Op zoek naar een vervangend scherm...

Pagina: 1
Acties:

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:39
Beste medetweakers,

Willen jullie meehelpen in een futureproof beslissing te nemen betreft een nieuw beeldscherm?

Afgelopen weekend mijn pc geupgrade naar het volgende:

Moederbord: ASRock B550 Pro4
Processor: AMD Ryzen 5 3600
CPU Koeler: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)
Geheugen: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4W (OC @ 3600mhz)
Videokaart: Gigabyte Radeon RX 5700 XT
Voeding: Cooler Master V850 Gold

Ik gebruik 2 monitoren en mijn hoofd monitor is de BenQ XL2411Z. Dit scherm heeft 3 video uitgangen: DVI-D, HDMI en VGA (D-Sub).
Helaas ben ik er gisteren achter gekomen dat dit (!@#$)-scherm alléén 144hz ondersteund op DVI-D en dus niet op HDMI.
Het is blijkbaar 1 van de eerste 144hz schermen (aldus het internet) en de HDMI uitgang die erop zit ondersteund maar tot 60hz...
Ik heb destijds dus bijna €600 uitgegeven voor een monitor die ik nu al niet meer kan gebruiken tenzij ik uitwijk naar een andere GPU (met DVI-D) maar dat was ik niet van plan.

Ik wil nu graag voorkomen dat ik nogmaals zo een fout maak en jullie vragen om mij te helpen met een keuze te maken voor een goede futureproof monitor voor de komende 5 jaar iig...

De eisen van het scherm:

Minimaal 24" en maximaal 28"
Minimaal 1080p en minimaal 120hz (max 144hz)
(Quad HD/4k mag ivm futureproof, maar denk niet dat ik dat op 120/144hz max kan draaien met deze setup? Hoeft ook niet overigens.)

Het moet DisplayPort 1.3 (of 1.2 voor 1080p) en HDMI 2.0 (of 1.4 voor 1080p) hebben
Het moet een VESA mount hebben van 75mm of 100mm
Type paneel heb ik geen idee van, hier heb ik mij niet in verdiept en ik weet niet wat prettig(er) kijkt dus dat maakt mij niet zoveel uit (ik heb nu een TN paneel).
Ik ben niet merk gebonden, dus dat maakt uit niet zoveel uit, maar het hoeft van mij geen achterlijke "gaming look+RGB BLA BLA BLA" te hebben. :+
FreeSync mag, hoeft niet.
Curve mag, hoeft niet. Weet namelijk ook niet of ik dit 100% ga benutten omdat ik niet altijd kaarsrecht voor mijn monitor zit (en het moest passen i.c.m. mijn Arctic Z2 Pro bureau mount en mijn tweede 24" scherm).
Games die ik zoal speel: Overwatch, CoD:MW, Forza 3: Horizon, WoW, Diablo 3, Northgard, No Man Sky, The Division 2 en nog wat titels.
Geen van alle games speel ik op hoog niveau ofzo, puur voor ontspanning, dus een "competitief" scherm is niet nodig (en dan vervalt ook de 1ms response time eis denk ik?)
En waarschijnlijk het belangrijkste: Budget is tot maximaal €400 (denk ik?) uitzondering daargelaten, alles onder de €400 is natuurlijk beter.

Als ik mijn vereisten verwerk in de Pricewatch kom ik uit op een totaal van 49 beeldschermen.

Alle (andere) tips, feedback en uiteraard ervaringen zijn welkom. Mijn dank is bij voorbaat groot! _/-\o_

I, a stranger and afraid in a world I never made...

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:39

Eren

Boss of this gym

Heb je zelf onderzoek naar gedaan het is best well makkelijk met de pricewatch je kan alle eisen wat je nu vraagt in een filter zetten en dan uit de lijst de scherm uitkiezen dat je interesseert. Je kan ook op tweakers schermen met elkaar gewoon vergelijken en je hebt natuurlijk ook youtube voor reviews.

Je kan ook in de kenmerken zien welke versie HDMI en Display port de scherm gebruikt.

Je maakte geen fout schermen in die tijd konden simpel genoeg niet 144HZ ondersteunen via HDMI of DP. één van de eerste AOC 144HZ scherm dat ik had kon ook niet 144HZ via HDMI of Display port zo was het nou eenmaal.

