Oude iMac upgraden > Aan beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:54
Ik heb een oude imac uit rondom 2011 (A1311). Hij is traag, ik heb geen ervaring met mac, maar na wat speurwerk kwam ik erachter dat RAM (4GB) en HDD (7200rpm) enigszins makkelijk te upgraden zijn. Er zijn twee slots vrij voor RAM, dus dacht er aan om 16GB bij te plaatsen. Verder de HDD voor de SDD vervangen zou ook een hoop winst moeten behalen.

Als ik hem ga gebruiken is het voor office en internet. Geen games, geen foto/video bewerking et cetera.

De eerste vraag die ik derhalve heb, is dit de investering van zo'n 250 euro waard? Als ik 250 euro uitgeef en ik zit nog steeds naar een strandbal te koekeloeren als ik safari open ga ik er liever wat leuks van doen. Heeft iemand eerder deze exercitie ondernomen?

Tweede vraag is, als vraag één positief is, heb ik aan de volgende spullen alles? Even via Amazon want die hebben alles:
SSD: https://www.amazon.de/Sam...ne-schwarz/dp/B078WST5RK/
RAM: https://www.amazon.de/Cor...t-SO-DIMM/dp/B006ON5KZC/r
SSD bracket: https://www.amazon.de/OWC...ting-99-22/dp/B005PZDVF6/
OWC kabel + setje: https://www.amazon.de/OWC...ontagekits/dp/B00J42HP9O/

Gelukkig staat youtube vol met filmpjes en het lijkt niet spannender dan toen ik vroeger zelf computers in elkaar zette. RAM is helemaal kinderspel.

Bij elkaar net iets meer dan 250 euro.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb tot 5 jaar geleden met een iMac 2011 met een Samsung 840 EVO 1TB en 16GB er in gewerkt. Computers zijn de afgelopen jaren niet sensationeel sneller geworden, dus er is zeker nog mee te werken. Wel moet een SATA SSD het afleggen tegen een moderne NVME SSD.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Het ligt eraan welk model het exact is. Alles met een Core 2 Duo of een 1e generatie i3/i5 is economisch niet rendabel om te upgraden.

Als het een 2011 is, dus met 2e generatie i5/i7 dan zou ik het bij 8GB houden en een SSD van max 500GB. Ben je voor <150 klaar en kan-ie weer.
Let wel dat hij maar tot high sierra gaat en zonder videokaartwissel het een slecht idee is om te kijken naar de dosdude patchers waarmee hij evt. Catalina kan draaien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Op basis van serienummer lijkt het een i5 (2400s, dus 2de gen) te zijn, met 4GB geheugen. Dus deze uitbreiden naar 8gb met 500gb schijf:
RAM: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3F5D2XH91B7WU&psc=1
SSD: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

Dan zit ik op 127 euro (kijk voor deze twee componenten nog wel even op pricewatch). Dat is inderdaad de helft en vrij bescheiden investering. Goedkoper dan, maar dat gereedschapsetje lijkt me wel een goede aanvulling. Vooral die zuignappen, zonder setje kom je rond de 110 euro uit.

Is dit dan de beste investering/prestatie verhouding?

Ik zie dat er inderdaad ook een versie is met een i7 2600S, is dat zinnig/makkelijk te vervangen? Te veel gedoe
Exirion schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:08:
Ik heb tot 5 jaar geleden met een iMac 2011 met een Samsung 840 EVO 1TB en 16GB er in gewerkt. Computers zijn de afgelopen jaren niet sensationeel sneller geworden, dus er is zeker nog mee te werken. Wel moet een SATA SSD het afleggen tegen een moderne NVME SSD.
De filmpjes die ik heb bekeken hebben allen een SATA SSD. Kan NVME ook dan (qua maat), ik zie snel geen adapter/bracket hiervoor.

