last van, sommigen af en toe en sommigen altijd. HP doet er niet veel (meer) aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Cyphax schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:21:[...]Maar je hebt wel grub geinstalleerd, toch? Je moet dus ook grub kunnen (her)plaatsen op die stick; dat dat veelal voor herstel gebruikt wordt is misschien niet zo'n probleem? :)
Ik krijg de melding dat Grub geïnstalleerd is, dus ik ga er vanuit dat, dat ok is. Het herplaatsen is inderdaad geen probleem, maar ik weet niet hoe ik het terug moet zetten op een andere schijf/partitie.
Ik heb ook een Gen8 die boot vanaf usb, alleen... ik doe niets met raid. Je hebt je ssd in die optische bay zitten zeg maar?
klopt!
Als het booten van USB mij lukt, kan ik inderdaad de RAID 0 weer uitzetten (gaat waarschijnlijk toch vanzelf :*)). Dan is het gewoon een schijf waar ik naar kan verwijzen. Ben wel benieuwd hoe jouw usb geïnstalleerd is.
Dat is een enkele schijf toch?
klopt ook.
Waarom zou je daar iets van een raid0 configuratie op maken? Of is dat nodig ergens voor?
Dat is nodig omdat ik hem anders niet als opstart kan aanwijzen. Alleen in Raid 0 kan ik de SSD als opstart aanwijzen.
Het is echt jaren geleden dat ik 'm bij mij heb ingericht. Ik kan op die van mij trouwens wel dingen nakijken, als vergelijking met een werkende setup (en het is geen productiesysteem dus dat kan ik zo rebooten om in de setup te kijken oid).
Dank!
Bij nader inzien ben jij volgens mij iets anders aan het doen als ik heb gedaan, je maakt de raid-configuratie van de schijven in de bays, en van 1 van die schijven wil je booten via de usb-stick?
Ik heb 4 schijven in de RAID-bays die 2x een RAID 1 vormen. De RAID is de software RAID van openSUSE. (1e setje schijven is productie, 2e setje is backup voor andere computers)
De SSD zit op de plek van de cd-rom. Deze RAID 0 voor de SSD is van de RAID-controller in de Gen8 vanwege het kunnen opstarten.
Er zijn wel meer mensen waarbij de de server raidsetups vergeet/reset, maar ik weet niet of je iets aan de daar voorgestelde oplossing hebt, of het zelf al bent tegengekomen in al die tijd. :)
Er is helaas geen bios die dit voor de Gen8 ondersteund. Ik heb de laatste bios er al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
-dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door MikeVanD op 26-08-2020 09:42 . Reden: bericht dubbel geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Nou ik heb het voor elkaar.

Na het aanmaken van de grub2 op de stick, is ineens van alles gewijzigd.
De SSD is nu /dev/sde ipv /dev/sda en heeft geen sde1, sde2 en sde3 meer.

De RAID 1 schijven zijn nu hernoemd naar /sda/md126/md126p1 (2x) en /sda/md127/md127p1 (2x) en ik kan nergens meer bij...
Goddank voor backups, maar dit is wel heel apart dat als je grub2 draait, dat dit allemaal verandert.
Iemand een idee hoe dit sneller dan het restoren van een backup teruggezet kan worden? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je software RAID1 schijven hebben alle data nog. Je moet alleen tegen mdadm zeggen de boel te reconstructen. En omdat het toch RAID1 is, staat op beide schijven precies hetzelfde. Dat maakt het makkelijk, want je kan er zo op spieken door 'm te mounten (doe dat wel als read-only!) en kijken welke er bij elkaar horen.

Dat je SSD niets meer heeft is wel heel vreemd. Hang 'm eens in een ander systeem en kijk daarmee hoe de disk eruit ziet. Is het trouwens een nieuwe SSD, of gaat deze al wat langer mee? Mogelijk liep de schijf tegen z'n einde aan en had je daarom wisselende resultaten met het opstarten er vanaf.

