Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies budget zonnepanelen oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 09:11

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik werd vandaag door deze reactie bij het artikel over zonnepanelen op de FP aangespoord om toch nog eens te kijken naar de mogelijkheden voor zonnepanelen op mijn dak.
Het gaat om een eenpersoons koopwoning waar ik mogelijkerwijs niet heel lang blijf wonen dus ik had zonnepanelen kopen altijd afgeschreven onder het mom van "zelfs en terugverdientijd van 7 jaar is waarschijnlijk te lang".

Maar nu kwam ik er achter dat er tegenwoordig best goede mogelijkheden zijn om tweedehands een set zonnepanelen te kopen voor een veel aantrekkelijker prijs dan nieuw. De opbrengst is dan natuurlijk lager dan nieuwe hippe panelen, maar mijn verbruik is niet heel hoog dus dat is niet echt een probleem. Combineer dat met zelf installeren en er zijn toch wel weer andere mogelijkheden dan ik eerst had gedacht. Ik heb ondertussen een EV en Airco dus zonnepanelen mogen eigenlijk niet meer missen natuurlijk :9

Wat gegevens van mijn situatie:

Jaarverbruik: ~2000kWh
Dak richting: oost-west (Azimuth oost: -105 west 75)
Dak helling ~3540 graden (moet ik nog nameten) EDIT: het is 40 graden
Staat van dak: matig, het is een oud dak met oude pannen en het is aardig doorgezakt, maar het is niet lek en 'if it ain't broken...'. Recent zelf de airco aangelegd en daarvoor wat pannen weg gehad en daar onder ziet alles er oke uit.

Foto west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ag8Pij9h9dADehtsnSocANsZcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCgd6Yg5HHrXwfqIUZx2pkFn.jpg?f=fotoalbum_large

Foto oost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBLwXE4CVdRIq4OaCvlfD9i34_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BonK4F5oabstCgJ1p3aWrGOe.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat rond zoeken kwam ik het volgende aanbod tegen voor €1050:
- 12x gebruikte Jinko Solar 240 wp zonnepanelen, 165x99cm (4 jaar gebruikt) (3 maanden garantie.)
- 1x Bosch BPT-S 3.0 3000wp omvormer. (6 maanden garantie.)
- Bekabeling tussen de panelen.

Dat is opeens een heel ander verhaal dan de prijzen van duizenden euro's waar ik eerst mee in mijn hoofd zat! Hier komen natuurlijk nog wel wat kosten bij voor montagemateriaal en spul in de meterkast.

Ik zou deze dan als 2 rijen van 3 landscape panelen op beide daken willen leggen. Het minst schuine deel van het dak is ongeveer 2,5m 'hoog' en 5,8m breed.
Een online calculator geeft aan dat ik dan ongeveer 2100kWh opbrengst per jaar zou kunnen verwachten, wat voor mij prima zou zijn. Is om en nabij mijn jaarverbruik en zorgt voor een terugverdientijd van 2-3 jaar.

Na diverse topics hier gelezen te hebben over oost-west opstellingen kwam ik er achter dat je daarvoor echter een omvormer nodig hebt die 2 trackers heeft en dat is bij deze Bosch helaas niet het geval. De verkoper geeft aan dat hij wellicht een andere omvormer kan leveren die dat wel heeft maar hier zijn de details nog van onderweg.

Waarom ik dit topic maak:
Ik ben technisch en praktisch best handig, maar de wereld van zonnepanelen is nog redelijk nieuw voor mij. Ik ben op zoek naar algemene tips voor mijn situatie en specifiek naar tips over welk model/type omvormer ik het beste kan kiezen. In tegenstelling tot veel mensen hier is maximale opbrengst niet het doel, ik wil vooral proberen de kosten laag te houden. Daarnaast zoek ik advies voor het zelf monteren van de panelen. Als ik online zoek naar setjes montagemateriaal zit je zo aan 400 euro voor wat aluminium profieltjes en rvs beugeltjes, dat moet goedkoper kunnen. Ik heb redelijk wat mogelijkheden om zelf dingen te maken dus creatieve/DIY oplossingen zijn zeker welkom.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Je bent goed bezig.

Het lijkt of nog geen van de buren het dak heeft gerenoveerd? Ik ben wat dat betreft geen kenner maar ik vind het er niet geweldig uitzien.

Een nieuwe omvormer wordt lastig met zo`n budget.
https://www.winkelman-zon...mmpt/51618/?display=tiles

Laat maar weten wat je gevonden hebt, dan laten we wel weten of het compatible is.
Je bent op zoek naar een omvormer met 2 mppt's en een vermogen van minimaal 2 kW. Al zijn de meeste omvormers met 2 mppt's minstens 2.5 of 3 kW versies.

