• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:34

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Goedenavond,

We zijn er uit dat we graag zonnepanelen willen plaatsen op ons schuurdak.
Dit betreft een vrijstaande schuur met een zadeldak waarop aluminium dakpanplaten liggen.
(deze ongeveer: https://www.janjp.nl/prod...fielplaten-mat-antraciet/ )

We willen beginnen met 12 panelen op het dakvlak wat op het westen ligt.
De afmetingen van het dakvlak zijn ca 6,5x3,5m.

Aangezien we aardige klussers zijn en het een goed bereikbaar schuurdak betreft, overwegen we om de zonnepanelen zelf te plaatsen. Uiteraard komen er een hoop vragen bij ons op:

- Allereerst, is het uberhaupt mogelijk om op dit type dakpanplaten zonnepanelen te bevestigen? De dakpanplaten zijn bevestigd op underlayment, welke weer op dikke gordingen rusten. Ik vind wel informatie voor "trapezoide profielen", maar dit zijn ander type platen welke meer op landbouw schuren ed te vinden zijn.

- Zijn er mensen met ervaring in het zelf plaatsen van de panelen?
In mijn ogen is het het meeste werk de juiste montage van de panelen, wat door de geringe hoogte goed te doen moet zijn. Maar wellicht onderschat ik de klus.

- Wat voor aderdikte is gebruikelijk om van de meterkast naar de omvormer te laten lopen? Er loopt nu een 3x2,5mm2 kabel vanaf een vrije 16a installatie automaat naar de schuur, over een afstand van ca 22m.
Het zou top zijn als we deze kunnen gebruiken aangezien het een hoop graafwerk scheelt.
Maar ik lees ook verhalen dat er een 4mm2 aderdikte nodig zou zijn op deze afstanden.
De omvormer zou mogelijk een Sunny Boy 3.6 worden met een max ingangsvermogen van 5500WP en een uitgangsvermogen van 3680w bij 16a.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen! :)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
6,5 x 3,5 is wel een perfecte maat zeg..

Een kennis van mij heeft ze op damwandplaten gemonteerd.
Maar ik heb geen idee met welk bevestigingsysteem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfua1Ddx3RrobNlY_ULLmKjdZOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdttOuM3nCvyhODVdZt0zVWk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF1eBLtpzrt7J3Ko149cRZtgAnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORmyoiotdNtmhbESlSAK8SJZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wf-e5Jpm_hERuz2GA7DOoLMyBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrykeQBf56F3zNYQUT5FCExp.jpg?f=fotoalbum_tile

Je zou kunnen proberen met stokschroefen in die beplating die jij hebt.
Ligt een beetje aan de afstanden tussen de gordingen, rails verticaal.
(panasonic hit is 1590 x 1053, kunnen er 3x 4 in landscape misschien? 2 strings van 6 ivm Vmpp)

of 9 van deze

Vandervalk heeft ook systemen, voor portrait en landscape
YouTube: ValkPitched - Insert - Hanger Bolt
bbbrumbrum in "[PV] Maximaal aantal panelen per m2 op overkapping"

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2020 21:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Je hebt het over beginnen met 12 op west.
Wil je meteen een 3 fase omvormer die 12 op west en ook 12 op oost aan kan?
Wat zijn de hellingen?

Een 3.68 kW enkelfaseomvormer is het maximale wat je op een 2.5 mm2 kabel zou moeten doen. Een 3 fase omvormer is wat betreft kabelbelasting beter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik was inderdaad ook erg verrast dat er nagenoeg precies 12 panelen op het dakvlak passen, alsof er door de vorige bewoner al over na gedacht is!

Stokschroeven lijken me een prima optie, en ook het vandervalk systeem filmpje maakt een hoop duidelijk en geeft me wel vertrouwen dat dit iets is wat we zelf moeten kunnen.
Ik ga me er nog even verder in verdiepen, thanks voor de links!

