Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

configuratie zonnepanelen welke is de betere keuze ?

Pagina: 1
Acties:

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-11 21:47
hallo beste tweakers.

wij zijn onze woning aan het verbouwen om het was energiezuiniger te maken.

Nieuwe ramen worden geplaatst van shuco met HR glas, dak word geisoleerd met 20CM PIR platen en zouden we graag ook zonnepanelen laten plaatsen nog dit jaar icm terug draaiende teller.

eerst was ons verbuik 2000kw op jaarbasis en hadden alles hierop laten bereken om rond de 3000Kw op te wekken, echter na de tweede maal een afrekening te krijgen zitten we nu op 2700Kw.
ik vermoed dat dit komt omwat we het eerste jaar niet direct ingewoond hebben en nog steeds aan het verbouwen waren.

we hebben al verschillende offertes en installateurs laten komen en qua prijzen ligt dit allemaal vrij kort bij elkaar.

we hebben 1 installateur over de vloer gehad wat ons een 2.0 omvormer had aanbevolen vanwege de lage prosumentenbelasting en deze zou tot 200% overbelast kunnen worden zei hij tegen ons en had dan zijn panelen uitgeteld op 3300kw in totaal.

hiervan uitgaand was dit interessant voor ons, maar door de verhoging nu in stroom gebruik niet meer echt de moeite en met het oog op de toekomst gaan we waarschijnlijk nog wat meer verbruik krijgen denk aan uitbereiding gezin, eventueel een stuk later laten bijbouwen indien mogelijk, sectionale poort komt er nog bij een grondwaterpomp en tuinverlichting.

nu hebben we van een andere firma een voorstel gekregen 12x sunpower full black 320watt op een omvormer van 3.0 met een totaal vermogen van 3840 watt.
(tevens heeft hij als enigste de panelen in portret modus geplaatst om zo met 2 rijen alles te kunnen vol leggen, ik vermoed omdat we in het midden van ons dak een kleine schoorsteen hebben staan en zo kan alles ervoor gelegd worden zonder enige schaduwvorming te krijgen al was dit zeer minimaal)
althans dat de reden wat ik eruit kan halen.

ik had het ook uitgelegd dat we in de toekomst graag wat meer willen hebben en als het mogelijk was om op deze opstelling 2 panelen extra bij te plaatsen, alleen zouden zij dan een omvormer van 3.6 nemen ipv de 3.0.

nu snap ik niet goed waarom installateur X wel wilt overdimensioneren en installateur Y dit niet gaat doen ?
wat is de achterliggende reden waarom wel of waarom niet ?

bij de opstelling met 2 panelen extra dus 14x sunpower full black 320 watt met een omvormer van 3.6 zou ik uitkomen op 4480 kw maar aangezien dit nu bijna een 2000 kwh teveel gaat zijn lijkt me dit ook overdreven om op dit moment voor deze opstelling te kiezen ? prijs ligt ook een dikke 700 euro duurder en ik zou ook nog meer prosumentenbelasting moeten betalen voor een verbruik wat ik er niet kan uithalen.

( niet onbelangrijk we hebben wel bewust meer laten tellen want we hebben in huis 3 airco's hangen en willen dit in de winter het teveel aan opgewekte stroom laten verwarmen om zo het gasverbruik te minderen en de rekening ook weer omlaag te drukken )

mijn vraag welke keuze is de betere ? toch voor de kleinere opstelling met de 3.0 omvormer en zoja is het dan mogelijk om alsnog een 2/3 tal extra panelen hierop aan te sluiten en hoeveel extra kan ik dan maximum gaan opwekken in de toekomst indien dit nodig is om meer kwh op te wekken op het einde van het jaar, als dit zou kunen heeft dit uiteraard mijn voorkeur.

ik ken er zelf niet zoveel van 8)7 en ben benieuwd als jullie me met dit probleem wat raad kunnen geven wat de betere keuze is ? :)

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
200% overbelasten? Daar zou ik niet aan beginnen, mijn ervaring is dat installateurs helemaal de kennis niet hebben om écht te beoordelen of dit geen kwaad kan. Als een product structureel 200% overbelast kan worden, dan zou de fabrikant de spec ook wel aanpassen lijkt me.

