Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade 2015 Intel i7 build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 23:17
Mijn huidige build komt alweer uit 2015 en is nodig aan een upgrade toe. In de tussentijd heb ik mijn twee monitoren verwisseld voor een grote monitor en heeft de voeding en videokaart een kleine upgrade gekregen. Nu met de lancering van FS2020 is het tijd voor een grotere upgrade.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt door het gehele gezin gebruikt voor allerlei gebruik. Daarnaast spelen wij spellen als
  • Planet Zoo / Planet Coaster
  • Simulators zoals FS2020, FSX, Train simulator, Ship simulator etc
  • Sid Meier's Civilization
  • en andere minder veeleisende games
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen prijs in gedachten, upgrade moet weer een tijd vooruit kunnen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De behuizing, opslag (hdd, ssd en nvm) wil ik momenteel niet vervangen. De voeding en videokaart kunnen vervangen worden bij veel winst voor kleine investering

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Moederbord
  • Nieuwe CPU
  • Geheugen
  • Optioneel nieuwe videokaart
  • Optioneel zwaardere voeding
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geheugen naar minimaal 32GB maar ik denk dat ik gelijk doorpak naar 64GB

Huidige build
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i7-6700 Boxed
1MoederbordenMSI Z170A GAMING PRO
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
1Interne harde schijvenWD Green WD10EZRX
1BehuizingenFractal Design Define S - Window
1MonitorenSamsung C49RG94SSU Zwart
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R
1VoedingenCooler Master Silent Pro Gold 1000W
1Solid state drivesCrucial BX100 500GB
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN700 250GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Zelf bedachte upgrades

Alleen een upgrade CPU (een van de twee op huidige moederbord):

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i7-9700 Boxed
Bekijk collectie
Importeer producten

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i9-9900 Boxed
Bekijk collectie
Importeer producten

Totale upgrade naar AMD:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk
1ProcessorkoelingCooler Master MasterAir MA620M
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/32
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik las in andere topics dat het mogelijk beter zou zijn om te upgraden naar een A520 bordje als ik AMD kies om beter voorbereid te zijn op de AM4 4000 serie mocht ik later willen upgraden-> pricewatch: Gigabyte Aorus A520 Elite

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag jullie advies of het de moeite is om een nieuwe intel processor in mijn huidige moederbord te plaatsen of het moederbord te upgraden + nieuwe Intel / AMD processor beter is? Gaat mijn moederbord werken ondanks de juiste socket met alleen een CPU upgrade? Werkt mijn videokaart goed samen met de upgrade?

Bij de keuze voor AMD ben ik dan ook klaar met moederbord voor de 4000 serie die op AM4 komt voor een toekomstige upgrade?

[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 25-08-2020 14:49 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Ehm, waar heb je die CPU koeler vandaan getoverd, die is veel en veel en veel en veeeeeel te zwaar voor een r5 3600.
Voor rest zou ik liever b450/ b550 pakken dan a520.
pak dan wel gskill of crucial geheugen, bijvoorbeeld pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX

Gezien je enkel een i7 hoeft te betalen kan het beter zijn om enkel de i7 te kopen ipv hele set.

Ja, am4 is goed voor 4000 serie, maar niet voor de 5000 serie (volgend jaar).

• lubbertkramer
99ruud99 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:44:
Ehm, waar heb je die CPU koeler vandaan getoverd, die is veel en veel en veel en veeeeeel te zwaar voor een r5 3600.
Voor rest zou ik liever b450/ b550 pakken dan a520.
pak dan wel gskill of crucial geheugen, bijvoorbeeld pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX
Bedankt voor je reactie.

Waarom dan toch nog de 450/550 ten aanzien van de a520 die nieuwer is? Nieuwer is niet altijd beter maar was die wel beter voor de 4000 serie mocht ik willen upgraden?

