Lamp terrasheater ontploft

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio164
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-03-2024
Hallo,

Ik heb vorige week een Solamagic S1 2000W terrasheater in mijn overkapping opgehangen.
Een aantal dagen veel plezier van gehad, werkte prima.

Tot afgelopen zaterdagavond. Overdag een paar uurtjes aan gehad, na het eten opnieuw en na een paar minuten explodeerde de lamp. Gloeiend hete stukken glas vlogen in het rond. Gelukkig niemand gewond, maar wel veel brandplekken in vlonder en kussens. 16A automaat in de meterkast was er als gevolg uit gevlogen.

De terrasheater is direct aan 230V gehangen, met een Klik Aan Klik Uit-schakelaar ertussen. De heater heeft geen aan-/uit-schakelaar. De originele stekker dus verwijderd, de originele kabel aan de KAKU gehangen, de KAKU aan het lichtnet. Uiteraard allemaal geaard. Deze KAKU schakelaar kan max. 3500W aan.Heeft zijn eigen beveiliging (zekering) tegen overbelasting en oververhitting. De KAKU werkt overigens nog steeds.

Op stroomgroep van de terrasheater zitten ook de spotjes in de veranda en een TV. Die stonden allemaal niet aan.

Heeft iemand enig idee? Is het stroom gerelateerd of eerder een defecte lamp?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Heb ik eerder over gehoord; ik heb zo'n terrasheater met IR-lamp gehad en hem om deze reden weg gedaan (terwijl hij nog in goede staat was).
Schijnbaar worden die lampen extreem heet en is het glas heel kwetsbaar voor stof, vet, insecten, vingerafdrukken e.d. en kan het daardoor breken, met alle schade van dien. Ik heb hem weg gedaan uit angst voor de situatie die jij nu (helaas) letterlijk omschrijft.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 09:22
Meestal gebeuren dit soort dingen door productiefouten of door bijvoorbeeld snelle temperatuurverschillen, bijvoorbeeld regen/water op een bloedhete lamp zorgt ervoor dat het glas heel snel opwartm en afkoelt en daardoor barst.

Er vanuit gaande dat je stroomnet in orde is zou ik eerst kijken of er toevallig een slechte batch lampen is geleverd. (teruggaan naar de verkoper en navragen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Heeft de heater rondom genoeg vrije ruimte? Hier staan meestal instructies over in de handleiding, zodat hij zijn warmte voldoende kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio164
frickY schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:01:
Heeft de heater rondom genoeg vrije ruimte? Hier staan meestal instructies over in de handleiding, zodat hij zijn warmte voldoende kwijt kan.
Ja. 35cm vanaf het dak en verder rondom helemaal vrij. Alleen aan de achterzijde een balk, maar ook daar voldoende afstand, ophang beugel gebruikt die werd bijgeleverd.

Dit exemplaar kan trouwens ook ingebouwd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Cornholio164 op 24-08-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 09:29
Tijdens het ophangen / monteren niet met vette vingers aan de lamp gezeten of de lamp ergens tegenaan gestoten? Zoals al aangegeven dienen deze perfect schoon te zijn. Elk vuildeeltje brand in no-time in het glas en kan dit als gevolg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio164
rdfeij schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:08:
Tijdens het ophangen / monteren niet met vette vingers aan de lamp gezeten of de lamp ergens tegenaan gestoten? Zoals al aangegeven dienen deze perfect schoon te zijn. Elk vuildeeltje brand in no-time in het glas en kan dit als gevolg hebben.
Niet aan de lamp gezeten en zonder stoten opgehangen. Ik weet natuurlijk niet wat er tijdens het transport naar mijn huis is gebeurd wat betreft stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:41
Lampen van dit soort vermogens hebben de neiging zichzelf kapot te branden. Meestal gebeurd dit tijdens het aanzetten, waarbij soms een gat in het glas smelt, en af en toe de hele lamp uit elkaar klapt.
Om deze reden zit er altijd een glasvanger die de grote stukken glas opvangt op het moment dat de lamp klapt.
Dat een 2000 watt lamp de zekering meeneemt is heel normaal.
Ik heb zelf veel 500 watt Hallogeen lampen gebruikt. Als deze lampen stuk gaan, gaat vaak ook nog de smeltzekering van de lamp, de triac in de dimmer en de zekering van de groep mee. Soms gaan deze lampen direct vanuit verpakking stuk. Garantie is niet te claimen, daar niet aan te tonen is of de lamp verkeer gemonteerd geweest is.

