Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Op zoek naar krachtige, lichtgewicht laptop voor werk/studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor werk. Mijn werkgever biedt de flexibiliteit dat ik zelf een laptop mag uitkiezen, vandaar dat ik op onderzoek ben uitgegaan. Eigenlijk ben ik er al aardig uit wat mijn wensen zijn:
- Windows laptop
- 13 of 14 inch beeldscherm
- Intel i7 van de nieuwste generatie (1065G7 of 10510U)
- 16 GB RAM
- SSD van tenminste 512 GB
- Degelijke accuduur

Ik zal de laptop dagelijks gebruiken voor mijn werk aan de universiteit. Omdat dit zowel thuis als op kantoor kan zijn, wil ik graag een compacte, lichte laptop. Hiervoor zal ik veel moeten browsen, programmeren, schrijven, en ook wil ik programma's als MATLAB en Photoshop soepel kunnen draaien. Mijn budget ligt rond 1500 Euro.

In m'n zoektocht ben ik tot nu toe op de volgende opties terecht gekomen:

Dell XPS 9300, met Intel i7 1065G7
Link: https://m.alternate.nl/De...VCM6/html/product/1664517

Lenovo Thinkpad X13, Intel i7-10510U uitvoering
Link: https://www.centralpoint....-20t2002umh-num-12582019/

Lenovo Thinkpad X13, AMD Ryzen 7 Pro 4750U uitvoering
Link: https://www.centralpoint....-20uf000nmh-num-12582023/

HP ZBook FireFly 14 G7, met Intel i7-10510U
Link: https://www.centralpoint....-111b8eaabh-num-13140821/

De afweging...
Eigenlijk vind ik de Dell al direct de meest aantrekkelijke optie. De XPS 9300 lijkt aan al mijn eisen te voldoen en heeft hier op Tweakers ook een erg goede review gekregen. Tegelijk kom ik ook veel negatieve reviews tegen over de Dell tegen, vooral van mensen die klagen over een erg hete behuizing, loszittende mousepad, en haperend beeld bij gebruik van bijvoorbeeld Zoom. Ook lees ik dat de ondersteuning van randapparatuur (zoals monitors) van andere merken dan Dell via de USB-C poorten beperkt zou zijn.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Dell laptop en de hierboven omschreven problemen? Deze problemen natuurlijk toch niet helemaal lekker als je een laptop van zo'n prijs koopt..

Dan de Lenovo, die lijkt me iets minder mooi en spannend, maar wel degelijk en voldoet aan m'n eisen. Aangezien ik geen expert ben zou ik al gauw voor de Intel versie kiezen, maar nu kom ik op internet ook erg goede verhalen tegen over de AMD Ryzen 7 4000 series. Bij de afweging tussen deze twee uitvoeringen ben ik daarom erg benieuwd naar jullie input.

Tenslotte de HP, die ligt misschien niet helemaal in het straatje van de Dell en Lenovo, maar sprong er voor mij toch best positief uit. Het viel me op dat deze laptop een dedicated videokaart (NVIDIA Quadro P520) heeft, in tegenstelling tot de integrated graphics bij de Dell en Lenovo. Denken jullie dat ook de HP een geschikte keuze zou zijn voor mij?

Ik hoor graag wat jullie van bovenstaande opties vinden. Vooral de keuze tussen een Intel of AMD processor vind ik moeilijk, en daarom hoor ik graag wat jullie hiervan denken! Suggesties voor andere laptops die aan mijn eisen voldoen hoor ik ook erg graag :)

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2020 17:02 ]

Alle reacties

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:46

iichel

Gazoooo

Zit je vast aan Windows of is een Mac ook een optie voor je?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Verwijderd

Topicstarter
Oh goede vraag, ik neig voor werk toch sterk naar Windows. Exuses, dat was ik in mijn post vergeten te vermelden!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Voor zwaarder werk, en niet gamen, is een Ryzen 4800H beter. evt. met 32GB ram (+2933mt/s)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt @Hackus, ik zal ook eens naar laptops met deze processor kijken. Nu wil ik ook niet de indruk wekken dat ik extreem zwaar werk verwacht te gaan doen, maar omdat ik bij de Lenovo zou kunnen kiezen tussen de Intel en AMD uitvoeringen, vroeg ik me toch af welke beter zou zijn. De Ryzen 4800H even buiten beschouwing gelaten, zou in dat geval de Intel (i7-10510U) of AMD (Ryzen 4750U) beter presteren?

