Moederbord heeft identiteitscrisis na BIOS update

Pagina: 1
Acties:

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Hallohallo,

ik heb hier een super vaag gevalletje. Zojuist mijn MSI x470 Gaming Plus Max een update gegeven naar een verse BIOS, maar nu zit mijn moederbord in een identiteitscrisis! Het bordje denk nu ineens dat het een MSI B450 Tomahawk Max is 8)7 Als ik de MSI Live update tool open staat onderin nog wel het juiste model, maar als ik de BIOS zelf open om mijn overclockjes e.d. terug te zetten dan staat daar dus een ander model.

Systeem start wel op, maar ik mis nogal wat zaken... resolutie videokaart wil niet hoger dan 1650x1050 en ik mis de helft van mijn S-ata poorten.

Lastige in deze is wel dat bij een losse download deze niet met een handig tooltje komt om de update of rollback te doen... en mijn moederbord geen BIOS vanaf USB stick wil lezen.

Ga uiteraard eens zien of ik een rollback kan doen op een andere manier... maar meer mensen dit aan het handje toevallig?

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 24-08-2020 20:40 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Je zult het wel gecontroleerd hebben, maar weet je zeker dat je het juiste bestand hebt gedownload?

Voor het lezen vsn de bios vanaf usb moet je even checken of deze op de juiste manier geformatteerd is (fat32/ntfs), en of je de zipfile wel hebt uitgepakt.

[ Voor 44% gewijzigd door Nielson op 24-08-2020 20:45 ]

• MicGlou
Nielson schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:41:
Je zult het wel gecontroleerd hebben, maar weet je zeker dat je het juiste bestand hebt gedownload?

Voor het lezen vsn de bios vanaf usb moet je even checken of deze op de juiste manier geformatteerd is (fat32/ntfs), en of je de zipfile wel hebt uitgepakt.
Uiteraard, dit is een probleem wat zich al eerder heeft voorgedaan omdat ik normaal gesproken dergelijke update tools zoals MSI Live update niet vertrouw... en nu blijkt dat maar weer eens terecht te zijn. Toen al 5 verschillende sticks geprobeerd van verschillende formaten en op diverse manieren geformatteerd. Flash Util ziet de stick wel maar laat geen bestanden zien... en na toen veel googlen etc. blijken meerdere MSI gebruikers hier last van te hebben...

Zijn er ook losse tools voor het flashen van een AMD moederbord? Ik ben bekend met ATI ATIFlash / AMD VBFlash voor GPU's... maar voor moederbord bios nog nooit zoiets aan de hand gehad.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

https://www.msi.com/Motherboard/support/X470-GAMING-PLUS-MAX Bios https://download.msi.com/bos_exe/mb/7B79vH6.zip

Usb poort achter bovenaan nemen (de zwarte waar muis/tobo insteken normaal gezien), usb stick (of hdd/ssd) in fat32 formatteren en h60 bestand gewoon op de stick/schijf zwieren, dan in je bios voor update kiezen.

Je kan altijd M-flash proberen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MicGlou
Damic schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:33:
https://www.msi.com/Motherboard/support/X470-GAMING-PLUS-MAX Bios https://download.msi.com/bos_exe/mb/7B79vH6.zip

Usb poort achter bovenaan nemen (de zwarte waar muis/tobo insteken normaal gezien), usb stick (of hdd/ssd) in fat32 formatteren en h60 bestand gewoon op de stick/schijf zwieren, dan in je bios voor update kiezen.

Je kan altijd M-flash proberen ;)
Ik had niet die USB-poort gebruikt, zojuist gedaan maar helaas zelfde resultaat... mapjes e.d. worden gezien, maar niet het bios bestand.

Wat bedoel je met 'je kan altijd M-flash proberen'... dat is de manier via de bios zoals ik het al probeer? Wat zou ik dan anders geprobeerd moeten hebben buiten de MSI Live tool na dan?

EDIT: ik dacht laat ik voor de grap eens een bios van de Tomahawk Max downloaden en die op de stick zetten... en verdomd, dat bestand wordt wel gezien! Mijn broek zakt nu een beetje af... helemaal omdat Live Update dus ook het juiste type aangeeft, maar dus wel de Tomahawk BIOS heeft klaargezet en geinstalleerd?