We willen inderdaad beginnen met 12 panelen op west. Ik vermoed dat dit alles is wat op het schuurdak komt te liggen. Dit omdat er aan de oostzijde nogal wat schaduwval is door een grote boerenschuur van de buren. En daarnaast hebben we in de toekomst op het westelijk dakvlak van ons huis ook nog genoeg ruimte voor een stuk of 16 panelen.
In dit geval zou ik dus de 2,5 mm2 kabel kunnen gebruiken die er al ligt.

Is er nog een voordeel om de zonnepanelen niet in portrait maar in landscape te monteren?
De dakhelling is trouwens 33gr.

• busscherski
De kabel is niet dik en een beetje lang, maar het zou moeten kunnen.
Als je die kabel ook voor verbruikers in de schuur wilt gebruiken moet je een PV verdeler toepassen (mini 'meterkastje' in de schuur)

Portrait is makkelijker qua montage en beter als de schaduw van links of rechts komt. Landscape kan beter zijn als de schaduw van onderen komt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
In landscape heb je minder bevestigings materiaal nodig, als je stokschroeven gebruikt.
Stokschroef in de gordingbalk, verticale rail erop en klaar.
(nogmaals: ik weet de afstand niet tussen de gordingen, kun je dat eens opmeten?)

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties weer!

Ik heb twee foto's gemaakt, dit is het dakvlak waarop we de panelen zouden willen leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trzcSCQnfudoKgQ5I_ZwcZlacCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du6E3PUj37yYEAUkIE4RqB2Z.jpg?f=fotoalbum_large

En vanuit satelliet beelden van het schuurdak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXJOyKfSjkxzsSgaykfyO9ObvvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1kgBMkNMWX9CSGOJpCewfTCp.jpg?f=user_large

En dit is van binnenuit, de gordingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0ZPnnfJuGBgCr9cQV55oVMjJQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCbn4Hiw4cB7W01CPKNab2YT.jpg?f=fotoalbum_large

De afstand tussen de gordingen is 107cm h-o-h. Wel vraag ik me af hoe het met stokschroeven en de nokbalk zit, of kan ik pas beginnen op de 1e gording?

Als ik zo kijk op de google maps afbeelding lijkt de schaduwval eigenlijk wel mee te vallen en is het wellicht toch een idee om qua voorbereidende werkzaamheden toch rekening te houden met een 3-fase omvormer en voorbereiding zodat we in de toekomst ook de oostzijde kunnen benutten.

Rare vraag misschien, maar stel we besluiten om eerst de westzijde te benutten en op een later moment de oostzijde, kunnen we dan al wel een omvormer aanschaffen die voor de totale installatie benut gaat worden, óf moeten we dan met twee omvormers gaan werken?

• busscherski
Ja de schaduw op oost stelt niets voor.

Met (15+15) x 370 Wp kom je op een 8 kW driefase omvormer.
Mag van elk merk behalve SolarEdge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZQNmtTMhQpghTh_zPRn1_Mi3kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uIXuYgY5W7SMCW4DAkwqw313.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou die houten kantplanken toch maar vernieuwen voor wat zetwerk eventueel.
Nu kun je er nog makkelijk bij.

Bovenin heb je niet echt een goede balk (gording) zitten om aan het eind van de rail nog een stokschroef erin te draaien.
Maar een extra balk is zo geplaatst aan de binnenkant?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2020 22:42 ]

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Houten windveren worden zeker nog vernieuwd en geverfd, ook die rare rubberen flappen worden vervangen door iets wat wél vast zit als het waait 😀 (alhoewel ik nog even moet nagaan wat de functie daadwerkelijk is en waarom het wel rechts maar niet links zit )

Een extra balk plaatsen is zeker geen probleem, relatief kleine klus in vergelijking met het plaatsen van de panelen.

15 panelen lijkt me niet te passen op èèn dakvlak, of zijn de genoemde panelen kleiner van formaat zodat er wel 15 zouden passen?
2x12 panelen moet sowieso wel passen.

