Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stroompiek gehad, moederbord defect werkt de CPU nog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mjansen2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-10 19:59
Goedenavond,

Bij een vriend van me(aan de andere kant v/h land) is een stroompiek door zijn huis gegaan, geen surgeprotector, voeding van de PC is defect. Nieuwe voeding heeft die geregeld, bord geeft beeld op intern display en de MSI Code "00"(wss D0). Met de processor eruit komt dezelfde melding.

RAM en videokaart gaat hij nog testen in zijn oude machine. CPU word een probleem, want hij heeft niets liggen waar die inpast. Een nieuw moederbord op de gok bestellen(Z97 chipset borden zijn nog best duur), voor een 5 jaar oud systeem terwijl de CPU mogelijk ook FUBAR moet wel verantwoord zijn.

Iemand met ervaring die hierin een realistische inschatting heeft hoe groot de kans is dat de CPU het nog doet?

Mogelijke bijvraag: Het betreft een socket 1150 core I7, is er iemand in de omgeving van Wijchen of Nijmegen die hem(tegen een bescheiden vergoeding uiteraard) kan helpen met de CPU te testen en mogelijk zelfs een bord heeft liggen waar die van af moet die die over kan nemen?

Thnx alvast! :)

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
00 = geen CPU. Waarschijnlijk overleden door de piek.

• mjansen2016
bierschuit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:35:
00 = geen CPU. Waarschijnlijk overleden door de piek.
Zou het daarom zijn dat die zowel met als zonder CPU niets registreerd? Zouden de VRM's niet gewoon geknald zijn?

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
even een ander punt die stroompiek heeft een oorzaak. Bliksem of bij de centrale. Deze schade wordt nog wel eens gedekt onder de inboedelverzekering ook inductie.

Het nu gaan repareren zonder de verzekering in te schakelen zou ik nog niet doen. Een i7 en vijf jaar oud is nog niet afgeschreven

• mjansen2016
LucyLG schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:56:
even een ander punt die stroompiek heeft een oorzaak. Bliksem of bij de centrale. Deze schade wordt nog wel eens gedekt onder de inboedelverzekering ook inductie.

Het nu gaan repareren zonder de verzekering in te schakelen zou ik nog niet doen. Een i7 en vijf jaar oud is nog niet afgeschreven
Hier heb je gelijk in, er was onweer, hij was niet thuis, en een van de groepen in zijn huis lag eruit alsmede de hoofdstop. Het valt onder de inboedelverzekering, die gaat hij morgen bellen, had ik hem ook aangeraden.

• LucyLG
mjansen2016 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 01:18:
[...]

Hier heb je gelijk in, er was onweer, hij was niet thuis, en een van de groepen in zijn huis lag eruit alsmede de hoofdstop. Het valt onder de inboedelverzekering, die gaat hij morgen bellen, had ik hem ook aangeraden.
Interpolis vergoed het mijns inziens en gaan niet de computer ontleden of er nog iets wel werkt. Moederbord stuk is computer stuk is lijkt mij oordeel. Bij een ouderdom van 5 jaar krijg je wellicht volledige vergoeding, aankoopbedrag minus wellicht wat gebruik. Ook zou ik de oorzaak van de piek achterhalen en schade eisen, daar zijn gegevens over te achterhalen.

Het is niet verplicht om overal beveiliging in te bouwen voor dit soort zaken. Als het uberhaupt al werkt, hoop beloven het.

Dus je hebt meer opties. Ook de verhuurder met zn stoppen is wat ouderwets, ik heb ze ook maar vindt het vrij middeleeuws, daar weet ik minder van maar springt die stop er niet meteen uit of gaat dat tegelijk? Stop houdt het dus niet tegen ondanks dat die dingen zo gevoelig zijn?

Ik had laatst dat ze sprongen en die dingen waren gloeiend heet, heb je foto's?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LucyLG schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 01:24:
[...]

Interpolis vergoed het mijns inziens en gaan niet de computer ontleden of er nog iets wel werkt. Moederbord stuk is computer stuk is lijkt mij oordeel. Bij een ouderdom van 5 jaar krijg je wellicht volledige vergoeding, aankoopbedrag minus wellicht wat gebruik. Ook zou ik de oorzaak van de piek achterhalen en schade eisen, daar zijn gegevens over te achterhalen.

