[XS4ALL] glasvezel RX onder de maat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-09 07:39
Soms check ik de kwaliteit van mijn glasvezel verbinding via mijn FRITZ!Box 5490.

Een tijdje terug had ik nog de volgende waarden:
Transmitter power (TX) -6.1 dBm
Reception quality (RX) -8.1 dBm

Vandaag keek ik weer eens en nu blijkt dat de RX-waarde ineens 2 keer zo slecht is:
Transmitter power (TX) -6 dBm
Reception quality (RX) -16.1 dBm

"Toevallig" weet ik dat er laatst een storing is geweest, omdat Internet midden op de dag ineens tot 2 maal toe weg viel. De storing was bekend bij XS4ALL, want kort nadat de verbinding weg viel kreeg ik een SMS van XS4ALL dat er een storing bekend was en dat er aan werd gewerkt. Ik weet niet 100% zeker of dit hiermee te maken kan hebben, maar is iets om in het achterhoofd te houden.

Ik wil hier eerdaags XS4ALL over gaan bellen, maar wellicht heeft iemand hier nog tips over zodat ik eventueel beter beslagen ten ijs kom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja... is dat slecht, is dat goed? Is dat acceptabel?
Weet ik eigenlijk niet.

Maar als ik naar m'n eigen 5490 kijk:

Sendeleistung -6.2 dBm
Empfangsleistung -11.6 dBm

En werkt alles verder prima. :Y

Ik heb een 100/100 abonnement en een speedtest geeft dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9964573086.png
M.a.w. prima!

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 24-08-2020 15:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 11:42

EMP

Krulloos!

Los van de kwaliteit van het signaal, welke snelheid haal je als je bijvoorbeeld op speedtest.net kijkt? Als je je abonnementssnelheid haalt met fatsoenlijke ping dank lijkt mij dat er weinig aan de hand is.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En als je de technisch info bij AVM bekijkt:
https://avm.de/produkte/f...ox-5490/technische-daten/

Glasfaser

AON-Kompatibilität nach ITU-T G.652 für den aktiven Glasfaseranschluss
SC/PC Buchse
Wellenlänge: TX 1310 nm, RX 1480 bis 1580 nm
Full duplex Übertragung
Sendeleistung: -9 bis -3 dBm

Empfangsleistung: < -20 dBm
Reichweite: 10 km
Unterstützung von TR-069 und SFF-8472
Laser Klasse 1

Valt het binnen de specs.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10 21:35
diersestook schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:52:
Soms check ik de kwaliteit van mijn glasvezel verbinding via mijn FRITZ!Box 5490.

Een tijdje terug had ik nog de volgende waarden:
Transmitter power (TX) -6.1 dBm
Reception quality (RX) -8.1 dBm

Vandaag keek ik weer eens en nu blijkt dat de RX-waarde ineens 2 keer zo slecht is:
Transmitter power (TX) -6 dBm
Reception quality (RX) -16.1 dBm
Hoe/waar kun je dat zien in de FB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 22:43
Voor je daar iets over kunt zeggen moet je weten wat voor optic er gebruikt is. De technische info van AVM klinkt leuk maar zegt in de praktijk 0 als de gebruikte optic niet bekend is.

Maar een verhoging van -8.1 naar -16 is in alle gevallen zorgwekkend, er is dus iets met je fiber gebeurd waardoor er -8 db demping bijgekomen is wat meestal betekent dat er een knik of iets in gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
-16 als RX waarde op een Fritzbox is bepaald niet goed. Je zit dan al redelijk richting het randje tussen nog prima werken en CRC errors / wegvallen. Let wel, het kan dus bij -16 ook best nog prima werken nu, dus dat je er verder helemaal niets van merkt in je verbinding.

Normale RX waardes zijn afhankelijk van de hoe ver je van de PoP zit maar liggen meestal ergens tussen de -7 en -13 dBm.

Iets lager dan dat is ook niet meteen een probleem maar vaak wel een teken dat er iets niet in orde is. Kan een slechte las zijn maar ook een vieze of defecte patchkabel.

@diersestook Je zou sowieso even de kabel tussen FTU en Fritzbox kunnen vervangen, daar kan het probleem ook zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Dank voor de input dusver.

@Edje040 Dit kun je zien onder Internet, Fiber Information, Fiber.

@ik222 Het ziet er naar uit dat ik deze kabel niet zomaar kan vervangen? Zie onderstaande foto van de FTU