Dan eigenlijk terugkomend op m’n eerste vraag. Er zal dus voor een 3 fase systeem een nieuwe kabel gelegd gaan worden vanaf de verdeler naar de schuur. Omdat deze kabel nieuw gelegd gaat worden, kan ik de totale afstand iets verkorten, het zal dan om maximaal 15m gaan.

- welke ader dikte is dan benodigd? Ik zou dan sowieso 5x 4mm2 leggen, maar wellicht is 6mm2 aderdikte benodigd...?
- is het toegestaan om de kabel te “onderbreken” met een las doos en las klemmen om over te kunnen gaan van installatie kabel naar grondkabel?

Het stuk onder de grond zal max 5m zijn, dus eventueel kan ik ook installatie kabel zonder aard scherm in een hostalit buis leggen.

• busscherski
Deze zijn vrij klein

https://www.solar-bouwmar...full-black-110347466.html

5 x 2.5 mm2 zal het minimum zijn voor een 8 kW omvormer, maar voor PV kies je, als je de kabel nog moet aanleggen, in principe altijd een maatje groter dan het minimum en dan kom je op 3 x 4 mm2 uit.

Volgens mij mag je een lasdoos gebruiken waar je de 2 kabels aan elkaar maakt.
Indien je krachtstroom wilt in de schuur kun je er een 3 fase PV verdeler tussen zetten, kleine moeite als de kabel er toch al ligt.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-11 23:51
@Roland_EM25

15 panelen per dakvlak lijken mij ook niet te passen trouwens... 12 wel. Of je moet voor kleinere panelen gaan.

Voor wat betreft de kabel: je zou ook een YMVK grondkabel kunnen gebruiken. 4x 4mm2 is dan voldoende, dan heb je drie fasedraden en één nuldraad. De aardedraad is een gevlochten stalen draad. Al deze draden zitten in een gevlochten stalen mantel met daaromheen dat grijze plastic (volgens mij PVC).
Zoiets als dit: https://www.sandervunderi...-mm2-4-mm2-per-meter.html
Deze kabel kan je zowel in huis als buiten toepassen en aansluiten op de omvormer, dus je hoeft tussen de meterkast en de omvormer geen extra lasdoos toe te passen.
De kabel in een mantelbuis leggen is altijd een goed idee. Leg dan ook een ethernetkabel mee zodat je die kan aansluiten op de omvormer om deze uit te kunnen lezen. En leg ook wat extra trekkoorden in de mantelbuis zodat je later ook nog andere kabels zou kunnen trekken.

En goede tip van @busscherski om een verdeler toe te passen zodat je ook gelijk krachtstroom in de schuur hebt.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties weer!

We zijn er uit!
We gaan beginnen met 12 panelen op de westzijde van de schuur met alle voorbereidingen erbij om op termijn
ook 12 panelen op de oostzijde kwijt te kunnen.

Uitgaand van ca 320WP per paneel, uiteindelijk dus een totaal van 7680WP.
Qua kosten ga ik dan even uit van het "ergste" geval:
24x 250€ voor de panelen: € 6000
Omvormer: € 1750
Bekabeling: € 250
Montagemateriaal: € 500
Onvoorziene kosten: € 500
Totaal ca € 9000

Als voorbereiding gaan we:
- 14m 4x 4mm2 grondkabel leggen vanaf de meterkast naar de schuur
- 2 extra gordingen bijplaatsen tegen de nok van de schuur aan
- windveren dak vervangen

Daarnaast ga ik me uiteraard verdiepen in welk merk zonnepaneel we dan zouden willen.

Bedankt voor de tips tot dusver, we gaan er mee aan de slag.

• MartijnLoarne
@Roland_EM25 Hoe erg is de schaduw op het oost dak aanwezig? De schuur van de buren lijkt een behoorlijk eind weg te staan en lijkt (zeker in de zomermaanden) niet echt schaduw te werpen op jouw schuur. Als je het instralingsdiagram bekijkt (link) dan zie je dat het oost dak meer instraling heeft dan het west dak. Ik kan dat ook uit eigen ervaring beamen, mijn schuur heeft nagenoeg dezelfde oriëntatie en daar staat de zon ook langer op het oost dak. Er staat hier nog een grote notenboom vrij dichtbij het oost dak die schaduw geeft, maar in de maanden waar het om draait (april tot en met augustus) staat de zon 's morgens voor negen uur al boven de boom en heeft het dak geen schaduw meer. Je zou dus kunnen overwegen om eerst te beginnen met het oost dak en daarna met west.

