Retour: verzendkosten afgehouden ondanks gratis verzending

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-05 16:43
Situatie:
Ik heb een product gekocht van 175€ bij een Nederlandse webshop.
Omdat ze gratis verzending bieden vanaf 200€; heb nog wat kleine dingetjes extra gekocht, totaal bedrag: 214€. Gratis verzending dus. Op de factuur staat letterlijk: "Verzending en verwerking € 0,00".

Nu, heb ik het item van 175€ retour gestuurd binnen de 14 dagen zichttermijn, retour is geaccepteerd.
De webshop heeft mij echter geen 175€ terug betaald, maar 168,05€. Het verschil is exact gelijk aan de verzendkosten onder de 200€: 6,95€.

Wat is de wijsheid: mag de webshop deze "niet betaalde" verzendkosten afhouden bij een retour?

(Verzend kosten klant -> website zijn voor mijn rekening, daar is geen twijfel over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29
Stap 1, wat zeggen de algemene voorwaarden van de shop waarmee je akkoord bent gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:10
De algemene voorwaarden van de shop zijn niet belangrijk aangezien het wettelijk geregeld is.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• dutchcrusader
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-05 15:16
Het lijkt mij vrij normaal.
Doordat je dit artikel retourneert komt je orderbedrag onder de € 200,- waardoor verzendkosten in rekening worden gebracht.

Zou anders wel makkelijk zijn. Altijd voor € 200,- of meer bestellen en dan de rest retourneren omdat je geen verzendkosten wilt betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
dutchcrusader schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:22:
Doordat je dit artikel retourneert komt je orderbedrag onder de € 200,- waardoor verzendkosten in rekening worden gebracht.

Zou anders wel makkelijk zijn. Altijd voor € 200,- of meer bestellen en dan de rest retourneren omdat je geen verzendkosten wilt betalen...
Dat zal niet altijd gaan werken omdat de retour kosten voor rekening van de koper kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Dit.
Verzending is niet gratis, maar zit in de marge van de bestelde producten. Als jij terugstuurt, wordt de marge kleiner, ergo: die verzendkosten moeten op een andere manier worden gedekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:37

Dat lijkt mij niet normaal en het is ook voor de eerst dat ik zoiets zie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:37
Omdat je niet je hele bestelling hebt teruggestuurd, kan men verzendkosten inhouden.
Als je alles had teruggestuurd, had je het volledige bedrag terug gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
[verwijderd]

[ Voor 195% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
CappieL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:26:
Omdat je niet je hele bestelling hebt teruggestuurd, kan men verzendkosten inhouden.
Als je alles had teruggestuurd, had je het volledige bedrag terug gekregen.
Er waren geen verzendkosten. Die voegen ze nu pas toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:22:
De algemene voorwaarden van de shop zijn niet belangrijk aangezien het wettelijk geregeld is.
Onjuist, in de wet staat dat retourkosten in rekening mogen worden gebracht mits vooraf kenbaar gemaakt.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
temp00 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Onjuist, in de wet staat dat retourkosten in rekening mogen worden gebracht mits vooraf kenbaar gemaakt.
Als ik het goed begrijp heeft TS zelf voor de retour betaald, maar nu pakken ze ook nog de verzendkosten heen terug. Dat lijkt mij niet de bedoeling, omdat deze gratis waren.

[ Voor 16% gewijzigd door NotSoSteady op 25-08-2020 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

NotSoSteady schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:28:
[...]

Er waren geen verzendkosten. Die voegen ze nu pas toe.
Er waren wel verzendkosten, die zijn echter afgetrokken ivm bestelling boven de 200euro.

Die bestelling komt nu ver onder de 200 euro uit.

Anders gaat iedereen vanaf nu nutteloze zooi meebestellen en terugsturen. Yay, gratis verzending!
En de webshops failliet aan verwerking van retouren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
Klopt, retour BE -> NL webshop (17€) heb ik zelf betaald. Dus dat is NIET lucratief om gratis verzending te krijgen...

De afhouding van de verzend kosten had ik niet verwacht, maar ik snap perfect dat die dan wel betaalt moeten worden uit de marge. Maar ik zou verwachten in geval van retour dat het onder ondernemersrisico valt.

Ik heb net de algemene voorwaarden gecheckt, daar staat niets in over verzendkosten er retours.
8. Annuleren en retourneren
8.1 Gedurende 14 dagen na ontvangst van het betreffende product, is de koper gerechtigd om de koopovereenkomst te annuleren of te ontbinden. Hiertoe dient de koper binnen 14 dagen na ontvangst van het product op het afleveradres het product aan te melden bij <WebShop>. In geval van ontbinding heeft de koper recht op teruggave van het aan <WebShop> betaalde bedrag, welke teruggave in ieder geval binnen 14 dagen na de annulering of ontbinding zal plaatsvinden.

8.2 Tijdens de bedenktijd van 14 dagen zal de koper zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking aan <WebShop> aangetekend retourneren, conform de op <WebShop> verstrekte retourinstructies. Wanneer een product in gebruik is genomen vervalt het recht op retour en de bedenktijd van 14 dagen.

8.3 Het bepaalde in lid 8.1 geldt niet ten aanzien van: a) zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop <WebShop> geen invloed heeft; b) van zaken die: 1) zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper; 2) duidelijk persoonlijk van aard zijn; 3) langer dan 14 werkdagen geleden ontvangen zijn; 4) die gebruikt, beschadigd of incompleet zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:00
Ik denk dat je het als volgt moet zien:
De retour van €175 is gratis en krijg je volledig terug. Door de retour is het restant van je bestelling onder de €200 gekomen en worden daar dus alsnog verzendkosten voor in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
temp00 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

En dat betreft de verzendkosten voor het terugsturen, niet een bedrag dat de webshop kan rekenen voor het verwerken van het retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het was handiger geweest de verzendkosten op de factuur te zetten met daaronder een korting. En nog belangrijker deze manier (hoe logisch ook) te beschrijven in de AV.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:00
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

En dat betreft de verzendkosten voor het terugsturen, niet een bedrag dat de webshop kan rekenen voor het verwerken van het retour.
Zoals ik hierboven aangeeft denk ik dat die €6,95 niets met de retour te maken heeft maar gewoon de verzendkosten van de rest is die niet langer kwijtgescholden word aangezien een deel geannuleerd is en dus de totale koop onder de €200 zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Philip Ross schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:31:
Ik denk dat je het als volgt moet zien:
De retour van €175 is gratis en krijg je volledig terug. Door de retour is het restant van je bestelling onder de €200 gekomen en worden daar dus alsnog verzendkosten voor in rekening gebracht.
Ik snap hoe zij het zien. De vraag is of die vlieger opgaat. Ik denk persoonlijk van niet, omdat dit duidelijk moet worden gecommuniceerd. In dat geval hadden ze een korting van €6,95 moeten toepassen op de factuur en niet 'verzending en verwerking € 0,00' moeten vermelden. Daarmee geven ze aan dat verzending gratis is en dat ze normaal andere regels hanteren is niet het probleem van TS.

