Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op nieuwbouwwoning: 4 verschillende daken

Pagina: 1
Acties:

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:48
Recent zijn we verhuisd naar onze nieuwbouwwoning en willen nu graag zonnepanelen laten installeren.
Omdat we verwachten dat ons verbruik redelijk hoog zal liggen (oa water/water warmtepomp, op korte termijn elektrische auto) is het idee om zoveel mogelijk panelen in een keer te laten leggen (en zo de BTW aftrek tot € 2.500 te maximaliseren). Dat betekent dat we zowel de voorkant (N-O) als de achterkant (Z-W) als ook de uitbouw aan de achterzijde (O-W) willen voorzien van zonnepanelen.
Het huis betreft een twee-onder-een-kap (langskap).
De hellingshoek van het dak is ca 42 graden.

We schatten ons jaarlijks verbruik in op ca 8.000 kWh.

Wat plaatjes:

Luchtfoto van een soortgelijke woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riVMKN_QpRZxH_tydnAH46Sak7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DVXmh5Eii8R8me2QWVkLqwxH.jpg?f=user_large

De voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8SpPKfnJ7qm9fLN7JZcdtpuvys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4XCEEExfHOpsKGQhenj3EyQ.jpg?f=fotoalbum_large

De achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVwaaK87FMd6X47SULDfCY4Fduo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JG0OiWnFNz3sepxWvTYVtFk.jpg?f=fotoalbum_large

De voorkant (N-O) heeft 's ochtends vroeg wat last van schaduw van het dak van de buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zxGAyiA9TV05tAaaALAzSJ1AEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wSttytXwwCLFsdTrAyv47yCF.png?f=fotoalbum_large

Mijn eigen idee voor het legplan is als volgt:
- Aan de voorkant op N-O alleen het hoofddak vol leggen met standaard panelen (ca 325 Wp)
- Aan de achterkant op Z-W op beide daken grotere panelen gebruiken (ca 390 Wp)
- Aan de achterkant op de uitbouw 5 standaardpanelen in O-W-configuratie (ca 325 Wp).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0dC5cwuoSGwpLd8aiGTVVhe4xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baWP7sQ3fFwoJQxw2COETIRk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vooralsnog twee offertes ontvangen.

De eerste heeft een soortgelijk legplan als mijn eigen idee maar gebruikt overal standaardpanelen waarbij de opstelling onder de dakkapel waarschijnlijk net niet past):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZSPmN6LhhSgThqTpjvepBfdhYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEqgwtPZ6NnuQxbWVq9U7VTq.png?f=user_large

Opstelling bestaat uit:
Zonnepanelen: Trina Solar - Mono 330 All Black Half Cut PERC
Optimizers: 8x Tigo TS4-R-Optimization-40
Omvormer: SMA Sunny Tripower 8.0 garantieverlenging 10 jaar

Totaalprijs € 10.465,-

Andere offerte gaat uit van het volgende legplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzJuC0xehhHLTrzijpDqw4Vkp2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZU7La9ulmNJSX2kh9N72fQEW.png?f=fotoalbum_large

Opstelling bestaat uit:
Zonnepanelen: Trina Solar TSM-325 DD06M.05(II)
Omvormer: 25x Enphase IQ7+ micro omvormers

Totaalprijs: € 10.541,-

Welke ideeën hebben jullie hierbij? Is de opstelling op 4 daken met één omvormer te realiseren of zijn meerdere omvormers of micro-omvormers noodzakelijk/optimaal?

Is het mogelijk om op de achterzijde op het hoofddak grotere panelen neer te leggen (2x1) en dit te combineren met standaardpanelen op het kleine dak? Hoe ga je om met schaduw van het dak van de buren en/of de eigen dakkapel? Zijn hier optimizers voor nodig of kan bijvoorbeeld een SMA Sunny Tripower dit zelf met Shadefix optimaliseren?

Veel vragen, dus heel benieuwd naar jullie input!