Nog wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNTzhOB0AtnOYv_kvA44vGXltvw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TnmJWPPar856y0uk6wnwLqR.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcmsKwfNYJL2NGZn3BU5Jre-jJo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fypOYzt61ZBHduKpaYDRz8Zk.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 39% gewijzigd door MicGlou op 24-08-2020 22:02 ]

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:25
Misschien veel te simplistisch gedacht; wat als je het bios-bestand van de X470 vernoemd naar de laatste versie van de B450 die je gedownload hebt? Ik weet niet exact hoe een moederbord een 'juist' bios bestand herkend, maar het zou op basis van naamgeving kunnen gaan

• MicGlou
Trently schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:19:
Misschien veel te simplistisch gedacht; wat als je het bios-bestand van de X470 vernoemd naar de laatste versie van de B450 die je gedownload hebt? Ik weet niet exact hoe een moederbord een 'juist' bios bestand herkend, maar het zou op basis van naamgeving kunnen gaan
Dat is uiteraard ook al de gedachte die ik had... maar ik heb geen zin in een bricked moederbord, dat begrijp je denk ik wel.

Om de term maar eens te gebruiken want hier past het denk ik wel... ik ben compleet flabbergasted!

Juist omdat de informatie op diverse plekken elkaar tegenspreekt... de Live software van MSI ziet het als het juiste type, msinfo ook... ook de branding op het moederbord klopt. Maar de BIOS zegt dus wat anders en dat wordt bevestigd omdat het dus ook alleen maar het BIOS bestand van het verkeerde type wil zien.

Het zou ook niet mogen werken want B450 en X470 zijn toch wezenlijk anders...

Ik heb mij aangemeld op het forum van MSI en daar de vraag voorgelegd... ik bouw al jaren systemen voor mijzelf en voor anderen en red mij altijd met gekke problemen... maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 24-08-2020 22:28 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ook al zou je het bestand een andere naam geven; als de checksum/string in het bestand niet overeen komt met de aanwezige uefi/bios in de eeprom, zou er niet geflashed mogen worden.

Tenzij er bij MSI wat mis is, wat er erg op lijkt. Iemand poste op het forum van MSI dat zijn X470 Gaming Plus MAX ineens een A88X-G41 PC Mate is geworden. :o

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• MicGlou
PD2JK schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:40:
Ook al zou je het bestand een andere naam geven; als de checksum/string in het bestand niet overeen komt met de aanwezige uefi/bios in de eeprom, zou er niet geflashed mogen worden.

Tenzij er bij MSI wat mis is, wat er erg op lijkt. Iemand poste op het forum van MSI dat zijn X470 Gaming Plus MAX ineens een A88X-G41 PC Mate is geworden. :o
Het bestand hernoemen zorgt er in ieder geval wel voor dat het bestand nu wordt gezien door M-flash... maar ik heb het niet geprobeerd uit te voeren uiteraard, ik wacht eerst eens even af of er waardevolle info bij MSI vandaan komt.

Dat er iets mis lijkt te zijn moge duidelijk zijn... onlangs ook al een flinke rant van GamersNexus over MSI gezien, dat ging heel breed over rare praktijken, maar ging voor een gedeelte ook over producten die waren ontvangen voor reviews waar dingen mis mee bleken te zijn en waarvoor MSI dan wilde betalen om het stil te houden... en blijkbaar nog meer fratsen.

Bewuste video: YouTube: Killshot: MSI’s Shady Review Practices & Ethics

Is het zo'n rommeltje geworden daar? Ik was altijd in de veronderstelling dat MSI altijd tot de "betere" merken behoorde...

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 24-08-2020 23:30 ]

• Nielson
Je ziet daar bij Systeemmodel ook MS-7C02 staan, het interne typenummer van de B450 Tomahawk (Max), terwijl bij Basisbordproduct wel MS-7B79 staat. Je ziet die typenummers ook terug in de bijbehordende bios bestanden:

https://www.msi.com/Mothe...t/B450-TOMAHAWK#down-bios
https://www.msi.com/Mothe...GAMING-PLUS-MAX#down-bios

• MicGlou
Nielson schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:19:
[...]
Je ziet daar bij Systeemmodel ook MS-7C02 staan, het interne typenummer van de B450 Tomahawk (Max) staan, terwijl bij Basisbordproduct wel MS-7B79 staat. Je ziet die typenummers ook terug in de bijbehordende bios bestanden:

https://www.msi.com/Mothe...t/B450-TOMAHAWK#down-bios
https://www.msi.com/Mothe...GAMING-PLUS-MAX#down-bios
Vreemd toch? Het "gekke" is dat het systeem wel werkt, qua prestaties lijkt het verder in orde, AMP profile werkt ook gewoon... net ook even een aantal games gestart en loopt zonder problemen. Maar dus niet alles want ik mis S-ata poorten bijvoorbeeld want er zijn er momenteel maar 4 van de 6 beschikbaar. Hing gelukkig niets cruciaal aan, maar kan momenteel de bluray en mijn hotswapbay niet gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 24-08-2020 23:24 ]

• Nielson
Erg raar idd. Je zou het bios bestand nog kunnen hernoemen naar MSI.ROM, kijken of 'ie 'm dan wel herkent, en/of de voorlaatste bios kunnen proberen. Hopelijk echter krijg je snel reactie van MSI.