• Philtjens
WeetIkHetNou schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:36:
200% overbelasten? Daar zou ik niet aan beginnen, mijn ervaring is dat installateurs helemaal de kennis niet hebben om écht te beoordelen of dit geen kwaad kan. Als een product structureel 200% overbelast kan worden, dan zou de fabrikant de spec ook wel aanpassen lijkt me.
Stond ook vermeld in datasheet dat dit tot mocht/kon gaan

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Maar dat betekent niet dat het een goed plan is het zo aan te leggen dat dit op zonnige dagen structureel het geval is. Lijkt mij.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30
poeh, onduidelijk verhaal, je hebt het over een verbruik van 2700KW (vermogen). Ik denk dat je hier 2700KWh (energie) op jaarbasis bedoelt. Even later heb je het over 3300KW aan panelen, ik neem aan dat je daar 3300Wp bedoelt?

Je haalt continue de eenheden voor vermogen en verbruik door elkaar, waardoor het lastig te begrijpen is. Hebben ze ook een indicatie gegeven over de verwachte opwek van beiden voorstellen?

Wat betreft de overbelasting, ik denk dat hier een misverstand is. De omvormer wordt niet overbelast, hij zal gewoon 2KW leveren, je systeem is overgedimensioneerd, waardoor als er weel zon is, je systeem zal aftoppen op 2KW (de panelen kunnen wel meer, maar de omvormer niet). Zolang dit niet teveel gebeurt, is er niets aan de hand. In bv Belgie betaal je belasting over het vermogen van de omvormer, dus naast het feit dat een kleinere omvormer doorgaans goedkoper is, betaal je dan ook minder belasting.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 09:16
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• WeetIkHetNou
Philtjens schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:39:
[...]

Stond ook vermeld in datasheet dat dit tot mocht/kon gaan
Ik werk veel met rubber afdichtingen. Leveranciers geven vaak op dat het rubber maximaal tegen temperatuur X kan. Dat betekent voor hen echter vaak dat het gedurende 500 of 1000 uur redelijk zijn eigenschappen behoudt. Mijn pakkingen moeten echter 130.000 uur mee, waarvan al gauw de helft als bedrijfsuur (en dus hogere temperatuur).

Zo'n uitspraak heb je dus niks aan.

Die 200% zal wel kortstondige piekbelasting zijn, maar dat betekent absoluut niet dat je dat de volledige gebruiksduur zomaar kan doen. Dikke kans dat die omvormer aan het eind van een goede zomer op zn end is als je hem zo gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door WeetIkHetNou op 24-08-2020 16:44 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
@WeetIkHetNou een omvormer is iets anders dan een pakking.
Met bijvoorbeeld Sunnydesign kun je prima bepalen welke omvormer financieel het gunstigst is. (en laat de omvormer een jaartje eerder kapot gaan, als je er 1000 euro omvormerbelasting mee hebt voorkomen is het een goed idee).

@Philtjens
Wat is je favoriete offerte qua panelen? Welk type panelen en in welke richting komen ze en wat is de helling? Ik reken je wel even twee opties voor qua opbrengst en omvormerbelasting.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Philtjens
busscherski schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:49:
Met bijvoorbeeld Sunnydesign kun je prima bepalen welke omvormer financieel het gunstigst is. (en laat de omvormer een jaartje eerder kapot gaan, als je er 1000 euro omvormerbelasting mee hebt voorkomen is het een goed idee).

@Philtjens
Wat is je favoriete offerte qua panelen? Welk type panelen en in welke richting komen ze en wat is de helling? Ik reken je wel even twee opties voor qua opbrengst en omvormerbelasting.
Ik stuur straks even alles door ben momenteel aan het werken en heb het niet bij de hand nu (misschien gemakkelijker als ik dit kan doormailen dan kan ik alle bijlage invoegen) ?

• busscherski
Philtjens schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Ik stuur straks even alles door ben momenteel aan het werken en heb het niet bij de hand nu (misschien gemakkelijker als ik dit kan doormailen dan kan ik alle bijlage invoegen) ?
Losse e-mails is niet leuk voor mensen die dit topic lezen om te leren.
Kort maar volledig antwoord op mijn vragen is voldoende om een omvormer te kiezen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Philtjens
busscherski schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Losse e-mails is niet leuk voor mensen die dit topic lezen om te leren.
Kort maar volledig antwoord op mijn vragen is voldoende om een omvormer te kiezen.
Dat is ook waar zal straks alles posten dan 👍

• WeetIkHetNou
busscherski schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:49:
Goh, thanks!