• sanniep9
Ingevoerd in Sunny Design:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzHuwpn8Ex1nAzKDbTZwUwap4-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQPkD5SrLFiLvo49LClNRebI.png?f=fotoalbum_large

De automatische configuratie zou suggeren dat bijvoorbeeld alle panelen op het hoofddak (16 N-O + 8 Z-W) op een omvormer komen en de 3 Z-W panelen van het dak van de zijbeuk + de 5 O-W van het platte dak op de andere? Is dat een betere oplossing dan een omvormer van bijvoorbeeld 8 KW?

[ Voor 28% gewijzigd door sanniep9 op 25-08-2020 16:24 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Invoeren in Sunnydesign is een goed idee. Die kan beter met ingewikkelde daken omgaan dan mensen.

Heb je echt 3 orientaties/hellingen of heb je er eentje samengevoegd omdat Sunny maar 3 orientaties tegelijk wil berekenen?

Klik nog even op 'Switch to detailed planning', dan zie je nog iets meer details.

Enig finetunen kan nog wel, ik zou array 2 denk ik in plaats van 8 om 3 verdelen als 6 om 5. En dan de omvormers een maatje kleiner, tot ze een klein beetje aftoppen. (Energierendementsfactor 99.8% of 99.9%, dat betekent 0.2% of 0.1% aftoppen op jaarbasis, dat is verwaarloosbaar).

Tigo's hoeven niet perse als je het voor de schaduw doet, je verdient ze denk ik nauwelijks terug in 25 jaar, en je voegt iets toe dat kapot kan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44

WhySoSerious

Be the change.

Inhoudelijk weinig toe te voegen, maar zo veel mogelijk orientaties (mits de omvormer(s) dat aankan) ga je veel plezier van hebben, voorsorterend op aflopen saldering.

• sanniep9
busscherski schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:07:
Heb je echt 3 orientaties/hellingen of heb je er eentje samengevoegd omdat Sunny maar 3 orientaties tegelijk wil berekenen?
Het kleine en het grote dak hebben dezelfde orientatie/helling dus die heb ik idd samengevoegd.
Klik nog even op 'Switch to detailed planning', dan zie je nog iets meer details.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywnKV3aT4qqSvkF-5hiHCtlaHUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOmCEhsoosK3B9IYG9Km7wLy.jpg?f=fotoalbum_large
Tigo's hoeven niet perse als je het voor de schaduw doet, je verdient ze denk ik nauwelijks terug in 25 jaar, en je voegt iets toe dat kapot kan.
Tigo's zijn niet nodig omdat er nu gebruik wordt gemaakt van twee omvormers en er daardoor geen mix is van verschillende orientaties/paneeltypen binnen een string? Als je alles op 1 omvormer zou zetten dan zou je de panelen van bijvoorbeeld het platte dak wel van Tigo's moeten voorzien?

Trekt het paneel dat aan de voorkant linksonderaan tegen het schuine dak van de buren komt aan te liggen, het rendement van de hele string niet naar beneden als je hier geen optimizer aanhangt? Dit paneel blijft namelijk het langst in de schaduw liggen.

• busscherski
Het kleine en het grote dak hebben dezelfde orientatie/helling dus die heb ik idd samengevoegd.
Prima
Tigo's zijn niet nodig omdat er nu gebruik wordt gemaakt van twee omvormers en er daardoor geen mix is van verschillende orientaties/paneeltypen binnen een string? Als je alles op 1 omvormer zou zetten dan zou je de panelen van bijvoorbeeld het platte dak wel van Tigo's moeten voorzien?
Ja die 5 Tigo's op het platte dak zijn voorzien vanwege de andere richting. Het werkt niet 100% effectief. @Rol-Co heeft ze, die kan er meer over vertellen.
Ik heb 10x liever een eigen mppt voor die 5 panelen.
Trekt het paneel dat aan de voorkant linksonderaan tegen het schuine dak van de buren komt aan te liggen, het rendement van de hele string niet naar beneden als je hier geen optimizer aanhangt? Dit paneel blijft namelijk het langst in de schaduw liggen.
De andere 3 Tigo's zijn er inderdaad vanwege de schaduw. Dat werkt op zich wel goed maar ik vraag me af of je het terug verdient. Als je er een beter gevoel bij hebt zeker die 3 Tigo's nemen. Huawei optimisers kunnen overigens ook. Niet elke leverancier biedt het overigens aan.