• MikeVanD
Hero of Time schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:57:
Je software RAID1 schijven hebben alle data nog. Je moet alleen tegen mdadm zeggen de boel te reconstructen. En omdat het toch RAID1 is, staat op beide schijven precies hetzelfde. Dat maakt het makkelijk, want je kan er zo op spieken door 'm te mounten (doe dat wel als read-only!) en kijken welke er bij elkaar horen.
Dat van die reconstruct wist ik nog niet, dat zal; zeker sneller gaan dan een restore! Welke schijven bij elkaar horen weet ik gelukkig. Ik ben zo'n neuroot die z'n RAID-schijven labelt, zodat ik weet welke schijven bij elkaar horen 8)
Dat je SSD niets meer heeft is wel heel vreemd. Hang 'm eens in een ander systeem en kijk daarmee hoe de disk eruit ziet. Is het trouwens een nieuwe SSD, of gaat deze al wat langer mee? Mogelijk liep de schijf tegen z'n einde aan en had je daarom wisselende resultaten met het opstarten er vanaf.
Andere computer net geprobeerd en daar doet ie ook niks. Rescue disk geeft wel aan dat het bootable is, maar als ik zeg: boot van harddisk, doet ie dat niet. Weet zo even niet de foutmelding meer, want ik probeerde het even voor ik naar mn werk ging.

De SSD is ongeveer 4 à 5 maanden oud en er wordt niet heel veel naar geschreven. Het is de opstart schijf en de index van van mijn site staat er op, maar die wijzigt nauwelijks. Er wordt een paar keer in de week een aantal entries toegevoegd

[ Voor 8% gewijzigd door MikeVanD op 27-08-2020 09:38 . Reden: vraag onvolledig beantwoord ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MikeVanD schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Dat van die reconstruct wist ik nog niet, dat zal; zeker sneller gaan dan een restore! Welke schijven bij elkaar horen weet ik gelukkig. Ik ben zo'n neuroot die z'n RAID-schijven labelt, zodat ik weet welke schijven bij elkaar horen 8)
Een label erop plakken is leuk en aardig, maar dat is alleen het fysiek identificeren. Niet wat het systeem er mee is gaan doen. Als je bijvoorbeeld eerst sdb en sdc samen had en sdd en sde, zou het zomaar kunnen dat opeens sdc en sdd zijn omgedraaid qua identificatie. Als je dan een RAID1 probeert te herstellen, kan dat goed fout gaat.
[...]

Andere computer net geprobeerd en daar doet ie ook niks. Rescue disk geeft wel aan dat het bootable is, maar als ik zeg: boot van harddisk, doet ie dat niet. Weet zo even niet de foutmelding meer, want ik probeerde het even voor ik naar mn werk ging.

De SSD is ongeveer 4 à 5 maanden oud en er wordt niet heel veel naar geschreven. Het is de opstart schijf en de index van van mijn site staat er op, maar die wijzigt nauwelijks. Er wordt een paar keer in de week een aantal entries toegevoegd
Dan is het even de vraag welke ssd je hebt, dus merk en type. Zou zomaar kunnen dat je net een slecht merk, type of batch te pakken hebt en de schijf al vanaf het begin gedoemd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Dank voor je reactie.
Het probleem is echt met de HP Gen8. Ik heb inmiddels meerdere pogingen gedaan om zaken te wijzigen in de configuratie, maar het type/model/configuratie dat ik heb, kan alleen -relatief betrouwbaar- opstartten van SSD, als er in slot 1 geen harddisk zit.
Ergens zit er in de hardware ingebakken, dat dit niet anders kan/mag. HP kennende, zal het eerder de laatste zijn ;-)

Er zijn mensen die de SSD kabels omgewisseld hebben (sata1 <-> sata 5) maar daar ben ik niet aan begonnen. Daar kun je nog grotere problemen door krijgen en ik heb hier mijn handen al vol aan :D

Ik heb dus nu voor mijn backupschijf geen raid 1, maar ik koop wel een simpel NASje waar ik de 2e schijf in zet die regelmatig geüpdate wordt met rsync.

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heeft de server een SD slot of interne USB poort? Dan kan je de installatie alsnog op de SSD laten uitvoeren maar zet je /boot op de SD kaart of USB stick. Als je ook nog UEFI hebt ingesteld als boot optie, dan uiteraard ook de aparte EFI partitie erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
De server heeft beide; sd en usb intern.

Ik heb het nu aan de praat dat ie zonder hulp van ssd, usb het opnieuw instellen van de bios van de SSD opstart; inmiddels al zo'n 13 keer zonder problemen :-)
Ik moet alleen het eerste slot met schijven (van de 4 sloten) vrij laten. Jammer, maar het is niet anders. Het booten met grub op een stick en dan de rest van ssd dat krijg ik niet aan de praat. Waarschijnlijk door mijn chronisch gebrek aan kennis van Grub, maar de server doet er weer ook al is het the next best thing.

Ik denk dat ik er nu maar eens vanaf ga blijven ;-)
Pagina: 1