[ Voor 20% gewijzigd door NotSoSteady op 25-08-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Philip Ross schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Zoals ik hierboven aangeeft denk ik dat die €6,95 niets met de retour te maken heeft maar gewoon de verzendkosten van de rest is die niet langer kwijtgescholden word aangezien een deel geannuleerd is en dus de totale koop onder de €200 zit
Echter heeft de TS geen verzendkosten betaald. Hij heeft een product gekocht voor 175€, en nu probeert de webshop er met slechts 168,05 mee onderuit te komen. Als de webshop geen verzendkosten wilt terugbetalen bij retour hadden ze het product voor 168,05 moeten verkopen en 6,95 verzendkosten rekenen. (en in de AV aangeven dat de kosten voor retour van rekening zijn voor koper)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Philip Ross Ik denk ook dat de TS z'n OP verkeerd begonnen is.... Hij meldt dat íe iets van €175,- bestelt en vervolgens wat losse 'zooi' om boven de €200,- uit te komen maar het is, denk ik, andersom: Hij bestelt wat 'losse' zooi en vult dat aan met iets van €175,- om bóven de €200,- aan bestelde goederen te komen (en dus gratis verzending) ;)

Hij heeft nú gewoon die €6,95 aan initiële verzendkosten gefactureerd gekregen middels een debetnota.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Will_M schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:37:
@Philip Ross Ik denk ook dat de TS z'n OP verkeerd begonnen is.... Hij meldt dat íe iets van €175,- bestelt en vervolgens wat losse 'zooi' om boven de €200,- uit te komen maar het is, denk ik, andersom: Hij bestelt wat 'losse' zooi en vult dat aan met iets van €175,- om bóven de €200,- aan bestelde goederen te komen (en dus gratis verzending) ;)

Hij heeft nú gewoon die €6,95 aan initiële verzendkosten gefactureerd gekregen middels een debetnota.
Wat zou TS er aan hebben om het op deze manier te doen? Dan betaalt hij alleen maar 14€ verzendkosten voor het retour extra.... 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

https://www.webwinkelkeur...mpelbedrag-en-deelretour/
Conclusie
Hoewel wij na het lezen van de wettekst tot de conclusie kwamen dat het een grijs gebied is, komen drie verschillende experts tot een andere conclusie. Hoewel het vervelend kan zijn voor de webwinkelier is het volgens de experts niet mogelijk om bij een deelretour alsnog de verzendkosten in rekening te brengen.
Hoewel mijn gevoel zegt dat dit niet onredelijk is voor de shop, staan er ook best een paar goede tegen argumenten. Meer artikelen kunnen duurder zijn om te verzenden dan een enkel artikel dus de volledige verzendkosten in rekening brengen kan 'oneerlijk' zijn.

Zoals ook eerder gemeld is het ook niet aantrekkelijk voor de consument om gratis te laten verzenden met de intentie om te retourneren aangezien je de retour kosten zelf moet betalen.

Wat ik mij wel afvraag is hoe het was geweest als je alles had terug gezonden, waren dan de retour kosten dan ook alsnog in mindering gebracht ? Dat zou namelijk wettelijk niet mogen.

[ Voor 42% gewijzigd door DukeBox op 25-08-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:36:
[...]

Echter heeft de TS geen verzendkosten betaald. Hij heeft een product gekocht voor 175€, en nu probeert de webshop er met slechts 168,05 mee onderuit te komen. Als de webshop geen verzendkosten wilt terugbetalen bij retour hadden ze het product voor 168,05 moeten verkopen en 6,95 verzendkosten rekenen. (en in de AV aangeven dat de kosten voor retour van rekening zijn voor koper)
Juist dán hadden ze verzendkosten moeten terugbetalen als er verder niets was besteld.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
Ik had beter die extra zooi mee teruggestuurd om geen gedoe te hebben. Die extra zooi had ik niet "acuut" nodig, eerder voorraadje aanvullen en zo verzendkosten besparen.

Maar het echte product lag me niet, dus die moest terug...

Reactie van de webshop:
Door de annulering van de Product X is je aankoopbedrag onder de 200,- euro gekomen waardoor de gratis verzending vervalt. Dit bedrag (6,95) is dus in mindering gebracht op de prijs van de Product X.
Dat was al duidelijk aan de bedragen, alleen: mag het wettelijk?
Zo zag de factuur eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4D88m6vnQdJWnBgDBKFL8tXvAp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wbjJp5tgZtsE4CjcH8slH3JP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

smoerijf schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:46:
Dat was al duidelijk aan de bedragen, alleen: mag het wettelijk?
De drie juristen die de opinies bij Webwinkelkeur (zie link een paar posts hoger) zijn van mening dat het zo niet mag. Maar er is geen zaak bekend die het tot de rechter heeft gehaald, dus echt zeker kunnen we er niet van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Zo is het toch bij elke webwinkel? Je krijgt de verzendkosten gratis omdat je boven een bepaald bedrag komt. Dat kom je nu niet meer, dus over de andere producten moet je verzendkosten betalen.

Anders zou je bij elke winkel bewust wat extra dingen kunnen bestellen om daarna terug te sturen, alleen maar om gratis verzending te ontvangen.

Alleen als je 'alles' heb teruggestuurd is je punt wel valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29

Sabbi

je denkt aan mij.

De derde jurist schrijft het in je linkje een beetje warrig op, maar is op haar eigen pagina wel vrij stellig dat het wel zou mogen:

https://www.charlotteslaw...-verzendkosten-vergoeden/
Maar ja, hoe zit dat dan als er slechts een deel teruggestuurd wordt? Moet je dan ook al de verzendkosten voor de heenzending terugstorten? Nee, dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Sabbi schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:01:
..maar is op haar eigen pagina wel vrij stellig dat het wel zou mogen:
Niet helemaal, alleen wanneer de shop o.a. voldoet aan het informeren van deze kosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

smoerijf schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:19:
Situatie:
Ik heb een product gekocht van 175€ bij een Nederlandse webshop.
Omdat ze gratis verzending bieden vanaf 200€; heb nog wat kleine dingetjes extra gekocht, totaal bedrag: 214€. Gratis verzending dus. Op de factuur staat letterlijk: "Verzending en verwerking € 0,00".

Nu, heb ik het item van 175€ retour gestuurd binnen de 14 dagen zichttermijn, retour is geaccepteerd.
De webshop heeft mij echter geen 175€ terug betaald, maar 168,05€. Het verschil is exact gelijk aan de verzendkosten onder de 200€: 6,95€.

