Geheugen upgraden van 16 naar 32

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-01 19:09
Ik zoek een?
Upgrade van 16GB naar 32GB geheugen

Wat is je budget?
Wat nodig is

Momenteel heb ik 2 x 8GB in mijn systeem zitten op 3000hz

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Nu zit ik heel hard te twijfelen of ik er 2x8 bij moet zetten of voor 2x16 op 3200 of 3600 moet gaan. En als ik er 2x8 bijzet of deze dan ook 3000 moet zijn of toch beter een snellere variant :? Met Microsoft flight simulator lijkt 32GB echt beter te zijn en ik wil gewoon geen twijfel meer hebben of het geheugen nog wel voldoende is. Omdat het kan gevalletje dus :+ Het is voor 90% een game pc met VR, simracen waar bij ik veel verschillende apps op de achtergrond draai en ik heb het idee dat mijn geheugen best vaak vol loopt.

Dit jaar nog zal waarschijnlijk het moederbord,GPU en CPU vervangen worden dus vandaar de gedachte dat het misschien slimmer is om nu voor 2x16 te gaan.

Of zal DDR5 al snel de norm worden? Want dan kan ik nu beter even een goedkope 2x8 upgrade doen en het uitzingen.

Huidige systeem :

I5 8600K,MSI Z370 SLI PLUS en RTX 2080.

[ Voor 7% gewijzigd door Beakzz op 24-08-2020 12:16 ]

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat zegt de handleiding en de memory-QVL van je moederbord (waarvan je het type hier niet noemt) er van?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Beakzz
thunder7 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:07:
Wat zegt de handleiding en de memory-QVL van je moederbord (waarvan je het type hier niet noemt) er van?
Oh sorry compleet vergeten. MSI Z370 SLI PLUS. Support tot 4000 + (OC). Hoogste getal zonder OC is 2667 en tot 64GB

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Modules zijn nog steeds te koop dus gewoon eenzelfde kit erbij prikken. Geen probleem bij Intel.

Waarom een 8600K nu al upgraden, wat kom je tekort?

[ Voor 22% gewijzigd door Uszka op 24-08-2020 12:49 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

En je kunt de rivatuner statistics server gebruiken om het actuele geheugengebruik in een hoek van het scherm weer te geven als je je (flight)sim speelt. Samen met temperaturen, FPS en welke sensor / statistiek ook maar gewenst is. Dan heb je meteen wat meer inzicht in het gebruik tijdens een spelletje

-_-

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-11-2025
Een upgrade lijkt me niet noodzakelijk gezien je specs. Hetzelfde setje ernaast zetten is dan denk ik de goedkoopste oplossing. Zal gewoon prima gaan.

Mocht je toch willen upgraden bekijk dan wat je gaat upgraden. Je kan ook nu kopen en meenemen in die upgrade (mits compatible uiteraard)

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:21
Probeer XMP aan te zetten in je BIOS nadat je je setje erbij hebt geprikt. Het werkgeheugen ondersteunt dat prima en met je CPU zal dat geen probleem zijn. Uit zetten kan altijd.

DDR5 komt eraan maar dat betekend niet dat de eerste modulen ervan meteen sneller zijn dan DDR4. Dit was ok geval bij de stap van DDR3==>DDR4.

Team anti-scalp - wauw..

• Beakzz
Uszka schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:45:
Modules zijn nog steeds te koop dus gewoon eenzelfde kit erbij prikken. Geen probleem bij Intel.

Waarom een 8600K nu al upgraden, wat kom je tekort?
Nou om 2 redenen. Mijn 2e gameplek in de woonkamer is nu een I5 4400 met 1070 en ik vind het fijn om 2 up to date systemen te hebben dus dan schuift alles in dit systeem door. Op mijn main gameplek wil ik gewoon nooit het gevoel hebben dat ik kracht tekort kom. En aangezien ik veel simrace met een veld vol AI en VR (Reverb G2 is onderweg) kan ik naar mijn gevoel nooit genoeg hebben.

Heb de 8600K nu op 5GHz draaien en krijg in 1440 (ultrawide) nu al af en toe de cpu op zijn knieën met 60+ AI tegenstanders (normaal bij een multiclass race). En met MSF2020 kan ik net iets boven high draaien. Dus ik verwacht de komende tijd meer games die mijn systeem gaan laten zweten :)

Iedereen die heeft gereageerd bedankt _/-\o_ Ik ben er uit en ik zet er nog een zelfde setje naast en dan koop ik gewoon nieuw geheugen bij de volgende upgrade.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:17:
Probeer XMP aan te zetten in je BIOS nadat je je setje erbij hebt geprikt. Het werkgeheugen ondersteunt dat prima en met je CPU zal dat geen probleem zijn. Uit zetten kan altijd.

DDR5 komt eraan maar dat betekend niet dat de eerste modulen ervan meteen sneller zijn dan DDR4. Dit was ok geval bij de stap van DDR3==>DDR4.
Ja staat nu ook al aan met 2 reepjes en werkt uitstekend. Pas toevallig ontdekt omdat ik de CPU aan het overclocken was (Lees youtube filmpje na deed :+ )

[ Voor 21% gewijzigd door Beakzz op 24-08-2020 14:47 ]

• Beakzz
Blijkt er G.Skill 16 GB 3200 in te zitten :o Heb glas in mijn systeemkast, maar de Dark Pro 4 koeler is zo groot dat je ze zo goed als niet zit zitten dus ik had mijn wensenlijstje op Tweakers gevolgd. Weet nu weer dat ik laag profiel RAM nodig had om er onder te passen. Maakt verder niet uit voor het verhaal, want ze zijn gewoon verkrijgbaar en €100 goedkoper dan toen 8)7 )
Pagina: 1