Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:36
Allen,

Wij zijn ook bezig met zonnepanelen, dit in combinatie met een warmtepomp. Beide willen wij het liefst bij dezelfde partij afnemen. Ik lurk hier al langer rond en heb het idee dat de offerte wat aan de hoge kant is (€1,74 incl. BTW per wp, €1,47 excl. BTW per wp) maar heb echter wel 4 dakvlakken die gebruikt gaan worden waarvan 1 tuinhuis en 3 dakvlakken op onze woning.

Offerte deel 1: Dakdeel tuinhuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUgmnJ8a9_YNj_zjdB9BFT2uSmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KxwON2pNV71hKaXmXzAAwx1t.jpg?f=user_large

Zonnepanelen
8 x JA Solar Mono Full Black Premium JAM60S17 320 MR | 120C | MBB | 35 mm zonnepaneel, 2560 Wp totaal

Omvormers
1 x SolarEdge HD-Wave 3000H met Setapp omvormer
Regeling per paneel met power-optimizers

Optimizers
8 x SolarEdge Power Optimizer P370 optimizer

Bevestigingsmaterialen
8 x Schuin dak golfplaten (staal)

All-in installatie
Inclusief aardlekautomaat in de meterkast, werkschakelaar, aarden onderconstructie en wegwerken van alle
bekabeling (excl. platdakdoorvoer).
Inbegrepen
1 x Schouw op locatie

Totaal inclusief BTW: € 5.630,71
BTW-teruggave (21% BTW € 977,23 minus forfaitbedrag € 60,00): € 917,23
Netto investering: € 4.713,48

Offerte deel 2: dakdelen woning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eoc7SOjtYHOS9MArEcFtIGAZa4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVhJipcSN0I4u1mw2Emzdems.jpg?f=user_large

Zonnepanelen
18 x JA Solar Mono Full Black Premium JAM60S17 320 MR | 120C | MBB | 35 mm zonnepaneel, 5760 Wp totaal

Omvormers
18 x Enphase Micro-omvormer IQ7 plus omvormer
Enphase Micro Inverter IQ7+ 60/72C

Bevestigingsmaterialen
18 x Schuin dak pannen

All-in installatie
Inclusief aardlekautomaat in de meterkast, werkschakelaar, aarden onderconstructie en wegwerken van alle
bekabeling (excl. platdakdoorvoer).

Inbegrepen
1 x Enphase 3 fasen
Enphase 3 fasen
1 x Enphase Envoy-S Standard
1 x Enphase IQ-relay driefase inclusief fasekoppelaar
3 x Ferrietring t.b.v. Enphase
Ferrietring t.b.v. Enphase
8 x Enphase IQ-kabel landscape driefase | 1.7 m tussenafstand
8 x Enphase IQ-kabel landscape driefase | 2.0 m tussenafstand
1 x Schouw op locatie
3 x Toelage extra dakvlak

Totaal inclusief BTW: € 8.907,16
BTW-teruggave (21% BTW € 1.545,87 minus forfaitbedrag € 120,00): € 1.425,87
Netto investering: € 7.481,29

Het voorhuis kan niet gebruikt worden, teveel schaduw van de bomen die er staan. Ook de overige daken hebben soms last van wat schaduw van de bomen rondom ons huis. Dit is minimaal, maar wel genoeg om een vaste string volledig stil te leggen gok ik.

Om het verhaal compleet te maken. Momenteel met corona etc. (wij werken beide fulltime thuis) zitten we op een jaarlijks verbruik van ~3800/4000 kWh en als wij dit gaan doen komt er een 11kW warmtepomp bij te staan. Doel is dus ook om all-electric te gaan :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:54
Maar waarom bij de schuur SolarEdge en bij het huis niet? Verschilt dat zoveel qua schaduw? Zorg er met 8 panelen op de schuur in elk geval voor dat je optimizers voldoende voltage kunnen geven. Liever 85V dan 60V. En volgens mij heb je meer aan een 2200H dan een 3000H, zeker als de laatste duurder is.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:46
Ik heb 8 panelen laten plaatsen in 2016.
Trinia 275Wp met Solar Edge Optimizer en Solar Edge omvormer (2,2kW) voor 4.000 incl. BTW.
Dat is beduidend goedkoper dan je tuinhuis van 5.631.
Die vind ik best duur.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mogelijk moet er een flinke kabel naar het tuinhuis gelegd worden? Dat zou de prijs wel verklaren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Breaker
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:57:
Maar waarom bij de schuur SolarEdge en bij het huis niet? Verschilt dat zoveel qua schaduw? Zorg er met 8 panelen op de schuur in elk geval voor dat je optimizers voldoende voltage kunnen geven. Liever 85V dan 60V. En volgens mij heb je meer aan een 2200H dan een 3000H, zeker als de laatste duurder is.
Die vraag waarom solar edge ga ik inderdaad stellen. Waarom ook geen Enphase op het tuinhuis. Tuinhuis is wel erg gevoelig voor schaduw. Die gaat als eerste de schaduw pakken aan het eind van de middag/begin van de avond. Mijn voorkeur (als ik de verhalen zo lees) gaat voor een Enphase systeem.