De CPU koeler komt vanuit het nieuwe BGG RGB topic :9
Gezien je enkel een i7 hoeft te betalen kan het beter zijn om enkel de i7 te kopen ipv hele set.
Gaat alleen mijn CPU upgraden naar nieuwere generatie werken op mijn huidige moederbord of breng ik mijzelf dan op korte termijn in de problemen?
Ja, am4 is goed voor 4000 serie, maar niet voor de 5000 serie (volgend jaar).
Zijn er aanbevolen moederborden die daar al wel gereed voor zijn zodat bij een latere upgrade ik niet gelijk weer meerdere zaken moet vervangen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
X staat voor "beste"
B staat voor "budget"
A staat voor "nog lager dan budget" (weet niet hoe dat heet)

Die i7 kan op je het oude bord gebruiken, weet wel dat de z390 eigenlijk de versie is die tegelijk uitkwam met deze i7. Dus hij zal waarschijnlijk niet zijn volle capaciteit halen.

nee, de 5000 serie komt in een andere socket.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 25-08-2020 14:53 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:26
We zitten dicht bij de release van nieuwe cpu's (Zen3) en gpu's (RDNA2, Ampere). Het is verstandig om nog even te wachten als je huidige systeem nog werkt. Dan krijg je meer waar voor je geld.

@99ruud99 X = Enthusiast, B = Mainstream, A = Budget.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• lubbertkramer
99ruud99 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:53:
X staat voor "beste"
B staat voor "budget"
A staat voor "nog lager dan budget" (weet niet hoe dat heet)

Die i7 kan op je het oude bord gebruiken, weet wel dat de z390 eigenlijk de versie is die tegelijk uitkwam met deze i7. Dus hij zal waarschijnlijk niet zijn volle capaciteit halen.

nee, de 5000 serie komt in een andere socket.
Helaas blijkt dat CPU upgraden wel met gebreken komt op huidig moederbord -> https://forums.tomshardwa...0k-compatibility.3572023/

Denk dan toch upgrade moederbord + CPU en dan kijken of het intel/AMD gaat worden in mijn usecase
NitroX infinity schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:09:
We zitten dicht bij de release van nieuwe cpu's (Zen3) en gpu's (RDNA2, Ampere). Het is verstandig om nog even te wachten als je huidige systeem nog werkt. Dan krijg je meer waar voor je geld.

@99ruud99 X = Enthusiast, B = Mainstream, A = Budget.
Bedankt! Wat is bijna? GPU hoeft nog niet direct vervangen te worden i.v.m. dat ik die recent nog geupgrade heb om mijn scherm te kunnen ondersteunen. Die kan nog wel een jaartje wachten. Bottleneck voor nu is moederbord icm CPU/Geheugen

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:26
De verwachting is dat Zen3 voor het einde van het jaar er zal zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
lubbertkramer schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:48:

Gaat alleen mijn CPU upgraden naar nieuwere generatie werken op mijn huidige moederbord of breng ik mijzelf dan op korte termijn in de problemen?
Nee, alleen de 6e en 7e gen werken op een Z170 bord.

9e gen Intel sws niet nemen want 10e gen presteert beter voor een lagere prijs. Ben zelf van i7-6700 naar 10400 gegaan ivm FS2020 en werkt perfect. Daar heb je geen €300+ cpu voor nodig. De rest van de centen kan je beter in 32GB ram steken.

1000w heb je! Waarom denk je een zwaardere voeding nodig te hebben voor een systeem dat max 400w verbruikt?

• lubbertkramer
NitroX infinity schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:56:
De verwachting is dat Zen3 voor het einde van het jaar er zal zijn.
Hmm denk niet dat ik daar op wil wachten. lees dat ze zeggen het einde van het jaar te halen maar uitstel is altijd op de loer. Dan wellicht bij de Zen4 weer upgraden
Uszka schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:20:
[...]

Nee, alleen de 6e en 7e gen werken op een Z170 bord.

9e gen Intel sws niet nemen want 10e gen presteert beter voor een lagere prijs. Ben zelf van i7-6700 naar 10400 gegaan ivm FS2020 en werkt perfect. Daar heb je geen €300+ cpu voor nodig. De rest van de centen kan je beter in 32GB ram steken.

1000w heb je! Waarom denk je een zwaardere voeding nodig te hebben voor een systeem dat max 400w verbruikt?
Klinkt goed, wat heb je verder als build, is dat PC3 in je inventaris?

Haha ja de voeding kon ik goedkoop snel overnemen toen mijn eigen voeding zei doe het zelf en wilde niet wachten om weer te kunnen gamen. Inmiddels is die blijven zitten, zou deze nog kunnen aanpassen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
PC3 idd.
Pagina: 1