Kun je de string indeling even finetunen en iets kleinere omvormers kiezen? Of komt 3 om 8 heel veel handiger uit qua DC bekabeling?

Lukt het je om een winkelwagentje te vullen?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.solar-outlet.nl/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• sanniep9
busscherski schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:59:
[...]
Kun je de string indeling even finetunen en iets kleinere omvormers kiezen? Of komt 3 om 8 heel veel handiger uit qua DC bekabeling?
Bij 3 om 8 kan ik het kleine lage dak en het platte dak van uitbouw combineren en de voor- en achterzijde van het hoofddak. Dat lijkt mij qua bekabeling wel het makkelijkste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpKDwjPvkjgjJ-E6LbPgno-s2Bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkDwTSPhq60ULw5bCCUhdUAM.png?f=fotoalbum_large

Dit is dan op basis van mijn eigen legplan. Voor nu maar even 3 optimizers gekozen.
Voor het installatiemateriaal (meter kabel etc.) heb ik maar even een stelpost genomen.
Voor de oost-west panelen kan ik er overigens maar 5 kwijt maar kon bij solar-bouwmarkt daar geen passend montagemateriaal voor vinden.

Overigens komt Sunny web met twee 1-fase omvormers. Ik heb een 3-fase meterkast. Is het dan nog nuttig om met het oog op de afbouw van de salderingsregeling voor 3-fase omvormers te kiezen?

• busscherski
Het legplan met de 2 strings parallel op 1 input werkt prima met SMA. Wel opletten dat het met de meeste goedkope merken niet lukt om een max kortsluitstroom van 15.4 A te verwerken.

Wat gebeurt er als je in Sunnydesign kiest voor de 4 kW versie ipv 5 kW?

Eventueel doe je juist de 8 panelen op de 3 kW omvormer en 3 op de grotere. De opstartvoltages zijn toch gelijk. Op die manier kom je wellicht zelfs weg met een 3.68 kW en een 3 kW omvormer.
Sommige installateurs willen namelijk maximaal een 3.68 kW enkelfase omvormer installeren bij een 3 x 25A netaansluiting. (zoek in het PV topic op selectiviteit, stel er in je eigen topic liever geen vragen over, voor je het weet heb je weer 2 pagina's aan discussie erover)

Je 3 fase meter moet intern salderen, als die dat niet doet is de meter fout en moet de meter een software update oid.
Dus als je 1000 W teruglevert op fase 1, 1000 W teruglevert op fase 2 en 500 W verbruikt op fase 3 registreert de meter geen verbruik en als deze situatie een uur duurt 2.5 kWh teruglevering.

Ik vraag me af of je Sunny Design berekening overeenkomt met je legplan. Je hebt 6 panelen oostwest, waar staan die in de simulatie?. Kun je jouw versie van het legplan even tekenen?

Ga je het zelf installeren?

• sanniep9
busscherski schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:38:
Wat gebeurt er als je in Sunnydesign kiest voor de 4 kW versie ipv 5 kW?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33ox-FLUFfW3WKjercVIfsV1RM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaWXsmxRDTX8QvxqeuXK35Bt.jpg?f=fotoalbum_large
Je 3 fase meter moet intern salderen, als die dat niet doet is de meter fout en moet de meter een software update oid.
Dus als je 1000 W teruglevert op fase 1, 1000 W teruglevert op fase 2 en 500 W verbruikt op fase 3 registreert de meter geen verbruik en als deze situatie een uur duurt 2.5 kWh teruglevering.
Helder!
Ik vraag me af of je Sunny Design berekening overeenkomt met je legplan. Je hebt 6 panelen oostwest, waar staan die in de simulatie?. Kun je jouw versie van het legplan even tekenen?
Stond in de tekst foutief. Ik wilde er eerst 6 op O-W kwijt, maar dat gaat helaas net niet passen ivm lichtkoepel. Eerste plaatje is eigen legplan.
Ga je het zelf installeren?
Nope.

[ Voor 14% gewijzigd door sanniep9 op 26-08-2020 01:31 ]

• busscherski
Sunny heeft 8 panelen weggenomen, even handmatig toevoegen. Of wellicht nog beter om er 3 toe te voegen en 8 bij de kleine omvormer.

