Voedingen zijn eigenlijk altijd wel te repareren, maar omdat ze niks kosten is de vraag hoeveel tijd je erin wilt steken. Diagnose kan heel simpel zijn: Als je de voeding open maakt en je ziet een paar bolle elco's, of een doorgebrande diode, dan is het heel simpel: Solderbout erbij en 10 minuten later is de boel gerepareerd.
Maar soms kan het ook heel veel werk zijn. Eén van mijn projecten eerder dit jaar was de voeding van een BBC Micro, de computer waar Teletekst op bedacht is en de eerste ARM-processor op ontwikkeld is. Ik had de voeding simpelweg de prullenbak in kunnen gooien en er een voeding van AliExpress kunnen inbouwen, maar omdat het een apparaat van historisch belang is, de voeding voor die tijd bijzonder geavanceerd was, vond ik het historisch verantwoord om het origineel te repareren.
Dat de X-condensatoren vervangen moesten worden is eerder regel dan uitzondering bij deze voedingen en dus de eerste stap en zo gebeurd. Onderzoek toonde aan dat de hoofdschakeltransistor stuk was, auxilaire schakeltransistor, twee weerstanden en aan zwakstroomzijde een gelijkrichtdiode defect was. Nadat ik dat allemaal vervangen had, werkte de voeding voor 10 minuten en begaf de hoofdschakeltransistor het opnieuw. Ik was pisnijdig dat het ding een splinternieuwe transistor om zeep geholpen had en heb het ding weken laten liggen. Daarna verder gegaan hoe dit kon gebeuren en de oorzaak gevonden in de defecte diode in de snubber. Na een nieuwe hoofdschakeltransistor was de reparatie definitief.
Al bij al zijn er heel veel uren in gaan zitten en zo lang dat allemaal voor de hobby is, is het prima. Maar het is wel een belangrijke overweging voor de keus tussen reparatie en vervangen. Als je voor 30 euro een nieuwe kunt kopen zou ik zeggen: Alleen repareren als het iets triviaals als een elco is. Anders 30 euro een prima deal.