Introductie
Het leek mij leuk om een topic aan te maken met hierin de beste films aller tijden zodat we hier over kunnen discussiëren. Ben je het eens met de lijst, waarom is een film juist zo goed, wellicht ben je het totaal niet eens met een film in de lijst en heb je zelf een eigen toevoeging.:fill(white):strip_exif()/f/image/aPJ1AsQDNCBjHxD3b33L6ydz.png?f=user_large)
Geschiedenis
In 2015 heeft een Reddit user een lijst gemaakt met daarop de beste films aller tijden op basis van IMDB (User/Critic Average), Rotten Tomatoes (Tomatometer, Critic Average, Audience Score, User Average), Metacritic (Critic Average, User Average) and Letterboxd (User Average).Deze waarderingen zijn toen samengevoegd en er is een gewogen gemiddelde toegepast. Bepaalde films zijn verwijderd (bijv. films met minder dan 25.000 ratings op IMDb). En ook zijn films die in de afgelopen 3 jaar uit zijn gekomen minder naar voren geschoven.
De eerste variant van deze lijst is hier te vinden.
Een maand later is er een update gekomen waarbij ook diverse lijsten van critici meegenomen zijn. Staat een film in 22 lijsten dan wordt 0.22 toegevoegd aan hun overall score. Enkele lijsten:
• “They Shoot Pictures, Don't They?”
• “1001 Movies You Must See Before You Die”
• “AFI's 100 years...100 movies”
• “Roger Ebert: The Great movies”
• “Empire 500”
• “The Criterion Collection”
Bovenstaande update geeft ook meer inzicht in het algoritme welke bepaald welke films meegenomen worden en hoe hoog deze eindigen.
2020 editie
Afgelopen jaar heeft de desbetreffende gebruiker een 2020 update gemaakt van de lijst. Ditmaal zijn onder andere ook iCheckmovies en Letterboxd meegenomen naast de bestaande bronnen. De meest actuele versie is hieronder te vinden:Letterboxd
IMDb
iCheckMovies
Google Spreadsheet
Samenvattend
Er is een filmlijst die ratings van diverse critici lijsten pakt evenals bronnen als IMDb, Letterboxd, Rotten Tomatoes, Metacritic, iCheckMovies en TMDb om zo uit te komen tot de 1001 beste films allertijden.De originele post uit 2015 is hier te vinden, informatie over het algoritme hier, en hier de meest recente versie.
Legaal kijken
Ik heb voor het gemak een overzicht gemaakt welke van deze 1001 films te bekijken zijn via de bekende streamingsdiensten:Netflix
Disney+
Amazon Prime Video
Voor de puristen
Een overzicht van welke van deze films beschikbaar zijn in 4K formaat met o.a. toppers als Psycho en 2001: A Space OdysseyAanvullingen sinds de originele post
De originele lijst met 1001 films is uitgegeven in april 2020. Sindsdien zijn er natuurlijk verschuivingen geweest. Deze hou ik bij in deze lijst. Er zijn nu in iets meer dan een jaar tijd 25 films bijgekomen.Populariteit
Daarnaast heb ik een variant gemaakt op deze lijst die bekijkt welke films populair (geweest) zijn op basis van IMDb, Rotten Tomatoes en 3000 films uit de Box Office Mojo (ticketverkopen en opbrengsten). Zie meer informatie en de lijst hier.Afsluitend
Discussieer mee. Ben je het eens met deze lijst of juist niet? Welke film staat te hoog / te laag / onterecht in de lijst? Waarom is een bepaalde film zo goed of waarom juist niet? Welke is jouw favoriet of welke heeft veel in je los gemaakt en waarom?Let op! Ik heb zelf deze lijst niet gemaakt en ik ken de desbetreffende persoon die deze lijst gemaakt heeft ook niet persoonlijk. Dit is geen gesponsord bericht of promotie bericht of dergelijke.
[ Voor 19% gewijzigd door robcoenen op 06-05-2021 14:41 . Reden: Lijst geupdate op 06-05-2021 ]