Wat is de wijsheid: mag de webshop deze "niet betaalde" verzendkosten afhouden bij een retour?

(Verzend kosten klant -> website zijn voor mijn rekening, daar is geen twijfel over)
Retour binnen bedenktijd is altijd op kosten van consument-koper, tenzij anders overeengekomen. verzendkosten aan consument-koper hebben daar niets mee te maken. omdat je een goed retour stuurt, voldoe je niet meer aan de eis van gratis verzenden, en mag de verkoper deze kosten berekenen.
(gebeurt niet vaak) je maakt gebruik van zgn deel-ontbinding, en je koopovereenkomst is aangepast. Daar horen dus ook de kosten voor verzenden aan jou bij.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13
Ik was een reply aan het typen toen Hackus er met de botte bijl (pun intended ;-)) en tussendoor kwam en ik ben 't met hem eens. Voor mij is gratis boven de 200 redelijk duidelijk. Door een deel retour te sturen volgt er een herberekening van de order die nu alleen bestaat uit kleine spulletjes (< €200) en kom je dus niet meer in aanmerking voor de gratis verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Het mag inderdaad, maar dan moet het duidelijk worden weergegeven op de factuur. Iets wat overduidelijk niet het geval is. De situatie is nu zo: bestelling met gratis verzending zonder voorwaarden.
Sabbi schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

De derde jurist schrijft het in je linkje een beetje warrig op, maar is op haar eigen pagina wel vrij stellig dat het wel zou mogen:

https://www.charlotteslaw...-verzendkosten-vergoeden/

[...]
Nee, dat gaat over een bestelling waarbij er wel verzendkosten zijn. Die zijn er in deze situatie niet.
Daarvan kun je niet op een later moment zeggen dat het toch geen cadeautje was. Als de verzending eerst gratis was, mag je daar op een later moment geen kosten mee voor doorberekenen of een bedrag aftrekken van wat er terugbetaald moet worden aan de consument. Eens gratis verzending, blijft gratis verzending. Zelfs als consumenten misschien wel gebruik of misbruik maken van jouw service. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw...-verzendkosten-vergoeden/
© Charlotte's Law
Dit staat in hetzelfde artikel.

[ Voor 106% gewijzigd door NotSoSteady op 25-08-2020 13:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:14
Volgens het directoraat-generaal Justitie van de Europese Commissie is er géén recht van gedeeltelijke ontbinding:
A consumer may want to partly withdraw from a contract for multiple goods if wishing to cancel the purchase of only one or some of them.
Although the Directive does not expressly provide for such a right, it also does not prevent the trader and the consumer from agreeing on a partial withdrawal from the contract by returning only an individual good or several goods sold under a single order. For example, where the goods supplied under the same contract include promotional items, the trader should not be obliged to agree to the return of only those items sold at full price.
Dat de verkoper dus je gedeeltelijke retourzending accepteert is dus een extra service. In principe zouden ze de retourzending dus ook hebben kunnen geweigerd en tegen je kunnen zeggen dat je alles terug moest sturen. Omdat het wettelijk niet geregeld is, lijkt het me dus dat wat ze doen prima kan.

Een probleem met deze uitleg is wat er dan moet gebeuren met een bestelling waarbij producten die niet retour mogen (bijvoorbeeld vanwege hygiëne) worden gemengd met producten waarbij dat wel mag. Want dan lijkt het me dat je wel gedeeltelijk zou moeten kunnen ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:55

ITsEZ

parttime all-rounder

PROnline schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:20:
Ik was een reply aan het typen toen Hackus er met de botte bijl (pun intended ;-)) en tussendoor kwam en ik ben 't met hem eens. Voor mij is gratis boven de 200 redelijk duidelijk. Door een deel retour te sturen volgt er een herberekening van de order die nu alleen bestaat uit kleine spulletjes (< €200) en kom je dus niet meer in aanmerking voor de gratis verzendkosten.
Het probleem is dat je nooit akkoord bent gegaan met die herberekening.
Je hebt een overeenkomst gesloten voor x producten voor x bedrag, de verzendkosten vallen ook onder deze overeenkomst en zijn gratis. Je hebt als consument het recht om die overeenkomst (deels) te herroepen. Als bedrijf kan je dan niet ineens de overeenkomst aanpassen en extra kosten in rekening brengen voor het retour zenden. Het eenzijdig wijzigen van de overeenkomst mag niet als bedrijf, tenzij hier een juridische grondslag voor is. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een (prijs)fout, maar dat is hier niet het geval.

De vraag is hier overigens niet perse of het mag, maar meer wat je er tegen kan doen. De webwinkel (tenzij het een grote webwinkel is) zal waarschijnlijk voet bij stuk houden en de kosten niet terug geven. Als ze aangesloten zijn bij een keurmerk kan je die eventueel benaderen.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:21
ITsEZ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:50:
[...]
De vraag is hier overigens niet perse of het mag, maar meer wat je er tegen kan doen. De webwinkel (tenzij het een grote webwinkel is) zal waarschijnlijk voet bij stuk houden en de kosten niet terug geven. Als ze aangesloten zijn bij een keurmerk kan je die eventueel benaderen.
Wat wil je er tegen doen? TS komt hier pas achter na retour zenden. Dus wat wil je er dan nog aan doen als shop voet bij stuk houdt? Rechtzaak? Veel succes en plezier! Enige is hier niet meer bestellen en dan maar ergens anders.

Ik begrijp het vanuit de webshop wel, maar klantvriendelijk is het niet. Marges zijn wellicht laag, maar tevreden klanten zijn volgens mij meer waard. Die paar euro verzendkosten zal ze ook de kop niet kosten. Maar dan heb je wel een tevreden klant en nu niet. Dit zou voor mij een reden zijn om niet meer te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
Aan de reacties hier te zien het een grijs gebied. Dan kun je je als webshop profileren...of niet.

Het was ook helemaal niet mijn eerste bestelling (afgelopen jaar ~2000€), wél m'n eerste retour...

Webshop is niet zo groot, wel bekend in de niche. Spijtig dat alleen de grote (Coolblue, Bol, Amazon, ...) gratis verzenden, retour, dan heb je geen gezeur. Het doet je toch weer twijfelen om bij de kleine shops te bestellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
smoerijf schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:14:
Het was ook helemaal niet mijn eerste bestelling (afgelopen jaar ~2000€), wél m'n eerste retour...
Ik zou dan inspelen op (behoud van) de klantrelatie en vragen om enige vorm van coulance. Dit is wel heel star.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 25-08-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:55

ITsEZ

parttime all-rounder

Highfive95 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Wat wil je er tegen doen? TS komt hier pas achter na retour zenden. Dus wat wil je er dan nog aan doen als shop voet bij stuk houdt? Rechtzaak? Veel succes en plezier! Enige is hier niet meer bestellen en dan maar ergens anders.