Neemt nog niet weg dat alles zn 'sterkte' en 'stress' heeft. Meer stress = minder levensduur.

[ Voor 4% gewijzigd door WeetIkHetNou op 24-08-2020 18:55 ]

• Philtjens
@busscherski

firma X offerte 1

12X sunpower performance p3 320WP full black in totaal 3840 WP
2x rijen van 6 stuks in portret geplaatst met helling van 10° en zuidgericht
volgens hun met deze opstelling een sunnyboy 3.0 genomen.
prijs offerte 1.25€ / exclusief BTW (indien nodig kan ik ook het totaal vermelde maar denk dat dit prima is zo ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhp5t1PGJEfAehx42o3EPr544OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fUW0isQddqxoZGjbXLUDvD8J.png?f=fotoalbum_large

firma X offerte 2

14x sunpower performance p3 320WP full black in totaal 4480 WP
2 rijen van 6 stuks in portret modus en nog eens 1 rij met 2 panelen in portret modus met een helling van 10° en zuidgericht
volgens hun met deze opstelling een sunnyboy 3.6 genomen.
prijs offerte 1.20€ / exclusief BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoAEgTCjIsNe1XF1JHCdL1Zhup0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wfDSKTFJC93KHzEFHTHOMYsn.png?f=fotoalbum_large

firma Y offerte 1

5X Q peak duo-G8+ 355WP westen 270° helling 12°
5X Q peak duo-G8+ 355WP oosten 90° helling 12°
omvormer volgens hun fronius primo 3.0
totaal 3550WP

ter vergelijking ook gevraagd voor een oost/west opstelling maar volgens hun was dit niet rendabel want er moesten meer panelen gelegd worden en ik zou op jaarbasis nog minder opwekken dan volledig zuidgerichte opstelling.

oostwest zou met hetzelfde aantal panelen 3023KwH opwekken en zuidgericht met zelfde aantal panelen (en lichtere omvormer 2.5) kwam dit uit op 3417KwH.

prijs offerte 1.46€ / exclusief BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x1S0A74wTTvEiuCnqS0j8qzNJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IgkfEsZHzubIQz4U6By11ah2.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfqP3py10JcS0jE0GgTJ2Y5Xv6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IivtzRpjalnZkIPwX3CNMUqU.png?f=fotoalbum_large

firma Y offerte 2

10x Q peak Duo G8+ 355WP
zuidgericht 180 ° 3 rijen met 3 panelen landscape op helling van 15°
en 1 paneel los ook helling 15°
volgens hun opstelling een PIKO MP plus 2.5 omvormer
totaal 3550WP

prijs offerte 1.46€ / exclusief BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EGObCEbo2t13gPvs4XUBUJfEpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XU6eyBikvE2h74D5BJQW9iyq.png?f=fotoalbum_large

dit waren eigenlijk de 2 concurenten waar ik tussen twijfelde echter is firma X interessanter omdat ze meer vermogen opbrengen en de kostprijs dus ook lager ligt.
enkel zou ik willen weten als ik met de opstelling van offerte 1 nadien nog 2/3 panelen kan bijleggen op dezelfde 2.5 omvormer omdat dit interessanter is vanwege minder prosumentenbelasting :)

indien ik nu offerte nummer 2 neem met 4480WP dan heb ik bijna het dubbel extra als wat ik nu verbruik en dit verschil is te groot denk ik om nu voor die keuze te gaan vandaar dat ik een beetje hulp zoek wat de beste oplossing gaat zijn :)

hoop dat alles duidelijk is en alle gegevens correct zijn moest ik iets vergeten zijn pas ik het later nog aan :)

• Philtjens
borft schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:35:
poeh, onduidelijk verhaal, je hebt het over een verbruik van 2700KW (vermogen). Ik denk dat je hier 2700KWh (energie) op jaarbasis bedoelt. Even later heb je het over 3300KW aan panelen, ik neem aan dat je daar 3300Wp bedoelt?

Je haalt continue de eenheden voor vermogen en verbruik door elkaar, waardoor het lastig te begrijpen is. Hebben ze ook een indicatie gegeven over de verwachte opwek van beiden voorstellen?

