Acties:
  • +9 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Introductie

Het leek mij leuk om een topic aan te maken met hierin de beste films aller tijden zodat we hier over kunnen discussiëren. Ben je het eens met de lijst, waarom is een film juist zo goed, wellicht ben je het totaal niet eens met een film in de lijst en heb je zelf een eigen toevoeging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r87VoX7DpoX4gxxUzD7YK1epT_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aPJ1AsQDNCBjHxD3b33L6ydz.png?f=user_large

Geschiedenis

In 2015 heeft een Reddit user een lijst gemaakt met daarop de beste films aller tijden op basis van IMDB (User/Critic Average), Rotten Tomatoes (Tomatometer, Critic Average, Audience Score, User Average), Metacritic (Critic Average, User Average) and Letterboxd (User Average).

Deze waarderingen zijn toen samengevoegd en er is een gewogen gemiddelde toegepast. Bepaalde films zijn verwijderd (bijv. films met minder dan 25.000 ratings op IMDb). En ook zijn films die in de afgelopen 3 jaar uit zijn gekomen minder naar voren geschoven.

De eerste variant van deze lijst is hier te vinden.

Een maand later is er een update gekomen waarbij ook diverse lijsten van critici meegenomen zijn. Staat een film in 22 lijsten dan wordt 0.22 toegevoegd aan hun overall score. Enkele lijsten:

• “They Shoot Pictures, Don't They?”
• “1001 Movies You Must See Before You Die”
• “AFI's 100 years...100 movies”
• “Roger Ebert: The Great movies”
• “Empire 500”
• “The Criterion Collection”

Bovenstaande update geeft ook meer inzicht in het algoritme welke bepaald welke films meegenomen worden en hoe hoog deze eindigen.

2020 editie

Afgelopen jaar heeft de desbetreffende gebruiker een 2020 update gemaakt van de lijst. Ditmaal zijn onder andere ook iCheckmovies en Letterboxd meegenomen naast de bestaande bronnen. De meest actuele versie is hieronder te vinden:

Letterboxd
IMDb
iCheckMovies
Google Spreadsheet

Samenvattend

Er is een filmlijst die ratings van diverse critici lijsten pakt evenals bronnen als IMDb, Letterboxd, Rotten Tomatoes, Metacritic, iCheckMovies en TMDb om zo uit te komen tot de 1001 beste films allertijden.

De originele post uit 2015 is hier te vinden, informatie over het algoritme hier, en hier de meest recente versie.

Legaal kijken

Ik heb voor het gemak een overzicht gemaakt welke van deze 1001 films te bekijken zijn via de bekende streamingsdiensten:

Netflix
Disney+
Amazon Prime Video

Voor de puristen

Een overzicht van welke van deze films beschikbaar zijn in 4K formaat met o.a. toppers als Psycho en 2001: A Space Odyssey

Aanvullingen sinds de originele post

De originele lijst met 1001 films is uitgegeven in april 2020. Sindsdien zijn er natuurlijk verschuivingen geweest. Deze hou ik bij in deze lijst. Er zijn nu in iets meer dan een jaar tijd 25 films bijgekomen.

Populariteit

Daarnaast heb ik een variant gemaakt op deze lijst die bekijkt welke films populair (geweest) zijn op basis van IMDb, Rotten Tomatoes en 3000 films uit de Box Office Mojo (ticketverkopen en opbrengsten). Zie meer informatie en de lijst hier.

Afsluitend

Discussieer mee. Ben je het eens met deze lijst of juist niet? Welke film staat te hoog / te laag / onterecht in de lijst? Waarom is een bepaalde film zo goed of waarom juist niet? Welke is jouw favoriet of welke heeft veel in je los gemaakt en waarom?

Let op! Ik heb zelf deze lijst niet gemaakt en ik ken de desbetreffende persoon die deze lijst gemaakt heeft ook niet persoonlijk. Dit is geen gesponsord bericht of promotie bericht of dergelijke.

[ Voor 19% gewijzigd door robcoenen op 06-05-2021 14:41 . Reden: Lijst geupdate op 06-05-2021 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 16:51
Interessant! Wel kloppen je onderstaande 2 linkjes niet.
Netflix linkt naar prime en prime linkt naar netflix :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Renzzie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:56:
Interessant! Wel kloppen je onderstaande 2 linkjes niet.
Netflix linkt naar prime en prime linkt naar netflix :+
Aangepast. Iets te enthousiast. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:11
Ik heb even de Netflix lijst geplukt, dank daarvoor

**laat maar niet goed gekeken :/ **

[ Voor 78% gewijzigd door smurfinmark op 25-08-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
Ik moest gniffelen dat Parasite hoger staat dan Lord of the Rings in de 2020 update. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
Mocht overigens iemand het leuk vinden om te spelen met statistieken (bijv. in welk decennia kwamen de beste horrorfilms uit, welke speelduur komt het vaakst voor, welke regisseur komt veelvuldig terug etc.) en grafiekjes etc. te maken dan heb ik hier ook nog de .CSV beschikbaar en een Excel bestand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0FMHagu6babzKfAfe6dW5VcQmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/acyo3ZrU6i7knkr0htUmRYzA.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door robcoenen op 25-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31

talin

ES-MA

robcoenen schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:45:
[
Discussieer mee. Ben je het eens met deze lijst of juist niet?
mijn mening:
- in de lijst staan de beste 1001 films maar niet in de juiste volgorde:
alle Toy story's beter dan Forrest Gump dan wel The breakfast club, Goldfinger, Stalag 17, The green mile, Airplane, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri??

en kijk eens waar 1917 staat...

ja ik snap hoe de ratings tot stand komen daar zitten mensen die tijd hebben om de films die ze gezien hebben netjes te voorzien van hun rating maar ik zou wel eens een top 100 van alle filmrecensenten, mensen die voor hun werk films bekritiseren en niet door Henkie achter zn pc die The good the bad and the ugly 2 sterren geeft omdat ie zo lang duurt.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robcoenen
talin schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 00:18:
[...]
maar ik zou wel eens een top 100 van alle filmrecensenten, mensen die voor hun werk films bekritiseren en niet door Henkie achter zn pc die The good the bad and the ugly 2 sterren geeft omdat ie zo lang duurt.
Speciaal voor jou ;-)
In deze variant is enkel uitgegaan van critici en niet van regulier publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, over smaak valt niet te twisten, over lijstjes wel :P

Wat mij verbaast is dat er toch nog aardig wat niet-westerse films in zitten. Ik ben gewend dat dit soort lijstjes 99% Amerikaans zijn, en de andere procent is voor de rest van de wereld, maar deze lijst heeft er weinig last van.