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCB58Zoj3mv-Pqf2nFt6P17eIXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e5QROwp9QyejvUdvO0o7Pi3M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Waarschijnlijk zit er een kap overheen of is het een patchcover waar de kabel in zit. Kun je wel loshalen maar als je niet weet hoe dat moet kun je het ook aan de monteur overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
@ik222 Volgens mij mag je niet eens aan die FTU zitten van de ISP; dit mag alleen door een monteur worden gedaan. Correct me if I'm wrong, handig om te weten alvorens ik iets ga doen/ga bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 22:43
Klopt, KPN vind het meestal niet tof als je er zelf aan zit, als je weet wat je doet kan het geen kwaad maar als je het beschadigt heb je kans dat ze kosten rekenen om hem te repareren. Als het gekomen is na dat onderhoud van Xs4all, kun je er voor 90% van uit gaan dat het probleem niet bij jou thuis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:19
@diersestook Kun je ook de vraag beantwoorden of jouw snelheid nu slechter is geworden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
diersestook schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:53:
@ik222 Volgens mij mag je niet eens aan die FTU zitten van de ISP; dit mag alleen door een monteur worden gedaan. Correct me if I'm wrong, handig om te weten alvorens ik iets ga doen/ga bellen..
FTU's met passende patchcovers zijn destijds door Reggefiber (tegenwoordig heet dat KPN netwerk NL) juist ontwikkelt om zelf installeren mogelijk te maken. In de praktijk stuurt KPN / XS4ALL altijd een monteur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10 21:35
diersestook schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:37:

Die zie ik in mijn 7590 niet terug. Zal waarschijnlijk komen doordat glas niet rechtstreeks in de 7590 geprikt zit maar gewoon via UTP vanaf de NT komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Edje040 op 25-08-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:17
diersestook schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:37:

@ik222 Het ziet er naar uit dat ik deze kabel niet zomaar kan vervangen? Zie onderstaande foto van de FTU

[Afbeelding]
Staat die fiber niet erg strak? Of lijkt dat maar op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
@canonball Op dit exacte moment niet (ben ook niet fulltime aan het monitoren), maar aangezien ik qua demping 'ineens' verslechterd ben tot een dusdanig niveau dat het wachten is op issues wil ik hier wel werk van maken. Via ons bedrijf gebruiken we ook regelmatig FTTH van XS4ALL voor panden en de waarden zijn hier altijd rond de -8 dbm.

@xares Zal zo lijken; er zit geen scherpe bocht in en deze kabel zit al zo sinds jaar en dag.

@Edje040 Klopt.

[ Voor 8% gewijzigd door diersestook op 28-08-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Er is een monteur langs geweest. Die heeft de NTU vervangen. Eerst had ik een glasvezelkabel rechtstreeks aangesloten op de Fritzbox, maar nu heb ik een gevoede NTU gekregen met een ethernetkabel die in LAN1 van de Fritzbox gaat.... Blijkbaar is dat tegenwoordig de standaard.....

Dit had niet geholpen, dus toen is hij naar de POP gegaan en heeft daar één en ander schoongemaakt. Resultaat naar eigen zeggen: demping is van -16 naar -10 gegaan.
De komende tijd dus de verbinding maar eens goed monitoren.

Nu kan ik dus niet meer de dempingswaarden uitlezen uit de Fritzbox. Heeft iemand een idee hoe je dat eventueel kan doen uit deze glas-converter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JeuthM6v4-l-p7MSO8ei0FtEjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e5OF6MK9jbsvGm6u35bI0PhN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

diersestook schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:00:
Er is een monteur langs geweest. Die heeft de NTU vervangen. Eerst had ik een glasvezelkabel rechtstreeks aangesloten op de Fritzbox, maar nu heb ik een gevoede NTU gekregen met een ethernetkabel die in LAN1 van de Fritzbox gaat.... Blijkbaar is dat tegenwoordig de standaard.....

Dit had niet geholpen, dus toen is hij naar de POP gegaan en heeft daar één en ander schoongemaakt. Resultaat naar eigen zeggen: demping is van -16 naar -10 gegaan.
De komende tijd dus de verbinding maar eens goed monitoren.

Nu kan ik dus niet meer de dempingswaarden uitlezen uit de Fritzbox. Heeft iemand een idee hoe je dat eventueel kan doen uit deze glas-converter?

[Afbeelding]
Niet, de vezel weer aansluiten op je Fritzbox.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diersestook
Ik mag niet aan de NTU zitten van de ISP en daar komt bij dat de patchcover die ik had nog meegenomen is ook... Is er geen enkele andere manier om dit te achterhalen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
diersestook schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:19:
Ik mag niet aan de NTU zitten van de ISP en daar komt bij dat de patchcover die ik had nog meegenomen is ook... Is er geen enkele andere manier om dit te achterhalen..?
Nee, die NTU die er nu op zit is een unmanaged transparante mediaconverter, daar is dus helemaal niets aan uit te lezen ander dan de lampjes aan de voorkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
diersestook schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:19:
Waarom jezelf blindstaren op zo'n nummertje? Als die ISP zijn belofte nakomt in de vorm van de beloofde snelheid, wat zou het jou dan interesseren of dat met -1dBm of met -100dBm is?

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18
Jansen90 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:27:
[...]

Waarom jezelf blindstaren op zo'n nummertje? Als die ISP zijn belofte nakomt in de vorm van de beloofde snelheid, wat zou het jou dan interesseren of dat met -1dBm of met -100dBm is?
Ik heb de betreffende monteur vanochtend aan de lijn gehad vanochtend en kon verder geen bijzonderheden zien. Latency zag er prima uit na plaatsen NTU(3ms).

Mocht je echt een patchcover willen hebben kan ik er 1 voor je opsturen, dan graag even een DM
Pagina: 1