Ik begrijp het vanuit de webshop wel, maar klantvriendelijk is het niet. Marges zijn wellicht laag, maar tevreden klanten zijn volgens mij meer waard. Die paar euro verzendkosten zal ze ook de kop niet kosten. Maar dan heb je wel een tevreden klant en nu niet. Dit zou voor mij een reden zijn om niet meer te bestellen.
Zoals ik al zeg, indien ze aangesloten zijn bij een keurmerk kan je die aanschrijven.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
Geen keurmerk. Enkel aanwezig op diverse review websites (incl. Tweakers). veelal positief, maar niet echt gevallen die aftersales behandelen.

Ik heb er nog een mailtje achteraan gestuurd:
Ik vermoedde het al aan het bedrag te zien, alleen had ik dat helemaal niet verwacht. Aan de algemene voorwaarden had ik niet kunnen weten dat jullie een volledige herberekening zouden doen van de originele order. Op de factuur staat duidelijk "Verzending en verwerking: 0,00€". Ik begrijp dat de overblijvende order ruim onder de 200€ daalt. Wellicht kan ik jullie niet van gedacht doen veranderen, maar klantvriendelijk vind ik het absoluut niet.

[ Voor 64% gewijzigd door smoerijf op 25-08-2020 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:13
[...]

Je hebt een overeenkomst gesloten ...
klopt, in die overeenkomst bied de aanbieder gratis verzendkosten bij orders boven de 200 euro.
Als jij je order aanpast, heb je nog steeds gratis verzendkosten bij orders boven de 200 euro, maar dan moet je order nog wel boven de 200 zijn.

Die aanbieding staat dus nog gewoon. Echter voldoet je order niet meer aan de voorwaarde van die aanbieding door 't merendeel terug te sturen. Waardoor de uitwerking van die aanbieding niet meer op je order van toepassing is.

Je incasseert toch ook niet een cashback voor een TV als je deze terug hebt gestuurd?

[ Voor 10% gewijzigd door PROnline op 25-08-2020 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 04-05 22:41

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Je vermoeden is (vermoed ik :P ) juist: het is logisch uit te leggen vanuit de webshop, hoe een onaangename verrassing voor jou het ook is.
En hoe webshops omgaan met 'gratis verzenden' i.c.m. retour-sturen van een deel van de bestelling is m.i. wettelijk niet beschreven.
Ik zou het houden op 'You win some, you lose some.' Wel balen dat daar ook nog 17e bovenop kwam voor het terugsturen van BE -> NL.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
[...]

Dus de handelaar hoeft helemaal niets terug te betalen? Geen herberekening = geen terugbetaling.
smoerijf schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:14:
Aan de reacties hier te zien het een grijs gebied. Dan kun je je als webshop profileren...of niet.
Zo’n grijs gebied is het niet. @Tom-Z is de enige met een juist antwoord. Vrijwel ieder ander bericht is vanuit een gevoel geschreven en niet vanuit de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:20
luukvr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:50:
Zo is het toch bij elke webwinkel? Je krijgt de verzendkosten gratis omdat je boven een bepaald bedrag komt. Dat kom je nu niet meer, dus over de andere producten moet je verzendkosten betalen.

Anders zou je bij elke winkel bewust wat extra dingen kunnen bestellen om daarna terug te sturen, alleen maar om gratis verzending te ontvangen.

Alleen als je 'alles' heb teruggestuurd is je punt wel valide.
Klinkt logisch, maar heus niet iedereen doet het zo.
Bij bol.com bijvoorbeeld, als je iets annuleert of terugstuurt van je bestelling en de overige artikelen daarvan zijn minder dan €20 waard, dan hoef je de verzendkosten alsnog niet te betalen.

Maar dat zal wel met andere redenen temaken hebben.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is het een idee dat je de gehele bestelling alsnog terugstuurt? Volgens de logica van de desbetreffende webwinkel zou je dan ook de € 6,95 moeten terugkrijgen.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
arnovos schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 06:45:
Is het een idee dat je de gehele bestelling alsnog terugstuurt? Volgens de logica van de desbetreffende webwinkel zou je dan ook de € 6,95 moeten terugkrijgen.
Dat zal denk ik ook zeker zo zijn, maar terugzenden kost de TS meer dan 6,95, dus praktisch heeft hij daar niets aan. Achteraf gezien had hij zoals ook eerder gepost het beste de volledige overeenkomst kunnen herroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
NotSoSteady schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Ik snap hoe zij het zien. De vraag is of die vlieger opgaat. Ik denk persoonlijk van niet, omdat dit duidelijk moet worden gecommuniceerd. In dat geval hadden ze een korting van €6,95 moeten toepassen op de factuur en niet 'verzending en verwerking € 0,00' moeten vermelden. Daarmee geven ze aan dat verzending gratis is en dat ze normaal andere regels hanteren is niet het probleem van TS.
Er is wel degelijk duidelijk gecommuniceerd.
TS wist van te voren dat bij een order <200euro de verzendkosten betaald moesten worden, daarom heeft hij spullen mee besteld. Wat is daaraan onduidelijk?
Als jij vindt dat de regels mbt het bedrag op de factuur niet kloppen, dan zie ik graag je onderbouwing daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 04-05 22:41

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Dimens schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 00:05:
[...]

Dus de handelaar hoeft helemaal niets terug te betalen? Geen herberekening = geen terugbetaling.

[...]

Zo’n grijs gebied is het niet. @Tom-Z is de enige met een juist antwoord. Vrijwel ieder ander bericht is vanuit een gevoel geschreven en niet vanuit de wet.
TS heeft inderdaad veruit het meest aan een wettelijke basis, hearsay en 'ik denk dat' zijn wél weer goed voor de discussie. :P

Het aardige van @Tom-Z's antwoord is dat hij weliswaar een relevante wet pakt, en dan vervolgt met:
(...)Omdat het wettelijk niet geregeld is, lijkt het me dus dat wat ze doen prima kan.

Een probleem met deze uitleg is wat er dan moet gebeuren met een bestelling waarbij producten die niet retour mogen (bijvoorbeeld vanwege hygiëne) worden gemengd met producten waarbij dat wel mag. Want dan lijkt het me dat je wel gedeeltelijk zou moeten kunnen ontbinden.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Gadgeteer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:55:
[...]

