Goedenavond,
We zijn er uit dat we graag zonnepanelen willen plaatsen op ons schuurdak.
Dit betreft een vrijstaande schuur met een zadeldak waarop aluminium dakpanplaten liggen.
(deze ongeveer: https://www.janjp.nl/prod...fielplaten-mat-antraciet/ )
We willen beginnen met 12 panelen op het dakvlak wat op het westen ligt.
De afmetingen van het dakvlak zijn ca 6,5x3,5m.
Aangezien we aardige klussers zijn en het een goed bereikbaar schuurdak betreft, overwegen we om de zonnepanelen zelf te plaatsen. Uiteraard komen er een hoop vragen bij ons op:
- Allereerst, is het uberhaupt mogelijk om op dit type dakpanplaten zonnepanelen te bevestigen? De dakpanplaten zijn bevestigd op underlayment, welke weer op dikke gordingen rusten. Ik vind wel informatie voor "trapezoide profielen", maar dit zijn ander type platen welke meer op landbouw schuren ed te vinden zijn.
- Zijn er mensen met ervaring in het zelf plaatsen van de panelen?
In mijn ogen is het het meeste werk de juiste montage van de panelen, wat door de geringe hoogte goed te doen moet zijn. Maar wellicht onderschat ik de klus.
- Wat voor aderdikte is gebruikelijk om van de meterkast naar de omvormer te laten lopen? Er loopt nu een 3x2,5mm2 kabel vanaf een vrije 16a installatie automaat naar de schuur, over een afstand van ca 22m.
Het zou top zijn als we deze kunnen gebruiken aangezien het een hoop graafwerk scheelt.
Maar ik lees ook verhalen dat er een 4mm2 aderdikte nodig zou zijn op deze afstanden.
De omvormer zou mogelijk een Sunny Boy 3.6 worden met een max ingangsvermogen van 5500WP en een uitgangsvermogen van 3680w bij 16a.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!
We zijn er uit dat we graag zonnepanelen willen plaatsen op ons schuurdak.
Dit betreft een vrijstaande schuur met een zadeldak waarop aluminium dakpanplaten liggen.
(deze ongeveer: https://www.janjp.nl/prod...fielplaten-mat-antraciet/ )
We willen beginnen met 12 panelen op het dakvlak wat op het westen ligt.
De afmetingen van het dakvlak zijn ca 6,5x3,5m.
Aangezien we aardige klussers zijn en het een goed bereikbaar schuurdak betreft, overwegen we om de zonnepanelen zelf te plaatsen. Uiteraard komen er een hoop vragen bij ons op:
- Allereerst, is het uberhaupt mogelijk om op dit type dakpanplaten zonnepanelen te bevestigen? De dakpanplaten zijn bevestigd op underlayment, welke weer op dikke gordingen rusten. Ik vind wel informatie voor "trapezoide profielen", maar dit zijn ander type platen welke meer op landbouw schuren ed te vinden zijn.
- Zijn er mensen met ervaring in het zelf plaatsen van de panelen?
In mijn ogen is het het meeste werk de juiste montage van de panelen, wat door de geringe hoogte goed te doen moet zijn. Maar wellicht onderschat ik de klus.
- Wat voor aderdikte is gebruikelijk om van de meterkast naar de omvormer te laten lopen? Er loopt nu een 3x2,5mm2 kabel vanaf een vrije 16a installatie automaat naar de schuur, over een afstand van ca 22m.
Het zou top zijn als we deze kunnen gebruiken aangezien het een hoop graafwerk scheelt.
Maar ik lees ook verhalen dat er een 4mm2 aderdikte nodig zou zijn op deze afstanden.
De omvormer zou mogelijk een Sunny Boy 3.6 worden met een max ingangsvermogen van 5500WP en een uitgangsvermogen van 3680w bij 16a.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!
Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4
:strip_exif()/f/image/LdttOuM3nCvyhODVdZt0zVWk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ORmyoiotdNtmhbESlSAK8SJZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zrykeQBf56F3zNYQUT5FCExp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Du6E3PUj37yYEAUkIE4RqB2Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1kgBMkNMWX9CSGOJpCewfTCp.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/bCbn4Hiw4cB7W01CPKNab2YT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/uIXuYgY5W7SMCW4DAkwqw313.png?f=fotoalbum_large)