Al die oude, echt klassieke films vind ik wel altijd wel wat lastig, ik heb bijvoorbeeld Breathless wel eens gekeken, maar het is voor mij zo moeilijk om in die film te komen omdat het acteerwerk en de screenplay zo anders zijn. Vanaf ergens in de jaren 70 wordt dat wel anders. Dus tja, dan moet je echt naar de films kijken als dat ze heel bijzonder waren voor die tijd, maarja, ik weet weer niks van die tijd :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
Maar waar wil je over discussiëren? Inhoudelijk over de films? Over de positie van films? Over het waarderen zelf? Over het verschil tussen critici en Henkie? Waarom Henkie zijn mening minder telt dan die van de filmsnob?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wat ik ook wel fijn zou vinden is een lijst van de films die niet op de in NL beschikbare streaming diensten te vinden zijn.

Nu ga ik eerst door de lijst bij Netflix, Prime en Disney, vind hem niet en herhaal het nog voor de zekerheid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 09:52
De Top 1000 volgens de users van MovieMeter.nl:
https://www.moviemeter.nl/forum/18/15683
Editie 2019 was dat

De Top 250 op moviemeter.nl op basis van stemgemiddelde:
https://www.moviemeter.nl/list

De Top 100 over 2019 op moviemeter.nl op basis van ingestuurde stemlijstjes:
https://www.moviemeter.nl/list/top2019

Voor de lijstjesliefhebbers ;)
PWM schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:00:
Wat ik ook wel fijn zou vinden is een lijst van de films die niet op de in NL beschikbare streaming diensten te vinden zijn.

Nu ga ik eerst door de lijst bij Netflix, Prime en Disney, vind hem niet en herhaal het nog voor de zekerheid :p
Op moviemeter.nl kun je bij elke film zien of en waar ze on-demand of via streaming te zien zijn. https://www.moviemeter.nl/filmoverzicht

[ Voor 40% gewijzigd door horizon1978 op 26-08-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
PWM schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:00:

Gewoon de film intypen op JustWatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
Droefsnoet schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 01:40:
Maar waar wil je over discussiëren? Inhoudelijk over de films? Over de positie van films? Over het waarderen zelf? Over het verschil tussen critici en Henkie? Waarom Henkie zijn mening minder telt dan die van de filmsnob?
Vooral de inhoud van de lijst en niet de totstandkoming hier van. Dus of je het eens bent met de lijst of juist niet. Welke films missen of mogen verdwijnen van de lijst en waarom is een bepaalde film zo goed?

Vooruitstrevend voor zijn tijd? Super acteerwerk? Een ongekende spanningsopbouw? Mogelijk een grafisch pareltje? etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
statistiek gezien zal t ongetwijfeld hier op uit komen!

Ik ben toch eerlijk ik zie een meesterwerk als the shawshank redemption toch op 1 staan! ook een good Will Hunting staat bij mij toch wel een stuk hoger dan de 237 waar die in deze lijst staat!

en weet je ... gevoel is alles bij een film een film heeft het of hij heeft het niet, ik acht dan toch altijd nog meer waarde aan een What's Eating Gilbert Grape dan een godfather! en de reden daarvoor de geweldige prestaties van beide nog een heel jonge Leonardo ( die hier gewoon een oscar voor had mogen krijgen ) en een Johny die totaal uit zijn comfortzone acteerd!!! En gewoon bijna een briljante film met een heel a typisch plot afleverd! Een plot waarvan je zegt het kon ons ook zijn overkomen zeg maar!!!

Leuk zo'n lijst ... maar wat dat betreft over smaak valt niet te twisten ... en zo'n lijst is toch persoonlijk

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
BJBoes schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:36:
en weet je ... gevoel is alles bij een film een film heeft het of hij heeft het niet, ik acht dan toch altijd nog meer waarde aan een What's Eating Gilbert Grape dan een godfather! en de reden daarvoor de geweldige prestaties van beide nog een heel jonge Leonardo ( die hier gewoon een oscar voor had mogen krijgen ) en een Johny die totaal uit zijn comfortzone acteerd!!! En gewoon bijna een briljante film met een heel a typisch plot afleverd! Een plot waarvan je zegt het kon ons ook zijn overkomen zeg maar!!!
Dank voor je input :)
BJBoes schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:36:
Leuk zo'n lijst ... maar wat dat betreft over smaak valt niet te twisten ... en zo'n lijst is toch persoonlijk
En dat is dan ook de crux van iedere lijst. Iedereen heeft een eigen mening, iedereen heeft een eigen smaak en iedereen heeft eigen voorkeuren. Ik post deze lijst ook zeker niet met de bedoeling van DIT IS HET BESTE EN HIER MOETEN WE HET MEE DOEN, maar met de intentie, hier nog een lijst gebaseerd op x criteria, zijn jullie het er mee eens of niet en de onderbouwing hierachter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
@robcoenen hmm precies

nogmaals op statestieken zou dit absoluut "de lijst" zijn. maar een groot deel word gewoon niet meegenomen denk ik! Je hebt ook niche films die over verloop zijn eigen cult beweging krijgt en dan als nog groots word ( neem een blade runner ) of films zoals mijn eerder genoemde optie What's Eating Gilbert Grape welke gewoon door een veel minder breed publiek bekeken word!

welke criteria ontbreken er dan nog, moet inderdaad de prestatie van acteurs meegenomen worden? of de setting? misschien zelfs het genre?( heet 1 heeft nu eenmaal een hogere kijk dicht heid dan het andere! )

Ik vind het nogal wat om een lijst als deze in elkaar te zetten op deze manier. kijk een top1000 op basis van muziek is al een ding, maar op film??!! vind ik een moeilijke, statistisch gezien .... ja zal de lijst ongetwijfeld kloppen, maar welke waarde je er aan moet hechten?? ik weet het niet, mijn gevoel zegt dat er dan toch op meer criteria moet worden beoordeeld!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lastig dit. Voor mij zijn vaak de films die door critics afwisselend met extreem lage en extreem hoge scores worden beoordeeld (bijvoorbeeld een JoJo Rabbit, films met moeilijke boodschappen of satire die niet iedereen waardeert) de films die in mijn favorietenlijst staan. Die komen met deze werkwijze dan niet in de toplijst te staan.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 26-08-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:44
Als dit inderdaad de 1001 beste films aller tijden zijn, dan mis ik daarin persoonlijk behoorlijk wat films: Even een paar voorbeelden:

21 Grams (2003)
Calvary (2014)
Gone Baby Gone (2007)
Kapringen (A Hijacking) (2012)
The Guard (2011)
Victoria (2015)

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik ben zelf altijd geneigd om te zeggen: waarom altijd die oude films...

Begrijp me niet verkeerd, ik heb genoten van een hoop films in de lijst inclusief de klassiekers maar als je de lijst opnieuw gaat bekijken in 2020 en Joker staat maar op 820 sla je echt de plank mis.

Als je ziet hoeveel stof die film heeft doen opwaaien en wat voor enorm sterke/angstaanjagende/realistische boodschap er in die film zit had die echt wel hoger moeten staan.

Wat ik bedoel is je maakt de lijst opnieuw in 2020 dus dat een film in 1972 geweldig was en revolutionair betekend niet dat hij uit sentiment altijd maar hoger moet staan dan een film die veel impact had een jaar geleden...

