Kleur gevel; hoe zouden jullie het aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:48
We hebben een jaren 70 woning met veel gevelbekleding en een hele aanbouw die uit hout bestaat. We willen de woning nu gaan verven maar we zitten een beetje met de kleur in de maag en via google is er haast geen zoekresultaat te vinden van kleuren die passen bij betonsteen.

Hebben jullie misschien een idee van kleuren die goed bij betonsteen passen? Misschien een fototje van een huis uit de buurt? :D

We houden van aarde tinten en hebben nu een test kleur erop gedaan, maar het eerste commentaar wat we kregen was dat de kleur zo wegvalt en het een matte bedoeling werd ;(

Zie foto hieronder voor de kleur nu en de tekstkleur is grijs/bruin.

Ons doel: een kleur die in het algemeen als leuk word gezien (dus niet zo bijzonder als deze kleur ;) ) en die wij ook leuk vinden.

Hoop dat jullie ons verder kunnen helpen!

edit - extra info:
Misschien is goed om te vermelden dat we het er modern eruit willen laten zien op den duur.

Dus stap 1 is verven van het hout
Stap 2 zou keimen/stucen van de steen zijn, want ik ben persoonlijk van mening dat je het anders niet echt een moderne look kunt geven.

Stappen staan dus wel los van elkaar, want mochten we in de toekomst natuurlijk geen budget hebben moet stap 1 het an sich ook al goed doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JE1MOQ-FwlvewOaMGdnNpwS_2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RlX223psNXaZWT5tBrr5KNqw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00fccz8CY3VZWKMOW0SIvJPq__c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wzpYURufwz10BOUAsRR6wem0.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Furion2000 op 24-08-2020 17:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is toch gewoon persoonlijk? Als je lichter gaat komt het richting wat je had, als je donkerder gaat (zou ik doen) krijg je meer contrast.

Of moeten het pasteltinten zijn zoals dat geel en blauw? Dat is ongeveer wat je had.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:40
Denk dat alle aarde kleuren wel wegvallen.

Bij huizen hier met die kleur stenen zie je veel donkergroen, blauw of wit.

Hier vlakbij is een vrijstaande woning met die kleur stenen, daar is alles vervangen door zwart Zweeds rabat. Staat ook verassend goed.

Zou zelf donkergroen of donkergrijs doen.

Wel hele goede kwaliteit verf nemen en superhoogglans (wordt vanzelf dof) want donkere kleuren worden loeiheet.

[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 24-08-2020 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-06 14:12
Hier in de buurt hebben ze een iets gelere steen maar daar wordt grijs toegepast.
Die blauwe kozijnen waren alleen de eerste 10 jaar verplicht net als de voordeur, maar ook die is bij steeds meer huizen grijs.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.binqmedia.nl/Woonwijs/2019/3/14/1040185673/0.jpg

Zou zelf iets donkerdere tint kiezen, RAL 7015 bijv.

[ Voor 10% gewijzigd door kaboom1555 op 24-08-2020 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb ook grijs/witte stenen met een licht grijze voeg. Een deel hout vervangen door keralit in antracietgrijs (het was Zaans groen, beetje standaard kleur in onze omgeving ;)). De vensters zijn gebroken wit. De buren hebben iets vergelijkbaars met dat van jou:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWhNxe5wiwBf0GVZZvOQMLgn04E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oNCaNr5xOgYgc5QWa2k6cvbd.png?f=user_large

Edit: zoals hier onder ook staat, soms heb je een beperkte keuze. In ons geval moest het de eerste 10(?) jaar voldoen aan een aantal variaties welke door de oorspronkelijke architect waren goedgekeurd.