De vraag waarom ze de 3000 gekozen hebben i.p.v. de 2200 ga ik ook vragen. Prijsverschil is ~100 euro. Ik zie wel het volgende bij de specs:
2200H Minimaal PV ingangsvermogen 2300 W / Maximaal PV ingangsvermogen 3400 W
3000H Minimaal PV ingangsvermogen 3250 W / Maximaal PV ingangsvermogen 4650 W

Gaat de 3000H uberhaupt wel fatsoenlijk werken? 8x 320 is 2560. Informatie komt van de productpagina op solargarant.nl (via google gevonden))
GarBaGe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:16:
Ik heb 8 panelen laten plaatsen in 2016.
Trinia 275Wp met Solar Edge Optimizer en Solar Edge omvormer (2,2kW) voor 4.000 incl. BTW.
Dat is beduidend goedkoper dan je tuinhuis van 5.631.
Die vind ik best duur.
Dat vermoeden had ik al, ik zal eens kijken of ik wat meer specs kan krijgen kwa prijzen. IS ook niet er ggespecificeerd momenteel.
_eLMo_ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:20:
Mogelijk moet er een flinke kabel naar het tuinhuis gelegd worden? Dat zou de prijs wel verklaren.
Klopt, Afstand van tuinhuis naar meterkast is minimaal 30 meter.

• Gramser
Die kabel zou je natuurlijk ook zelf kunnen aanleggen, dat scheelt misschien al weer? En een platdakdoorvoer kan natuurlijk, maar je kunt de kabels ook over de dakrand laten lopen en dan via een muurtje naar binnen. Scheelt weer potentiële lekkage en je spaart wat materiaal en uren uit.

• Breaker
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:01:
Die kabel zou je natuurlijk ook zelf kunnen aanleggen, dat scheelt misschien al weer? En een platdakdoorvoer kan natuurlijk, maar je kunt de kabels ook over de dakrand laten lopen en dan via een muurtje naar binnen. Scheelt weer potentiële lekkage en je spaart wat materiaal en uren uit.
Kabel gaat buitenom ingegraven worden. Geen platdakdoorvoer dus in mijn geval. Hij gaat via de noordelijke heg ingegraven worden en gaat de oprit kruisen. Graafwerkzaamheden ga ik zelf doen.

• Gramser
Dan vind ik je offerte wat vreemd: daar wordt aangegeven dat een platdakdoorvoer niet is inbegrepen, maar je hebt ook geen plat dak zie ik, dus waarom wordt het dan genoemd?

Enniewee, mijn systeem met 2,4kWp met P405 optimizers kostte me iets van 3600 na BTW aftrek geloof ik. Dus deze lijkt inderdaad aan de prijzige kant. Wie levert de kabel? Jij, of doen zij dat ook?

• Breaker
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:44:
Dan vind ik je offerte wat vreemd: daar wordt aangegeven dat een platdakdoorvoer niet is inbegrepen, maar je hebt ook geen plat dak zie ik, dus waarom wordt het dan genoemd?

Enniewee, mijn systeem met 2,4kWp met P405 optimizers kostte me iets van 3600 na BTW aftrek geloof ik. Dus deze lijkt inderdaad aan de prijzige kant. Wie levert de kabel? Jij, of doen zij dat ook?
Zij leveren alles, behalve het graafwerk. Ik heb wel een stukje plat dak, maar daar komt geen kabel doorheen.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:29
Offertes zijn veel te duur, met name die voor het tuinhuis.. En waarom een extra kabel naar je tuinhuis? Ik neem aan dat er nu al een kabel naar toe ligt? Is dit een aparte groep? Want dan gewoon een PV-verdeler in de schuur en klaar.