Het is niet verplicht om overal beveiliging in te bouwen voor dit soort zaken. Als het uberhaupt al werkt, hoop beloven het.

Dus je hebt meer opties. Ook de verhuurder met zn stoppen is wat ouderwets, ik heb ze ook maar vindt het vrij middeleeuws, daar weet ik minder van maar springt die stop er niet meteen uit of gaat dat tegelijk? Stop houdt het dus niet tegen ondanks dat die dingen zo gevoelig zijn?

Even om de discussie zuiver te houden: zekeringen ("stoppen") in een meterkast zijn niet bedoeld om blikseminslag of inductie door blikseminslag tegen te houden. Dat kunnen ze dus ook niet. Ze dienen om overbelasting te voorkomen (door bijvoorbeeld kortsluiting of omdat je te veel zware apparaten tegelijk gebruikt).

Of je nu ouderwetse smeltzekeringen ("stoppen") of schakelaars in je meterkast hebt, maakt hierin geen verschil.

Tegen blikseminslag werkt (voor consumenten) maar één ding: stekkers er uit.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• mjansen2016
LucyLG schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 01:24:
[...]

Idd discussie zuiver houden, maar toch even een paar antwoorden:

-Je maakt hier een aantal aannames, en misschien ook verwarring, het betreft hier geen huurwoning, maar een koophuis, en "stoppen, hoofdstop" zijn meer volksmondtermen. Dit zijn tegenwoordig gewoon moderne tuimelschakelaars, maar iig ik noem ze nog steeds zo.

- Een stroompiek zal "die dingen niet gloeiend heet maken", dat klinkt eerder alsof er nog met katoenen bekleedde bedrading is, uit de 6A tijd("stoppen" zijn maar met moeite hiervoor te krijgen), en men de "stoppenkast" maar heeft aangepast met moderne 16A stoppen en vitting, zet je hier continu volle belasting krijg je inderdaad smeulende wandcontactdoosjes en gloeiende draden.

Voor de rest wat Heroic_Nonsense zegt.

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Heb hier ook een keer stroompiek gehad op mijn toen 3.5 jaar oude i7 pc. Voeding defect en laten repareren. Werd zo vergoed. Zeker toen ik ze de rekening van ca 1300 euro liet zien wat die pc had gekost. Dus gewoon kijken wat er defect kan zijn (diagnose door pc bedrijf) en als het enkel cpu, voeding en moederbord betreft dan zullen ze echt niet moeilijk doen als je deze met vergelijkbare onderdelen laat repareren zoals bijvoorbeeld een hedendaagse i5 is net zo snel als een i7 van toen.

En een goede kwaliteitsvoeding kan zo'n piek ook veel beter opvangen. Mijn pa had met diezelfde piek 2 usb poorten en grafische aansluitingen op moederbord kapot (moederbord deed het verder prima) met een goedkope merkloze 80+ voeding en ik met een goede cooler master 80+ gold voeding (v850) had enkel voeding stuk. Moederbord niks geen enkel dingetje beschadigd, alle aansluitingen werken nu een paar jaar later zelfs nog 100% perfect.

• LucyLG
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:01:
[...]

Even om de discussie zuiver te houden: zekeringen ("stoppen") in een meterkast zijn niet bedoeld om blikseminslag of inductie door blikseminslag tegen te houden. Dat kunnen ze dus ook niet. Ze dienen om overbelasting te voorkomen (door bijvoorbeeld kortsluiting of omdat je te veel zware apparaten tegelijk gebruikt).

Of je nu ouderwetse smeltzekeringen ("stoppen") of schakelaars in je meterkast hebt, maakt hierin geen verschil.

Tegen blikseminslag werkt (voor consumenten) maar één ding: stekkers er uit.
maar mn opmerking over de verzekering is lijkt me geen onzin...

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LucyLG schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 04:07:
[...]

maar mn opmerking over de verzekering is lijkt me geen onzin...
Zeker; mijn opmerking ging alleen over de zekeringen, niet de verzekeringen :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Pagina: 1