Je hebt dus geen oost-west gedeelte meer?

Het DHZ kabel en stekker pakket heb je niet nodig als je de installatie uitbesteed, wel heb je volledige installatie nodig, dat kun je ook in je winkelmandje stoppen.

• sanniep9
busscherski schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 00:20:
Sunny heeft 8 panelen weggenomen, even handmatig toevoegen. Of wellicht nog beter om er 3 toe te voegen en 8 bij de kleine omvormer.
Hierboven aangepast. Tweede omvormer moet dan naar 3.6
Je hebt dus geen oost-west gedeelte meer?
Jawel, ligt op de uitbouw. Alleen 5 panelen ipv 6.
Het DHZ kabel en stekker pakket heb je niet nodig als je de installatie uitbesteed, wel heb je volledige installatie nodig, dat kun je ook in je winkelmandje stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk_FwX7ewJ8xPOLzpLF8CbOEqco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHD7y2bSBPWfRt3kCRylYKB3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door sanniep9 op 26-08-2020 01:32 ]

• busscherski
Oost en west moeten ieder een eigen input van de omvormer. Ik snap niet hoe je dat lukt.
Zo'n oostwest dakje is ook veel platter dan de rest van je dak.

Mocht dat toch correct zijn, wellicht lukt het met 2 omvormers van 3.68 kW.

• busscherski
Voordat je dit besteld, overweeg Fronius enkelfase omvormers. Iets duurder maar ze mogen hogere DC voltages, dan kom je op simpeler string indelingen.

• sanniep9
busscherski schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 05:53:
Oost en west moeten ieder een eigen input van de omvormer. Ik snap niet hoe je dat lukt.
Zo'n oostwest dakje is ook veel platter dan de rest van je dak.

Mocht dat toch correct zijn, wellicht lukt het met 2 omvormers van 3.68 kW.
Ik heb de 5 panelen oost-west in Sunny Design als één oriëntatie ingevoerd want ik kan er totaal maar maximaal 3 kwijt. Ze moeten wel samen op een input want de andere input heb ik nodig voor de Z-O panelen. Dan zullen daar waarschijnlijk toch ook Tigo's bij moeten wil ik ze in een string zetten. Kun je dan volstaan met alleen Tigo's voor de twee panelen die binnen die string anders georiënteerd zijn?

• busscherski
Heb je 1 input met 2 oost en 3 west?
Dat is erg lastig. Kun je die 5 niet beter plat leggen?

• sanniep9
Klopt. Of 2 west en 3 oost. Die keuze moet nog gemaakt worden.
Platleggen lijkt me niet fijn ivm vervuiling.

Ik kan er ook voor kiezen hier micro-omvormers te gebruiken. Bij een van de twee offertes worden alle panelen van Enphase micro-omvormers voorzien. Dat is de makkelijkste weg. Maar mogelijk niet de goedkoopste en minst kwetsbare oplossing ("hoe meer elektronica op je dak, hoe groter de kans dat er wat stuk gaat").

De andere offerte kiest voor het andere uiterste: alles op een omvormer en met optimizers de negatieve impact van afwijkende (schaduw en/of oriëntatie) panelen corrigeren.

Maar ik ben hier op zoek of er betere mogelijkheden zijn zowel prijstechnisch, betrouwbaarheid en/of rentabiliteit. Dus niet 1 of n (micro-) omvormers, maar iets daar tussen in, zoals we nu met 2 proberen.
Maar misschien moet je dus wel naar 1 string omvormer (voor de voor- en achterkant van het hoofddak) en x micro-omvormers (voor de O-W opstelling + de panelen op het kleine dak).

Op het kleine dak ben ik nu uitgegaan van 3 grote panelen van 390 Wp (zelfde panelen op het hoofddak Z-O zodat deze eventueel in één string gecombineerd kunnen worden omdat ze allemaal dezelfde hoek en oriëntatie hebben). Maar je zou daar ook kunnen kiezen voor 5 kleinere panelen van 325 Wp. Als je die dan met de 5 O-W panelen combineert met micro-omvormers, dan kunnen de overige 24 panelen op een stringomvormer.

