Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leemputten
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-06-2022
Hi Tweakers,

Graag zou ik eens een documentaire maken. Hiertoe heb ik al enkele cursussen genomen en nu wordt het langzaamaan tijd om zelf iets te bezitten en gewoon vlieguren te maken. Ik ben gewend om met van die ferme bakbeesten te werken, maar zoek iets kleiners dat óók goede video's maakt.

Wat is je budget?
€1000 incl. accessoires, zoals bv. een tas en statief.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Een goede, all-round, Full HD videocamera met SD-slots. Idealiter heeft de camera een goede beeldsensor, meerdere focuspoints, een aansluiting voor extern geluid en een grote lens. Ik heb geen merkvoorkeur.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ik wil beginnen met kleine filmpjes, reportages, interviews etc. Snel uit de rugzak om ook op locatie vlot beelden te kunnen schieten.

Wil je foto's maken of filmen?
Filmen is het belangrijkst.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee, enkel geschikte geheugenkaartjes.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Nee, hiervoor weet ik nog te weinig.

Ik kwam bv deze scherpe deal tegen, maar dat lijkt me dan weer net iets te min: ik heb geen vlogwens. Tegelijkertijd kan ik dus niet overzien of dit een goede camera is voor datgene wat ik wil doen.

Hopelijk hebben jullie goede suggesties.

Hartelijke groeten en bij voorbaat dank,
Leemputten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Wat denk je van deze?

GX80 + 14-140 lens

Deze camera is net zo handzaam maar heeft stabilisatie en een lens met groter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leemputten
euchromatic schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:04:
Wat denk je van deze?

GX80 + 14-140 lens

Deze camera is net zo handzaam maar heeft stabilisatie en een lens met groter bereik.
Dankjewel! Ja, erg nette camera. Opvallend die prijsverschillen in de Pricewatch. Ik begrijp uit je reactie dat een systeemcamera voor mij een goede keus zou zijn, en dat beeldstabilisatie een feature is waar ik op moet letten. Ik krijg bij deze camera wel het gevoel (geen enkel argument voor!) dat het een fotocamera is die video er als leuke gimmick bij doet. Zijn er geen videocamera's pur sang, waar je toevallig ook aardige foto's mee kunt maken? Of is dat een hopeloos achterhaald beeld dat ik heb 8)7
Verder lees ik dat filmen op 4K zo'n camera heel snel heet kan maken, en je dan bv. een half uurtje moet stoppen. Dat soort interrupties zou ik zonde vinden.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
Leemputten schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

Ik krijg bij deze camera wel het gevoel (geen enkel argument voor!) dat het een fotocamera is die video er als leuke gimmick bij doet. Zijn er geen videocamera's pur sang, waar je toevallig ook aardige foto's mee kunt maken?
De GX80 is een ouder model, vandaar de prijsverschillen. De opvolger GX9 is wat duurder maar ook een prima keuze. Voor meer focus op video zou je naar de G80 of opvolger G90 kunnen kijken, maar die zijn duurder en een stuk minder handzaam. De GX en G series hebben voor zover ik weet geen problemen met oververhitting bij 4k video.

Sony heeft ook een uitgebreide lijn systeemcamera's met videomogelijkheden, maar ik ben daar niet zo in thuis. Qua lenskeuze is micro 4/3 iig ongeëvenaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leemputten
euchromatic schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

De GX80 is een ouder model, vandaar de prijsverschillen. De opvolger GX9 is wat duurder maar ook een prima keuze. Voor meer focus op video zou je naar de G80 of opvolger G90 kunnen kijken, maar die zijn duurder en een stuk minder handzaam. De GX en G series hebben voor zover ik weet geen problemen met oververhitting bij 4k video.

Sony heeft ook een uitgebreide lijn systeemcamera's met videomogelijkheden, maar ik ben daar niet zo in thuis. Qua lenskeuze is micro 4/3 iig ongeëvenaard.
Dankjewel, waardevolle suggesties. Ik zie inderdaad dat Sony een aantal prima camera's heeft. En hoewel mijn budget zo rond de €1000 is, vind ik het niet erg om bv. een tweedehandsje te kopen dat daar wat boven ligt, als je dan kwalitatief gelijk goed zit. Ik ga er even een paar vergelijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik had deze 2 op een shortlist staan voor een reis die ik naar Jordanie zou maken, echter is uitgesteld vanwege Corona:

pricewatch: Panasonic HC-VX870 Zwart
pricewatch: Panasonic HC-VX980 Zwart (iets nieuwer model)
pricewatch: Panasonic HC-VXF1 Zwart (het ultieme model)

[ Voor 71% gewijzigd door Microkid op 24-08-2020 17:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
Microkid schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:03:
Ik had deze 2 op een shortlist staan voor een reis die ik naar Jordanie zou maken, echter is uitgesteld vanwege Corona:

pricewatch: Panasonic HC-VX870 Zwart
pricewatch: Panasonic HC-VX980 Zwart (iets nieuwer model)
pricewatch: Panasonic HC-VXF1 Zwart (het ultieme model)
Als ik het goed zie hebben al die 'Handycams' een 1/2.5" sensor, wat beperkingen geeft in situaties met weinig licht. Of je dat wel of niet merkt ligt aan je verwachtingen en werkstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leemputten
euchromatic schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Als ik het goed zie hebben al die 'Handycams' een 1/2.5" sensor, wat beperkingen geeft in situaties met weinig licht. Of je dat wel of niet merkt ligt aan je verwachtingen en werkstijl.
Opvallend, zeg. Dan maak je een camera, expliciet om video's op te nemen, en dan kies je voor een beperkte beeldsensor :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
Leemputten schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:13:
[...]

Opvallend, zeg. Dan maak je een camera, expliciet om video's op te nemen, en dan kies je voor een beperkte beeldsensor :?
Ik denk dat het compacte formaat van de camera beperkend is: een grotere sensor is ook een grotere body met meer glas. Dan is die cam niet zo handy meer, zie bijvoorbeeld de Canon C100, C200 met flink grotere sensors. Dat zijn ook hele andere prijzen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Leemputten schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:00:
Graag zou ik eens een documentaire maken. Hiertoe heb ik al enkele cursussen genomen en nu wordt het langzaamaan tijd om zelf iets te bezitten en gewoon vlieguren te maken. Ik ben gewend om met van die ferme bakbeesten te werken, maar zoek iets kleiners dat óók goede video's maakt.
Ik denk dat deze Sony camera geschikt is voor jouw toepassing. Gericht op video, met een goede ingebouwde microfoon (en een goede prijs/kaliteit).
https://tweakers.net/comp...vlogcamera-zv-1_p1137904/
Panasonic is ook een goed merk voor video, maar zij hebben niet zo'n goed alles-in-1 apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leemputten
James3 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:49:
[...]

Ik denk dat deze Sony camera geschikt is voor jouw toepassing. Gericht op video, met een goede ingebouwde microfoon (en een goede prijs/kaliteit).
https://tweakers.net/comp...vlogcamera-zv-1_p1137904/
Panasonic is ook een goed merk voor video, maar zij hebben niet zo'n goed alles-in-1 apparaat.
Interessante optie! Misschien moet ik inderdaad maar bekeren dat ik toch een vlogcamera moet (al moet ik er niet aan denken zelf op beeld te komen). Echter, voor minder geld lijkt deze Sony beter te preseteren qua iso/sluitertijd.
Pagina: 1