Maar goed dat is mijn mening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 13:25

eagle00789

Est. November 2005

De films van The Godfather kunnen mijns insziens nooit op deze 1001 top films lijst komen.
Als er nu een 1001 flop films lijst zou zijn, dan zou de godfather trilogie hier op 1 staan.
Voor mij een zeer waardeloze lijst waar ik het in het geheel niet mee eens ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

In tegenstelling tot de reacties hierboven vind ik dit juist een leuk initiatief! Er zijn zoveel goede films die ook 60-70 jaar na dato nog steeds een feest zijn om te kijken. Dankzij dit soort lijstjes o.a. North by Northwest (1959) gekeken en vond het een gave film! Beter dan die moderne "Marvel" uitmelkerij van tegenwoordig bijvoorbeeld.
Smaken verschillen, maar films die massaal hoog gewaardeerd zijn zijn toch vaak echt wel de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:26:
In tegenstelling tot de reacties hierboven vind ik dit juist een leuk initiatief!
Jammer dat de lijst inderdaad niet al te positief wordt ontvangen hier want hoe je het ook wendt of keert; een lijst zal altijd persoonlijk zijn en er zal nooit een globale lijst zijn waar iedereen zich 100% mee kan/wil identificeren.

Juist daarom vind ik het leuk om te horen of mensen het eens zijn met de lijst, welke films ze waarderen of juist niet en welke ze evt. nog missen.

Overigens ben ik ook laatst aan de Hitchcock films begonnen en wat had ik een spijt dat ik bijv. Rear Window en Psycho niet eerder gezien had. North by the Northwest moet ik nog kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door robcoenen op 26-08-2020 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrndV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-08-2024
robcoenen schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Jammer dat de lijst inderdaad niet al te positief wordt ontvangen hier want hoe je het ook wendt of keert; een lijst zal altijd persoonlijk zijn en er zal nooit een globale lijst zijn waar iedereen zich 100% mee kan/wil identificeren.

Juist daarom vind ik het leuk om te horen of mensen het eens zijn met de lijst, welke films ze waarderen of juist niet en welke ze evt. nog missen.
Ik zal je lijst iig gebruiken om wat films na te gaan die ik nog eens bij filmavondje met de vriendin aan wil gooien, dus het is zeer gewaardeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 13:55
Interessant dat er vrij veel oude films in staan. Ben benieuwd hoeveel invloed nostalgie heeft op ratings, of dat de mensen die het meest stemmen een bepaalde leeftijdgroep zijn (net zoals de Top2000).

Of het zijn daadwerkelijk gewoon de beste films in alle opzichten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Basekid schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:25:
Interessant dat er vrij veel oude films in staan. Ben benieuwd hoeveel invloed nostalgie heeft op ratings, of dat de mensen die het meest stemmen een bepaalde leeftijdgroep zijn (net zoals de Top2000).

Of het zijn daadwerkelijk gewoon de beste films in alle opzichten :+
Ik denk inderdaad dat nostalgie invloed heeft op de waardering voor films van vroeger maar soms ook doorbrekende technieken of films die (ver) voor hun tijd waren.

Leuk statistiekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmr7135vO04eL9v9-FKILgCPN1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9qrBBXUk8Q7I6rCxY4NJo3t9.png?f=user_large

1910s - 1
1920s - 28
1930s - 38
1940s - 58
1950s - 95
1960s - 120
1970s - 105
1980s - 106
1990s - 126
2000s - 144
2010s - 180

[ Voor 23% gewijzigd door robcoenen op 26-08-2020 15:37 . Reden: Afbeelding kleiner gemaakt ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:55
Let op, onderstaand is een mening en niet gebaseert op feiten. De schrijver is niet gehinderd door enige kennis van zaken/geschiedernis

Jemig wat staat er veel ouwe meuk in. Ik merk aan mezelf dat ik niet eens de moeite neem om een film voor 1980 op te starten. Ik merk dat ik me enorm ga ergeren aan de imho primitieve effecten. Ik vind het dan heel moeilijk om door de "nostalgie" het verhaal of andere zaken in een film te waarderen. Hoewel ik een film als shawshank redemption helemaal gaaf vind, heb ik bijvoorbeeld met enorm veel moeite Godfather gekeken. Zelfde geldt voor de eerste 3 star wars films (4, 5, 6.) terwijl het genre me enorm aanspreekt. Het zal mijn leeftijd zijn dat ik toch meer getrokken wordt naar films die nieuwer zijn of er beter uitzien. O-)

Uiteraard kan ik begrijpen dat bepaalde films bovenin zo'n lijst horen, maar zo'n lijst benadrukt ook dat er heel veel verschillende soorten kijkers zijn. De ene keer heb ik zin in een goed verhaal, de andere keer "dom schiet'n". Films als spirited away zou ik nooit kijken vanwege de animatiestijl, terwijl ik Toy Story weer echt geweldig vind. Schindler's list was het verhaal erg goed in beeld gebracht, maar ik vond hem weer lastig te kijken omdat hij in't zwart-wit was.

Misschien ben ik gewoon verwend met de grafische kwaliteit van de films van de afgelopen jaren, ondanks dat ze qua verhaal niet allemaal heel geweldig waren (i'm looking at you, batman vs superman) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Supermuskusrat schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:15:
Let op, onderstaand is een mening en niet gebaseert op feiten. De schrijver is niet gehinderd door enige kennis van zaken/geschiedernis

Jemig wat staat er veel ouwe meuk in. Ik merk aan mezelf dat ik niet eens de moeite neem om een film voor 1980 op te starten. Ik merk dat ik me enorm ga ergeren aan de imho primitieve effecten. Ik vind het dan heel moeilijk om door de "nostalgie" het verhaal of andere zaken in een film te waarderen. Hoewel ik een film als shawshank redemption helemaal gaaf vind, heb ik bijvoorbeeld met enorm veel moeite Godfather gekeken. Zelfde geldt voor de eerste 3 star wars films (4, 5, 6.) terwijl het genre me enorm aanspreekt. Het zal mijn leeftijd zijn dat ik toch meer getrokken wordt naar films die nieuwer zijn of er beter uitzien. O-)

Uiteraard kan ik begrijpen dat bepaalde films bovenin zo'n lijst horen, maar zo'n lijst benadrukt ook dat er heel veel verschillende soorten kijkers zijn. De ene keer heb ik zin in een goed verhaal, de andere keer "dom schiet'n". Films als spirited away zou ik nooit kijken vanwege de animatiestijl, terwijl ik Toy Story weer echt geweldig vind. Schindler's list was het verhaal erg goed in beeld gebracht, maar ik vond hem weer lastig te kijken omdat hij in't zwart-wit was.

Misschien ben ik gewoon verwend met de grafische kwaliteit van de films van de afgelopen jaren, ondanks dat ze qua verhaal niet allemaal heel geweldig waren (i'm looking at you, batman vs superman) 8)7
toon volledige bericht
Effecten zijn inderdaad een persoonlijke voorkeur, ik heb echt veel liever practical effects, zelfs als dat er iets fake uitziet, want veel CGI-effects zien er voor mij gewoon erg lelijk en fake uit. Ook is het voor acteurs heel wat moeilijker om zich in te leven. "Doe alsof je aan de rand van een afgrond staat" is heel wat anders dan daadwerkelijk aan de rand van een afgrond staan, zelfs voor de beste acteur.