En hoe groot zijn de dakvlakken? als je full-electric wil zou ik echt proberen het zo vol mogelijk te leggen.

• Gramser
En, nog een aanvulling: mag ik vragen waarom je beide bij dezelfde partij wil afnemen (PV en WP bedoel ik dan)? Het zijn wel twee verschillende "disciplines"...

• Breaker
emot schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:31:
Offertes zijn veel te duur, met name die voor het tuinhuis.. En waarom een extra kabel naar je tuinhuis? Ik neem aan dat er nu al een kabel naar toe ligt? Is dit een aparte groep? Want dan gewoon een PV-verdeler in de schuur en klaar.

En hoe groot zijn de dakvlakken? als je full-electric wil zou ik echt proberen het zo vol mogelijk te leggen.
Er ligt een kabel naar toe in zijn eigen groep.
Zo vol mogelijk zou wat mij betreft ook mogen, maar met de toekomst en salderen is 8kWh volgens mij al ruim voldoende.
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:34:
En, nog een aanvulling: mag ik vragen waarom je beide bij dezelfde partij wil afnemen (PV en WP bedoel ik dan)? Het zijn wel twee verschillende "disciplines"...
Het heeft de voorkeur, maar momenteel zijn zij ook de enige die een offerte uitgebracht hebben. Op een 2e partij wacht ik nog op de offerte (zijn langs geweest) en overige partijen hebben er blijkbaar geen zin in want van de meer dan 5 partijen die wij benaderd hebben hebben er dus ook maar 2 gereageerd....

• Gramser
Ik las laatst een sommetje dat je grofweg je all-electric-verbruik kunt berekenen door je aantal kuub gas te vermenigvuldigen met 8 voor het benodigde aantal kWh. Kom je er dan?

• Breaker
Gramser schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:03:
Ik las laatst een sommetje dat je grofweg je all-electric-verbruik kunt berekenen door je aantal kuub gas te vermenigvuldigen met 8 voor het benodigde aantal kWh. Kom je er dan?
Die berekening is alleen voor de warmtepomp. Die ken ik inderdaad. Dat staat los van de zonnepanelen.
8x je gas verbruik = vermogen nodig van de warmtepomp.

Ik heb echter een warmteverliesberekening laten opmaken waarmee het vermogen van de warmtepomp bepaald kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Breaker op 25-08-2020 14:09 ]

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:39
Breaker schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
Tuinhuis is wel erg gevoelig voor schaduw. Die gaat als eerste de schaduw pakken aan het eind van de middag/begin van de avond. Mijn voorkeur (als ik de verhalen zo lees) gaat voor een Enphase systeem.
Waar komt deze schaduw vandaan? En aan het begin van de avond levert een systeem dat iets richting het oosten ligt sowieso al niet echt veel meer op, daar gaat een Solaredge systeem niks bij helpen. En nu heb ik niet echt verstand van SolarEdge, maar daar heb je weinig aan met 8 panelen toch? Dan houdt het sowieso op als er een paar in de schaduw liggen. Een string-omvormer lijkt me hier dus prima geschikt, dat is veel goedkoper.

• Gramser
Breaker schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Die berekening is alleen voor de warmtepomp. Die ken ik inderdaad. Dat staat los van de zonnepanelen.
8x je gas verbruik = vermogen nodig van de warmtepomp.

Ik heb echter een warmteverliesberekening laten opmaken waarmee het vermogen van de warmtepomp bepaald kan worden.
Aha, zo leer ik weer wat - ik had 'm anders begrepen. Dank!

• Breaker
PeeVv schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:15:
[...]