Maar uiteraard zijn er meer configuraties mogelijk. Een installateur zal daar waarschijnlijk niet zelf mee komen, die kiest eerder voor de voor hem makkelijkst (installeerare) oplossing.

• busscherski
Kunnen die 5 niet gewoon richting het zuidwesten?

https://www.solar-bouwmar...trait-4-panelen-copy.html

• sanniep9
Dat zou kunnen natuurlijk maar heb liever zoveel mogelijk spreiding in de opbrengst met oog op toekomstige afbouw van salderingsregeling.

• busscherski
Vrij plat oostwest gedraagt zich bijna zoals vrij plat zuid.

Doe niet moeilijk, het is het niet waard je hebt al genoeg spreiding :)
Daarnaast zal energie vanaf zuidwest wellicht de meest waardevolle zijn in de toekomst, omdat die het vaak nog redelijk goed doet rond 18:00.

Ik heb nog een andere stringindeling bedacht. Is nog wat simpeler.

Het bleek dat er toch wel 11 lange panelen in 1 string mogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj1NB8F82ERgar3uoA_lxWJF_gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NE0J93WfazDW2PusDembRnPs.png?f=fotoalbum_large

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:52

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Voor € 10.000,- excl. btw kan je 32 munchen solar met 32 enphase iq7 installeren. dan hoef je niet te puzzelen. Dan heb je het beste schaduwmanagent dat er bestaat. en uitbreiden is simpel. je kan dus met 8.000wP beginnen en eventueel later meer bijplaatsen.

Ik heb van de week een systeem voor een familielid samengesteld bij solar bouwmarkt.
2 dakvlakken met redelijke wat schaduw objecten. zuid-oost, zuid-west en op het 38 stuks muchen solar 330Wp met enphase iq7. 12.550Wp voor € 12.088,- . kom je op € 0,96 per Wp. is wel exclusief meterkast aanpassen maar ze hadden toch een nieuwe nodig. ze hadden nog een 3 fase porselein. verbruik is ca 8.000kWh maar ze willen electrisch gaan rijden (2 auto's) Er kunnen nog meer panelen het platte dak mocht nodig zijn. en met enphase kan je makkelijk uitbreiding zonder problemen.

en 25 jaar garantie op de omvormers naast alle andere voordelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmXqgYUkw_GQe0XVHisxFHg7Atk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/APGSOMvPAO6DSD6UDJ42tWeY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX-y7PNkPCnySYavJgRRbvhtfz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1jlBG36PflOwg1iRLFhqtaMX.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Zuluman op 26-08-2020 22:40 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• sanniep9
Er zat helaas een foutje in mijn legplan. Van de grote panelen passen er geen 3 naast elkaar op het dak van de achterzijde :-(

Dus toch maar alles met standaardpanelen uitgevoerd.

Dan worden het totaal 37 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeJF0ZucCx1dtJ-BJSHRpmZk55k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SSUp9V64GOj47EZKsYzS4pAs.jpg?f=user_large

Sunny Design uitkomst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ooAB8zsyvUlz4C6SD3kjskX4Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK4aHal3qgxBH3HZJDw8YTpr.jpg?f=fotoalbum_large

Winkelmandje (met 330Wp panelen ipv 325Wp):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVO8sIUz3e4QP20iwQrkHn-oFME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6Vb1J1TXom2zEG38SkdrQfj.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is eigenlijk het grootste voordeel om twee omvormers te gebruiken? Installateurs willen het vooral op een omvormer kwijt en dan optimizers toepassen. Die vinden twee omvormers nodeloos duur ook qua installatie. Is dat echt zo?

[ Voor 11% gewijzigd door sanniep9 op 29-08-2020 20:31 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@sanniep9

Die is grappig, 1 omvormer extra is onnodig duur maar 37 optimisers niet. 8)7

Omvormer is 4-600,- en 37 optimisers x 50,- = 1850,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• sanniep9
Rol-Co schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:49:
@sanniep9

Die is grappig, 1 omvormer extra is onnodig duur maar 37 optimisers niet. 8)7

Omvormer is 4-600,- en 37 optimisers x 50,- = 1850,-
Het zouden dan geen 37 optimizers worden maar een x aantal voor onder andere de vijf panelen op de uitbouw en dan nog enkele in verband met schaduw.

