Vervanging / repareren AC/DC power supply

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-09 08:27
Mijn vriendin heeft een Philips Wake Up light waarvan de power supply kapot is.

Het is een input 100-240V ~ 50/60hz 16,5W unit

Maar de output is 24V / 12W

Mijn vraag is. Kan je dat zelf repareren of is dat de koste van een originele power supply van ±30 euro niet waard?

Het gaat om een Philips HF12

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je niet weet of je het kunt repareren is het waarschijnlijk niet de moeite om in power supply design en troubleshooting te duiken. Er gaat een hoop tijd in zitten om het te troubleshooten, plus dat je een soldeerbout, vervangende onderdelen en SMD soldeerskills nodig hebt.

Wat wel een optie is om een alternatieve/universele power supply te kopen, met 24V en minimaal 12W (0.5A). Let er wel op dat de aansluiting op de lamp en de polariteit (+/-) hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Je kunt 'm altijd eens open maken. Kijken of er bolle/lekkende elco's in zitten, met een beetje mazzel werkt 'ie weer als je die vervangt.

Maar als je niet vertrouwd bent met een soldeerbout zou ik ook aanraden gewoon een universele 24V voeding te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
Zo'n plug-in adapter repareren geef ik weinig kans. Alleen al het openmaken van de ultrasoonlas is een uitdaging.
https://www.reichelt.nl/p....html?&trstct=pol_0&nbc=1

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de plug hetzelfde is. Ik zal vanavond even meten of het inderdaad een 5.5 mm/2.1 mm is.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 25-08-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voedingen zijn eigenlijk altijd wel te repareren, maar omdat ze niks kosten is de vraag hoeveel tijd je erin wilt steken. Diagnose kan heel simpel zijn: Als je de voeding open maakt en je ziet een paar bolle elco's, of een doorgebrande diode, dan is het heel simpel: Solderbout erbij en 10 minuten later is de boel gerepareerd.

Maar soms kan het ook heel veel werk zijn. Eén van mijn projecten eerder dit jaar was de voeding van een BBC Micro, de computer waar Teletekst op bedacht is en de eerste ARM-processor op ontwikkeld is. Ik had de voeding simpelweg de prullenbak in kunnen gooien en er een voeding van AliExpress kunnen inbouwen, maar omdat het een apparaat van historisch belang is, de voeding voor die tijd bijzonder geavanceerd was, vond ik het historisch verantwoord om het origineel te repareren.

Dat de X-condensatoren vervangen moesten worden is eerder regel dan uitzondering bij deze voedingen en dus de eerste stap en zo gebeurd. Onderzoek toonde aan dat de hoofdschakeltransistor stuk was, auxilaire schakeltransistor, twee weerstanden en aan zwakstroomzijde een gelijkrichtdiode defect was. Nadat ik dat allemaal vervangen had, werkte de voeding voor 10 minuten en begaf de hoofdschakeltransistor het opnieuw. Ik was pisnijdig dat het ding een splinternieuwe transistor om zeep geholpen had en heb het ding weken laten liggen. Daarna verder gegaan hoe dit kon gebeuren en de oorzaak gevonden in de defecte diode in de snubber. Na een nieuwe hoofdschakeltransistor was de reparatie definitief.

Al bij al zijn er heel veel uren in gaan zitten en zo lang dat allemaal voor de hobby is, is het prima. Maar het is wel een belangrijke overweging voor de keus tussen reparatie en vervangen. Als je voor 30 euro een nieuwe kunt kopen zou ik zeggen: Alleen repareren als het iets triviaals als een elco is. Anders 30 euro een prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

CEA > MME

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
Ik denk dat ik voor een replacement ga. Ik ben wel handig maar niet met de soldeerbout. Ik vind de originele voeding nogal duur dus misschien is een universele replacement wel de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij de kringloop hebben ze wel een bak met voedingen...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
jeroen3 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:00:
Zo'n plug-in adapter repareren geef ik weinig kans. Alleen al het openmaken van de ultrasoonlas is een uitdaging.
https://www.reichelt.nl/p....html?&trstct=pol_0&nbc=1

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de plug hetzelfde is. Ik zal vanavond even meten of het inderdaad een 5.5 mm/2.1 mm is.
Thanks! Moet ik nog wat opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
5.5/2.1 is zo standaard als wat .... maar flips wilt daar wel eens van afwijken.

Als de buitendiameter van de plug inderdaad 5.5mm is zal het wel meevallen, de pen kan dan hooguit nog een 2.5mm zijn, maar die laat zich in de regel wat lastig meten.

In het ergste geval maak je een verloopje van de bestaande aansluitkabel, adapter er af knippen en daar een 5.5/2.1 socket aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwO230lQDRx7uyZOjK89rfL_c3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TtDjVXqq1kLYjsYuCpsT6KOB.jpg?f=user_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
Sine schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:38:
5.5/2.1 is zo standaard als wat .... maar flips wilt daar wel eens van afwijken.

Als de buitendiameter van de plug inderdaad 5.5mm is zal het wel meevallen, de pen kan dan hooguit nog een 2.5mm zijn, maar die laat zich in de regel wat lastig meten.

In het ergste geval maak je een verloopje van de bestaande aansluitkabel, adapter er af knippen en daar een 5.5/2.1 socket aan.

[Afbeelding]
Kan ook knippen en er een kroonsteentje tussen plaatsen..

Dus dan is universele dus goed genoeg voor de lamp.

Ik dank u _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Dat *kan* natuurlijk ... maar zo'n plugje is net een tikje netter dan een kroonsteen ;)

Ohja ... polariteit niet stiekem verwisselen!

Oh, en voor wie niet wilt / kan / ... solderen zijn er nog altijd deze dingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmeh3Bixxx8H1FNecuOUj8gz-50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4OgYIvd3huNa3QHoeZisE2S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Sine op 25-08-2020 22:04 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
Aistuo Stekkeradapter, universele voeding 110 V-220 V AC converter 24 V 1 A.

Is deze ook bruikbaar qua vermogen?

adapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Ja dat is meer dan nodig, en dus wel prima.

Meet je nog wel 24 volt uit de adapter op dit moment?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
Ik had nog even gekeken en die goedkope 5.5/2.1mm dc adapter plugjes zoals hierboven getoond passen erin.
Die meanwell voeding van reichelt is dus geschikt. Die van amazon ook, maar bij Aistuo heb ik twijfels.
Pagina: 1