Wat ook helpt is dat je met practical effects creatiever moet zijn qua hoe je iets filmt, als je alles in elkaar tovert met de computer is het filmen makkelijker, en ik heb het idee dat men dan nogal eens lui wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:55
RobinHood schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Effecten zijn inderdaad een persoonlijke voorkeur, ik heb echt veel liever practical effects, zelfs als dat er iets fake uitziet, want veel CGI-effects zien er voor mij gewoon erg lelijk en fake uit. Ook is het voor acteurs heel wat moeilijker om zich in te leven. "Doe alsof je aan de rand van een afgrond staat" is heel wat anders dan daadwerkelijk aan de rand van een afgrond staan, zelfs voor de beste acteur.

Wat ook helpt is dat je met practical effects creatiever moet zijn qua hoe je iets filmt, als je alles in elkaar tovert met de computer is het filmen makkelijker, en ik heb het idee dat men dan nogal eens lui wordt.
Moest even opzoeken wat practical effecs waren, we zijn weer iets wijzer geworden vandaag :)

Het acteren is idd een kunst en de het voorbeeld wat je met de afgrond schetst is wel een heel typische. Toch denk ik dat je op die manier wel de echt goeie acteurs van de middenmoot kan scheiden. Mensen die onder de meest gekke (of juist niet) omstandigheden, toch in karakter kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
@CyBeRSPiN wie zegt dat ik de lijst niet leuk initiatief vind? Ik kan eindeloos discussiëren over films ;)

Ik pleit alleen voor meer moderne films die impact hebben op het NU in plaats van golden oldies. Een film die NU veel impact heeft op de maatschappij zou hoger op de lijst moeten staan en na verloop van tijd (hopelijk) zakken. De Top 10 is al jaaaaaaaaren hetzelfde en die gaat nooit veranderen vrees ik en dat vind ik jammer.

@robcoenen Kritiek op een lijst betekend niet dat het slecht idee was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJBoes
Ik heb ook niet gezegd dat ik het "niet leuk" vind. Ik vind het alleen lastig te plaatsen. Ik denk dat er met te weinig aspecten rekening word gehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:03
Goh, toch nog een hoop films te kijken. Zeker bij de critics choice zat waarvan ik de titel niet eens ken (al is dat soms omdat de Engelse titel er staat en ik alleen de originele titel ken).

Lijstjes zijn leuk, maar smaken verschillen inderdaad. Ik ben jaren naar Filmfestival Rotterdam geweest en juist de films die veel hoge en lage waarderingen kregen vond ik vaak meer de moeite waard (al viel de film soms juist bij mij in die lage categorie). Om een voorbeeld te noemen: Electroma van Daft Punk is me heel erg bijgebleven, juist door de toffe muziek (geen noot Daft Punk zelf in de film) het rustige tempo en het abstracte verhaal (niet gesproken). Of de giallo-hommage Amer, enigszins vergelijkbare film (hoewel heel anders). Zullen dan ook nooit in deze lijstjes komen, en helaas vaak niet eens in de bios of het filmhuis.

[ Voor 5% gewijzigd door Savantas op 26-08-2020 17:07 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
Nostalgie is wel belangrijk voor lijstjes als deze. Zeker zijn er vroeger heel toffe films gemaakt maar vaak worden er ook een aantal door een roze bril gezien. Ook niet erg want dat doe ik zelf ook als ik bijvoorbeeld naar de originele Star Wars films kijk. Genoeg over op te merken maar het blijft heel fijn om te zien.

///

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

relst89 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:41:
@CyBeRSPiN wie zegt dat ik de lijst niet leuk initiatief vind? Ik kan eindeloos discussiëren over films ;)

Ik pleit alleen voor meer moderne films die impact hebben op het NU in plaats van golden oldies. Een film die NU veel impact heeft op de maatschappij zou hoger op de lijst moeten staan en na verloop van tijd (hopelijk) zakken. De Top 10 is al jaaaaaaaaren hetzelfde en die gaat nooit veranderen vrees ik en dat vind ik jammer.

Maar impact is moeilijk te meten.

The Joker is een film die nu misschien helemaal de shit was, maar pas over 10-20 jaar weten we hoe iconisch ie echt was.

Daarom vond ik het juist jammer dat er zulke nieuwe films tussen zaten,
Supermuskusrat schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Moest even opzoeken wat practical effecs waren, we zijn weer iets wijzer geworden vandaag :)

Het acteren is idd een kunst en de het voorbeeld wat je met de afgrond schetst is wel een heel typische. Toch denk ik dat je op die manier wel de echt goeie acteurs van de middenmoot kan scheiden. Mensen die onder de meest gekke (of juist niet) omstandigheden, toch in karakter kunnen blijven.
Ik weet het niet, the Star Wars prequels zijn een heel mooi [slecht] voorbeeld van wat teveel CGI kan doen, dat zelfs goede acteurs niet echt wisten wat ze moesten doen omdat het 1 grote green screen was waarin ze stonden.

Nu bedoel ik niet dat CGI bleh is, zeker niet, je kan er geweldige dingen mee doen, maar imho zijn er teveel "CGI's met een film" in plaats van "Films met CGI"
horizon1978 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:26:
Nostalgie is wel belangrijk voor lijstjes als deze. Zeker zijn er vroeger heel toffe films gemaakt maar vaak worden er ook een aantal door een roze bril gezien. Ook niet erg want dat doe ik zelf ook als ik bijvoorbeeld naar de originele Star Wars films kijk. Genoeg over op te merken maar het blijft heel fijn om te zien.

///
Daarom was ik zo blij dat Idri i Smotri zo hoog stond, er is genoeg op te merken over die film, maar als geheel staat die film inderdaad gewoon als een huis en zijn de dingen die hij goed doet zoveel beter dan de minpunten.

Star Wars zit imho ook in die hoek: Het zijn zeker geen perfecte films, maar de eerste twee vooral doen zoveel goed dat ik ze zeker in een lijst met beste films zou zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
RobinHood schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Het voordeel van practical effects is ook dat ze stuk tijdlozer zijn. De CGI van tien jaar geleden was toen wel vernieuwend om te zien maar als je het nu terugziet is 99% ervan al enorm verouderd. Dat zal met goede practical effects nooit gebeuren.

Dat was achteraf gezien het beste wat Aronofsky kon gebeuren bij het maken van the Fountain. Het zou een groot budget met CGI worden (en duurdere acteurs), maar door tegenslag werd budget sterk teruggebracht en moest hij voor de effecten creatief worden en is er macro-fotografie met vloeistoffen gebruikt wat een weergaloos en uniek effect geeft. En de film direct stuk tijdlozer maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ikzelf heb mijn twijfels bij bijv Schindler's List en Goodfellas in de top tien. Goede films, maar top 10? Ik weet het niet.
Andere films (Godfather, 12 Angry Men, Pulp Fiction, Seven Samurai, Casablanca, etc) ben ik het zondermeer over eens.
eagle00789 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:15:
De films van The Godfather kunnen mijns insziens nooit op deze 1001 top films lijst komen.
Als er nu een 1001 flop films lijst zou zijn, dan zou de godfather trilogie hier op 1 staan.
Fascinerend. Waarom is dat? Wat vind je er zo slecht aan?
relst89 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:11:
Ik ben zelf altijd geneigd om te zeggen: waarom altijd die oude films...