Heb je de datasheet van de panelen gevonden? Misschien is polystring een optie

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter

Ja ik heb al gespeeld met het idee van een dak renovatie, kan ik gelijk de net te lage dakkapel aan de achterkant aanpakken, echter is dat een significante investering die behalve "een mooi dak" weinig voordelen biedt voor mijn situatie ;)

Die Growatt was ik inderdaad ook al tegen gekomen, prijs valt me mee.

Het gaat om dit paneel: Jinko JKM240P-60 (240W)

Wat is Polystring? Zegt mij niets en als ik er op Google vind ik ook niet echt een uitleg van wat het is.

• busscherski
  • Nu online
Het zijn denk ik eerder panelen van 2011-2013.

Maar misschien hebben ze eerst een tijdje opgeslagen gelegen voor ze zijn geinstalleerd.

Polystring is 1 string van oost en 1 string van west aansluiten op 1 tracker. Dat kan uiteraard alleen met gelijk aantal en type panelen per dakvlak.
Je verliest er minder efficientie mee als je denkt.
Dat kan je helpen in de jacht op een goedkope omvormer.

De panelen die je op het oog hebt hebben lage stroom, en ze liggen niet heel plat.

Wel opletten dat bij polystring de stroom wel flink toeneemt vergeleken met 1 string per input.

Volgens Sunnydesign heb je bij jouw ligging een max kortsluitstroom van 15A. (als de helling minder dan 35 graden is, wordt dat meer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRYI_o9OTrqEdola_TpxZNwf_-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ioVWmGdstIidjlHpTYpYIbkb.png?f=fotoalbum_large

Let er dus op, in geval je voor polystring wilt gaan, dat de max kortsluitstroom minstens 15A is.
Dus een relatief jonge 2 kW SMA met maar 1 input kan het doen (nieuw helaas nog duurder dan een 2.5 kW dual mppt Growatt).
Chinese merken kunnen helaas niet zoveel stroom per input aan.

Bedenk je overigens wel dat de omvormer het meest slijt van alle onderdelen. Een nieuwe hoeft geen zonde te zijn, voordeel is dat je dan ook kan loggen via de app etc.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken @busscherski
Ik heb ook eens een account gemaakt bij Sunnydesign, best een mooi tooltje!
Dak gemeten en het is een helling hoek van 40 graden.

Als ik dat in de tool gooi komt hij met de volgende getallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1WY7E9b-fflRVUjTbAbgr7pOXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sl3lAymsAZKSU53RVnzKtPq7.png?f=fotoalbum_large

De inverter die bij deze panelen wordt aangeboden heeft het volgende in de spec sheet staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAbeE3LVJ0wFNVhqyhwvXNLoubU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g20t51Gadr3i4NbhzaTDOezI.png?f=user_large

Max. operating input current per MPPT volgens Sunny: 11.9A, specs van Bosch: 11.6A
Max. input short-circuit current per MPPT volgens Sunny: 12.9A specs van Bosch: 16.3A

Zou dit te doen zijn of is dat vragen om problemen? De Bosch inverter wordt er als nieuw in doos bijgeleverd dus dat is wel prettig.

• busscherski
  • Nu online
Test maar even wat Sunnydesign ervan vindt als je 2 x 6 oost zet en 2 x 6 west.
Die zal dan geen rood kruis zetten bij 'Max operating input current' maar wel bij 'Max input short circuit current'.

Dus de Bosch zou er tegen moeten kunnen. Zelf heb ik het nooit uitgeprobeerd maar zou het prima aandurven. Let er wel op dat je bij de Bosch wellicht geen mooie app op je telefoon krijgt. Maar ik weet niet of je dat belangrijk vindt.

• busscherski
  • Nu online
Mocht de leverancier een 2 kW versie hebben die goedkoper is en evenveel stroom mag hebben dan kun je die ook nemen, dat scheelt niet veel opbrengst. 3 kW is ook prima.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Wat ik kan vinden had de Bosch ooit een iPhone app maar is deze sinds 2013 niet bijgewerkt en is nu niet meer te vinden in de app store. Er zou wel ook een web interface op moeten zitten. Zou mooi zijn als ik de data op eoa manier in Home Assistant kan krijgen. Maar als het alleen een losse webpagina is vind ik het ook niet heel erg. Hang ik nog wel een andere monitor tussen de inverter en het net om zelf wat getallen te verzamelen 😜

Is er een manier om de Bosch inverter in Sunnydesign te krijgen, voor zo ver ik kan zien kan je alleen maar Sunny inverters kiezen?