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 24-08-2020 18:17 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:13
Ik zou persoonlijk voor een donkere kleur als antraciet of donkerblauw gaan (meer contrast). Ben je overigens wel vrij om iedere kleur te kiezen? Ons hout aan de buitenkant mag volgens mij niet anders zijn dan een specifieke RAL kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:21

Insidious

Professionele amateur

Tja, het is maar wat je mooi vindt natuurlijk. Misschien handig om één van de veel gebruikte RAL-kleuren te kiezen zoals RAL9001 (crème wit), RAL9010 (zuiver wit), RAL7016 (antracietgrijs), RAL6009 (dennengroen), RAL5011 (staalblauw). RAL1015 (ivoorwit) of RAL8004 (koperbruin) zou ook nog kunnen. Dit zijn algemeen bekende, en veelgebruikte kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:36
Donkergroen of donkerblauw is mijn eerste gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Goede input tot dusver (kleur en reden waarom) bedankt allemaal! Misschien is goed om te vermelden dat we het er modern eruit willen laten zien op den duur.

Dus stap 1 is verven van het hout
Stap 2 zou keimen/stucen van de steen zijn, want ik ben persoonlijk van mening dat je het anders niet echt een moderne look kunt geven.

Stappen staan dus wel los van elkaar, want mochten we in de toekomst natuurlijk geen budget hebben moet stap 1 het an sich ook al goed doen ;)

zal openingspost even aanpassen

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 24-08-2020 17:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:21

Insidious

Professionele amateur

Als je modern wilt, dan zou RAL7016 (antracietgrijs) een goede keus zijn. In verband met de warmte zou ik te donker vermijden zoals zwart of zwartgroen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Denk eraan dat donkere kleuren je huis warmer maken, wellicht om mee te nemen in je overweging na afgelopen hittegolf..

Mijn buren hadden het donkergrijs, zijn terug naar gebroken wit wegens de hitte en het vele onderhoud dat donker geschilderd hout kent.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:08

Punkrocker

Mostly harmless

Wel even navragen of je je gekozen kleur erop mag zetten...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:27
Wijzigen van de kleur en daarmee aanzicht van je woning is vergunningplichtig.
Al zie je dat in dit soort gevallen met wat houtwerk in de gevel iedereen maar wat doet en er geen haan naar kraait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@ASW1 dat klopt niet. Bij schilderen is er geen spraken van bouwen, en kan gezien worden als "gewoon onderhoud".
Wel is het belangrijk dat het geen welstandsexces is. Dus in strijd met redelijke eisen van welstand.

Als je voor wit/grijs/bruintinten gaat, en niet voor paars/roze/felgroen etc dan is daar niks op tegen. Kozijnen of houtwerk kan prima een accentkleur hebben, zolang het geen circus wordt.

Overigens, ik vraag me af of je dit "modern" krijgt. De stijl van de woning, ook met dat houtwerk, is gewoon niet modern.

Je zou van lichtblauw naar (donker) grijs kunnen gaan. Of juist naar wit. Donkerrood, donkergroen, donkerblauw kan ook. Maar maakt het niet modern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
De kleur die je nu gekozen hebt, valt inderdaad weg omdat het hard op de kleur van de stenen lijkt.
Als je voor aardekleuren zou gaan : ik vind crispy bacon van boss paints wel een mooie kleur.
Geeft een mooi contrast met de huidige kleur van de stenen. En met al de rest die voor antraciet of muisgrijs hebben gekozen :+

[ Voor 15% gewijzigd door Arator op 24-08-2020 23:16 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05:45
Ons huis heeft ook deze kleur steen, er zat bij ons licht blauw en lila op. Wij hebben dit overgeschilderd met antraciet grijs (hoogglans). Dit staat erg mooi vinden wij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
Even een update.

@ASW1 Heb even nagekeken en er bestaan geen regels over het schilderen van je huis, maar je mag alleen in de extreme kleuren beroep doen over 'het beeld van de wijk'. Veel gebruikte kleuren zal dus geen probleem zijn en met de vergunningscheck bleek dit ook zo.

@Hsb-3 Dat klopt als je het tegen modern van tegenwoordig houdt waarin het om verticale lijnen gaat in houten gevelbekleding en raamwerken hoog zijn.

Ik heb even met mijn architect zwager overlegd en die zei hetzelfde. Hij zei alleen ook dat wanneer je bijvoorbeeld antraciet neemt, de stenen op den duur keimt/stuct en verschillende elementen van het huis (e.g. aanbouw, voordeur) een houtkleur geeft, je ook een moderne uitstraling krijgt. Hij zei er is verschil tussen standaard nieuwe moderne woning en een woning die modern is gemaakt.