Begrijp me niet verkeerd, ik heb genoten van een hoop films in de lijst inclusief de klassiekers maar als je de lijst opnieuw gaat bekijken in 2020 en Joker staat maar op 820 sla je echt de plank mis.

Als je ziet hoeveel stof die film heeft doen opwaaien en wat voor enorm sterke/angstaanjagende/realistische boodschap er in die film zit had die echt wel hoger moeten staan.

Wat ik bedoel is je maakt de lijst opnieuw in 2020 dus dat een film in 1972 geweldig was en revolutionair betekend niet dat hij uit sentiment altijd maar hoger moet staan dan een film die veel impact had een jaar geleden...
Spreek je jezelf dan hier niet juist tegen?

Het feit dat bepaalde dingen uit een bepaalde film in 1972 nog steeds gedaan worden in moderne films, of dat quotes gemeengoed zijn geworden of men de muziek kent bijv, toont dan toch juist aan dat die film een blijvende impact heeft gehad en daardoor tot de top hoort? Volgens je eigen maatstaf van impact, dan.

Overigens, zo goed was de Joker ook niet (vind ik). Het acteerwerk van Phoenix was fenomenaal, maar dat was dan ook het enige dat de film overeind houdt, zonder Phoenix (of acteur van dat kaliber) was die film misschien niet eens het kijken waard.
(Overigens is de ironie in jouw argument dat Joker voor een groot deel een beetje een remake is van oude films)
RobinHood schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 00:53:
Al die oude, echt klassieke films vind ik wel altijd wel wat lastig, ik heb bijvoorbeeld Breathless wel eens gekeken, maar het is voor mij zo moeilijk om in die film te komen omdat het acteerwerk en de screenplay zo anders zijn. Vanaf ergens in de jaren 70 wordt dat wel anders. Dus tja, dan moet je echt naar de films kijken als dat ze heel bijzonder waren voor die tijd, maarja, ik weet weer niks van die tijd :P
Heb je 12 Angry Men geprobeerd?
Het voelt niet echt 'oud' aan. De morele dilemma's zijn niet anders dan nu.

Het is wel anders, omdat het een verfilmd toneelstuk is en het daarom in een ruimte speelt, maar dat maakt de film zo geweldig. Een beetje net als Reservoir Dogs.

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 26-08-2020 17:50 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
anandus schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:34:
Overigens, zo goed was de Joker ook niet (vind ik). Het acteerwerk van Phoenix was fenomenaal, maar dat was dan ook het enige dat de film overeind houdt, zonder Phoenix (of acteur van dat kaliber) was die film misschien niet eens het kijken waard.
Wel eens. Joker was redelijk goed als film maar niet fenomenaal. Logan vond ik als ietwat afwijkende super'hero' film een pak beter bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 20:00

krvabo

MATERIALISE!

In 2009 heb ik eens een topic gemaakt wat de film top 100 was van de tweakers. Toen had je daar wel recente films in staan (voor toen :D ). ( De GoT Film top 100! )

Mocht iemand zin hebben om een nieuwe editie te maken: wees zo vrij :P

[ Voor 3% gewijzigd door krvabo op 26-08-2020 17:44 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:44
Helemaal mee eens. Paar jaar geleden deze film pas voor het eerst gezien, maar voelde helemaal niet oud aan. En zeker een film die in de top aller tijden thuishoort. Zo ook Apocalypse Now bijvoorbeeld. Die film is dan wel ruim 20 jaar jonger dan 12 Angry Men maar toch ook alweer meer dan 40 jaar oud.

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Het is wel anders, omdat het een verfilmd toneelstuk is en het daarom in een ruimte speelt, maar dat maakt de film zo geweldig. Een beetje net als Reservoir Dogs.
Het speelt in een ruimte omdat ze beperkte middelen hadden. Nu zou zo'n film heel anders gemaakt worden (en minder aan de verbeelding overlaten).

Ik vond het zelf ook een goede film, maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is. Toen ik jonger was had ik problemen met alle films van voor de jaren '70 (toevallig, of niet :p , ben ik zelf van de jaren 70). Maar bijvoorbeeld die stomme films (zonder geluid) daar kan ik nog steeds niet inkomen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:17

bert pit

asdasd

eagle00789 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:15:
Je argumentatie ontbreekt. Overigens is zo'n lijst niet het resultaat van je eigen smaak (lees de titel nog even), dan moet je een eigen lijst maken.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 16:16
12 Angry Men is voor mij ook een voorbeeld van een tijdloze film die nu nog even sterk overkomt als toen. Langs de andere kant, ik heb redelijk recent ook Vertigo gezien, die slechts een jaar jonger is, maar deze kwam heel wat minder bij me aan. Waarschijnlijk was deze film vernieuwend voor zijn tijd, ik herinner me bv de originele camerastandpunten (die je in deze tijd wel vaker tegenkomt). Maar voornamelijk het acteerwerk vond ik helemaal niet overtuigend. Daardoor kon ik me gewoon niet inleven in het verhaal. North By Northwest is al wat langer geleden dat ik deze gezien heb, maar bij deze had ik dat dan weer niet (voor zover ik me herinner).

Ik heb ooit een stomme film gezien, de titel vind ik helaas niet meer terug. Het wat een heel bevreemdend verhaal over een teruggetrokken man die in een zwembad werkt en daar regelmatig een meisje ziet, waar hij verliefd op wordt. Een dergelijke film is niet evident om te kijken in 2020 (of 2005, de periode dat ik hem zag). Maar eens je mee bent wordt je wel in het verhaal gezogen, als het een sterk verhaal is tenminste.

