Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:29
Inleiding
Mijn Samsung Tabpro S heeft een niet meer functionerende typecover.
Voordat dit probleem zich voordeed wilde de tablet na een windows-update op 13 augustus niet meer aan. De tablet reageerde de volgende dag niet meer op de powerbutton of de oplader. (ik constateerde dat het scherm niet meer aan ging)
Hierna de tablet een nacht lang aan de gehangen, zonder effect.
Dus toen heb ik met behulp van een stroommeter gemeten hoeveel vermogen met aangesloten oplader werd gebruikt, dit was 0 Watt. Hieruit rees het vermoeden dat niet het scherm maar de accu/mobo/usb-connector stuk was.
Later de tablet open gemaakt, de accuconnector losgekoppeld en met een multimeter het voltage gemeten van de accu, dit was 0 volt.
Hierna de oplader aangesloten en de voltages gemeten op de plaatsen waar de accuconnector vastklikt, hier werd 5.7 en 8.2 volt gemeten, de usb-connector functioneerde nog.
Toen de connector tijdens het meten enkele keren losgehaald en aangekoppeld.
Vervolgens startte de tablet met aangekoppelde oplader en losgekoppelde accu ineens op.
Na het opstarten ingelogd en afgesloten. Toen de accu aangesloten en het oplaadscherm ging aan.
Na een half uur laden de tablet weer opgestart en de accu werd herkend.
Dat probleem dus opgelost, maar de precieze oorzaak blijft onbekend.

Mijn vraag
Diezelfde avond wilde ik de tablet in gebruik nemen en merkte ik op dat de typecover niet meer functioneerde, dit betreft zowel het typen als het aan/uit gaan bij het open en dichtklappen. Inmiddels al verschillende dingen geprobeerd zonder succes. De typecover werkt volgens een vergelijkbaar principe als bij een surface en sluit aan op pinnetjes aan de onderzijde van de tablet.
Bij het loskoppelen van deze connectie wordt normaal gesproken de tabletmodus geactiveerd maar nu activeert dit de slaapstand :s

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung Tabpro S Wifi (SM-W703NZKAPHN)
Windows 10 Pro versie 2004 (buildversie 19041.450) !na herinstallatie!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Toetsenborddrivers controleren in apparaatbeheer

Drivers controleren met Samsung Update

Toetsenborden verwijderen in apparaatbeheer en opnieuw opstarten

Een volledig schone windowsinstallatie uitgevoerd

Opnieuw drivers gecontroleerd in apparaatbeheer, geen waarschuwingen zichtbaar.

Opnieuw drivers gecontroleerd in Samsung Update

De volgende registry edit (default value was 3):
Open On-screen keyboard – then open ‘Run’ Command box – Type ‘Regedit’ – In the Registry Editor window, follow this path:
HKEY_LOCAL_MACHINE/System/CurrentConrolSet/Services
By selecting the key “i8042prt” under Services, go to right pane – open the key named ‘Start’ – Change its value data as 1 – Close all windows and restart your system.

Tablet in safemode geboot en ps2 toetsenborddrivers verwijderd, daarna weer normaal geboot.

Bovenstaande edit had wel enig effect in het gedrag van de typecover. Bij het loskoppelen van de typecover ging de tablet voorheen nog in slaapstand maar na de edit geeft deze actie helemaal geen reactie meer.

Na bovenstaande zaken te hebben geprobeerd heb ik geen idee waar de oplossing zich moet bevinden, de typecover zelf is in orde.

[ Voor 1% gewijzigd door M van Lent op 25-08-2020 22:57 . Reden: Meer oplossingen geprobeerd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
Update: het in+uitschakelen mbv de magneetcover werkt inmiddels
Het automatisch overschakelen naar tabletmodus werkt nog niet.
Het typen werkt ook nog niet.
Ik zoek op dit moment een synaptics touchpaddriver. Zowel op de supportpagina van samsung als op de site van synaptics zelf kan ik geen recente driver voor windows 10 vinden.

Update: in het devicemanagement en de instellingen is nergens iets zichtbaar dat op de touchpad duidt, alsof deze totaal niet wordt gevonden.

[ Voor 17% gewijzigd door M van Lent op 25-08-2020 22:56 . Reden: Nieuwe ontdekkingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M van Lent
De casus is opgelost

Na een nadere inspectie bleek ik bij het openen van de achterzijde de connector te hebben afgebroken. Hiervoor ga ik proberen een vervangend onderdeel te verkrijgen en te installeren.