Er is wel degelijk duidelijk gecommuniceerd.
TS wist van te voren dat bij een order <200euro de verzendkosten betaald moesten worden, daarom heeft hij spullen mee besteld. Wat is daaraan onduidelijk?
Als jij vindt dat de regels mbt het bedrag op de factuur niet kloppen, dan zie ik graag je onderbouwing daarvoor.
Er staat nergens dat ze €6,99 inhouden wanneer je iets gedeeltelijk retour stuurt. Zoals al in de eerder genoemde artikelen wordt aangegeven moeten ze dit op de factuur vermelden en zelfs dan is het twijfelachtig of een rechter er in mee zal gaan. Er staat dat je voor 200 euro of meer moet bestellen voor gratis verzending, nou dat heeft hij gedaan. Nergens zie ik staan dat de verzendkosten alsnog in rekening worden gebracht bij een gedeeltelijke retour. Jij mag het logisch vinden, echter ken ik geen enkele webshop die op deze manier opereert. Gewoon het risico van het ondernemen dat er 'misbruik' van wordt gemaakt. Ik zou in ieder geval nooit meer wat bestellen bij deze toko.
Peter Kager (ICTRecht):

Hoewel het vervelend kan zijn voor de betreffende webwinkelier, zie ik juridisch geen enkel aanknopingspunt om € 24,- terug te betalen in plaats van € 30,-. De wet is namelijk heel duidelijk en stelt dat uitsluitend de kosten voor de retourzending voor rekening van de consument komen indien deze de koop wenst te ontbinden. Sterker nog, de wet stelt zelfs dat de webwinkelier verplicht is om eventuele verzendkosten voor de heenzending van het product ook te vergoeden.

Op het moment dat de winkelier korting op de verzendkosten geeft boven een X bedrag, dan is dat een bewuste keuze van de winkelier. Die neemt dan immers het risico dat de consument een deel van de bestelling retourneert en daarmee onder het X bedrag komt.

Syreetha Gielen (Gielen Juridisch Advies):

Ik ben van mening (in verband met extra beschermende regels voor consumenten) dat de webwinkel niet dan alsnog de verzendkosten in rekening mag brengen. Als er namelijk alsnog verzendkosten in rekening worden gebracht dan zou er mijn inziens extra kosten in rekening worden gebracht voor het herroepingsrecht. Had de consument namelijk geen gebruik gemaakt van zijn herroepingsrecht, dan werden er geen verzendkosten voor heenzending in rekening gebracht.

In mijn optiek is dit ook logisch. Als ik een bestelling doe van meerdere producten met een gewicht boven de 10 kg dan zijn verzendkosten hoger, dan wanneer ik onder de 10 kg zit. Stel mijn bestelling bedraagt 10,1 kg en ik retourneer 2 producten en ik zou dan maar € 6,95 hoeven te betalen dan krijg ik van de webwinkel ook niet het verschil tussen € 13,25 en € 6.95 terug.

Charlotte Meindersma (Charlotte’s Law & Fine Prints)

In de basis kan dat niet. Gratis was gratis en bij een retour moeten in principe ook de verzendkosten terugbetaald worden (tenzij er maar een deel retour gestuurd wordt). Dat deelretour is het probleem. Net zoals je wel eens een gratis sample kunt krijgen wanneer je voor een bepaald bedrag producten besteld of bij een bepaald product. Dan zou je hooguit kunnen zeggen dat ook de sample teruggestuurd moet worden als het geheel teruggestuurd wordt, maar niet als er een deel teruggestuurd wordt. Als de sample bij een bepaald product hoort, zou het teruggestuurd moeten worden wanneer het product teruggestuurd wordt. Het zou in elk geval mooi zijn om eens een uitspraak van de rechter over te krijgen. De wet zegt er niet echt iets over namelijk. Dan is vooral de vraag of je bijvoorbeeld in algemene voorwaarden op mag nemen dat bij een deelretour alsnog verzendkosten worden berekend of iets dergelijks.
toon volledige bericht

[ Voor 70% gewijzigd door NotSoSteady op 26-08-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
NotSoSteady schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:30:
[...]

Er staat nergens dat ze €6,99 inhouden wanneer je iets gedeeltelijk retour stuurt. Zoals al in de eerder genoemde artikelen wordt aangegeven moeten ze dit op de factuur vermelden en zelfs dan is het twijfelachtig of een rechter er in mee zal gaan. Er staat dat je voor 200 euro of meer moet bestellen voor gratis verzending, nou dat heeft hij gedaan. Nergens zie ik staan dat de verzendkosten alsnog in rekening worden gebracht bij een gedeeltelijke retour. Jij mag het logisch vinden, echter ken ik geen enkele webshop die op deze manier opereert. Gewoon het risico van het ondernemen dat er 'misbruik' van wordt gemaakt. Ik zou in ieder geval nooit meer wat bestellen bij deze toko.

[...]
Een hoog "ik vind" gehalte in je post. Dat jij geen webshop kent die zo opereert betekent niet dat het wettelijk niet correct gegaan is in deze situatie. Je quote een tekst waaruit nog steeds niet blijkt dat het hier niet goed gegaan is.

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgeteer op 26-08-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Gadgeteer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Een hoog "ik vind" gehalte in je post. Dat jij geen webshop kent die zo opereert betekent niet dat het wettelijk niet correct gegaan is in deze situatie. Je quote een tekst waaruit nog steeds niet blijkt dat het hier niet goed gegaan is.
Ik kom met juridische bronnen die zich duidelijk uitspreken, ondanks dat het een grijs gebied blijft zonder gerechtelijke uitspraak. Gelukkig weet jij je claim wel uitermate goed te onderbouwen. 'Het staat op de website, dus dan zal het wettelijk wel kloppen.' Er staat dat je gratis verzending krijgt bij een order vanaf €200. Helemaal nergens wordt aangegeven dat deze kosten alsnog in rekening worden gebracht wanneer je de bestelling gedeeltelijk terugstuurt. Over een hoog 'ik vind'-gehalte gesproken.

[ Voor 22% gewijzigd door NotSoSteady op 26-08-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
@NotSoSteady Wat denk je van het guidance document dat ik heb aangehaald? Wat de bron die jij aanhaalt beweert is daar moeilijk mee te verenigen, en de mening van de Europese Commissie vind ik toch zwaarder wegen dan die van die drie juristen. Alle drie gaan er klakkeloos vanuit dat je het recht hebt om een bestelling gedeeltelijk te retourneren, terwijl dat nergens uit blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Tom-Z schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:51:
@NotSoSteady Wat denk je van het guidance document dat ik heb aangehaald? Wat de bron die jij aanhaalt beweert is daar moeilijk mee te verenigen, en de mening van de Europese Commissie vind ik toch zwaarder wegen dan die van die drie juristen. Alle drie gaan er klakkeloos vanuit dat je het recht hebt om een bestelling gedeeltelijk te retourneren, terwijl dat nergens uit blijkt.
Maar waar staat dat hier in de wetgeving? Een webshop mag toch zelf weten of een klant een bestelling gedeeltelijk mag terugsturen. Dat geeft ze nog niet het recht om kosten in rekening te brengen die nergens staan aangegeven. Daar gaat het nou juist om in deze situatie. De webshop geeft nergens aan dat de verzendkosten worden ingehouden bij een gedeeltelijke retour.