Lost In Music

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sgrovert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 01:00:
Garantie is niet te claimen, daar niet aan te tonen is of de lamp verkeer gemonteerd geweest is.
Ben je gek, zelfs de schade aan de vlonder en kussens is te verhalen op de verkoper en de fabrikant. De enige waarschuwing die ik in de handleiding kan vinden is:
IR-halogeenlampen zijn gevoelig voor direct huidcontact (niet met de vingers aanraken). Vet of andere vervuilingen kunt u reinigen met een in alcohol ge-drenkte doek.
Dat is beslist niet voldoende. Rondvliegend glas mag nooit voorkomen, laat staan glas op deze temperatuur.

Als dit veroorzaakt kan worden door het aanraken van de lamp bij installatie, moet het fysiek heel moeilijk worden gemaakt om die lamp aan te raken (bijvoorbeeld met een roostertje waarop duidelijk staat dat het weghalen ervan levensgevaarlijk is). Als dit zelfs veroorzaakt kan worden door een insect dat op de lamp landt, moet er een dichte doorzichtige kap omheen die het glas tegenhoudt.

Wat hier is gebeurd, is beslist niet normaal. Zorg dat je zoveel mogelijk bewijs vastlegt, en ga in gesprek met de winkel (en de rechtsbijstandsverzekering, rechtswinkel, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:59
Maar TS geeft zelf aan dat die "geknoeid" heeft met het apparaat door de stekker te vervangen. Ik weet ook wel dat geen h*l zou mogen uitmaken, maar dat zou wel eens gebruikt kunnen worden.
Maar de schade aan je woning/inboedel zou je volgens mij wel kunnen claimen bij de verzekering.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Arator schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 01:46:
Maar TS geeft zelf aan dat die "geknoeid" heeft met het apparaat door de stekker te vervangen. Ik weet ook wel dat geen h*l zou mogen uitmaken, maar dat zou wel eens gebruikt kunnen worden.
Dan laat je een onafhankelijke expert opdraven die verklaart dat het geen h*l uitmaakt. Als de kosten voor die expert in redelijkheid zijn gemaakt (dus pas na betwisting door de wederpartij en voor een redelijk uurtarief) zijn die ook voor de wederpartij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Woon je niet in NL of zo? Midden in de zomer en hittegolf een terrasheater installeren en gebruiken? 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluefish007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-05 13:10
evilution schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:59:
Woon je niet in NL of zo? Midden in de zomer en hittegolf een terrasheater installeren en gebruiken? 8)7
Behoorlijk off-topic, maar afgelopen zaterdag was de maximumtemperatuur 22,4C. Minimum even na middernacht 16,7C. Ik had 'm zelf overdag ook niet gebruikt maar bij het inschakelen na het eten (20/21u) kan ik me wel iets voorstellen...

Zie: https://weerstatistieken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:42
evilution schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:59:
Hij was net gewend geraakt aan 35 graden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Mickey77

Allround ICT-er

Ik vind het gebruiken van een dergelijke heater op een redelijk warme zomeravond toch wel on-topic. Okee, natuurlijk mag dat ding zo niet springen maar zoals anderen al hebben aangegeven moet het ding zijn warmte kwijt. Dat gaat makkelijker in een koude omgeving dan in een warme omgeving. Dat betekent niet dat TS nalatig is omdat hij het aan heeft gezet, hij mag nooit springen. Maar dit punt kan wel helpen bij het bepalen van de oorzaak.