Wat betreft de overbelasting, ik denk dat hier een misverstand is. De omvormer wordt niet overbelast, hij zal gewoon 2KW leveren, je systeem is overgedimensioneerd, waardoor als er weel zon is, je systeem zal aftoppen op 2KW (de panelen kunnen wel meer, maar de omvormer niet). Zolang dit niet teveel gebeurt, is er niets aan de hand. In bv Belgie betaal je belasting over het vermogen van de omvormer, dus naast het feit dat een kleinere omvormer doorgaans goedkoper is, betaal je dan ook minder belasting.
ja sorry dit klopt inderdaad ik ben persoonlijk niet zo thuis in deze termen :)
maar van wat ik erop kan uitmaken heb jij wel alles goed verwoord en begrepen _/-\o_
inderdaad en dit is wat ik precies wil weten als ik met een omvormer van 3.0 zit, hoeveel panelen kan ik hierop aansluiten ? of wat is het maximum vermogen wat ik erop zou kunnen aansluiten ? :)

• busscherski
Nette en duidelijke reactie

Vanavond reageer ik inhoudelijk qua omvormer dimensionering.

Oostwest zou voor prosumenten zoals jij alleen interessanter dan zuid kunnen zijn indien er dan veel meer zonnepanelen passen dan richting zuid en je zoveel mogelijk wil opwekken. En met meer panelen, vanaf +/- 10+10 panelen. In jouw geval is zuid denk ik beter.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:30
Philtjens schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:53:
[...]

ja sorry dit klopt inderdaad ik ben persoonlijk niet zo thuis in deze termen :)
maar van wat ik erop kan uitmaken heb jij wel alles goed verwoord en begrepen _/-\o_
inderdaad en dit is wat ik precies wil weten als ik met een omvormer van 3.0 zit, hoeveel panelen kan ik hierop aansluiten ? of wat is het maximum vermogen wat ik erop zou kunnen aansluiten ? :)
op een 3KW omvormer kan je zoveel panelen aansluiten als je wilt, mits je niet over de maximale spanning heengaat. Of dat zin heeft, is een ander verhaal. De omvormer zal nooit meer dan 3 KW omzetten. Als je er bv 5KWp aan panelen op aansluit, en de zon schijnt heel fel, zal ie alsnog maar 3KW omzetten, de rest gaat verloren als warmte in je panelen. De omvormer kan daar in principe prima tegen, het is alleen niet zo handig.

Doorgaans is het aantal momenten per jaar dat je panelen de maximale opbrengst leveren beperkt tot een paar uur/minuten per jaar, dus dan gebruikt men meestal een iets kleinere omvormer dan wat er aan PV ligt. Dat zorgt voor een kleinere goedkopere omvormer. Het kan ook nog voordelen hebben qua belasting (in bv Belgie), en in sommige gevallen is een omvormer efficienter als ie meer belast wordt.

Tot slot, als niet alle panelen dezelfde orientatie hebben (bv bij een oost-west opstelling), geven ze op verschillende tijden maximaal vermogen. Dat betekent ook dat je omvormer kleiner kan zijn.

• busscherski
Even een voorbeeldje met 12 SunPower 320 Wp panelen. Het benodigd omvormer vermogen kun je ook opschalen naar 14 panelen maar dan heb je een enkelfase omvormer met 2 inputs nodig of een 3 fase omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oepky8WqpKWc9TOgVvDrrfVw-uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yba0qJAWlaiS35e0Bnxmr9rz.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand screenshot is 12 x 320 Wp op een 2.5 kW omvormer. Dat levert 3554 kWh per jaar op.
Financiele jaaropbrengst: 3554 kWh / jaar x 0.25 euro / kWh - 2.5 kW * 90 euro / kW = 664 euro per jaar

Met een 2 kW omvormer haal je maar 3379 kWh per jaar binnen, maar ook minder omvormerbelasting.
Financiele jaaropbrengst: 3379 kWh / jaar x 0.25 euro / kWh - 2 kW * 90 euro / kW = 665 euro per jaar

Met een 3 kW omvormer haal je wel 3602 kWh per jaar binnen, maar ook meer omvormerbelasting.
Financiele jaaropbrengst: 3602 kWh / jaar x 0.25 euro / kWh - 3 kW * 90 euro / kW = 631 euro per jaar

Heel veel maakt het dus niet uit, ik zou met 12 x 320 Wp kiezen voor de 2.5 kW omvormer.