Gamen heeft inderdaad minder prioriteit, maar wanneer het binnen het budget past om ook nog een beetje aardige videokaart te krijgen, dan heb ik die natuurlijk liever wel dan niet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:05:
Bedankt @Hackus, ik zal ook eens naar laptops met deze processor kijken. Nu wil ik ook niet de indruk wekken dat ik extreem zwaar werk verwacht te gaan doen, maar omdat ik bij de Lenovo zou kunnen kiezen tussen de Intel en AMD uitvoeringen, vroeg ik me toch af welke beter zou zijn. De Ryzen 4800H even buiten beschouwing gelaten, zou in dat geval de Intel (i7-10510U) of AMD (Ryzen 4750U) beter presteren?

Gamen heeft inderdaad minder prioriteit, maar wanneer het binnen het budget past om ook nog een beetje aardige videokaart te krijgen, dan heb ik die natuurlijk liever wel dan niet.
Ryzen is vaak zuiniger en heeft meer cores ter beschikking. Intel presteert beter op single-core, wat vaak voor gamen van belang is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk, bedankt voor je antwoord!

Nu is mijn voornaamste vraag nog: zouden jullie in mijn geval voor de Dell of voor de Lenovo gaan?

Gevoelsmatig vind ik de Dell een mooier apparaat: zowel qua uiterlijk, als het feit dat de processor net een stapje beter is (volgens mij) dan die van de Lenovo. Echter weerhouden de hoeveelheid problemen die ik tegenkom met de Dell XPS 9300 me er nog een beetje van om echt de knoop door te hakken.

Zijn er mensen die ervaring met een van beide laptops hebben en mij een concreet advies hierover zouden kunnen geven?

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 10-10 21:51
De i7-1065G7 lijkt ietsje beter te zijn dan de 17-10510u.

AMD laptops hebben een betere value-for-money dan de Intel laptops op het moment, als alle andere zaken gelijkwaardig zijn. Alleen in heel specifieke workloads zijn de Intels net wat beter, met name single/lightly threaded workloads. Dat verschil is alleen klein, terwijl in multithreaded workloads het verschil groot is.

Het 'nadeel' van AMD is dat het veelal in wat meer midrange laptops zit, en dat de Intel opties bijvoorbeeld vaak een beter scherm hebben. Dat zie je ook bij de XPS. Die laptop met een Ryzen 7 4800u zou een home-run zijn. Ander nadeel is dat ze momenteel nauwelijks leverbaar zijn, omdat er erg veel vraag naar is.

Ik heb geen handson ervaring met de Lenovo of deze generatie XPS 13 helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, dat de Ryzen 7 4800u momenteel nauwelijks leverbaar zijn, zou ook kunnen verklaren waarom hij momenteel niet op voorraad is via bovenstaande link. In tegenstelling is de Intel versie wel gewoon op voorraad.

Ik neig er toch naar om voor de Dell XPS 9300 te gaan. Enerzijds kom ik wel negatieve verhalen tegen, maar tegelijk zie ik ook veel lovende reviews, lijken de specs me goed, en vind ik het apparaat ook simpelweg mooier dan de Lenovo.

Wel neig ik er dan naar om voor de FHD+ non-touchscreen versie te gaan, ipv de UDH touch. Dit scheelt namelijk wel een paar honderd euro, en bij mijn vorige laptop (waarop ik touch had) heb ik m'n touch screen amper aangeraakt. Tuurlijk zal een 4k scherm wel mooi zijn, maar ik vraag me af of dit op 13" een groot verschil gaat maken, vooral omdat ik veel op externe beeldschermen zal werken. Wat denken jullie hiervan?

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 10-10 21:51
4k UHD op een 13" laptop is super overkill en ga je vooral merken aan de accuduur. FHD is prima.
Pagina: 1