Overigens zou ik geen exemplaren van 2000 Watt kopen. Ik heb er hier een paar exemplaren oin een ronde vorm, met twee standen. Als die samen aan gaan, dan doen ze 600+900=1500W. De levensduur van deze dingen is niet veel langer dan een paar jaar. Bij mij werden de halogeen ringen zwart in plaats van dat ze sprongen en ze zijn niet vervangbaar. Ik zou op basis van mijn ervaring eerder twee of vier exemplaren op halve sterkte gebruiken, dan een of twee op volle sterkte. Ook gebruik ik ze alleen bij temperaturen van 15 graden of lager. Ik denk niet dat deze lampen in NL zijn gemaakt en goed zijn getest. Dus ik denk dat gebruik van dit soort producten altijd een risico met zich mee brengt.

Die van mij waren overigens 60 euro/stuk, maar die van jou was vast duurder. Maar de vraag is of het loont om er werk van te maken. Misschien handiger om het verlies te nemen. Tenzij de schade aan het terras natuurlijk groot is. Maar lijkt mij een lastige zaak. Succes ermee!

[ Voor 3% gewijzigd door Mickey77 op 25-08-2020 10:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29

HugoBoss1985

Xenotech

Reageer dan niet, het probleem afwimpelen heeft de TS niks aan

[ Voor 56% gewijzigd door tweakduke op 25-08-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 12:43
Ik heb dit een paar jaar terug ook gehad op het balkon. Lamp stond al even aan, we zijn naar binnen gegaan om wat drinken te pakken en toen klapte die kapot.
Overal glas en sinds dien pak ik wel een dekentje voor diegene die het koud hebben ipv het risico van stukjes glas uit je nek halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:36

Videopac

Rommelt wat aan.

Waar gekocht? In Nederland of rechtstreeks in China besteld?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 12:43
In nederland bij een bouwmarkt, Terug gegaan en geld terug gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:38

LankHoar

Langharig tuig

c0rneel schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:27:
In nederland bij een bouwmarkt, Terug gegaan en geld terug gekregen
Denk niet dat dit het enige is wat TS zou willen. Dat glas heeft her en der de vlonder etc. beschadigd dus dat zou nog wel eens een duur grapje kunnen worden. Wanneer de winkel het geld van de lamp teruggeeft dekt dat de schade nog lang niet. Ze kunnen over het vergoeden van de gevolgschade nog wel eens moeilijk gaan doen, winkels kennende.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:11

Theo

moederbord

Mickey77 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:18:
Ik vind het gebruiken van een dergelijke heater op een redelijk warme zomeravond toch wel on-topic. Okee, natuurlijk mag dat ding zo niet springen maar zoals anderen al hebben aangegeven moet het ding zijn warmte kwijt. Dat gaat makkelijker in een koude omgeving dan in een warme omgeving.
Zo'n lamp wordt intern zo'n 3.000 °C. De buitenkant zal ook de 300 °C halen terwijl het glas ook wel de 600 °C aantikt. Met dat soort temperaturen maakt een delta van 15 graden omgevingstemperatuur echt niks uit. Wil je dat de omgevingstemperatuur invloed kan hebben dan moet de delta in ambient dus een soortgelijke waarde hebben als de delta tussen ambient en de lamp zelf; dus minimaal in de orde van 100°C, wellicht zelfs groter.