• Rol-Co

Rol-Co

sanniep9 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

Het zouden dan geen 37 optimizers worden maar een x aantal voor onder andere de vijf panelen op de uitbouw en dan nog enkele in verband met schaduw.
Oke, dan is het geen SE iedergeval maar een paar tigo of honeybee optimisers, dat is wel goedkoper misschien, al is het niet veel hoor. 2 kleine omvormers of 1 grote 3 fase omvormer kosten al bijna het zelfde.

Het is ook een stukje opdelen, als je verschillen wilt loggen, of uitval risico beperking, bij de grote enkele omvormer is dat allemaal lastig en zoniet onmogelijk.
Komt bij dat de enkele omvormer minder rendabel is en nagenoeg nooit op vol vermogen loopt door de verschillende daken.

• busscherski
Wat is eigenlijk het grootste voordeel om twee omvormers te gebruiken? Installateurs willen het vooral op een omvormer kwijt en dan optimizers toepassen. Die vinden twee omvormers nodeloos duur ook qua installatie. Is dat echt zo?
Je hebt 3 richtingen, een omvormer met 2 mppt's toepassen is dan niet ideaal.
Een string omvormer met Tigo's is dan een beetje oplappen van iets wat uit zichzelf niet goed wil werken. Als je die 5 panelen echt optimaal wilt laten werken terwijl ze samen in een string zitten met 16 anderen heb je volgens mij 21 Tigo's nodig (de hele string).
Met slechts 5 Tigo's zorgen die Tigo's er volgens mij alleen voor dat het goed werkt zolang die 5 evenveel of minder zon pakken dan de andere 16. Als de 5 panelen meer zon pakken kunnen ze volgens mij niet al het vermogen kwijt.

SolarEdge is een beetje overkill want dan heb je 37 optimisers.

Er bestaan ook 3 fase omvormers met 3 inputs maar die vinden een string van 5 normale (60 cells) panelen weer te kort.
https://www.solaryours.co...DB_PLENTICORE-plus_en.pdf

Zo`n KOSTAL PLENTICORE in combinatie met 32 normale panelen en 5 Panasonics zou op zich wel goed werken. Zonder Tigo's te misbruiken. De gelinkte Panasonic panelen hebben 96 cellen en hoog voltage. Dan is stringlengte 5 wel genoeg om die KOSTAL omvormer goed te laten werken.

http://shop.winkelman-zon...asonic/panasonic_kuro.pdf

Maar goed, KOSTAL is volgens mij een vrij zeldzaam merk in Nederland, en 96 cells panelen levert ook lang niet iedereen.

Een oplossing met 2 enkelfase omvormers is een stuk simpeler en kan iedere installateur leveren.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
Rol-Co schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:13:
[...]
Komt bij dat de enkele omvormer minder rendabel is en nagenoeg nooit op vol vermogen loopt door de verschillende daken.
Dit klopt -in ieder geval voor Growatt enkelfase omvormers- niet (en dus waarschijnlijk voor andere merken ook niet omdat Growatt hun ontwerp, naar goed Chinees gebruik, op andere ontwerpen zal hebben 'geinspireerd'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSUr1IbSzfm3SDhWid0IiZddlZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uk8yKyyIBsC24JUnsGFpfEGz.png?f=fotoalbum_large
Het rendement is hoogste rond de 50% belasting en neemt daarna licht af.
Maar simpel gezegd is vanaf ~35% belasting het redement al prima.

• busscherski
@WackoH

Die kleine Growatt's werken volgens mij anders dan de meeste omvormers. Die je nu linkt claimt een nominaal voltage van 250 V. De meeste enkelfase omvormers hebben een nominaal Voltage van ongeveer 360 V.

Maar goed, ook dan nog zal het verschil in efficiency tussen de enkelfase en 3 fase omvormer niet significant zijn.