Over de lijst zelf; er zijn altijd persoonlijke voorkeuren die niet op zo'n lijst staan. Dat zijn dan vooral, zoals eerder aangehaald, eerder cultfilms of nichefilms. Of lokale pareltjes, ik denk bv aan het Belgische Any Way The Wind Blows die ik al meerdere keren gezien heb. Of iets als Fucking Åmål (1998).
Maar toch, zo'n lijst is zeer handig voor niet-filmkenners om wat nieuwe dingen te ontdekken, regisseurs te leren kennen (denk bv aan een Emir Kusturica). Of voor de wel-filmkenner om de minder evidente klassiekers eruit te halen en ook eens te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
Een van mijn favorieten is en blijft nog altijd Halloween (1978). Naar mijn mening een echt tijdloze film en gemaakt op een manier die we tegenwoordig eigenlijk zelden tot nooit meer zien.
  • Diversiteit aan karakters en ditmaal niet enkel domme tieners maar ook gewoon een net meisje in de vorm van Laurie;
  • De film laat veel aan de verbeelding over;
  • Erg weinig jump-scares;
  • De moordenaar is rustig, kalm en geduldig;
  • Weinig on-screen gore maar eerder subtiele moorden. Veel spelen met de diepte van de camera;
  • De soundtrack die informatie geeft over wat gaande is. Deze film gooit eerder met hints dan visueel over te brengen wat gaande is;
Natuurlijk heeft deze film ook nadelen. De dialogen zijn een beetje cringe, niet al het acteerwerk is geweldig en we weten praktisch niets over Michael Myers, maar voor mij een tijdloze film. Benieuwd hoe deze film had uitgepakt met een hoger budget, ik vermoed minder goed dan wat ze nu gepresteerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Films die NU veel impact hebben scoren vanzelf al een hoger cijfer dan ze 'verdienen'/ waard zijn. Toen de LOTR trilogie de films van nu waren stonden ze vlgns mij in de top 5 op IMDB met alledrie minstens een 9.3 (iirc). Inmiddels staat er geen een meer in de top 5 maar toch nog wel twee in de top 10 maar nu met een 8.9 en 8.8 resp.
Wat Joker betreft heb ik die zelf pas een paar maanden geleden gekeken, dus zonder alle hype eromheen, en kijkend naar de films eromheen in de ranglijst dan 'misstaat' ie daar niet tussen. Zitten ook geen films bij waarvan ik meteen zeg 'k*tfilm' [dus] zo beroerd is het niet gesteld rond plaats 820. Tomatoscore zou iig wel Fresh zijn ipv Rotten :P .
De BBC zond altijd oude films uit anders had ik er waarschijnlijk ook bijna geen enkele van gezien, niet iets wat je 1-2-3 gaat opzetten en zó hoog in de ranglijsten uit (vooral) nostalgie kan gewoon niet (itt vers sentiment van de nieuwste hitfilm).
Shawshank staat in de Critic's Edition niet eens in de top 100 (179) en zo te zien staan de Toy Story films ook hier hoger dan eerder genoemde films die hoger 'zouden' moeten staan. 1917 op plek 752, Forrest Gump, Breakfast Club komen niet eens voor in die top 1000 (evenals de rest van de genoemde films).

Het is tenminste nog op een rating gebasseerd ipv top 10 of top 100 lijstje waarbij een bepaalde film op 99 van de 100 lijstjes op plek 11 van een top 10 poll lijstje staat en lager kan eindigen dan een film die een paar keer een top 10 haalt en bij de rest buiten de top 50 zou vallen (met een minimum van 25.000 ratings gaat het nog wel een beetje op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat vraag ik me ook wel eens af. Is de shawshank redemption nou echt de beste film ter wereld allertijden en al zo lang. Hetzelfde met muziek. De Bohemian Rhapsody zal nooit ontbreken in een toplijst. Op zich is het simpel op te lossen door een lijst te maken van de beste films van een decenia.

Oorlogsfilms met een Amerikaanse held kunnen ook nooit laag scoren trouwens op imdb lijkt het :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
Marzman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 06:20:
[...]

Het speelt in een ruimte omdat ze beperkte middelen hadden. Nu zou zo'n film heel anders gemaakt worden (en minder aan de verbeelding overlaten).
Het speelt in één ruimte, omdat het in één ruimte hoort af te spelen. Nu zou de film exact hetzelfde worden gemaakt, alleen wat minder lange shots en wat meer diversiteit in de juryleden. Het hele punt van de film is dat je je verbeelding moet gebruiken. Stel je eens voor dat de verdacht niet schuldig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Marzman schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 06:25:
[...]
Dat vraag ik me ook wel eens af. Is de shawshank redemption nou echt de beste film ter wereld allertijden en al zo lang. Hetzelfde met muziek. De Bohemian Rhapsody zal nooit ontbreken in een toplijst. Op zich is het simpel op te lossen door een lijst te maken van de beste films van een decenia.

Oorlogsfilms met een Amerikaanse held kunnen ook nooit laag scoren trouwens op imdb lijkt het :)
Maar dat is ook niet eerlijk wat decennia is ook wat willekeurig plus sommige decennia hebben veel meer invloed rijke films als anderen.

Daarnaast zijn er zat maatstaven waarbij shawnshank op 1 kan staan. Is voor mij ook niet zo, maar hangt af wat je als perspectief hanteert. Als je perspectief is, film die zoveel mogelijk mensen kan aanspreken en iets over menselijkheid zijn op een manier die voor iedereen te begrijpen is. Dan ja. Maar dit is niet voor iedereen de invalshoek.

En ik kan me nauwelijks voorstellen dat een films als the Joker in de 1001 beste films allertijden komt. Dat zou wel een beetje wanstaltig zijn. Geinige film maar ik heb de indruk dat je deze veel beter vind als je tot de doelgroep hoort.

Mijn schoonmoeder vindt net 5 films ook helemaal het einde :+

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Laatst online: 23:05

TDB

The Usual Suspects pas op plek 143? Nee, dan kan de lijst niet kloppen. Die film moet veel hoger staan (imho).

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTViNjMyNmUtNDFkNC00ZDRlLThmMDUtZDU2YWE4NGI2ZjVmXkEyXkFqcGdeQXVyNjU0OTQ0OTY@._V1_UY1200_CR87,0,630,1200_AL_.jpg

PSN: TDBtje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 14:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

TDB schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:03:
The Usual Suspects pas op plek 143? Nee, dan kan de lijst niet kloppen. Die film moet veel hoger staan (imho).
[...]
Over overgewaardeerde films gesproken.

spoiler:
Er wordt heel verhaal verteld vanuit het Keyser Söze karakter dat uiteindelijk een leugen blijkt te zijn tot op de namen aan toe. Er is geen voorafschaduwing en ik vond het eerste gedeelte bijzonder moeilijk te volgen.

Bovendien; waarom wordt Keyser Söze uiteindelijk toch geïdentificeerd op precies het goede moment terwijl hij eerder een enorm gecompliceerd plan heeft uitgevoerd om de enige kerel die hem kan identificeren te vermoorden ? Waarom praat Söze uberhaupt met de agenten? Wat maakt alles uit als het gehele verhaal toch een leugen is ?

O-)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDB
  • Laatst online: 23:05

TDB

silverball schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:21:
[...]

Over overgewaardeerde films gesproken. Er wordt heel verhaal verteld vanuit het Keyser Söze karakter
spoiler:
dat uiteindelijk een leugen blijkt te zijn tot op de namen aan toe. Er is geen voorafschaduwing en ik vond het eerste gedeelte bijzonder moeilijk te volgen.

Bovendien; waarom wordt Keyser Söze uiteindelijk toch geïdentificeerd op precies het goede moment terwijl hij eerder een enorm gecompliceerd plan heeft uitgevoerd om de enige kerel die hem kan identificeren te vermoorden ? Waarom praat Söze uberhaupt met de agenten? Wat maakt alles uit als het gehele verhaal toch een leugen is ?

O-)
Volgens mij moet je de film nog een keertje kijken, dan worden al je vragen beantwoord.