Qua kostenraming zit je vrij ruim, zeker voor wat betreft de panelen. Het paneel waar @busscherski naar linkt is bijvoorbeeld een stuk goedkoper. Klik maar eens wat bij elkaar in die webshop of bij Winkelman zonnepanelen.

De voorbereidingen klinken goed, het is leuk als je ons op de hoogte houdt (met foto's is het mooist). :*)

Succes!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 19:15
Met >1 euro per Wp zit je nu vrij hoog inderdaad, misschien passen deze nog net, dan zit je op 365Wp voor €136 euro. Een SMA omvormer is ook aan de prijzige kant, een GoodWe kost je 'slechts' €1199. Met de rest van de kosten erbij zit je dan op €0,65 per Wp incl BTW, dat komt al beter in de buurt van een fatsoenlijk DIY-prijs.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Roland_EM25 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:24:
Hartelijk dank voor de reacties weer!

We zijn er uit!
We gaan beginnen met 12 panelen op de westzijde van de schuur met alle voorbereidingen erbij om op termijn
ook 12 panelen op de oostzijde kwijt te kunnen.

Uitgaand van ca 320WP per paneel, uiteindelijk dus een totaal van 7680WP.
Qua kosten ga ik dan even uit van het "ergste" geval:
24x 250€ voor de panelen: € 6000
Omvormer: € 1750
Bekabeling: € 250
Montagemateriaal: € 500
Onvoorziene kosten: € 500
Totaal ca € 9000

Als voorbereiding gaan we:
- 14m 4x 4mm2 grondkabel leggen vanaf de meterkast naar de schuur
- 2 extra gordingen bijplaatsen tegen de nok van de schuur aan
- windveren dak vervangen

Daarnaast ga ik me uiteraard verdiepen in welk merk zonnepaneel we dan zouden willen.

Bedankt voor de tips tot dusver, we gaan er mee aan de slag.
6000,- voor 24 panelen?
https://link.marktplaats.nl/m1570262326

Nog geen 2200,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
- Allereerst, is het uberhaupt mogelijk om op dit type dakpanplaten zonnepanelen te bevestigen? De dakpanplaten zijn bevestigd op underlayment, welke weer op dikke gordingen rusten. Ik vind wel informatie voor "trapezoide profielen", maar dit zijn ander type platen welke meer op landbouw schuren ed te vinden zijn.
Ik heb voor mijn 'damwand' profielen dak het ClickFit Evo Staaldak systeem aangeschaft. Het gaat er dit weekend op. Er is een variant met een onderzetstuk voor gewelfde platen, maar ik weet niet of het ook voor dakpanplaten (die jullie hebben) werkt. Het voordeel is dat je rechtstreeks op de platen kan schroeven met relatief eenvoudige profieltjes, zonder lange rails. Het is waterdicht, ook niet onbelangrijk, en je schroeft met een speciale zelfborende schroef in het (dunne) staal, supermakkelijk.

https://www.esdec.com/nl/...PgLK-KbSg2BoaAjI_EALw_wcB

• MartijnLoarne
@Roland_EM25 heb je de panelen inmiddels geplaatst? Welk type ben je voor gegaan? En heb je nog wat leuk beeldmateriaal? 😄

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Het project zonnepanelen heeft even wat vertraging op gelopen, maar het plan is om dit
jaar de aankoop te doen.

(zie ander topic, er moest wat aan de gevel verbouwd worden)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66254096

Extra materialen zijn besteld om een extra draagbalk toe te voegen in de schuur en binnenkort gaan we beginnen met het graven en leggen van de kabel meterkast -> schuur.

Wordt vervolgt! (iets later dan gepland, maar toch....) ;)

Pagina: 1