Met 14 panelen 2.5/12*14= 3 kW omvormer.

Nadien enkele panelen bijleggen is relatief heel erg duur omdat de installateur daar nogmaals installatiekosten voor moet rekenen. Leg ze beter nu, ook al krijg je de eerste 3 jaar niets van die opbrengst.

Daarnaast zit je ermee dat je ivm prosumententax je de omvormer toch al vrij krap moet kiezen, dan kan er niet meer veel bij. En als je geen ingang op de omvormer over hebt moet het vrijwel exact hetzelfde type paneel zijn.

• Philtjens
busscherski schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:29:
Even een voorbeeldje met 12 SunPower 320 Wp panelen. Het benodigd omvormer vermogen kun je ook opschalen naar 14 panelen maar dan heb je een enkelfase omvormer met 2 inputs nodig of een 3 fase omvormer.

[Afbeelding]

Bovenstaand screenshot is 12 x 320 Wp op een 2.5 kW omvormer. Dat levert 3554 kWh per jaar op.
Financiele jaaropbrengst: 3554 kWh / jaar x 0.25 euro / kWh - 2.5 kW * 90 euro / kW = 664 euro per jaar

Met een 2 kW omvormer haal je maar 3379 kWh per jaar binnen, maar ook minder omvormerbelasting.
Financiele jaaropbrengst: 3379 kWh / jaar x 0.25 euro / kWh - 2 kW * 90 euro / kW = 665 euro per jaar

Met een 3 kW omvormer haal je wel 3602 kWh per jaar binnen, maar ook meer omvormerbelasting.
Financiele jaaropbrengst: 3602 kWh / jaar x 0.25 euro / kWh - 3 kW * 90 euro / kW = 631 euro per jaar

Heel veel maakt het dus niet uit, ik zou met 12 x 320 Wp kiezen voor de 2.5 kW omvormer.

Met 14 panelen 2.5/12*14= 3 kW omvormer.

Nadien enkele panelen bijleggen is relatief heel erg duur omdat de installateur daar nogmaals installatiekosten voor moet rekenen. Leg ze beter nu, ook al krijg je de eerste 3 jaar niets van die opbrengst.

Daarnaast zit je ermee dat je ivm prosumententax je de omvormer toch al vrij krap moet kiezen, dan kan er niet meer veel bij. En als je geen ingang op de omvormer over hebt moet het vrijwel exact hetzelfde type paneel zijn.
Als ik heel vervelend mag zijn zou er dan ook een simulatie gemaakt kunnen worden van 14 panelen op de 3.0 omvormer is dit de moeite of hoeveel wek ik effectief meer op door die 2 extra panelen ?

Persoonlijk wil ik ook de omvormer max 3.0 maar wel zoveel mogelijk eruit halen dus als de firma hiermee akkoord zal gaan en geen problemen ziet ga ik toch voor de 14 panelen 👍

Alvast heel erg bedankt

Mvg kenny

• busscherski
Ja de opbrengst schaalt ruwweg met een factor 14/12.
Het is voor mij een kleine moeite om even een screenshot te maken.

3 kW omvormer:
4132 kWh / jaar * 0.25 euro / kWh - 3 kW * 90 euro / kW = 763 euro per jaar
3.68 kW omvormer:
4199 kWh / jaar * 0.25 euro / kWh - 3.68 kW * 90 euro / kW = 719 euro per jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2HKl0-aoQ7nMEIPpjuSUXF8jR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1NxSDnQTpkqytGFmIjweQEu4.png?f=fotoalbum_large

Je zou er ook nog meer kunnen nemen natuurlijk. Vergeet niet dat later bij laten leggen lastig en duur is.