[ Voor 60% gewijzigd door Bob-B190 op 24-08-2020 09:55 ]

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bob-B190 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:30:
De filmpjes die ik heb bekeken hebben allen een SATA SSD. Kan NVME ook dan (qua maat), ik zie snel geen adapter/bracket hiervoor.
Ik drukte me misschien niet helemaal duidelijk uit. Moderne machines hebben NVME interfaces en dat geeft een behoorlijke boost in performance, dus je zal met een SATA machine zoals deze iMac op dat vlak achterlopen. Toch zal het in de praktijk wel meevallen, want je bent niet continue met maximum throughput data aan het lezen en schrijven. Wat dat betreft zijn IOPS relevanter. Al met al is die iMac een kleine investering meer dan waard.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
Zeker doen. Heb 2 jaar geleden voor iemand een imac 2008 nog geupgrade met memory en een SSD. Nu is de machine inmiddels vervangen door een nieuwe variant maar de oude staat nog gewoon op kantoor dienst te doen. Inmiddels dus 12 jaar oud :)

En in hetzelfde schuitje zit mijn Mac mini is ook van 2011, wel meteen een SSD en een 16GB upgrade gegeven maar goed draait nu nog als een zonnetje

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Dank voor de waardevolle antwoorden, heb wat hardware besteld. Nog laatste vraag, ik ga een bootable usb install maken met behulp van de handleiding op de apple site: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Vanuit performance perspectief, wat is de beste versie van MacOS?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
SpoekGTi schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:45:
Zeker doen. Heb 2 jaar geleden voor iemand een imac 2008 nog geupgrade met memory en een SSD. Nu is de machine inmiddels vervangen door een nieuwe variant maar de oude staat nog gewoon op kantoor dienst te doen. Inmiddels dus 12 jaar oud :)

En in hetzelfde schuitje zit mijn Mac mini is ook van 2011, wel meteen een SSD en een 16GB upgrade gegeven maar goed draait nu nog als een zonnetje
In hetzelfde schuitje zitten de 13" MBP uit 2011 van mijn zus, de 15" MBP uit 2011 van mijn moeder, de 27" iMac uit 2009 van m'n vader, en de 27" iMac uit 2010 van mezelf. Allemaal met succes geüpgraded met SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
syltheboy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:34:
[...]

In hetzelfde schuitje zitten de 13" MBP uit 2011 van mijn zus, de 15" MBP uit 2011 van mijn moeder, de 27" iMac uit 2009 van m'n vader, en de 27" iMac uit 2010 van mezelf. Allemaal met succes geüpgraded met SSD.
Maar je zit wel vast op High Sierra (ondertussen al 3 releases achter), allemaal leuk en goed zolang je software dat ondersteundt. Van adobe CS weet ik dat dit problemen geeft en je de laatste versie niet kan draaien. Weet niet in welke mate safari (en andere) browsers nog ondersteuning krijgen, want naar veiligheid toe loop je daar toch een mogelijk risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
TurnTheLightsOn schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

Maar je zit wel vast op High Sierra (ondertussen al 3 releases achter), allemaal leuk en goed zolang je software dat ondersteundt. Van adobe CS weet ik dat dit problemen geeft en je de laatste versie niet kan draaien. Weet niet in welke mate safari (en andere) browsers nog ondersteuning krijgen, want naar veiligheid toe loop je daar toch een mogelijk risico.
Gezien browsers nu zo’n beetje pas de support voor Windows 7 eruit gaan trekken verwacht ik niet dat een 3 jaar oud OS wat overigens nog wel security fixes krijgt binnenkort zonder browsers zit ;)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze Macs heb ik ook diverse malen door mijn handen gehad. Prachtige machines die zeker nog mee kunnen komen bij de zaken die je noemt.

Kun je op dat logic board mogelijk een 3e schijfeenheid aansluiten? Dus de HDD houden, de DVD-speler houden en er een SSD bij in zetten? Dan kun je de SSD achter de DVD-speler doen, die zit daar klem en kan geen kant op.