Ps: Graag spoilertags gebruiken, wel zo netjes

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 14:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

TDB schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:25:
[...]

Volgens mij moet je de film nog een keertje kijken, dan worden al je vragen beantwoord.

Al deze vragen kwamen vooral bij de tweede keer kijken bij mij op.
Wellicht is het gewoon geen film voor mij, ik ken genoeg mensen waarvoor de film wel werkt. Hoewel niemand mij een antwoord heeft kunnen geven op de vragen. En dan
spoiler:
waarom is het dan zo'n geweldige plottwist als de gehele opbouw ernaartoe dus (in de context van de film) volledig uit Söze zijn duim gezogen is ?

Ps. dat is het inderdaad! :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

TDB schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:25:
[...]

Ik heb de eerste keer echt genoten van de film, maar een tweede keer vond ik het een stuk moeilijker.

spoiler:
Juist omdat ik wist hoe de film zou eindigen. De verrassing de eerste keer droeg voor mij veel bij aan de kijkervaring. De tweede keer was die ervaring er, vanzelfsprekend, niet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
The Usual Suspects is 25 jaar oud, moet dat echt nog in spoiler tags?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Tjaa, het is de moeite niet. Dus waarom niet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 13:06
TDB schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:03:

[Afbeelding]
Meesterwerkje idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Droefsnoet schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:03:
Niet iedereen heeft hem gezien, dus waarom niet?

(Ik heb hem ook pas vorig jaar gezien, bijv.)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
Ik heb vanavond de moeite genomen om deze lijst naast de lijst met de hoogst opbrengende films allertijden (Box Office Mojo) te leggen. In feite zou je dus kunnen zeggen dat dit de populairste / meest bekeken films zijn die over het algemeen ook goed gewaardeerd worden. :)

De volgende resultaten zijn er uit gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb2DsOBEYXEO41tyPwd1MLykwFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9rknD4dzvJGYFxGJqu20cSg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
robcoenen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:48:
Ik heb vanavond de moeite genomen om deze lijst naast de lijst met de hoogst opbrengende films allertijden (Box Office Mojo) te leggen. In feite zou je dus kunnen zeggen dat dit de populairste / meest bekeken films zijn die over het algemeen ook goed gewaardeerd worden. :)

[Afbeelding]
Ik vind dat hier verassend veel middelmaat opstaat.

Ook de meer onafhankelijk films mis je nu. Wel interessant om eens te doen natuurlijk, ik verbaas me over de hoeveelheid middelmaat die hieruit naar voren komt.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31

talin

ES-MA

robcoenen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:48:

[Afbeelding]
euhm nee.
how to train your dragon veel hoger dan bijv. Rain man dat klopt toch niet of zit ik er zo naast?

ik bedoel, tuurlijk zal ie meer opgebracht hebben, toen Rain man uitkwam in 1988 waren er wellicht nog niet zoveel bioscopen en zullen er nu meer ouders met kinderen ff snel naar train your dragon geweest zijn en meer opgebracht hebben maar dat zegt dan niks over de kwaliteit.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
talin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:46:
[...]

euhm nee.
how to train your dragon veel hoger dan bijv. Rain man dat klopt toch niet of zit ik er zo naast?

ik bedoel, tuurlijk zal ie meer opgebracht hebben, toen Rain man uitkwam in 1988 waren er wellicht nog niet zoveel bioscopen en zullen er nu meer ouders met kinderen ff snel naar train your dragon geweest zijn en meer opgebracht hebben maar dat zegt dan niks over de kwaliteit.
Rain Man
Adjusted lifetime gross $405,643,229
Lifetime Gross $172,825,435
Est. Num Tickets 43,291,700

How to Train Your Dragon
Adjusted lifetime gross $258,791,904
Lifetime Gross $217,581,231
Est. Num Tickets 27,619,200

Ik heb de volgende 3 lijsten meegenomen in bovenstaande lijst

Domestic - Top Lifetime Grosses
Domestic - Top Lifetime Adjusted Grosses
Worldwide - Top Lifetime Grosses

Het gaat mij ook niet zo zeer om de ranking (die mag je gewoon wegdenken), maar meer om het feit om te zien welke films veel mensen gezien hebben die door vele ook als goed wordt ervaren.

Uiteindelijk kan je voor niemand een perfecte lijst maken omdat ieder persoon een andere smaak heeft en uiteindelijk is er geen enkel gegeven wat 100% iets kan vertellen over de kwaliteit, zo ook niet de opbrengsten / verkochte tickets.

Hetzelfde is van toepassing op de topicstart. Ook in die 1001 films zitten films waar vele niets aan vinden en films waar mensen zich niet kunnen vinden in de ranking. Het is niet mogelijk een 100% accuraat lijstje voor iedereen te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door robcoenen op 11-01-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 13:06
horizon1978 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Wel eens. Joker was redelijk goed als film maar niet fenomenaal. Logan vond ik als ietwat afwijkende super'hero' film een pak beter bijvoorbeeld.
Ik heb die "Joker"-hype ook nooit gesnapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
emil_406 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Ik heb die "Joker"-hype ook nooit gesnapt.
Zo heeft iedereen zo zijn films waar die niet in kan komen. Ik begreep 0,0 van de Mad Max: Fury Road hype destijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
Ik had vandaag een vrije dag dus ik ben nog wat aan de slag gegaan met het .csv bestand (uit de topicstart) met daarin de 1001 beste films volgens het algoritme van de originele poster op Reddit.

Ik heb de originele 1001 lijst gepakt, heb daar vandaag de volledige IMDb top 250 en Rotten Tomatoes top 100 naast gelegd omdat de originele lijst uit april 2020 komt en er natuurlijk wat verschuivingen zijn geweest, waardoor er 25 films toegevoegd zijn; nu in totaal dus 1026 films.

Daarna heb ik bij de Box Office Mojo de volgende 3 lijsten gepakt (in totaliteit van 3000 films):
  • All Time - Domestic - Top Lifetime Grosses
  • All Time - Domestic - Top Lifetime Grosses (adjusted ticket price 2020).
  • All Time - Worldwide - Top Lifetime Grosses
Daarna had ik dus een lijst van de originele 1001 films + 250 van IMDb + 100 van Rotten Tomatoes + 3000 films van de Box Office Mojo, samen goed voor 4.351 films.

Daarvan heb ik de dubbele waarden er uit gehaald en is er uiteindelijk een lijst uit komen rollen waarin de IMDb top 250 + Rotten Tomatoes top 100 gecombineerd wordt met de 3000 hoogst opbrengende films (wel daarna dus de dubbele eruit gehaald) en naast de originele 1001 lijst gelegd om de kwaliteit van de films te waarborgen (voor zover dat mogelijk is natuurlijk).