Conclusie tot dusver;
We hebben nog een tijdje zitten kijken en vooral op die grote vlakken komt de kleur die we nu geprobeerd hebben vrij vlak over inderdaad. Realisatie kwam dankzij jullie (cheers _/-\o_ ) en ook onze directe familie even gepeild.

We neigen nu naar antraciet grijs en gaan naar de verfwinkel om daar wat uit te kiezen met misschien een tintje bruin erin. Donkerblauw en groen vinden we niet mooi en antraciet werd aangestipt door mijn zwager dat dat een goede keus is als je het op de markt zou zetten.

We gaan kijken of de aanbouw en voordeur (die moesten we ook nog doen) een mooie houtlook kunnen geven zodat de tuin wat meer warme kleuren behoudt en de voorkant niet een groot grijs vlak word.

Ben in ieder geval heel blij dat we eerste een half litertje zelf hebben geprobeert voordat we de schilder 15 liter lieten bestellen ;)

Bedankt voor de reacties tot dusver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

Croga

The Unreasonable Man

Heb je al eens gedacht over een metalic kleur? Zilvergrijs of brons bijvoorbeeld?
Als ik "modern" hoor dan komt zoiets in me op.

DISCLAIMER: Ik heb geen smaak dus als dit een compleet belachelijk voorstel is dan zeg het me gerust, I promise I won't take it personally ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:38

inhico

pw

Heb je enig idee hoeveel tijd er tussen stap 1 en 2 komt te zitten? Als dat 5 jaar of meer is, zit je tegen die tijd alweer in de buurt van een nieuwe schilderbeurt. Kun je dan eventueel een andere kleur kiezen en nu eerst wat proberen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:27
Om eens een idee van een kleur op te doen: https://www.kleurenonline.nl/ral.php
Verder nog een paar tips:
Indien de gevelbekleding aan de achterzijde onbehandeld is is het verstandig om een goede vochtregulerende systeem toe te passen (Sigma Schakelverf of Sikkens EPS bijvoorbeeld). Nadeel hiervan is dat zeker bij donkere kleuren aan de zonkant na 4 jaar de verf "op" zal zijn (door uv straling van de zon).
Weet je zeker dat de gevelbekleding aan de achterzijde goed is behandeld dan zijn de Sigma S2U Allure of de Sikkens Rubbol XD (met een buitenduurzaamheid tot 10 jaar) een betere optie.
Het grote punt zit hem eigenlijk in het eventuele vocht (condens) tussen de gevel en de gevelbekleding in. Dit moet ook kunnen ventileren, dus de naden tussen de rabat delen nooit dicht kitten.

Bij gevelkozijnen geldt ook dat de onderkanten van de dorpels goed behandeld moeten worden (optrekkend vocht) en onderkanten van dorpels van deurkozijnen altijd vrij van bestrating moeten zijn om te kunnen ventileren. Ik kom vaak rotte dorpels tegen waarbij het straatwerk gelijk is getrokken met de onderdorpel van het kozijn, dus vandaar deze tip.
Hierbij gelijk nog een extra tip: De luchtvochtigheid binnenshuis is vaak hoger dan buiten, en vocht zoekt graag een balans op. Om deze reden is goed onderhoud van het binnenschilderwerk dus net zo belangrijk, net als goed ventileren.

Voor de gevel zelf is Keim een mooie optie. Keim is een merknaam, maar een mineraalverf van een ander merk is daarbij ook mogelijk, of eventueel een topcoat.
De aandachtspunten hierbij:
- indien de gevel in de afgelopen 6 jaar is geïmpregneerd (waterafstotend, meestal op siliconen basis) zal de aanhechting dramatisch zijn. In dat geval is het onverstandig om de gevel te behandelen.
- indien de gevel is geïsoleerd (volgespoten met korrels, waardoor de spouw niet kan ventileren) is het nodig om een zeer damp open verfsysteem op de gevel toe te passen. Kan de spouw wel goed ventileren dan is een topcoat ook mogelijk. En als eerste laag altijd een voorstrijk/primer gebruiken voor de aanhechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Er is gisteren avond nog een half litertje 'houtskool' kleur opgegaan. Nu in het slechte weer ziet het er haast zwart uit, maar ik heb niet het idee dat het er uit ziet als dat hornbach huis uit gaat zien. Zal straks nog wel een foto plaatsen. Beetje net zoals dat zwart rabat wat @FRANQ noemde.