Dit scheelt je een temperatuurkabeltje, je moet dan alleen een SATA voedingskabel splitter hebben en een SATA kabeltje voor je data. Het bracket kan daarmee ook komen te vervallen. Scheelt toch weer flink in de kosten aangezien SATA kabels bijna voor niks weggegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Overigens als je een bootable usb maakt van high sierra het kan zijn dAt die niet installeert ivm verlopen van certificaten.

Je zal dan eerst de datum en tijd in de periode van de release van high sierra moeten zetten daarna werkt het gewoon

• Bob-B190
Werkgeheugen komt vandaag binnen, gisteren SSD binnen gehad. In de avond begonnen met een bootable USB stick maken, maar dat was zo traaaaag dat ik daarna gestopt ben. Had er een hard hoofd in dat de SSD ging werken. Net vervangen en het is echt asociaal hoeveel verschil dat maakt. Alles werkt weer soepel, nergens op wachten, echt de investering waard. Straks werkgeheugen erin prikken en dan kunnen we weer even vooruit. Aanrader voor iedereen die twijfelt!

Wat zou een handig tooltje zijn om performance te meten?

[ Voor 6% gewijzigd door Bob-B190 op 27-08-2020 14:17 ]

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 10:12
Ik heb recent mijn 2009 iMac 27" geupgrade met een i7 CPU en 1 TB SSD, en dat was toch wel een erg grote verbetering.
Paar jaar geleden is er al 12 GB geheugen in gekomen, en als ik zo zie hoe de performance is verbeterd hoop ik het nog wel even vol te kunnen houden totdat de nieuwe iMacs er zijn met ARM processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Bob-B190 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:17:

Disk performance kan met de Blackmagic Disk Speed Test, gratisch uit de Mac App Store.
Algemene performance testen, zoals bijv. PCMark zijn er niet zoveel voor Mac.

Processor en videokaart kan je iig met Geekbench testen en Cinebench.

I reject your reality and substitute my own

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 15:33
Bob-B190 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:17:
Werkgeheugen komt vandaag binnen, gisteren SSD binnen gehad. In de avond begonnen met een bootable USB stick maken, maar dat was zo traaaaag dat ik daarna gestopt ben. Had er een hard hoofd in dat de SSD ging werken. Net vervangen en het is echt asociaal hoeveel verschil dat maakt. Alles werkt weer soepel, nergens op wachten, echt de investering waard. Straks werkgeheugen erin prikken en dan kunnen we weer even vooruit. Aanrader voor iedereen die twijfelt!

Ik heb afgelopen jaar een iMac (late 2009, 8GB) voor E100 gekocht. SSD er in en hoppa! Mijn kinderen gebruiken hem nu voor school en dat gaat prima! Economisch gezien is het blijkbaar niet slim om zo'n upgrade te doen. Aan de andere kant draait het allemaal prima zonder gekke dingen. Ik heb we de temperatuursensor omgeleid en een programmaatje geïnstalleerd om deze automatisch op te vangen. Doet het prima! Ik denk er over na om ook een tweede te kopen. Systemen draaien prima, vragen weinig onderhoud en voor Office en Internet zijn ze snel genoeg. Wat mij betreft top apparaten. ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JoostdeSuproost schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:08:
Economisch gezien is het blijkbaar niet slim om zo'n upgrade te doen.
Het afdanken van een machine die nog kan meekomen knaagt, dus wat dat betreft is het een kleine investering waard :)

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 15:33
Exirion schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:16:
[...]

Het afdanken van een machine die nog kan meekomen knaagt, dus wat dat betreft is het een kleine investering waard :)
Precies dat! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 10:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bob-B190 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:52:
Dank voor de waardevolle antwoorden, heb wat hardware besteld. Nog laatste vraag, ik ga een bootable usb install maken met behulp van de handleiding op de apple site: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Vanuit performance perspectief, wat is de beste versie van MacOS?
Je hoeft in principe geen bootable USB te maken. Deze mac kan je met CMD + R bij het opstarten via het internet inspoelen. Dit was toen nieuw sinds de 2011 mac's.

Voor meer info zie hier:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204904
Pagina: 1