Uiteindelijk hou je dus een lijst over met 424 films die veel mensen gezien hebben en waarvan mensen zeggen dat dit goede films zijn. Een soort veredelde populariteitslijst dus ;-)

De originele 1001 lijst is hier te vinden en die lijst aangevuld met IMDb en Rotten Tomatoes samen goed voor 1026 films is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik kan zo snel geen "Films zo slecht dat ze groots zijn" vinden, maar aangezien de Lord of the Rings trilogie vaak hoog uitkomt, hier een alternatief: de Russische LotR met ondertiteling. Gemaakt met nul budget, maar scoort hoog op Twitter als hilarisch:

[YouTube: Russian The Lord of the Rings - part 1 + English Sub]
[YouTube: Russian The Lord of the Rings - part 2 + English Sub]

Ik moet ze nog bekijken ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 23:28
Zoveel mensen, zoveel lijstjes. Ik heb even niet het topic helemaal gelezen maar voor zover ik kan zien speelt populariteit bij Jan Publiek een belangrijke rol bij het vaststellen van de lijst.

Misschien wel interessant om te zien, dit is de top-100 lijst van Sight & Sound Magazine, gepubliceerd door het British Film Institute. Deze wordt gemaakt op basis van een tien-jaarlijkse poll van critici en wordt over het algemeen beschouwd door filmprofessionals als de meest gerespecteerde lijst van films.

De top tien:
  • Vertigo (191 mentions)
  • Citizen Kane (157 mentions)
  • Tokyo Story (107 mentions)
  • The Rules of the Game (100 mentions)
  • Sunrise: A Song of Two Humans (93 mentions)
  • 2001: A Space Odyssey (90 mentions)
  • The Searchers (78 mentions)
  • Man with a Movie Camera (68 mentions)
  • The Passion of Joan of Arc (65 mentions)
  • 8½ (64 mentions)
De volledige lijst hier.

Ik beschouw mezelf als een filmenthousiast en deze lijst laat voor mij het verschil tussen een enthousiast en een professional zien. Van de IMDB top 250 heb ik schat ik 70-80% gezien. Van de S&S poll heb ik er 17 gezien.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:16:
Zoveel mensen, zoveel lijstjes. Ik heb even niet het topic helemaal gelezen maar voor zover ik kan zien speelt populariteit bij Jan Publiek een belangrijke rol bij het vaststellen van de lijst.
De lijst uit de topicstart is gebaseerd op de gemiddelde beoordelingen (critici en gebruikers) van IMDb, Rotten Tomatoes, Metacritic en Letterboxd gecombineerd met filmlijsten zoals (“They Shoot Pictures, Don't They?”, “1001 Movies You Must See Before You Die”, “AFI's 100 years...100 movies”, “Roger Ebert: The Great movies”, “Empire 500”, “The Criterion Collection” etc.

Echter is er ook een lijst beschikbaar die alleen de mening van critici gebruikt: CRITIC EDITION: Top10ner’s 1000 ‘Greatest’ Films of All Time.
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:16:
  • Vertigo (191 mentions)
  • Citizen Kane (157 mentions)
  • Tokyo Story (107 mentions)
  • The Rules of the Game (100 mentions)
  • Sunrise: A Song of Two Humans (93 mentions)
  • 2001: A Space Odyssey (90 mentions)
  • The Searchers (78 mentions)
  • Man with a Movie Camera (68 mentions)
  • The Passion of Joan of Arc (65 mentions)
  • 8½ (64 mentions)
De volledige lijst hier.
Ter vergelijking met deze algemene lijst (dus publiek en critici samen):
  • 24. Vertigo (nr. 11 bij critici)
  • 21. Citizen Kane (nr. 3 bij critici)
  • 32. Tôkyô monogatari (nr. 14 bij critici)
  • 147. La règle du jeu (nr. 94 bij critici)
  • 57. Sunrise: A Song of Two Humans (nr. 57 bij critici)
  • 20. 2001: A Space Odyssey (nr. 29 bij critici)
  • 212. The Searchers (nr. 122 bij critici)
  • Man with a Movie Camera (niet in de lijst)
  • 39. La passion de Jeanne d'Arc (nr. 32 bij critici)
  • 72. 8½ (nr. 83 bij critici)

[ Voor 4% gewijzigd door robcoenen op 20-05-2021 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

robcoenen schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Overigens ben ik ook laatst aan de Hitchcock films begonnen en wat had ik een spijt dat ik bijv. Rear Window en Psycho niet eerder gezien had. North by the Northwest moet ik nog kijken.
De niche-liefhebbers, fanboys van regisseur of franchise en de ontdekkers-van-onbekende-pareltjes zul je misschien niet tevreden stellen met zo'n mooie meta-lijst als dit, maar op basis van hun populariteit en bekendheid bij critici en publiek, zit je met zo'n lijst wel dichtbij een 'beste allertijden'

Ik heb nog niet inhoudelijk gekeken, maar als ik de achtergrond lees en de gedachtegang erachter denk ik dat je niet veel beter kan dan dit

Ik maak op Twitter, Spotify playlists op basis van de input van mijn volgers + populairste in het genre + soms lijstjes met nieuw binnen het genre + mijn eigen voorkeuren. Hiermee kom je tot leuke muziek maar de echte kenner zal misschien wel 100 van z'n favorieten missen.

Ik vind qua films, muziek, boeken, kunst; het is allemaal subjectief. Als je objectief beoordeeld op aantal letters, gebruikte lenzen of aantal instrumenten/kleuren verf, is de beoordeling waarschijnlijke veel minder waard. Techniek is een wezenlijk deel van iets, maar de beleving maakt een veel belangrijker deel uit van deze creatieve uitingen

Zolang Back to the Future op nr1 staat, ben ik het met alle lijstjes eens!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Droefsnoet schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:03:
Ja. Iemand hier vond het een tijdje terug nodig om flink over Harry Potter te spoilen. Dat was echt niet tof toen ik de laatste 4 nog moest zien. Zeker als het in algemene topics is, is spoilen onnodig.

In topics over specifieke films en series is dat anders en daar worden ook afspraken over gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

O en Joker hoort in geen enkele top 100. Wat een draak van een film was dat. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Even een update, bijna een jaar later, met een aantal toevoegingen:

1002. Black Panther (2018)
1003. Us (2019)
1004. Booksmart (2019)
1005. Wonder Woman (2017)
1006. Star Wars: The Last Jedi (2017)
1007. The Shape of Water (2017)
1008. Spider-Man: Far from Home (2019)
1009. Incredibles 2 (2018)
1010. Leave No Trace (2018)
1011. War for the Planet of the Apes (2017)
1012. Widows (2018)
1013. Spider-Man: Homecoming (2017)
1014. Green Book (2018)
1015. My Father and My Son (2005)
1016. The Bandit (1996)
1017. Hachi: A Dog's Tale (2009)
1018. Rang De Basanti (2006)
1019. Drishyam (2015)
1020. Anand (1971)
1021. Hamilton (2020)
1022. Miracle in Cell No. 7 (2019)
1023. Soul (2020)
1024. Never Rarely Sometimes Always (2020)
1025. The Invisible Man (2020)
1026. The Father (2020)
1027. Tumbbad (2018)
1028. Demon Slayer - Kimetsu no Yaiba - The Movie: Mugen Train (2020)
Pagina: 1