• busscherski
  • Nu online
Sunnydesign wordt gratis beschikbaar gesteld door SMA. Uiteraard gaan ze geen reclame maken voor andere merken.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De meeste producenten hebben zo'n configurator tool. Bosch heeft een tool e.designer. Ik kon daarvan geen download vinden. Neem contact met ze op. Ik mag hopen dat het gratis is, want dat is een verkoopinstrument.

https://bosch-solarenergy...timage-medium-left-7.html

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
busscherski schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 05:41:
Sunnydesign wordt gratis beschikbaar gesteld door SMA. Uiteraard gaan ze geen reclame maken voor andere merken.
Ik had jou bericht gelezen als dat ik de Bosch daar in zou moeten kunnen zetten, maar dit lag waarschijnlijk aan het tijdstip waarop ik het las 8)7
mrmrmr schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:43:
De meeste producenten hebben zo'n configurator tool. Bosch heeft een tool e.designer. Ik kon daarvan geen download vinden. Neem contact met ze op. Ik mag hopen dat het gratis is, want dat is een verkoopinstrument.

https://bosch-solarenergy...timage-medium-left-7.html
Goed idee, ik heb zelf ook nog flink lopen zoeken maar die software lijkt nergens te vinden behalve in wat persberichten en spec sheets. Ik heb ze een mailtje gestuurd, ben benieuwd of er reactie komt :P

Ondertussen nog wat getallen bekeken, links staan de getallen uit Sunnydesign bij 6 panelen op oost en 6 op west:
SimulatieBosch specs
Min. DC voltage: 147VMin. input voltage/start voltage: 125V/170V
Typical PV voltage: 160VMPP Voltage Range: 170-600V
Max. DC Voltage (Inverter): 238VMax. MPP voltage: 600V
Max. operating input current per MPPT: 11.9AMax. MPP input current per input: 11.6A
Max. input short-circuit current per MPPT: 12.9AMax. permitted input current: 16.3A

Sunny en de spec sheet gebruiken voor alles verschillende termen dus hopelijk heb ik de juiste getallen met elkaar gematcht. Ik ben er duidelijk nog niet helemaal thuis in, maar kan ik hier nu uit opmaken dat het voltage van mijn opstelling te laag is om deze inverter te gebruiken?

[ Voor 29% gewijzigd door pposthoorn op 26-08-2020 19:53 ]

• busscherski
  • Nu online
Je hebt de getallen goed gematcht.

Het startvoltage van die Bosch omvormer is relatief hoog vergeleken met moderne omvormers, en je paneel spanning vrij laag vergeleken met moderne panelen. Daar had ik even niet aan gedacht.
Als ik je getallen letterlijk neem heb je dus minstens 6 van die panelen per dak nodig om de Bosch te kunnen gebruiken.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Thanks!
Het startvoltage van die Bosch omvormer is relatief hoog vergeleken met moderne omvormers, en je paneel spanning vrij laag vergeleken met moderne panelen. Daar had ik even niet aan gedacht.
Als ik je getallen letterlijk neem heb je dus minstens 6 van die panelen per dak nodig om de Bosch te kunnen gebruiken.
Oké het plan is precies 6 panelen per dak dus alles ik het goed begrijp kan het allemaal nèt.

De leverancier van de set is nog even een het rondkijken naar een omvormer met twee trackers, als dat lukt is dat denk ik beter. Maar mocht hij niks kunnen vinden moet het met de Bosch ook goed gaan komen.

Blijft nog staan het vraagstuk montage materiaal van de panelen op een pannen dak. Zijn er mensen die dit helemaal zelf maken met bvb RVS beugels en aluminium koker profielen? Of kan ik beter iets meer uitgeven en gewoon een compleet setje kopen?

• busscherski
  • Nu online
O sorry, ik had in mijn hoofd dat je de simulatie had gedaan met 5 per kant.

Het sommetje dat ik deed was:
147 V / 5 * 6 = 176 V

Maar ik had moeten doen:
147 V / 6 * 7 = 172 V

Minimaal 7 per kant dan.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ai dat gaat helaas niet passen. Dan is het inderdaad misschien toch beter om te kijken naar een nieuwe omvormer als de Growatt 2500MTL-S, die heeft 2 trackers en een lagere startspanning. Op zich nog best betaalbaar en wil de omvormer uiteindelijk wel aan Home Assistant kunnen hangen en dat lijkt een stuk eenvoudiger met deze dan met die oude Bosch.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Oke nog even verder gezocht en een ander aanbod gevonden:

Setje van 3 jaar oud:
12x PhonoSolar PS265P-20/U
Growatt 3000-S omvormer (1 tracker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzNqdd9DI5rstnLBExN_mrO0D1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KKP69QC8YNgFGZvSdjZEpTNR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGUL_G7DgzquoTUOWDn7awLUafo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eOIKgENxzXSJRVxF3LWsndQ.png?f=fotoalbum_large

De Growatt heeft een stuk lager startvoltage en ruimere MPP voltage range dan de Bosch en deze panelen hebben een iets hogere Wp waarde, altijd mooi. In Polystring zou dit volgens mij een redelijk goede match zijn.
En voor de Growatt kan ik volgens mij gewoon een RS232->Wifi stickje kopen om hem in het netwerk te hangen.

• busscherski
  • Nu online
Ja dit lukt inderdaad.
Deze panelen hebben een vrij lage kortsluitstroom. :) Met nieuwere panelen had die omvormer dat niet mogen hebben als polystring.

Pagina: 1