• Philtjens
Dan ga ik voor de 14 panelen op de 3.0 omvormer daar moet ik de eerste jaren zeker voldoende mee gaan hebben heel erg bedankt voor alle goede uitleg en de simulaties 👍

• Philtjens
bijkommende vraag.

woensdag komen ze de zonnepanelen plaatsen
momenteel nog gekozen voor een zuidopstelling omdat deze in prijs en terugverdientijd het goedkoopste was.

wat ik me nu afvraag.

is het mogelijk om met dezelfde opstelling wat ik momenteel heb (zie enkele posts hierboven)
3KW omvormer SMA met 12x 320 wp zonnepanelen.

is het mogelijk om hier later een oost west opstelling van te maken als ik in de toekomst mijn verbruik ga verhogen of wil bijplaatsen dat ik van een andere panelen bijkoop een 12 stuks weer en deze apart op een andere string ga aansluiten op dezelfde 3.0 SMA omvormer ?

met oog op de toekomst zijn ze er toch meer op uit om het eigen verbruik te stimuleren en om dan een volledige nieuwe plaatsing te laten uitvoeren dat zie ik niet zitten dus vandaar als ik dan slechts wat losse panelen en montagemateriaal moet kopen valt dit relatief mee allemaal.

wat is de beste keuze voor te plaatsen momenteel hebben ze 2 rijen met 6 stuks op portret modus voorgesteld maar ik zou liever voor 4 rijen van 3 panelen gaan zo is mijn dak meer bedekt ( en in de zomer dus deels beter geisoleerd ) ?

• busscherski
Ja die 3 kW omvormer heeft 2 inputs, en die eerste 12 kunnen op 1 input. Die nieuwe panelen mogen van een heel ander type zijn.
Portrait bevestigingsmateriaal is normaal gesproken niet de eerste keuze als landscape ook kan

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@busscherski

Hoe zit het ook alweer met de max 5500 Wp die men opgeeft?
Garantie?

https://www.mg-solar-shop...nverter-sb3-0-1av-40.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Philtjens schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:55:

wat is de beste keuze voor te plaatsen momenteel hebben ze 2 rijen met 6 stuks op portret modus voorgesteld maar ik zou liever voor 4 rijen van 3 panelen gaan zo is mijn dak meer bedekt ( en in de zomer dus deels beter geisoleerd ) ?
geisoleerd zou ik het niet noemen, het dak is afgeschermd van de directe zonbestaling. daarin hoe meer hoe beter, wel moet er goede ventilatie tussen panelen en dak zijn anders komt de warmte gewoon binnen.
Die ventilatie is er gelukkig vanzelf bij opdak panelen. je moet het uiteindelijke meer zien als een zonnescherm dan isolatie.

wat ik niet snap is waarom 3x4 of 2x6 een andere oppervlak zou geven, het blijven dezelfde 12 mini zonneschermen ;)

• busscherski
Verwarrend inderdaad.
Als je het in Sunnydesign invoert krijg je wel een melding dat je veel Wp hebt aangesloten maar staat er dat het gewoon mag.

• Philtjens
busscherski schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:18:
Ja die 3 kW omvormer heeft 2 inputs, en die eerste 12 kunnen op 1 input. Die nieuwe panelen mogen van een heel ander type zijn.
Portrait bevestigingsmateriaal is normaal gesproken niet de eerste keuze als landscape ook kan
Oke dat is mooi 👍 met oog op de toekomst kan ik weer flink vooruit dan

• Philtjens
twain4me schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:39:
[...]

geisoleerd zou ik het niet noemen, het dak is afgeschermd van de directe zonbestaling. daarin hoe meer hoe beter, wel moet er goede ventilatie tussen panelen en dak zijn anders komt de warmte gewoon binnen.
Die ventilatie is er gelukkig vanzelf bij opdak panelen. je moet het uiteindelijke meer zien als een zonnescherm dan isolatie.

wat ik niet snap is waarom 3x4 of 2x6 een andere oppervlak zou geven, het blijven dezelfde 12 mini zonneschermen ;)
Wat ik bedoel is als ik 2 rijen van 6 stuks plaats is de helft van mijn dak oppervlak bedekt maar.

Als ik dan 4 rijen van 3 stuks plaats is mijn volledig dak bedenkt enkel de zijkanten blijven dan wat meer open voor de stralingen.

• busscherski
Philtjens schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:57:
[...]

Wat ik bedoel is als ik 2 rijen van 6 stuks plaats is de helft van mijn dak oppervlak bedekt maar.

Als ik dan 4 rijen van 3 stuks plaats is mijn volledig dak bedenkt enkel de zijkanten blijven dan wat meer open voor de stralingen.
Volgens mij heeft @twain4me gelijk hoor. Een paneel maakt altijd evenveel schaduw, of het nou portrait of landscape is maakt niet uit.

Pagina: 1