Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-11 17:37
Voor de tuin, heb ik achter/aan de schuur een afdak gemaakt. De schuur zelf is 2 * 4 meter breed (de tuin is 6 1/4 meter breed) en het daar aangrenzende afdak is 6 1/4 meter breed.

Het afdak zelf heeft een punt dak, waarbij richting het zuid-oosten dit 35 graden is, en ruim een beter hoog. De andere kant is op 115 graden en is voorzien van sedum. Het dak zelf is een houte constructie, en voorzien van PVC folie om het allemaal water dicht te houden.

Nu wil ik de 35 Graden kant voorzien van 3 stuk zonnepanelen, landscape mode en liefst 2 meter panelen. Op het dak hebben we al een combinatie van 1.65 en 2 meter panelen en op de omvormer is ruimte over. Ook heb ik al 6mm^2 kabels liggen.

Waar ik echter mee zit, is om het geheel te bevestigen. Gaaten boren door het dak is geen probleem en met rubber/kit het weer dichtkrijgen ben ik ook niet zo bang voor. De bedoeling is natuurlijk dat regen water nooit lang op het dak staat, maar altijd afloopt ;)

Maar hoe ik ze het beste kan bevestigen zit ik nog beetje over te dubben. Als ik b.v. 2 x 6m alu proffilen vast zet, dan kan er geen water langs, dus daar moet dan wat afstand tussen, maar hoe kan ik die dan weer het beste bevestigen aan het hout? Bouten met grote ringen natuurlijk voor de stevig heid, maar zijn daar makkelijke manieren voor, om de bouten aan de alu proffilen te bevestigen? Of zijn er nog betere truukjes voor 3 panelen? Direct aan het hout vast zetten?

En moeten het echt 6 meter lange alu proffilen zijn (enorm duur) of zijn daar ook nog betere truukjes voor? Denk zelf dat ze met 2 van die profilen wel het beste vast zitten (ook kwa gewichtsverdeling/trek verdeling ...

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Als je wilt dat we meedenken over de lay-out zou een luchtfoto met maten erin heel veel helpen. Zodra je meer dan 1 dak beschrijft in tekst is het te ingewikkeld voor mij om het goed te snappen.

Wat voor omvormen en panelen heb je? Komen de nieuwe in dezelfde richting als de oude?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• oliveroms
Ik zal een een foto proberen te maken van de situatie/dak. Heb wel een foto, maar die is van de verkeerde kant ;) hij is wel 'doorzichtig' dus helpt misschien een beetje :) Je kan net nog een randje dak van de schuur van de buren (beide kanten) zien om een beetje idee te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVEH6rxQVZ7CuzF_6MaoWy7GOOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfLAVGjDBlIFyHzNZ8WkNwBj.png?f=fotoalbum_large

Kwa oriëntatie zit het op zich wel snor. De hoek en oriëntatie is hetzelfde als het dak boven mn hoofd ;) Ik maak gebruik van een SolarEdge systeem met optimizers. Ik heb een SolarEdge 5000HD. De weerstand in de kabel die ik nu meet is 0.5 Ohm waar ik de kabels aan de ene kant kort gesloten heb om dit makkelijk te kunnen meten ;)

In eerste instantie, zat ik te denken om de zelfde panelen erbij te leggen die ik nu op het dak heb, CanadianSolar 320 WP (2meter), waardoor ik net geen kW erbij krijg. Maar als de prijs gunstig is, mss kan ik voor niet veel meer beter 350 WP leggen.

Goed, foto van de andere kant volgt, zodra het weer droog is om op de ladder te gaan staan ;)

• busscherski
O van een zonnepanelen dak waterdicht maken heb ik weinig verstand.
Er zijn wel enkele topics over.

Een paar panelen bij SolarEdge opprikken kan soms een beetje lastig zijn om aan alle eisen te voldoen.
De orientatie is ruwweg hetzelfde, dat maakt het makkelijk.

Heb je nu 1 of 2 strings?
Let erop dat je hetzelfde type optimiser koopt en het juiste aantal optimisers per string.
En daarnaast het max vermogen per string niet overschrijdt.
Dan mag je op zich elk type paneel kopen dat bij de optimiser past.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• oliveroms
Thanks @busscherski ;) de vraag ging met name eigenlijk over hoe ik de panelen het beste kan vast zetten aan het houten dak :) Gaatje boren, check, rubber ring + dakleer reparatie, check, maar dan ... panelen ok, wat ruimte er tussen is het beste voor de koeling dus gewoon monteren op 2x 6m profielen? of kan ik gewoon 3 * 1 meter profielen van boven naar beneden gebruiken tussen de panelen. De profielen met speciale bouten vast zetten? etc. Daar zit ik mee :)

Ik heb op dit moment 1 string, de inverter kan 2 strings aan, maar die gaan volledige in parallel (de electronica verbind het gewoon met een dikke kopperen bus door). Door de optimizers is dat dus allemaal niet zo'n probleem.

Ik heb nu al 2 verschillende optimizers (die wel compatible zijn met elkaar) Volgens mij de P300 en de P350.

Max vermogen per string was als het goed is ook geen issue, maar dat zal ik even moeten dubbel checken. worst case moet ik mn string in 2 splitsten en parallel aansluiten, maar dan moet ik het dak op :p

• busscherski
Voor creatieve montagemanieren moet je bij @AUijtdehaag zijn.

Het kan zijn dat de strings binnenin de omvormer aan elkaar zijn gemaakt, is ook logisch. Maar toch moet er in beide strings 400 V DC gemaakt worden.
Als je de drie nieuwe panelen op een eigen string aansluit heb je dus op z`n allerminst en als je geen schaduw hebt optimisers nodig die 400/3=140 V uit kunnen sturen. Die bestaan niet.

3 panelen moeten dus bij in de oude string, wel opletten dat het vermogen per string niet boven 5250 W komt.

http://www.viasolis.eu/da...r-optimizer-datasheet.pdf

Mocht je met alle panelen samen wel boven de 5250 W komen, dan moet je er 2 strings van maken met minstens 8 panelen ieder.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:57:
Voor creatieve montagemanieren moet je bij @AUijtdehaag zijn.
Niet te lang over nadenken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J21PD-DXZvk5FUoJ4To2OUy2dGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YghiMj4WuSAzA9qM2aeKGV8S.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• oliveroms
Het kan inderdaad zijn dat ik er 2x 8 van moet maken; maar dan moet ik mss het dak op op de kabels wat opnieuw in te delen.

De bedoeling was wel om de nieuwe panelen op de bestaande string aan te sluiten. De 5250 zal niet echt overschreden worden, sowieso omdat 5 panel noord/west liggen, maar om 12:00 zouden er pieken kunnen ontstaan die heel even net erboven gaan, dus dat zou ik dan even moeten narekenen en ook kijken wat voor getallen in de logs langs komen!

Tja, op de bank/tafel is een oplossing :) maar wil vooral weten hoe ik panelen het beste aan het hout kan vast schroeven ...
Pagina: 1