Nieuwe tv met een twist (koop ik een grote gsm ?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Gezien de FAQ oid net zo oud is als mijn tv (anno 2008) is mijn tv kennis nogal "oud"

Onze huidge tv een philips ambilight 42" oid ..

Ik ben niet perse merk gebonden en aansluitingen
- hdmi (3 of 4x)
- utp (ip data)
- smartcard is niet nodig dus CI slot .. nah hoewel kwijtraken van de setupbox is altijd een +
- usb
- external "sound" system aan te sluiten

zijn imho minimum vereisten

de grote is denk ook iets wat ik zelf zal bekijken. ik kom van z/w, kleur, trinitron, breedbeeld, en dan lcd tv .. terug gaan is niet een optie dus die nieuwe tv zal ongetwijfeld wel 4k of 8k hebben.

maar wat wil je nu in 2020 in een tv hebben ? en volgens mij koop je eigenlijk een smartphone met een iets groter uitgevallen scherm .. maar goed .. change my mind ;)

een paar features die ik wel intressant vind:
- doorzichtig / of als een schilderij (random image ofzo) ?
- snappy response (als je zapt of andere functie kiest)
- PiP (picture in pictures .. meer is beter, van verschillende bronnen ?)
- 3d / curved .. kan mij gestolen worden (maar toch om even neer te zetten)
- ambilight is een plus maar nah ..
- wifi/bluetooth ? nah .. maar mag ..

Een externe doos (1 kabel naar multi poort ipv achter de tv mieren is wel een plust

Kortom zijn er featurers die intressant zijn die in nieuwe tvs zitten om op de afvink lijst te zetten ?

ik heb dus geen budget,merk ofzo in gedachte eerst eens weten wat nog intressant is ..
een mening over diverse features is zeker een +

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:45

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Belangrijke overwegingen anno 2020 zijn:
  • Wil je OLED of LCD?
  • Indien LCD, wil je VA of IPS?
  • Android, WebOS of wellicht FirefoxOS?
  • Ben je een spelfanaat en wil je daar de perfecte TV voor?
  • Ben je filmliefhebber en wil je daar de perfecte TV voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@dmantione dat zijn goeie hints

de eerste 2 lijken me inkoppers (duh) maar wel handig om te vermelden

tja wat is leverancier specifiek .. ambi-light is natuurlijk philips specifiek ..

spel/film zou imho geen jota uit mogen maken .. maar mhz in die zin is wel een dingetje om op te letten wellicht ..

afgezien van pricewatch zal je wellicht lastig een goeie vergelijking kunnen vinden (lees welke tv met welke spec's wil ik) .. en dan de winkel in om te bekijken oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou ja, een spelliefhebben wil een TV met snelle reactietijden en lage latentie en kijkt naar HDMI 2.1 en ALLM. Een filmliefhebber kijkt juist veel meer naar bewegingsinterpolatie, HDR-nauwkeurigeheid e.d. dus het maakt wel degelijk uit voor je keus van wat voor jou de ideale TV is.

Tweakers, maar wellicht des te meer nog Hardware.info, maken vaak goede recensies van televisies. Ik zou zeker een aantal recente videorecenties bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 20:15

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik verplaats je even naar aankoopadvies ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 20:32
Samsung heeft modellen met een One Connect box waar al je aansluitingen zitten en je maar 1 kabel hebt richting je tv. Ook hebben sommige modellen daarvan de mogelijkheid een afbeelding van een schilderij te tonen (ze hebben zelfs een The Frame lijn die een schilderij lijst heeft, maar is verder niet denderend volgens mij). Ik zou daar dus eens naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:39
dmantione schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:54:
Belangrijke overwegingen anno 2020 zijn:
  • [..]
  • Android, WebOS of wellicht FirefoxOS?
    [..]
Afgelopen jaar heb ik een nieuwe TV gekocht en ik denk dat ik maar één keer het onboard OS heb gebruikt om Netflix te testen. Voor de rest doe ik juist alles via externe modules (setopbox, chromecast, etc) .. die kan ik namelijk gewoon upgraden als ze aan vervanging toe zijn zonder daar de hele TV meteen mee af te schrijven.
vso schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:15:
[..]
een paar features die ik wel intressant vind:
- doorzichtig / of als een schilderij (random image ofzo) ?