[ Voor 22% gewijzigd door NotSoSteady op 26-08-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
NotSoSteady schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

Maar waar staat dat hier in de wetgeving? Een webshop mag toch zelf weten of een klant een bestelling gedeeltelijk mag terugsturen. Dat geeft ze nog niet het recht om kosten in rekening te brengen die nergens staan aangegeven. Daar gaat het nou juist om in deze situatie. De webshop geeft nergens aan dat de verzendkosten worden ingehouden bij een gedeeltelijke retour.
Waar in de voorwaarden van de webshop zie je staan dat TS wél recht heeft op het volledige bedrag?
Als het niet wettelijk geregeld is, en het ook niet in de voorwaarden staat, op grond waarvan zou TS dan het recht hebben om het volledige aankoopbedrag - zonder verrekening van de verzendkosten - terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Tom-Z schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Waar in de voorwaarden van de webshop zie je staan dat TS wél recht heeft op het volledige bedrag?
Als het niet wettelijk geregeld is, en het ook niet in de voorwaarden staat, op grond waarvan zou TS dan het recht hebben om het volledige aankoopbedrag - zonder verrekening van de verzendkosten - terug te krijgen?
Omdat er geen verzendkosten zijn: die zijn 0.
Verzending en verwerking € 0,00

[ Voor 5% gewijzigd door NotSoSteady op 26-08-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
NotSoSteady schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Dat argument snap ik niet. TS heeft géén wettelijk recht om slechts één product van de gehele bestelling terug te sturen; hij kan zich niet beroepen op de WKOA. Wat TS dus heeft gedaan is at random, geheel ongevraagd, een pakket met een product sturen naar de webshop. Waarom zou de webshop hem nu de volledige prijs van dat product (terug) moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Tom-Z schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Dat argument snap ik niet. TS heeft géén wettelijk recht om slechts één product van de gehele bestelling terug te sturen; hij kan zich niet beroepen op de WKOA. Wat TS dus heeft gedaan is at random, geheel ongevraagd, een pakket met een product sturen naar de webshop. Waarom zou de webshop hem nu de volledige prijs van dat product (terug) moeten betalen?
Dan had de webshop moeten aangeven dat de gehele bestelling terug moet en dat een gedeeltelijke retour niet wordt geaccepteerd. Het is een keuze van de webshop om dat te accepteren of niet.

En wettelijk?
This document is not legally binding and provides only guidance. The authoritative
interpretation of EU law remains within the sole remit of the Court of Justice (CJEU).
This document is not a formal interpretation of EU law, nor does it provide legal advice
on issues of national law.

[ Voor 26% gewijzigd door NotSoSteady op 26-08-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
NotSoSteady schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Dan had de webshop moeten aangeven dat de gehele bestelling terug moet en dat een gedeeltelijke retour niet wordt geaccepteerd. Het is een keuze van de webshop om dat te accepteren of niet.
Waar maak je uit op dat de webshop heeft "geaccepteerd" om het product retour te nemen tegen een volledige terugbetaling?
Het is juist de keuze van TS om het voorstel van de webshop voor een gedeeltelijke terugbetaling te accepteren of niet. Als hij niet akkoord gaat met dat voorstel, kan hij ofwel de rest van de bestelling ook retour sturen, óf de webshop vragen (uiteraard op zijn kosten) om het geretourneerde product weer zijn kant op te sturen.

Ik snap niet wat je bedoelt met dat stukje van de edit die je later hebt toegevoegd. Wat denk je dat er niet klopt aan de argumentatie in het document dat ik aanhaal?

[ Voor 9% gewijzigd door Tom-Z op 26-08-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
De webshop vraagt welke production uit de order ik wou retourneren. Daarna heb ik bevestigen gehad met document om bij de doos te doen met retour nummer en andere info.

Vanop de website, AV had ik eerder al gepost:
14 dagen retourrecht
<WebShop> hanteert een retourrecht van 14 dagen. Dit wil zeggen dat u 14 dagen bedenktijd heeft om definitief over te gaan tot aankoop van uw bestelling. Binnen deze 14 dagen mag u het gekochte product uitpakken en bekijken, maar zodra het product in gebruik is genomen maakt u de aankoop definitief en vervalt het retourrecht.
Uitbetaling
U ontvangt het volledige aankoopbedrag op uw bankrekening retour. Eventueel berekende verzendkosten worden ook uitbetaald. Restitutie van de verzendkosten geldt helaas niet wanneer u een deel van uw bestelling retourneert.
Retourkosten
De kosten voor retourzending van (een deel van) uw bestelling komen voor uw rekening. Vergeet dus niet uw retourzending voldoende te frankeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:27

DataGhost

iPL dev

Ik (!) vind (persoonlijk dus niet juridisch) dat de webshop in hun recht staat om alsnog de verzendkosten te berekenen en dat dat in principe een losstaand iets van de retourzending is. Je hebt dus inderdaad de 175 euro van het product teruggekregen en daarnaast is 6.95 in rekening gebracht voor de originele order. Die bedragen hebben ze intern al verrekend voor het terugbetalen. Prima. Echter staat er op hun factuur 0 euro verzendkosten dus wordt het eea onduidelijk en zit jij nu met facturen die bij elkaar niet kloppen.
Omdat 7 euro geen heel groot bedrag is en ik vind dat ze in hun recht staan, zou ik dat bedrag lekker vergeten. Je kan er heel juridisch over gaan doen maar dat gaat op geen enkele manier opwegen tegen de tijd die je erin steekt. Je had inderdaad beter de hele bestelling kunnen retourneren, zeker als je de overige producten niet echt nodig had. Hun actie heeft in ieder geval gewerkt want jij hebt ruim 30 euro meer bij ze besteed om 7 euro te besparen :+ Wat ik wel zou doen is ze terugmailen dat je de situatie begrijpt, het er misschien niet helemaal mee eens bent en dat ze op hun facturen in het vervolg geen 0 euro meer vermelden, maar 6,95 verzendkosten en -6,95 vanwege bestelwaarde, en dat eventueel in hun voorwaarden verduidelijken als het vervallen van een voorwaardelijke korting bij een gedeeltelijke retourzending. Ook zouden ze bij het doen van de aanvraag voor retourzending kunnen vermelden wat het retourbedrag gaat worden bij onbeschadigd retour. Dan is het voor iedereen een stuk duidelijker vooraf en had jij een extra keuzemoment gehad om de rest mee te sturen. Wie weet zijn ze vanwege dat advies zelfs nog bereid jou die 7 euro terug te betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 26-08-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:59
NotSoSteady schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

[...]
Wet koop op afstand zegt toch dat je 14 dagen hebt en dat daarna de koopovereenkomst pas definitief is? Want dan is het logisch en wettelijk ook ok wat er gebeurt. Binnen de 14 dagen wordt besloten om de bestelling aan te passen waarbij dus ook de originele koopovereenkomst aangepast wordt. En dan kunnen in 1e instantie de verzendkosten wel nul zijn, maar doordat de bestelling onder de 200 euro uitkomt krijg je de verzendkosten er bij.

