Afsluitweerstand op coax aansluiting zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-06 07:54
Goedendag, even een vraagje van een leek op het gebied van coax kabels:

Er loopt een coax kabel vanuit de wandcontactdoos naar de televisie (ontvangst met smart card). In een andere ruimte is nog zo'n wandcontactdoos voor coax kabel die wel is aangesloten, maar helemaal niet wordt gebruikt.

Is het nu raadzaam om op die andere TV aansluiting een Hirschmann afsluitweerstand te zetten? En moet ik er dan meteen twee ‘male afsluiters’ bijkopen voor de radioaansluitingen - die ik overigens helemaal niet gebruik - om ook beide radioaansluitingen af te stoppen?

Ik weet niet of mijn televisie signaal er zienderogen op vooruit zal gaan, want ik heb geen klachten, maar ik kwam het fenomeen afsluitweerstand tegen en ik dacht, baat het niet dan schaadt het niet voor een paar euro?

Beste antwoord (via rens-br op 24-08-2020 15:14)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
Als je een doorlusdoos hebt en er wordt ook echt doorgelust (van die doos gaat een kabel naar een volgende doos) dan hoeft dat niet, wordt er niet daadwerkelijk doorgelust en je hebt er ook niets op aangesloten dan moet je een afsluitweerstand plaatsen.

Een einddoos bevat altijd een afsluitweerstand dus met of zonder kabel erin maakt niet uit.
De meeste dozen zijn einddozen, dus normaal gesproken hoef je je nergens druk om te maken.

En zelfs als je per toeval een niet doorgeluste doorlusdoos hebt zul je in de praktijk weinig verschil zien.

Typische verschijnsel van problemen met afsluit impedanties zijn ghost vorming in je beeld, maar eigenlijk zijn de tv tuners tegenwoordig erg goed met het uitfilteren daarvan.

Als je die radio aansluitingen nergens gebruikt kun je ze gewoon negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 24-08-2020 11:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

job

Als die ongebruikte wandcontactdoos een einddoos is hoef je niets te doen.
Is het een doorlusdoos, dan moet/kan daar een afsluitweerstand in: https://www.kabelshop.nl/...7508002-i7387-t19388.html.

Wat de ongebruikte aansluitingen betreft, dat mag iemand anders beantwoorden.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 24-08-2020 10:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
Als je een doorlusdoos hebt en er wordt ook echt doorgelust (van die doos gaat een kabel naar een volgende doos) dan hoeft dat niet, wordt er niet daadwerkelijk doorgelust en je hebt er ook niets op aangesloten dan moet je een afsluitweerstand plaatsen.

Een einddoos bevat altijd een afsluitweerstand dus met of zonder kabel erin maakt niet uit.
De meeste dozen zijn einddozen, dus normaal gesproken hoef je je nergens druk om te maken.

En zelfs als je per toeval een niet doorgeluste doorlusdoos hebt zul je in de praktijk weinig verschil zien.

Typische verschijnsel van problemen met afsluit impedanties zijn ghost vorming in je beeld, maar eigenlijk zijn de tv tuners tegenwoordig erg goed met het uitfilteren daarvan.

Als je die radio aansluitingen nergens gebruikt kun je ze gewoon negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 24-08-2020 11:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-06 07:54
Hartstikke goed! Nu weet ik dat ik in principe dus niks hoef te doen want er zit niets anders op die andere aansluiting die niet wordt gebruikt.

Zeer bedankt iedereen!