• MicGlou
Ik zal eventueel resultaat hier posten...

• MicGlou
Helaas nog niets vernomen bij MSI... als ik het allemaal ook zo bekijk is daar momenteel weinig activiteit van 'experts' die echt het fijne van dit soort zaken weten. Was toch enigszins in de veronderstelling dat ik een uitdagend probleem had gezien de "zeldzame" situatie.

Moet nog maar een paar dagen geduld hebben denk ik, anders wordt het misschien tijd om het via de garantie route op te lossen.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je legacy USB support wel aan staan? Zie je hem wel als boot optie? Het kan zijn dat je hem uit de UEFI moet halen en/of moet aangeven dat legacy spul ook mag werken.

• MicGlou
HollowGamer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:19:
Heb je legacy USB support wel aan staan? Zie je hem wel als boot optie? Het kan zijn dat je hem uit de UEFI moet halen en/of moet aangeven dat legacy spul ook mag werken.
Dat is allemaal al doorlopen... het gaat dus blijkbaar om de naamgeving van het bestand of het wel of niet zichtbaar is, maar of het renamen van wat eigenlijk het juiste bestand is naar een naamgeving die de foute BIOS wel accepteert/herkent gaat werken wil ik wel wat zekerheid over... anders kan ik straks niet eens garantie claimen omdat ik het bord om zeep heb geholpen. Daarom ben ik nu ook bezig op het forum van MSI maar daar zijn zo te zien niet veel mensen van MSI zelf actief, of ervaren gebruikers die kunnen uitleggen hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat eventuele risico's zijn.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Volgensmij geven ze gewoon garantie op de BIOS. Het enige wat mij nog bijstaat is dat MSI iets van backflash heeft, maar misschien kan je beter eens kijken op een ander forum zoals Tom hardware, daar heb ik weleens andere oplossingen gevonden.

• MicGlou
Kleine update...

Inmiddels in contact met iemand van de "technische dienst" bij MSI. Het komt blijkbaar wel eens vaker voor... ze zijn wat aan het verzorgen wat de boel weer recht moet trekken, maar is zoals ik het begrijp een custom oplossing helemaal specifiek op serienummer van het moederbord.

Als het goed is krijg ik vandaag of morgen daar terugkoppeling over.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:45

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Kan je niet met een eeprom programmer en testclip gewoon de juiste bios flashen?

Werkt eigenlijk altijd en je hoeft de bioschip niet eens los te halen.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• MicGlou
Moederbord is weer okay! Heb van een admin op het forum van MSI een custom oplossing gekregen om de boel recht te trekken, deze oplossing zal niet voor een ander werken omdat het blijkbaar echt alles overschrijft op het moederbord, niet alleen het BIOS... daarom op advies van die admin zal ik de details hier niet delen.

Sidenote 1: Blijkbaar gebeurd dit wel eens vaker, vanuit de fabriek gaat er dan met het programmeren van de chips op het moederbord ergens wat fout... dit blijkt namelijk geen geheel geautomatiseerd proces te zijn en als er dan iemand in de fabriek op een verkeerde knop drukt dan krijgt het moederbord afwijkende ID's mee en krijg je dus dit soort ellende. MSI Liveupdate checkt dan op die ID's en vergist zich dan blijkbaar en programmeert dan de verkeerde BIOS. Dit verklaart blijkbaar ook de tegenstrijdige info die je ziet via sysinfo...

Sidenote 2: Had ook een ticket ingeschoten bij de "officiele" customer support, maar daar had ik niet veel aan... kwam er eigenlijk op neer: "kunnen we niets aan doen, claim maar garantie bij de winkel".

Ik ben in ieder geval heel blij, al mijn s-ata poorten zijn weer beschikbaar en alle OC opties e.d. werken weer naar behoren.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 01-09-2020 22:00 ]

Pagina: 1