Advies extra Access Point

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 18:40
Ola Tweakers,

Ik heb momenteel een Asus AT-68U router (1e vedieping) i.c.m. een Asus AT-66U router in Access Point mode (3e verdieping) en daar dek ik momenteel behoorlijk goed 4 verdiepingen mee af. Maar is precies nog een dood stukje van de keuken (zit gedeelte) en de achtertuin. Dit wil ik oplossen met nog een extra AP te plaatsen. Maakt het dan nog uit of ik bij Asus blijf of niet? Is er iets om rekening mee te houden met een meer uniforme werking? Ik zie eigenlijk niet echt interessante Asus AP's.
Ik lees bijv. goede dingen over Ubiquiti en die zien er qua design (klein, zonder uitstekende antennes) ook wel praktisch uit (bevestig 'm dan in/onder een (zwevende) kast uit 't zicht). Al zijn die wel aan de prijs. Een TP-Link oid volstaat wellicht ook? Prio is wel om een AP met goed bereik te pakken.

Of zijn er wellicht nog alternatieve invullingen om te overwegen? (powerline dingen hoor ik nooit goeie dingen over)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Alle AP's hebben in principe een goed bereik
Bereik wordt altijd door de client bepaalt want die hebben bijna altijd minder bereik.

Plaatsen onder een kast is misschien minder slim, afhankelijk hoe hoog dat is, de meeste AP's die geen antennes hebben zijn gemaakt voor plafond montage en stralen horizontaal erg slecht. uit.

Powerline nooit aan beginnen tenzij je echt geen alternatief hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Thanks!
Misschien toch even iets verder toelichten. Want ik zie dat veel AP's geen antennes hebben en ik wil er toch enige flex mee hebben om een aantal opties uit te proberen. Hij moet zegmaar wel goed kunnen zenden. Antennes helpen hierbij, toch?

Ik heb een aantal mogelijkheden (en beperkingen):

Huidige opzet:
Modem, begane grond, meterkast. Betonnen muur, dan keuken met problematische zit gedeelte.
Router, 1e verdieping, groot trapgat aan 1 kant (met wandkast), maar router staat aan de andere kant.
Router in AP mode, 3e verdieping, dekt zo 2e/3e verdieping goed af (zelfde SSID).
Voor de duidelijkheid hou ik deze Router in AP mode hieronder even buiten beschouwing.

Geen mogelijkheid om kabels door de muur te trekken.
Er loopt nu een kabel van de router (1e verdieping) naar de wandkast aan de andere kant (zelfde verdieping) naar een switch om meerdere media apparaten aan te sluiten. Ik dacht die eerst om te draaien, zodat de router minder belemmert wordt door de betonnen vloer en in lijn met het trapgat staat. Maar dan zit de switch voor de router. Dus daar moet ik dan weer 2 kabels voor trekken, ook niet ideaal.
Dus:

Oplossing 1:
Router 1, beneden bij de modem aansluiten (betonnen muur ertussen)
AP, 1e verdieping tegenover de wandkast (verder van het trapgat).
En dan hopen dat dit al genoeg helpt voor beter bereik op de beganegrond door de router in de meterkast te hebben.

Oplossing 2:
Mocht vorige niet werken kan ik met een kleine aanpassing dit doen:
AP, 1e verdieping. switch ruilen met AP, boven de wandkast (achter TV) (in lijn met het trapgat).

Oplossing 3:
Nu wordt 't wat ingrijpender, maar vast beter.
AP op 1e verdieping.
2e AP, onder de kast bij voorkeur, van een zwevende kast, +- 60cm boven de grond in de keuken (begane grond). Trek ik een kabel vanuit de meterkast hier naartoe.

Nu zie ik dat veel AP's dus geen Antennes hebben. Mogelijk zend m'n huidige router al beter uit dan die AP opties? Dan zouden oplossing 1 en 2 wellicht niet zoveel impact hebben, omdat de verandering minimaal is?

Zit er nog belangrijk verschil tussen een AP / Router in AP mode eigenlijk? Uiteraard gebruik ik de router mogelijkheden niet, dus de prijs speelt mee. Maar die routers lijken wel wat meer gebouwd te zijn voor bereik en meer flexibele inrichten (behalve hun doorgaans grotere design), maar dat is meer vanuit gevoel wellicht ;-)
Ik besef me nu net wel dat een AP geen extra poorten heeft, en die heb ik bij de 1e extra AP wel nodig, met switch wordt 't dan al snel net zo duur als een router. Voor de 2e AP optie (oplossing 3) zou dat niet nodig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door xs4me op 24-08-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Elke AP heeft ook gewoon antennes, alleen zitten die in het device zelf verwerkt.
De meeste wifi spullen richten zich tegenwoordig primair op 5Ghz band en dan heb je heel kleien antennes.
Die uitstekend antennes die je op routers ziet doen alleen iets op de 2,4Ghz band.
Antennes zijn namelijk aangepast aan de gebruikte frequentie.

Een router in AP mode is alleen zinvol als je toevallig al zo'n ding in huis hebt anders is het zonde van het geld.
Er zit namelijk ook nog een processor in die het routeren verzorgt en meestal ook een switch.
Kost allemaal geld en verbruikt stroom.

Waarschijnlijk heeft je provider een mode/router/switch/Ap geleverd, dus ik zou eerst eens proberen daar de wifi van aan te zetten en kijken of je dan bereik krijgt in de keuken.
En dan gewoon die AT-68U als AP schakelen dat ding is toch niks beter dan de router van je provider.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03

JME

zeg maar Jamie

Ondersteunen je routers aimesh? Kan een reden zijn om bij ASUS te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Ben(V) schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:13:
Waarschijnlijk heeft je provider een mode/router/switch/Ap geleverd, dus ik zou eerst eens proberen daar de wifi van aan te zetten en kijken of je dan bereik krijgt in de keuken.
En dan gewoon die AT-68U als AP schakelen dat ding is toch niks beter dan de router van je provider.
Ow, ik was altijd wel in de veronderstelling dat die Asus routers wel goed waren, beter als die Ziggo levert. De reviews waren destijds eenduidig in hoe goed ze waren voor het geld.
Ik kon 't daarnaast qua instellingen ook veel beter inrichten en daarmee veel beter bereik krijgen (Merlin firmware). Is wel alweer even geleden, dus moet er weer in duiken.. Ik meen me te herinneren dat ik met die Ziggo router vrij weinig kon doen op dat vlak. Maar het is inderdaad wel een goeie tip om daar 's mee te beginnen en te kijken wat er dan haalbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door xs4me op 24-08-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
JME schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:22:
Ondersteunen je routers aimesh? Kan een reden zijn om bij ASUS te blijven.
Nooit in verdiept, maar ik zie bij Asus wel de 68U bij de lijst staan. Maar de 66U niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja als je niet weet wat je meer zou willen hebben aan instellen dan lijkt me dat je het ook niet nodig hebt.

En wat zou je aan aimesh hebben dan?

Meestal is "niet omdat het moet, maar omdat het kan" niet zo zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Ben(V) schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:32:
Tja als je niet weet wat je meer zou willen hebben aan instellen dan lijkt me dat je het ook niet nodig hebt.
Ik bedoel dat ik dat 4 jaar geleden 's ingesteld heb en ik dat nu even niet meer scherp heb ... dat is wat anders. Er was destijds wel een reden voor ;-) Ga ik dan weer achter komen .... 1 ervan was overigens belabberd bereik, wat veel beter werd met de Asus.

[ Voor 33% gewijzigd door xs4me op 24-08-2020 23:52 ]

Pagina: 1