Bij volledige retour was het anders geweest, want dan was de koopovereenkomst ontbonden en was het bedrag van de hele zending, inclusief evt. verzendkosten, terugbetaald.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
redwing schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Wet koop op afstand zegt toch dat je 14 dagen hebt en dat daarna de koopovereenkomst pas definitief is? Want dan is het logisch en wettelijk ook ok wat er gebeurt. Binnen de 14 dagen wordt besloten om de bestelling aan te passen waarbij dus ook de originele koopovereenkomst aangepast wordt. En dan kunnen in 1e instantie de verzendkosten wel nul zijn, maar doordat de bestelling onder de 200 euro uitkomt krijg je de verzendkosten er bij.

Bij volledige retour was het anders geweest, want dan was de koopovereenkomst ontbonden en was het bedrag van de hele zending, inclusief evt. verzendkosten, terugbetaald.
Dat zal wat zijn. 'Meneer het product in kwestie is helaas voor u 100 euro goedkoper geworden in de afgelopen 14 dagen dus dat gaan we even aanpassen op de factuur.' Zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

NotSoSteady schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Dat zal wat zijn. 'Meneer het product in kwestie is helaas voor u 100 euro goedkoper geworden in de afgelopen 14 dagen dus dat gaan we even aanpassen op de factuur.' Zo werkt het natuurlijk niet.
Zeer zeker wel, alleen de koper zal dit moeten initiëren.
Ik heb dit ooit meegemaakt met een Canon SLR camera, deze bestelde ik in een bepaalde week. Eén week later was de camera 200+ euro afgeprijsd. Ik heb hier de webshop op geattendeerd en zij suggereerden hierop om de koop op basis van de WKOA te ontbinden en een nieuwe bestelling te plaatsen.

Het lijkt mij overigens dat deze webshop heel duidelijk communiceert en niets raars doet. Zij stelt: bij orders boven de €200 vervallen de verzendkosten.
Men stelt dat de koop pas definitief wordt na 14 dagen.
TS stuurt een deel van zijn bestelling terug, hierdoor is de order < €200.
Gevolg, zie eerste punt, verzendkosten vervallen niet meer.
....but IANAL

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:59
[...]

Er verandert in dit geval alleen helemaal niets aan de voorwaarden of prijzen van de overeenkomst. In de overeenkomst staat nl. duidelijk dat bij een bedrag boven de 200 euro de verzendkosten vervallen. In dit geval wordt een gedeelte geretourneerd en komt het bedrag onder de 200 euro. Volgens de oorspronkelijke voorwaarden vervallen de verzendkosten dan niet.

Dit is precies hoe ik altijd de wet koop op afstand begrepen heb, maar ook IANAL ;)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dimens
NotSoSteady schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:30:
[...]

Peter Kager (ICTRecht):

Hoewel het vervelend kan zijn voor de betreffende webwinkelier, zie ik juridisch geen enkel aanknopingspunt om € 24,- terug te betalen in plaats van € 30,-. De wet is namelijk heel duidelijk en stelt dat uitsluitend de kosten voor de retourzending voor rekening van de consument komen indien deze de koop wenst te ontbinden. Sterker nog, de wet stelt zelfs dat de webwinkelier verplicht is om eventuele verzendkosten voor de heenzending van het product ook te vergoeden.
Dat stelt de wet niet. De wet stelt:

De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.

Art. 6:230r lid 1 BW

De wet stelt ook:

Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug of overhandigt deze aan de handelaar of aan een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaken in ontvangst te nemen.

Art. 6:230s lid 1 BW

Het ontbinden van een overeenkomst doe je immers - zoals de naam al zegt - op de overeenkomst en niet op zaken. De handelaar zou dus kunnen eisen dat de consument alle ontvangen zaken retourneert en niet slechts een deel. Maar dat is voor beide partijen onwenselijk. Dus gaan handelaar en consument een nieuwe overeenkomst aan voor de zaken die de consument wenst te behouden. Als de consument en de handelaar geen andere voorwaarden voor de nieuwe overeenkomst bespreken, moet gekeken worden naar welke voorwaarden gelden.

In dit geval zijn de voorwaarden voor de onlangs ontbonden overeenkomst het meest voor de hand liggend. Die voorwaarden zijn voor de TS duidelijk genoeg gebleken.
Syreetha Gielen (Gielen Juridisch Advies):

Ik ben van mening (in verband met extra beschermende regels voor consumenten) dat de webwinkel niet dan alsnog de verzendkosten in rekening mag brengen. Als er namelijk alsnog verzendkosten in rekening worden gebracht dan zou er mijn inziens extra kosten in rekening worden gebracht voor het herroepingsrecht. Had de consument namelijk geen gebruik gemaakt van zijn herroepingsrecht, dan werden er geen verzendkosten voor heenzending in rekening gebracht.
Best kwalijk dat een juridisch adviseur zo’n drogreden gebruikt. Als tegenargument kun je dan simpelweg stellen: had de consument de zaak die hij heeft herroepen in eerste instantie al niet niet besteld, dan werden de verzendkosten voor de andere zaken ook in rekening gebracht.
Flauw hoor; jezelf een schouderklopje geven omdat je de mening van juristen als “juridisch” bron aanhaalt, maar de leidraad afkomstig van het Europees Parlement zo afdoet. Volgens mij besef je niet wat de leidraad is en wat voor juridische waarde dit heeft. De juridische waarde van enkele juristenmeningen kan zich er niet mee vergelijken.

• Gadgeteer
NotSoSteady schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Ik kom met juridische bronnen die zich duidelijk uitspreken, ondanks dat het een grijs gebied blijft zonder gerechtelijke uitspraak. Gelukkig weet jij je claim wel uitermate goed te onderbouwen. 'Het staat op de website, dus dan zal het wettelijk wel kloppen.' Er staat dat je gratis verzending krijgt bij een order vanaf €200. Helemaal nergens wordt aangegeven dat deze kosten alsnog in rekening worden gebracht wanneer je de bestelling gedeeltelijk terugstuurt. Over een hoog 'ik vind'-gehalte gesproken.
Ik geef nergens aan dat ik gelijk heb. Ik geef aan dat ik het wel duidelijk vind en dat ik er begrip voor heb dat de winkel deze kosten in rekening brengt.
Verder geef ik aan dat jouw post ook enkel meningen bevat van mensen waarbij wordt aangegeven dat dit zonder uitspraak niet als harde waarheid gezien moet worden.