@Croga zijn mooie kleuren alleen merk dat extreem grote vlakken om net wat andere kleuren vragen dan ook wat ik op eerste gezicht mooi zou vinden. MIjn eerste ingeving was geen antraciet en u denk ik dat bijna zwart mooi is haha

@inhico & @Peer_76 goede tips en ik denk dat stap 2 inderdaad na 5 a 6 jaar weer top of mind zit (eerst andere dingen op de planning). Het word gedaan door een goede schilder die ook al bij kennissen perfect werk heeft geleverd. Daar zijn ze nu 10 jaar verder en begint het nu op de weer kant pas te scheuren. Ik vertrouw dan ook op zijn expertise! :D

Wel wat geleerd dat er verschillende soorten verf zijn voor verschillende kanten van het huis.

• Furion2000
Zoals belooft

Houtskool en dat moet dat in combinatie met hout kleurige elementen, wij vinden het steeds mooier worden al dacht ik even aan een Hornbach huis ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEbnIvSBkzkoFgXFF3lN84s78mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4C3jfOFzijKgvSyznRks4AG.jpg?f=fotoalbum_large

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:31
Furion2000 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:40:
Even een update.

@ASW1 Heb even nagekeken en er bestaan geen regels over het schilderen van je huis, maar je mag alleen in de extreme kleuren beroep doen over 'het beeld van de wijk'. Veel gebruikte kleuren zal dus geen probleem zijn en met de vergunningscheck bleek dit ook zo.

@Hsb-3 Dat klopt als je het tegen modern van tegenwoordig houdt waarin het om verticale lijnen gaat in houten gevelbekleding en raamwerken hoog zijn.

Ik heb even met mijn architect zwager overlegd en die zei hetzelfde. Hij zei alleen ook dat wanneer je bijvoorbeeld antraciet neemt, de stenen op den duur keimt/stuct en verschillende elementen van het huis (e.g. aanbouw, voordeur) een houtkleur geeft, je ook een moderne uitstraling krijgt. Hij zei er is verschil tussen standaard nieuwe moderne woning en een woning die modern is gemaakt.

Conclusie tot dusver;
We hebben nog een tijdje zitten kijken en vooral op die grote vlakken komt de kleur die we nu geprobeerd hebben vrij vlak over inderdaad. Realisatie kwam dankzij jullie (cheers _/-\o_ ) en ook onze directe familie even gepeild.

We neigen nu naar antraciet grijs en gaan naar de verfwinkel om daar wat uit te kiezen met misschien een tintje bruin erin. Donkerblauw en groen vinden we niet mooi en antraciet werd aangestipt door mijn zwager dat dat een goede keus is als je het op de markt zou zetten.

We gaan kijken of de aanbouw en voordeur (die moesten we ook nog doen) een mooie houtlook kunnen geven zodat de tuin wat meer warme kleuren behoudt en de voorkant niet een groot grijs vlak word.

Ben in ieder geval heel blij dat we eerste een half litertje zelf hebben geprobeert voordat we de schilder 15 liter lieten bestellen ;)

Bedankt voor de reacties tot dusver
Als je het moderner wilt maken, zag laatste 2 huizen waar ze de hout bekleding er af hadden gehaald en een soort grote kunststof/glasplaten hadden terug geplaatst.
Dat gaf een heel stuk meer modern uiterlijk dan een verfje.

Google maps is niet het duidelijkst, en huis verder ook niet echt mooi. Maar zo'n plaat naast een lichte steen kan mooie moderne combi zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r67WMhKgdgvN3N3KMXa-Ro8wbbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CIhNi3VMZW7ZMmFfKPA1jMc.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Pagina: 1