Waar komt deze schaduw vandaan? En aan het begin van de avond levert een systeem dat iets richting het oosten ligt sowieso al niet echt veel meer op, daar gaat een Solaredge systeem niks bij helpen. En nu heb ik niet echt verstand van SolarEdge, maar daar heb je weinig aan met 8 panelen toch? Dan houdt het sowieso op als er een paar in de schaduw liggen. Een string-omvormer lijkt me hier dus prima geschikt, dat is veel goedkoper.
Deze schaduw komt van een boom. Hier een wat betere luchtfoto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gomhi8XF16zkZEgbZIHtRKWW84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geDj8VAIYh6uVLA3vX2gTCyY.jpg?f=fotoalbum_large

• emot
Breaker schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Er ligt een kabel naar toe in zijn eigen groep.
Zo vol mogelijk zou wat mij betreft ook mogen, maar met de toekomst en salderen is 8kWh volgens mij al ruim voldoende.
Dan hoef je helemaal geen nieuwe kabel te leggen. Je kunt deze groep in je schuur weer apart verdelen in 2 groepen, waarvan één voor je zonnepanelen en één voor de rest van je schuur. Simpelweg d.m.v. dit soort verdelers:
https://www.elektramat.nl...0g9wzSEAQYASABEgJkfPD_BwE

• Breaker
emot schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Dan hoef je helemaal geen nieuwe kabel te leggen. Je kunt deze groep in je schuur weer apart verdelen in 2 groepen, waarvan één voor je zonnepanelen en één voor de rest van je schuur. Simpelweg d.m.v. dit soort verdelers:
https://www.elektramat.nl...0g9wzSEAQYASABEgJkfPD_BwE
Dan zal ik eerst uit moeten zoeken wat voor een kabel er naar toe loopt lijkt mij? Wat zou er moeten liggen om dit te kunnen doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Breaker op 25-08-2020 15:21 ]

• emot
3x2,5mm2 is meer dan voldoende voor 8 panelen en normaal gesproken zou dat er ook minimaal moeten liggen, of 5x2,5mm2 als je 3 fase hebt.

• Breaker
emot schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:29:
3x2,5mm2 is meer dan voldoende voor 8 panelen en normaal gesproken zou dat er ook minimaal moeten liggen, of 5x2,5mm2 als je 3 fase hebt.
Dank, ga ik eens kijken of ik dat kan achterhalen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Breaker schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:15:
Het voorhuis kan niet gebruikt worden, teveel schaduw van de bomen die er staan. Ook de overige daken hebben soms last van wat schaduw van de bomen rondom ons huis. Dit is minimaal, maar wel genoeg om een vaste string volledig stil te leggen gok ik.
Een vaste string volledig stil leggen gebeurt niet zomaar, zelfs niet met schaduw van een boom.

Hoe erg is die schaduw precies? Kun je, als er deze week even een zonnetje is, eens foto's van de schaduw maken?

Ik zou het denk ik liever bij 2 verschillende bedrijven aanvragen. Dan krijg je wellicht meer reacties op je offerteaanvragen.
Met PV is deze namelijk vrij duur met een netto investering van 1,47 euro / Wp.
Uiteindelijk verdien je het wel terug maar dan zijn we dichtbij 2030.

Hoeveel graden is de helling van de daken van de woning? Als de schaduw erg genoeg is wil ik wel even voor je simuleren wat er mogelijk is met SolarEdge op het dak van je woning.

Met twee enkelfase SolarEdge omvormers levert deze webshop (inclusief installatie) een systeem met 26 panelen voor 7955 euro, dat is 0.97 euro / Wp excl btw. Er komt nog iets forfait bij, laat het netto 0.99 euro / Wp zijn.
Deze offerte is even inclusief de PV verdeler. Als dat kan hoef je geen kabel te graven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L9MC00XLzeuxj3x6SN-slL4DTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YsifFAwq3vLXUePlX1nxqyEr.png?f=fotoalbum_large

Een enkelfase SolarEdge omvormer met weinig panelen per richting heeft liever niet net iets meer dan 5700 Wp per string. Daarom heb ik 18 x 310 Wp = 5580 Wp gekozen voor het dak van de woning. 17x325 kan overigens ook.

Is je netaansluiting overigens 3 x 25A of 3 x 35A? Kun je eens lezen wat er op de zekeringen onderin de meterkast staat?
Het nadeel is dat niet iedere installateur een enkelfase omvormer groter dan 3.68 kW wil installeren bij een 3 x 25 A netaansluiting. Het ligt eraan hoe die omgaat met selectiviteit (verder geen vragen over stellen hier, zoek maar in het PV topic).