Als het buiten 130°C is dan pas zou het mogelijk een nadeel kunnen hebben op de werking en veiligheid van de lamp. Maar dan vooral omdat plasic delen kunnen smelten; niet omdat de lampbuis zelf ' te warm' wordt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Arator schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 01:46:
Maar de schade aan je woning/inboedel zou je volgens mij wel kunnen claimen bij de verzekering.
Tussen knoeien aan de stekken en het knappen van de lamp zit normaal gesproken geen aantoonbaar causaal verband en is dus niet relevant. Behalve als je aan kan tonen dat dat ding opeens op krachtstroom is gezet o.i.d.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik had zo'n staande halogeen plafondlamp 150 of 300 watt daar ging een dikke vlieg op zitten en plof zei de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:59
CurlyMo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:29:
[...]
Tussen knoeien aan de stekken en het knappen van de lamp zit normaal gesproken geen aantoonbaar causaal verband en is dus niet relevant. Behalve als je aan kan tonen dat dat ding opeens op krachtstroom is gezet o.i.d.
Dat weet ik, en dat weet ook de fabrikant, maar wanneer die moeten betalen, zullen ze toch echt elke strohalm nemen.
De fabrikant zal aanvoeren dat het toestel is aangepast buiten de normen die zij hebben getest en voorzien.
Een (brand-)verzekering gaat daar normaal niet zo moeilijk over doen. Die sturen een expert om de schade te beoordelen.
Ik heb het hier thuis voor gehad met een elektrische waterkoker. Toestel was per ongeluk aangezet toen er geen water in zat. Om een of andere reden is er geen veiligheid in dat toestel afgegaan, en het toestel is in brand gevlogen.
Fabrikant wijst erop dat het toestel nooit leeg mag aangezet worden. Brandverzekering heeft een nieuw keukenblad en nieuwe frontjes betaald.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Arator schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:33:
[...]

Dat weet ik, en dat weet ook de fabrikant, maar wanneer die moeten betalen, zullen ze toch echt elke strohalm nemen.
Om een of andere reden is er geen veiligheid in dat toestel afgegaan, en het toestel is in brand gevlogen.
Fabrikant wijst erop dat het toestel nooit leeg mag aangezet worden.
Je verhaal onderstreept precies mijn punt. In het geval van @Cornholio164 is er zeer waarschijnlijk geen causaal verband tussen de vervangen stekker en de ontploffende lamp. In jouw geval was dat causale verband er wel. De fabrikant had een punt. Of een fabrikant er voor een rechter mee weg komt door alle schuld bij de consument te leggen is een tweede.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Arator schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:33:
[...]

Ik heb het hier thuis voor gehad met een elektrische waterkoker. Toestel was per ongeluk aangezet toen er geen water in zat. Om een of andere reden is er geen veiligheid in dat toestel afgegaan, en het toestel is in brand gevlogen.
Om nogmaals aan te geven dat er zwaar wordt gewogen aan de veiligheid van producten: dit had nooit mogen gebeuren en zowel de verkoper als de fabrikant zijn aansprakelijk voor de schade. Hier een vergelijkbare situatie waarin iemand waterkokers verkocht die in brand konden vliegen wanneer de temperatuurbegrenzer werd overbrugd en er geen water in de koker zat (als je weinig van elektronica weet: hiermee werd de begrenzer uitgeschakeld). De Keuringsdienst van Waren had deze situatie getest omdat het bij normaal gebruik te verwachten was dat de begrenzer op enig moment defect zou raken, en de waterkoker dan droog zou koken. De waterkokers werden in beslag genomen en de verkoper werd veroordeeld voor een economisch delict.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cornholio164
CurlyMo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

[...]

Je verhaal onderstreept precies mijn punt. In het geval van @Cornholio164 is er zeer waarschijnlijk geen causaal verband tussen de vervangen stekker en de ontploffende lamp. In jouw geval was dat causale verband er wel. De fabrikant had een punt. Of een fabrikant er voor een rechter mee weg komt door alle schuld bij de consument te leggen is een tweede.
Leverancier is NL partij. Stelt zich prima op. Ook wat betreft de schade. Heeft aangegeven dat ‘geknoei’ met stekker niet de oorzaak kan zijn. Waarschijnlijk productiefout lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik ben even laat bij het feestje, maar ik werkte vroeger in de bioscoop en de operator van de projector (analoog) gaf aan dat die lamp veel vermogen had. Hij mocht ook alleen met handschoenen die lamp verwisselen omdat vette vingers op de lamp kennelijk het beeld kon beinvloeden maar ook bij aan/uitzetten het risico op ontploffing met zich mee bracht.

Overigens geen verwijt naar TS, wat bij jou gebeurde is onacceptabel maar ik bedoelde het meer ter illustratie dat lampen met extreme vermogens in sommige gevallen dus kwetsbaarder zijn dan je zou verwachten.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Pagina: 1