Mesh bedraad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 20:06
Ik wil mijn netwerk gaan upgraden. Ik heb een samenraapsel van een R7000 router, een Sitecom accespoint en een domme switch in gebruik om alles aan te sluiten en merk dat het niet heel stabiel werkt.

Ik heb een modern huis (betonnen vloeren) met 3 verdiepingen met wel bekabeld netwerk naar iedere verdieping. Ik wil nu graag overal in huid goed draadloos netwerk, maar zeker per accespoint 3 of 4 kabels kunnen aansluiten voor zaken als printer, NAS, TV, zonnepanelen.

Mijn gedachten aan dan ook uit naar een mesh-systeem met 3 units (1 router, 2 AP's). Wat echter mij niet duidelijk wordt is in hoeverre systemen via bekabelde 'backhaul' kunnen werken. Daarbij vindt ik ook niet makkelijk systemen met voldoende bedraad aansluitingen. (tenzij je voor de duurste Orbi gaat)

Wie heeft advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02

lier

MikroTik nerd

Vergeet Mesh...punt.

Als je geïntegreerde (switch en accesspoint) apparaten wil hebben, dan zou je bijvoorbeeld voor MikroTik kunnen gaan. Daarmee kan je ongeveer alles instellen, maar heeft wel een steile leercurve.

Alternatief kan zijn om routers te pakken en deze als accesspoint (met switch) te configureren:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point
Afhankelijk van het merk wordt dit ook door de fabrikant als optie aangeboden.

Welke provider heb je nu? Wat heb je exact nodig?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Ik had een netwerkopzet zoals beschreven in het topic waar @lier naar linkt.
Omdat dit echter nog mbit routers betrof vorig weekend twee Asus routers gekocht.

Twee configuraties die gewoon in het keuze menu staan:
1. Router met AP (bekabeld)
2. Router met Mesh punt (Kabel als fall-back)

Kind kan de was doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Als je kabels heb liggen is mesh volkomen onzin.
Koop gewoon een setje van 3 AP's

Bedenk ook dat als je een mesh router hebt je een extra netwerk creëert dan de rest van je lan niet ziet en visa versa.
En een mesh set in AP mode zetten is dus helemaal weggegooid geld, dat is hetzelfde als losse AP's maar dan voor mesh prijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 24-08-2020 16:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.