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Dit klopt -in ieder geval voor Growatt enkelfase omvormers- niet (en dus waarschijnlijk voor andere merken ook niet omdat Growatt hun ontwerp, naar goed Chinees gebruik, op andere ontwerpen zal hebben 'geinspireerd'.
[Afbeelding]
Het rendement is hoogste rond de 50% belasting en neemt daarna licht af.
Maar simpel gezegd is vanaf ~35% belasting het redement al prima.
Ja een 1500 met 200V voltage, kijk nu eens bij een growatt 3 fase omvormer van 11kW, daar heb je 600V nodig he.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hq4BT2sus9-hOkpEX6PdomAb5Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWjVleb0uVGjPHQuWfnNaQIC.jpg?f=fotoalbum_large

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
Waar ging het in mijn opmerking over stringspanning?!?

Ik had het over vermogen vs. rendement (bij een willekeurige maar constante stringspanning) en wilde hiermee duidelijk maken dat een omvormer juist een hoogste rendement heeft als die niet op vol vermogen draait.
Dit omdat ik uit de opmerking van Rol-Co afleidde dat hij/zij bedoelde dat een omvormer een lager rendement heeft als die minder vermogen hoeft te verwerken.
Maar misschien werd bedoeld dat het economisch minder rendabel is om 2 kleine ipv 1 grote omvormer te hebben? Dat zal inderdaad meestal kloppen.

busscherski, het plaatje komt uit het datasheet van de Growatt 1000-S tot 3000-S serie. De optimale stringsspanning varieert in die serie van 180V voor de 1000-S tot 360V voor de 3000-S.
Er is 1 rendementsplaatje dus zal de hele serie een vergelijkbare vermogens vs. rendements gedrag hebben (alleen met hogere optimale stringspanning bij hogere vermogens).

De 3-fase omvormers hebben ook hetzelfde verloop zoals Rol-Co met het plaatje liet zien, alleen dan natuurlijk bij een hogere stringspanning van 600~650V voor het hoogste rendement.

De SMA sunny boy 5.0, die hierboven wordt genoemd, doet ook hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOh151krJ85Ne1ikNW4itAhx6eQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FJ7FVNfGo19gNYUoQjqn48Ed.png?f=fotoalbum_large

Ook bv. een SMA SUNNY TRIPOWER 8.0 (3-fasen) heeft hetzeflde rendementsverloop als functie van uitgangsvermogen.

• busscherski
@WackoH

Ik ga er vanuit dat SunnyDesign daar rekening mee houdt in de simulaties.

• sanniep9
Het heeft even geduurd maar de kogel is door de kerk.

Het wordt 37x Trina Solar Honey Black 330 paneel met 7x Tigo optimizer en een SMA Tripower 8.0 omvormer.

Jaaropbrengst rond de 9.000 kWh voor € 9.300,- ex. btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsOFddJ8WFFPiMOut9Ix_NLpd7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDPsW4OEsWWpiyiSQjatpX4b.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
Mooi dat er iets gekozen is.

Ik ben benieuwd hoe goed die 5 oost west panelen met Tigo's in de zuid string het gaan doen.

Het is meetbaar:
https://www.solar-bouwmar...-incl-gateway-indoor.html

• sanniep9
De panelen liggen er op! Helaas eentje minder op de Zuidwest kant omdat de installateur de dakpannen helemaal rechtsboven niet los kreeg :? Met 36 panelen zouden we toch ook wel een eind moeten komen 8)

Dus 16x Noordoost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHwH3xTZ4o0lNzBvZHoDj22U86c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6Jcy9gyPjIA0nUeFb6oE8Cx.jpg?f=fotoalbum_large

15x Zuidwest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJCXF10jbinDvaDmf160LP6TAOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6ptTnBFC78lgI7xxrYIsXzt.jpg?f=fotoalbum_large

en 5x Oost-West opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNZzjd5Zr2Zj_M92JwbJwbbhSH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0X8oBcNgfhCF5qEOsb2fCFQE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog uitzoeken hoe ik het beste alle opbrengstdata en -grafieken kan uitlezen want suggestie van @busscherski is me nog even wat te duur....
busscherski schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:24:
[...]
Ik ben benieuwd hoe goed die 5 oost west panelen met Tigo's in de zuid string het gaan doen.

Het is meetbaar:
https://www.solar-bouwmar...-incl-gateway-indoor.html
Pagina: 1