4HEad

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:45
Ik heb twee van deze: pricewatch: AOC AG271QX Zwart, Rood
Topscherm. Niet de jongste meer, maar presteert erg goed. Misschien via MP nog wel voor minder dan de nieuwprijs van € 349 te krijgen.

Deze dus: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 27% gewijzigd door BvZwolle op 24-08-2020 13:15 ]

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Op dit moment kan je meerdere kanten op. Ik zou eerst gaan kijken naar welke resolutie en paneeltype je wilt. Een 5700 XT is krachtig genoeg voor 1440p 144hz in veel spellen, in ieder geval degene die je op hebt genoemd. Bovendien wil je misschien nog later je videokaart upgraden. Je budget is wat krap voor een degelijk 4k-scherm. Verder zitten er grote verschillen tussen TN/IPS/VA. Als je TN gewend bent dan kan je qua beeldkwaliteit alleen maar vooruit, maar let op de nadelen van IPS en VA. Als je bijvoorbeeld in een donkere kamer gamet wil je waarschijnlijk liever VA, en in een verlichte kamer IPS.

• Milo44
Eren schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:04:
Heb je zelf onderzoek naar gedaan het is best well makkelijk met de pricewatch je kan alle eisen wat je nu vraagt in een filter zetten en dan uit de lijst de scherm uitkiezen dat je interesseert. Je kan ook op tweakers schermen met elkaar gewoon vergelijken en je hebt natuurlijk ook youtube voor reviews.

Je kan ook in de kenmerken zien welke versie HDMI en Display port de scherm gebruikt.
Ik citeer mijzelf uit mijn eerste post:
Als ik mijn vereisten verwerk in de Pricewatch kom ik uit op een totaal van 49 beeldschermen.
Dus ja, ik heb zelf al onderzoek gedaan en wat reviews gekeken maar de keus is zo ruim dat ik het moeilijk vind om een beslissing te maken, daarom heb ik een topic aangemaakt om eventuele ervaringen, feedback en tips van mensen te ontvangen.

@BvZwolle Thnx, dat is een strak schermpje. Ga ik in de gaten houden (y)

@gevulde koek Bedankt voor de handige tips, voor nu denk ik TN of IPS, want ik game gewoon in de woonkamer en daar is het altijd redelijk licht.
Maar ik ga eens ff wat dingen opzoeken over de verschillen in TN/IPS/VA. d:)b

EDIT: Ik heb zojuist besloten dat FreeSync toch wel fijn is om te hebben, dus die eis heb ik aangepast en tevens ook het maximaal aantal refreshrates (280) van de monitor.

Dan wordt het lijstje ineens een stuk kleiner.
En ben ik vervolgens uitgekomen op 3 verschillende types:

pricewatch: MSI Optix MAG272QP Zwart
pricewatch: Acer Nitro VG271UP Zwart
pricewatch: Asus TUF Gaming VG27WQ1B Zwart

En ik neig meer naar de Acer Nitro vanwege het IPS paneel ipv een van de andere 2 met een VA Paneel en lage reactietijd.
Iemand ervaringen met een van de drie bovenstaande schermen? Ik ga ook eens ff wat reviews bekijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Milo44 op 24-08-2020 16:32 ]

• Milo44
Inmiddels weer wat zoekacties en reviews verder en het budget is gestegen...

Ik neig nog steeds heel erg naar de pricewatch: Acer Nitro VG271UP Zwart, maar daar is sinds vanochtend ook de pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart bijgekomen dus daar ga ik mijzelf ook nog even in verdiepen.
En als uitzondering heb ik dan nog de pricewatch: Gigabyte Aorus FI27Q (DisplayPort 1.2) Zwart.
Voor nu denk ik dat het tussen die drie monitoren is.

De MSI Optix heb ik laten vallen vanwege VA Paneel en de ASUS TUF vanwege de kleurdiepte.

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
die LG 27GL850 wordt breed beoordeeld als het beste scherm van 2019 (zie onder andere de review op HWinfo), daar kun je je dus geen buil aan vallen.

• Milo44
Deze mag gesloten worden, ik ben uiteindelijk voor de LG 27GL850 gegaan en die bevalt super goed!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi topicstart :)

Maar... Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even:

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Milo44
Excuus, zal er volgende keer op letten.

Pagina: 1