[..]
Maar dit begrijp ik nooit zo goed.. als in.. waarom zou je continu je TV aan willen laten staan? Zeker met de huidige formaten vreet dat toch gewoon stroom? Dit soort features vind ik zelf nou echt verspilling van energie. (maar dat is mijn bescheiden mening)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik gebruik zelf vooral de Youtube-app en de rest doe ik met mijn Vu+ Ultimo 4K. In hoeverre je de smartfuncties gebruikt is in belangrijke mate een eigen keus, maar dat betekent niet dat je het besturingssysteem van de TV niet gebruikt, je moet het apparaat immers bedienen. De interface van WebOS is toch een geheel andere dan die van Android en wat mij betreft ook voor niet smart-gebruik een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@DonJunior hoe minder externe meuk hoe minder stroom verbruik, of de tv 5 seconden of 5 uur aanstaat is denk ik te persoonlijk om erover te een discussie te starten.

ik hoef mijn tv niet te verbergen maar als je het zwart (opvallend) vlak kan veranderen naar een leuk iets tja .. dan heeft dat wel voordelen. als het energie zuinig een leuke foto kan tonen zie ik dat wel als een pre.

maar goed wat je vaak in reviews mist zijn de features van de tv .. en tja scherm kijken is niet de issue .. maar features hebben is altijd goed zeker als er intressante tussen zitten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je een schilderijfunctie wilt valt OLED automatisch af, tenzij je het leuk vindt om na een paar weken het schilderij door al je overige content heen te zien.

Ik zou ook het liefst een tv zonder smart functies willen. De hardware in een tv overtreft nóóit wat er in mijn nvidia shield zit, dan ga ik me alleen maar ergeren aan de extreme traagheid en alles wat niet kan.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 26-08-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan prima een schilderij functie op OLED doen.
Zal alleen de achtergrond wel regelmatig veranderen. Je kan prima je vakantiefoto's tonen via een chromecast bv.

Vraag is, wil je dit echt uberhaupt doen. Persoonlijk ik niet. Maar dat is aan TS.

Verder zou wel gaan voor een OLED. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
PIP zie je volgens mij niet zo veel meer.
De andere zaken kan je idd gewoon doen via externe devices. Horizon Box en een Chromecast bv

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij mijn weten is overigens de Frame van Samsung de enige tv met sensoren om te kijken of er uberhaupt iemand in de kamer is. Om een andere tv dus niet 24/7 schilderijen te laten tonen zul je daar dan zelf een oplossing voor moeten zoeken.
DarkSide schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:36:
Je kan prima een schilderij functie op OLED doen.
Zal alleen de achtergrond wel regelmatig veranderen. Je kan prima je vakantiefoto's tonen via een chromecast bv.

Vraag is, wil je dit echt uberhaupt doen. Persoonlijk ik niet. Maar dat is aan TS.

Verder zou wel gaan voor een OLED. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
PIP zie je volgens mij niet zo veel meer.
De andere zaken kan je idd gewoon doen via externe devices. Horizon Box en een Chromecast bv
Moet je er bij de foto's wel rekening mee houden dat ze niet erg vergelijkbaar zijn. Als je honderd landschapsfoto's met strakblauwe (en dus ook sterk belichte) luchten de revue laat passeren brandt de boel alsnog in.

Overigens geeft LG zelf ook nog een probleem aan: De levensduur van OLEDs is 30.000 branduren. Dat is bij 24/7 aan staan 1200 dagen, dus na een jaar of 3-4 is je tv weer aan vervanging toe.

[ Voor 70% gewijzigd door pagani op 26-08-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

vso schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:30:
@DonJunior hoe minder externe meuk hoe minder stroom verbruik, of de tv 5 seconden of 5 uur aanstaat is denk ik te persoonlijk om erover te een discussie te starten.

ik hoef mijn tv niet te verbergen maar als je het zwart (opvallend) vlak kan veranderen naar een leuk iets tja .. dan heeft dat wel voordelen. als het energie zuinig een leuke foto kan tonen zie ik dat wel als een pre.

maar goed wat je vaak in reviews mist zijn de features van de tv .. en tja scherm kijken is niet de issue .. maar features hebben is altijd goed zeker als er intressante tussen zitten ..
Een LCD tv constant aan laten staan kost je gemiddeld 100 W. Dat is IMHO best verspillend om alleen maar geen zwart vlak te zien.

Maar omdat je geen budget hebt genoemd, is de oprolbare tv van LG misschien een optie voor je. Dan zie je geen zwart scherm meer :)
https://www.lg.com/global/lg-signature/rollable-oled-tv-rx
Mocht je -afgaande op the topic titel- toch echt een grote gsm willen (wel zwart scherm), dan kan je misschien gaan voor de Samsung Sero, met twist:
https://www.theverge.com/...cal-video-tiktok-ces-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
zoals gezegt energie verbruik/brand uren etc .. laten we dat aub achterwegen . dat is zo persoonlijk.

wil niet zeggen dat inbranden/risico's natuurlijk niet vermeld mogen worden .. (graag zelfs) maar het gaat met name om dingen die je wilt zien op je tv .. als nuttige toevoeging..

@Fireshade ik noem geen budget omdat ik meer de features wil bespreken
de resolutie en andere "default" meuk word wel in elke review genoemd .. ik zoek juist de onderscheidende meuk die merken aanbieden waar je als consument helaas te weinig van hoort ..

Dus als de tv slim genoeg is of je kijkt, PIP kan geven van je HDMI inputs of andere features waar je eigenlijk niet zonder zou kunnen .. dat is leuk om te weten ..

Tja vanalles

Pagina: 1