• stylezzz
  • Laatst online: 18:56
[...]

Exact... Of andersom. Je koopt op de laatste dag een artikel in de aanbieding. De week erop is de prijs 100 euro omhoog, en krijg je ineens de verzendkosten terug. ;)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:16
Echt weer een Tweakers topic waarbij de hele juridische boekenkast leeggetrokken wordt om en non-issue aan te kaarten.

Laten we vanaf nu allemaal een 55 inch flatscreen TV bestellen (bij een shop met gratis retour) als we een HDMI kabel nodig hebben. Stel je voor dat er gratis verzending is vanaf 500 euro, dan is het financieel natuurlijk helemaal top om die TV gewoon retour te doen zodat we gratis verzending hebben.

Ik heb absoluut geen juridische kennis (buiten een paar uur (internationaal)strafrecht op het KIM. Maar het mag toch duidelijk zijn dat die 200 euro minimale order een incentief is om voor 200 euro te kopen. Of het nou grijs, Zwart of wit is volgens de wet hoopte ik stiekem dat we konden voorzien dat het redelijk is dat er alsnog betaald moet worden voor de verzendkosten als de prijs onder de 200 euro komt na retour.
Mijn gedachte is dat deze vraag totaal irrelevant is, en dat niemand daar een normaal antwoord op kan geven met de informatie die er nu is gegeven. De vraag is meer of je voor 6,95 euro in deze je gelijk wilt halen...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-05 20:13
De koop is toch pas aan het eind rond en niet halverwege het traject? D.w.z. na leveren en goed bevonden door klant. In dit geval was dus de order aan het eind van het traject onder de €200, dus dan verzendkosten. Wat er tussendoor gebeurt is eigenlijk niet relevant (verkeerd geleverd product, beschadigd product, niet gewenst product).

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:25

HugoBoss1985

Xenotech

Rene schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:26:
Echt weer een Tweakers topic waarbij de hele juridische boekenkast leeggetrokken wordt om en non-issue aan te kaarten.

Laten we vanaf nu allemaal een 55 inch flatscreen TV bestellen (bij een shop met gratis retour) als we een HDMI kabel nodig hebben. Stel je voor dat er gratis verzending is vanaf 500 euro, dan is het financieel natuurlijk helemaal top om die TV gewoon retour te doen zodat we gratis verzending hebben.

Ik heb absoluut geen juridische kennis (buiten een paar uur (internationaal)strafrecht op het KIM. Maar het mag toch duidelijk zijn dat die 200 euro minimale order een incentief is om voor 200 euro te kopen. Of het nou grijs, Zwart of wit is volgens de wet hoopte ik stiekem dat we konden voorzien dat het redelijk is dat er alsnog betaald moet worden voor de verzendkosten als de prijs onder de 200 euro komt na retour.

[...]

Mijn gedachte is dat deze vraag totaal irrelevant is, en dat niemand daar een normaal antwoord op kan geven met de informatie die er nu is gegeven. De vraag is meer of je voor 6,95 euro in deze je gelijk wilt halen...
toon volledige bericht
Ik zou het de webshop van harte gunnen.
We mogen met zijn allen blij zijn dat we dit soort rechten hebben, maar er wordt (naar mijn mening) teveel gebruik en misbruik van gemaakt.
De ondernemer maakt zowieso al verlies op een opgemaakt/gebruikt product, plus de verzendkosten.
En dan moet de ondernemer ook nog voor het retour zenden op gaan draaien? 8)7

Ik vind dit soort topics dus ook echt nergens over gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-08-2020 12:50 ]

• stylezzz
  • Laatst online: 18:56
il-Principe schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:43:
De koop is toch pas aan het eind rond en niet halverwege het traject? D.w.z. na leveren en goed bevonden door klant. In dit geval was dus de order aan het eind van het traject onder de €200, dus dan verzendkosten. Wat er tussendoor gebeurt is eigenlijk niet relevant (verkeerd geleverd product, beschadigd product, niet gewenst product).
Totdat er ergens een prijsfout op een webshop staat. Dan is de overeenkomst ineens bindend vanaf het moment dat er op de bestelknop geramd word......

Met hierboven.... Waar hebben we het nou over?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Dimens schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:56:
[...]

Dat stelt de wet niet. De wet stelt:

De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.

Art. 6:230r lid 1 BW

De wet stelt ook:

Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug of overhandigt deze aan de handelaar of aan een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaken in ontvangst te nemen.

Art. 6:230s lid 1 BW

Het ontbinden van een overeenkomst doe je immers - zoals de naam al zegt - op de overeenkomst en niet op zaken. De handelaar zou dus kunnen eisen dat de consument alle ontvangen zaken retourneert en niet slechts een deel. Maar dat is voor beide partijen onwenselijk. Dus gaan handelaar en consument een nieuwe overeenkomst aan voor de zaken die de consument wenst te behouden. Als de consument en de handelaar geen andere voorwaarden voor de nieuwe overeenkomst bespreken, moet gekeken worden naar welke voorwaarden gelden.

In dit geval zijn de voorwaarden voor de onlangs ontbonden overeenkomst het meest voor de hand liggend. Die voorwaarden zijn voor de TS duidelijk genoeg gebleken.
toon volledige bericht
Als je deze redenatie volgt, dan kom je toch uit op een order <200 euro = verzendkosten? De standaard voorwaarden van de webwinkel zoals bekend bij koper en verkoper lijkt mij dan logischer dan aan de voorgaande, ontbonden order vasthouden. Want de wetsartikelen spreken niet over deelovereenkomsten voor achtergebleven artikelen. Ga je uit van vervallen oude order en nieuwe order met oude artikelen minus het dure product, dan voldoet die nieuwe order niet meer aan de voorgaande criteria. Anders kan je bijvoorbeeld een deal sluiten voor 5 TV's en er 4 terugsturen en dan verwachten dat je een onderhandelde bulkkorting houdt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dimens
Señor Sjon schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Als je deze redenatie volgt, dan kom je toch uit op een order <200 euro = verzendkosten? De standaard voorwaarden van de webwinkel zoals bekend bij koper en verkoper lijkt mij dan logischer dan aan de voorgaande, ontbonden order vasthouden. Want de wetsartikelen spreken niet over deelovereenkomsten voor achtergebleven artikelen. Ga je uit van vervallen oude order en nieuwe order met oude artikelen minus het dure product, dan voldoet die nieuwe order niet meer aan de voorgaande criteria.
Klopt! Dat is inderdaad wat ik zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
il-Principe schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:43:
De koop is toch pas aan het eind rond en niet halverwege het traject?
Nee, zo werkt het niet. De wet spreekt niet van een 'afgeronde koop'.
Pagina: 1