Een 3 fase SolarEdge omvormer gaat helaas niet goed werken met 18 panelen op het dak van de woning, daarvoor heb je te weinig panelen in teveel richtingen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Breaker
busscherski schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Een vaste string volledig stil leggen gebeurt niet zomaar, zelfs niet met schaduw van een boom.

Hoe erg is die schaduw precies? Kun je, als er deze week even een zonnetje is, eens foto's van de schaduw maken?

Ik zou het denk ik liever bij 2 verschillende bedrijven aanvragen. Dan krijg je wellicht meer reacties op je offerteaanvragen.
Met PV is deze namelijk vrij duur met een netto investering van 1,47 euro / Wp.
Uiteindelijk verdien je het wel terug maar dan zijn we dichtbij 2030.

Hoeveel graden is de helling van de daken van de woning? Als de schaduw erg genoeg is wil ik wel even voor je simuleren wat er mogelijk is met SolarEdge op het dak van je woning.

Met twee enkelfase SolarEdge omvormers levert deze webshop (inclusief installatie) een systeem met 26 panelen voor 7955 euro, dat is 0.97 euro / Wp excl btw. Er komt nog iets forfait bij, laat het netto 0.99 euro / Wp zijn.
Deze offerte is even inclusief de PV verdeler. Als dat kan hoef je geen kabel te graven.

[Afbeelding]

Een enkelfase SolarEdge omvormer met weinig panelen per richting heeft liever niet net iets meer dan 5700 Wp per string. Daarom heb ik 18 x 310 Wp = 5580 Wp gekozen voor het dak van de woning. 17x325 kan overigens ook.

Is je netaansluiting overigens 3 x 25A of 3 x 35A? Kun je eens lezen wat er op de zekeringen onderin de meterkast staat?
Het nadeel is dat niet iedere installateur een enkelfase omvormer groter dan 3.68 kW wil installeren bij een 3 x 25 A netaansluiting. Het ligt eraan hoe die omgaat met selectiviteit (verder geen vragen over stellen hier, zoek maar in het PV topic).

Een 3 fase SolarEdge omvormer gaat helaas niet goed werken met 18 panelen op het dak van de woning, daarvoor heb je te weinig panelen in teveel richtingen.
Hey bedankt! Dit ziet er al vriendelijker uit qua prijs :)

Voor zover mij bekend heb ik 3x25 en begrepen via mijn broer (techneut) dat er minimaal een 3 aderige kabel ligt die de 8 panelen moet kunnen trekken van het tuinhuis naar de meterkast. Zal er morgen nog even verder induiken.

Heb intussen nog weer extra offerteaanvragen gedaan. Eens zien wat er uit komt!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Je zult denk ik minstens een 3 x 2.5 mm2 kabel hebben liggen naar het tuinhuis. Als die kabel rechtstreeks van de meterkast naar het tuinhuis gaat zonder aftakking dan mag je in het tuinhuis een PV verdeler zetten. Daar sluit je dan je tuinhuis op aan en de omvormer. 8 panelen kan makkelijk.

Geen offerte zal goedkoper zijn dan die van webshops waar je zelf je dak opmeet en je eigen winkelwagentje vult. Een bedrijf dat bij je langskomt om het dak te bekijken en een praatje te maken mag ook wel 500 euro extra kosten voor de service vind ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Breaker
busscherski schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:32:
Je zult denk ik minstens een 3 x 2.5 mm2 kabel hebben liggen naar het tuinhuis. Als die kabel rechtstreeks van de meterkast naar het tuinhuis gaat zonder aftakking dan mag je in het tuinhuis een PV verdeler zetten. Daar sluit je dan je tuinhuis op aan en de omvormer. 8 panelen kan makkelijk.

Geen offerte zal goedkoper zijn dan die van webshops waar je zelf je dak opmeet en je eigen winkelwagentje vult. Een bedrijf dat bij je langskomt om het dak te bekijken en een praatje te maken mag ook wel 500 euro extra kosten voor de service vind ik.
Klopt, dat zei mijn broer ook al. Dat moet ik nog even uitzoeken.

Tuurlijk mag het wat meer kosten :) daarom nodig ik ze ook uit om dat uit handen te nemen. Maar van 14k naar ~10k is toch wel een groot verschil.
Pagina: 1